Puppy Seperation Anxiety by Julie Naismith

18-08-2025 12:00 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zodra ik mijn hond verlaat barst ze uit in hysterie.
Piepen, janken, blaffen, niet af te leiden.

Vandaag probeerde ik de baseline vast te stellen, om het alleen zijn te gaan trainen.
Zonder signalen zo de voordeur uitgelopen. Geen kick. Ze lag in haar mand, bleef daar liggen, af en toe een beetje rondkijken, maar ze is er niet eens uit gekomen.

Na 10 minuten bij de buurman in de voortuin gezeten heb ik besloten dat dat dan dus de baseline is en ze dus gewoon alleen kan zijn.

Wat gaat er dan mis als ik echt vertrekken? Zijn het echt de triggers van schoenen, sleutels, heen en weer lopen ivm 1000 dingen vergeten?
Hoe ga ik dat trainen?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Hoi allemaal. Ik lees graag mee want het begint hier wel erg te worden. Ik heb een hondje gekregen tijdens corona en wij werken nog steeds veel thuis. Hij is dus zelden alleen. Idd veel triggers als ik even naar de winkel moet, sleutels pakken, schoenen aan enz. Vraag me af of het na een paar jaar nog wel om te draaien is. Heeft iemand ervaring met een hond van een paar jaar ipv een pup?
Ik ga in ieder geval al die tip toepassen van constant die dingen doen zonder echt weg te gaan om hem daar niet meer over te laten stressen.
S-Groot schreef:
18-08-2025 13:48
Dat is al super. Reageert ze ook niet als je druk heen en weer loopt (met dezelfde energie als wanneer je de deur uit wil en van alles nog moet pakken)? Anders zou ik die ook zeker meenemen.

Maar begin maar lekker met die schoenen inderdaad en als ze er niet op reageert maak je het wat groter door drukker met die schoenen te doen, door ze echt aan te trekken en als ze daar nog niet op reageert door ermee te lopen in huis. Reageert ze dan nog niet ben je al helemaal heel ver haha, dan kun je een andere trigger pakken.

Maar het is inderdaad echt niet ingewikkeld. Gewoon heel goed kijken naar je hond en lekker (consequent) aan de slag gaan.
Nog een vraag. Hond is gelijk alert en blijft alert. Leg ik dan de schoenen weg en pak ik ze weer als ze niet meer alert is.
Of leg ik de schoenen pas weg als ze niet meer alert is.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
20-08-2025 18:27
Nog een vraag. Hond is gelijk alert en blijft alert. Leg ik dan de schoenen weg en pak ik ze weer als ze niet meer alert is.
Schoenen pas wegleggen als ze niet meer alert is.
Anders leer je haar dat ze kan ontspannen als je de schoenen weglegt, en blijft ze dus gespannen als je dat niet doet.
Karrota schreef:
20-08-2025 19:23
Schoenen pas wegleggen als ze niet meer alert is.
Anders leer je haar dat ze kan ontspannen als je de schoenen weglegt, en blijft ze dus gespannen als je dat niet doet.
Dat worden heel wat uurtjes in de gang dus :hihi:
Ruin it yourself.
Je kunt de schoenen ook meenemen naar de kamer?
Moet je alleen wel voortaan daar je schoenen aandoen en niet in de gang.
In principe loop ik niet op schoenen in huis, daarbij reageert ze al op stoppen bij de schoenenkast :hihi:
Ruin it yourself.
Het opbouwen zou er zo uit kunnen zien. En dan iedere stap net zo vaak herhalen totdat ze er niet meer gestresst van raakt.
Stoppen bij de schoenenkast (en dan dus weer weglopen)
Schoenen pakken (en dan dus weer terugzetten)
Schoenen pakken en meenemen naar de woonkamer (daar laten staan totdat ze niet meer gestresst is)
Schoenen in de woonkamer aandoen (en weer uitdoen)
Schoenen in de woonkamer aandoen en naar de gang lopen (en daar weer uitdoen)
Schoenen in de woonkamer aandoen en het huis uit lopen (en dan de tijd daarna opbouwen, beginnend echt met 2 seconden)

Je hoeft dan niet in huis rond te lopen met schoenen, alleen het loopje van de bank naar de voordeur/achterdeur.
Ik doe mee met jullie tips en merk hierdoor dat mijn hond echt veel triggers heeft en dat ik zo voorspelbaar ben vlak voor mijn vertrek.
Heb net in de badjas de schoenen aangedaan en hop hij stond klaar. Tanden poetsen hop hij stond weer klaar.
Moiren schreef:
20-08-2025 18:27

Gewoon telkens de schoenen pakken en neerzetten (niet lopen nog, gewoon stil blijven staan), pakken, neerzetten, net zolang tot ze er zat van is (en tussendoor en erna géén aandacht geven! Niet 'belonen' dat ze braaf blijft liggen bijv). Echt de beweging blijven herhalen. Als de trigger te groot blijkt en ze ook na zeg tien minuten nog geen enkel teken van ook maar iets verminderde aandacht laat zien (of direct al compleet hysterisch wordt) dan is de prikkel te groot. Dan moet je de prikkel verkleinen door bijvoorbeeld de schoenen te laten staan en er alleen maar telkens naar te bukken en weer staan.

Op deze manier maak je de prikkel tot iets wat het niet meer waard is om op te reageren, juist door die eindeloze herhaling.
s-groot wijzigde dit bericht op 21-08-2025 10:48
8.64% gewijzigd
Helio2345 schreef:
20-08-2025 08:30
Hoi allemaal. Ik lees graag mee want het begint hier wel erg te worden. Ik heb een hondje gekregen tijdens corona en wij werken nog steeds veel thuis. Hij is dus zelden alleen. Idd veel triggers als ik even naar de winkel moet, sleutels pakken, schoenen aan enz. Vraag me af of het na een paar jaar nog wel om te draaien is. Heeft iemand ervaring met een hond van een paar jaar ipv een pup?
Ik ga in ieder geval al die tip toepassen van constant die dingen doen zonder echt weg te gaan om hem daar niet meer over te laten stressen.

Zeker. Ik heb veel opvangers en herplaatsers (gehad) en meerdere daarvan hadden verlatingsangst, vanuit diverse motivaties (en dus allemaal een net iets andere aanpak, je moet wel weten wat je doet en je hond kunnen lezen).
Je moet niet zomaar/lukraak constant dingen doen, pak 1 trigger tegelijk aan. En: als je hem dan tijdens dit proces alsnog alleen laat waarbij hij angst ervaart dan saboteer je je training. Het kan dan alsnog wel lukken, maar dan gaat het waarschijnlijk heel veel langer duren.
Moiren schreef:
18-08-2025 13:40
Die mevrouw kost de hemel.
True! Maar er staan ook heel veel artikelen gratis op haar site waar je wat aan kunt hebben!
S-Groot schreef:
21-08-2025 10:46
Zeker. Ik heb veel opvangers en herplaatsers (gehad) en meerdere daarvan hadden verlatingsangst, vanuit diverse motivaties (en dus allemaal een net iets andere aanpak, je moet wel weten wat je doet en je hond kunnen lezen).
Je moet niet zomaar/lukraak constant dingen doen, pak 1 trigger tegelijk aan. En: als je hem dan tijdens dit proces alsnog alleen laat waarbij hij angst ervaart dan saboteer je je training. Het kan dan alsnog wel lukken, maar dan gaat het waarschijnlijk heel veel langer duren.
Ok ik werk zo goed als volledig thuis en die ene middag heb ik oppas aan huis dus alleen hoeft ie nu niet te zijn.
Celaena schreef:
21-08-2025 11:22
True! Maar er staan ook heel veel artikelen gratis op haar site waar je wat aan kunt hebben!
Ik had gisteren ChatGPT gevraagd of hij een samenvatting van de beste trainingen kon maken en dan die trainingen die wetenschappelijk onderbouwd zijn en daar kwam eigenlijk ook alles uit wat ik nu hier in dit topic heb gelezen. De chat haalde ook de training van die Julie aan.
Jullie zijn echt helpend!
Sinds de NAH vind ik dit soort dingen zo moeilijk te overzien. Precies ook de reden waarom ik het al zo lang uitstel om hier mee te starten.

Als ik haar bij mijn vader achterlaat reageert ze niet echt meer, dat is al zoveel winst geweest.
Ik ga weg zonder wat te zeggen, ze gaat dan even bij de deur kijken en na een mi uitje d’r eigen ding doen.

Vroeger zat ze echt flink te piepen totdat mijn vader met haar ging wandelen.
Thuis huilt ze aan een stuk.

Ze was al een zwaan kleef aan, maar toen ze nog pup was en een week of 3 bij me was werd ik met spoed voor een week opgenomen in het zh. Dat heeft ook niet echt geholpen volgens mij.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
21-08-2025 15:54
Sinds de NAH vind ik dit soort dingen zo moeilijk te overzien. Precies ook de reden waarom ik het al zo lang uitstel om hier mee te starten.

Als ik haar bij mijn vader achterlaat reageert ze niet echt meer, dat is al zoveel winst geweest.
Ik ga weg zonder wat te zeggen, ze gaat dan even bij de deur kijken en na een mi uitje d’r eigen ding doen.

Vroeger zat ze echt flink te piepen totdat mijn vader met haar ging wandelen.
Thuis huilt ze aan een stuk.

Ze was al een zwaan kleef aan, maar toen ze nog pup was en een week of 3 bij me was werd ik met spoed voor een week opgenomen in het zh. Dat heeft ook niet echt geholpen volgens mij.

Hoe oud is je hondje nu?
Helio2345 schreef:
21-08-2025 19:11
Hoe oud is je hondje nu?
2
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
21-08-2025 15:54

Begrijpelijk en onwijs rot. Fijn dat je nu een houvast hebt om aan de slag te kunnen.
Helio2345 schreef:
21-08-2025 11:33
Ik had gisteren ChatGPT gevraagd of hij een samenvatting van de beste trainingen kon maken en dan die trainingen die wetenschappelijk onderbouwd zijn en daar kwam eigenlijk ook alles uit wat ik nu hier in dit topic heb gelezen. De chat haalde ook de training van die Julie aan.
Dit kan chatgpt helemaal niet. Een training voor verlatingsangst heeft namelijk geen standaard training. Dat is echt maatwerk en kijken naar de hond en aanpassen in het moment.
Celaena schreef:
22-08-2025 12:01
Dit kan chatgpt helemaal niet. Een training voor verlatingsangst heeft namelijk geen standaard training. Dat is echt maatwerk en kijken naar de hond en aanpassen in het moment.
Het ging niet om maatwerk maar de tips die hier in dit topic ook gedeeld zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven