Voorgetrokken neefjes [lege OP]

18-08-2025 02:42 138 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
--
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-08-2025 10:40
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
0.00% gewijzigd
Danae schreef:
18-08-2025 11:16
Je voelt gewoon jaloezie. Of dat nou voor je kind is of niet (geld dat voor een baby gegeven wordt zou door jullie uitgegeven worden), het blijft jaloezie. Daar word je niet gelukkiger van.
Jaloezie of ergernis? Ik heb de OP niet meer gelezen maar haal de context uit reacties en latere berichten, maar meer nog dan jaloezie vind ik het lijken op een ergernis richting de schoonzus. Principieel bijna zelfs, van: Jee, ze ontvangt al zoveel toeslagen, houdt al zoveel over, heeft een leefstijl die me niet aanstaat en dan nóg is het niet genoeg. En schoonouders faciliteren het ook nog. Daar gaat man's erfenis.

Zo komt het op mij over.
Dala schreef:
18-08-2025 11:22
Jaloezie of ergernis? Ik heb de OP niet meer gelezen maar haal de context uit reacties en latere berichten, maar meer nog dan jaloezie vind ik het lijken op een ergernis richting de schoonzus. Principieel bijna zelfs, van: Jee, ze ontvangt al zoveel toeslagen, houdt al zoveel over, heeft een leefstijl die me niet aanstaat en dan nóg is het niet genoeg. En schoonouders faciliteren het ook nog. Daar gaat man's erfenis.

Zo komt het op mij over.
Het is duidelijk jaloezie: een gemoedstoestand of emotie waarbij men datgene wenst te krijgen wat een ander reeds heeft gekregen (bron: wikipedia), slecht gecamoufleerd met een laagje 'maar het is voor mij kind hoor'
vlindertje1991 schreef:
18-08-2025 10:32
Ik ben zelf als kind erg gepest en misschien komt er gewoon een soort onzekerheid nu bij mij naar boven? Ik weet het niet.

Toch vind ik het lastig om jullie reacties te lezen en anders hierover te denken. Als de meerderheid hier zegt dat het eigenlijk normaal is probeer ik dat in te zien. Alsjeblieft val me hier niet op aan! Ik weet gewoon niet of het jaloezie, onzekerheid of wat verdriet is. Ik hoop gewoon dat ons kind er ook toe doet en dat gevoel later krijgt.

Dit is de kern, de rest is allemaal ruis. Voor jouw kind is het veel waardevoller als jij met jouw pijn aan de slag gaat dan als jouw schoonouders hem/haar geld toestoppen. Net zoals het voor jouw kind veel waardevoller is als jij jezelf ertoe vindt doen dan als je krampachtig zoekt naar bewijzen dat anderen jou ertoe vinden doen. Kinderen leren gigantisch van voorleven dus een investering in je eigen mentale gezondheid is meteen een investering in die van je kind.

Denk er eens over na of je het belangrijk genoeg vind om hier wat mee te doen.
meisje85 schreef:
18-08-2025 11:05
Als je schrijft dat je hoopt dat jullie kind er ook toe doet, dan denk ik dat je jullie allebei tekort doet als je jezelf probeert wijs te maken dat het je enkel en alleen gaat om het feit dat het voor jullie financieel ook niet altijd makkelijk is. Het klinkt namelijk veel meer alsof jouw oude pijn in dit verhaal naar boven komt. En dat heeft waarschijnlijk iedere ouder weleens, maar je helpt jezelf en je kindje veel meer als je daarmee aan de slag gaat, dan als je je blijf focussen op het bestaan van al dan niet onevenredige acties van mensen. Sowieso zal het in het leven van je kind echt weleens gebeuren dat het oneerlijk wordt bejegend, zo is het leven soms nu eenmaal en dat kan jij niet voorkomen. Sterker nog, het is ook gewoon leerzaam voor je kind.

Mee eens.
Ik zou inderdaad als ik het zo lees ook met je eigen angsten (welke logisch zijn) aan de slag gaan.
Ik heb ook een enorm pestverleden helaas, maar herken dit eigenlijk niet.
Ondanks dat zowel mijn eigen ouders als mijn schoonouders de kinderen van respectievelijk zusje en schoonzusje voortrekken in vele dingen.
Ik maal er niet zo om eerlijk gezegd, ben allang blij dat we het zelf allemaal kunnen.
vlindertje1991 schreef:
18-08-2025 08:38
Precies dat. Het hoeft niet op een weegschaal. Mijn ouders zijn daarin anders. Met hun andere kleinkinderen kunnen ze meer ondernemen en dat is prima, maar ons kind word niet vergeten. Andere kleinkinderen kregen geld voor hun rapport en mijn moeder geeft ons €5 voor in zijn spaarpotje zodat we daar een keer wat leuks voor kunnen halen. Het is ook prima dat ze wat krijgen of zelfs meer maar het gevoel dat ons kind word vergeten daarin. Het is ook niet dat wij een vetpot verdienen, alleen wij gaan anders met geld om. En ik hoop gewoon niet dat ons kind dat met een aantal jaren gaat vernemen.
Ja, gut, ik zou dan denken dat jouw kind die vijf euro later ook wel krijgt voor een rapport. Lijkt me nogal vermoeiend om elk gebaar direct te moeten "compenseren". Dat is juist wél een weegschaal.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
meisje85 schreef:
18-08-2025 10:12
Waarom is de OP eigenlijk weg?
Vanwege de tamelijk eenduidige adviezen, denk ik ;)

Ik zit wat met mosterd te klodderen, sorry.
Om te zien of de verdeling eerlijk is, zou je per levensjaar moeten kijken. Dus: kregen de neefjes in hun eerste levensjaar net zoveel als jouw baby nu? Of: als jouw baby net zo oud is als je neefje nu, krijgt hij dan op die leeftijd hetzelfde? Nu vergelijk je wat een vijfjarige (of vul correcte leeftijd in) krijgt met wat jouw baby krijgt, dat levert ook geen goed beeld op.
Ik vind dat de verdeling echt niet 50/50 hoeft te zijn, maar als je dan wil vergelijken, vergelijk dan ook dezelfde dingen.
Ommetje schreef:
18-08-2025 12:52
Om te zien of de verdeling eerlijk is, zou je per levensjaar moeten kijken. Dus: kregen de neefjes in hun eerste levensjaar net zoveel als jouw baby nu? Of: als jouw baby net zo oud is als je neefje nu, krijgt hij dan op die leeftijd hetzelfde? Nu vergelijk je wat een vijfjarige (of vul correcte leeftijd in) krijgt met wat jouw baby krijgt, dat levert ook geen goed beeld op.
Ik vind dat de verdeling echt niet 50/50 hoeft te zijn, maar als je dan wil vergelijken, vergelijk dan ook dezelfde dingen.
Neven kregen als baby altijd al van alles. Leuke kleertjes, wandelen naar de kinderboerderij, af en toe een leuk speelgoedje en op visite vaak wat overgebleven kleingeld voor in de spaarpot en Ja ook als baby. Nouja, ik ben de loedermoeder blijkbaar hier.. :)
vlindertje1991 schreef:
18-08-2025 13:33
Neven kregen als baby altijd al van alles. Leuke kleertjes, wandelen naar de kinderboerderij, af en toe een leuk speelgoedje en op visite vaak wat overgebleven kleingeld voor in de spaarpot en Ja ook als baby. Nouja, ik ben de loedermoeder blijkbaar hier.. :)

Doe niet zo dramatisch, niemand die dat beweerd heeft. Je bent iemand die haar eigen pijn en eigen lage zelfbeeld op haar kind (en de situatie met schoonouders) projecteert. Aan jou of je hierin blijft hangen door op het niveau van boosheid op anderen te blijven of dat je wat met de onderliggende pijnpunten doet.
vlindertje1991 schreef:
Hoe is dit geen weegschaal?
Waarom maak je het niet gewoon even bespreekbaar met je schoonouders? Ik vind het naar hun toe eigenlijk wel zo eerlijk dat zij weten hoe jij hierover denkt, dan kunnen ze er rekening mee houden voordat de kloof in jouw hoofd steeds groter wordt met alle krampachtigheid die hierbij hoort.
Ook naar je partner en je kind toe.
.
MargjeM schreef:
18-08-2025 13:39
Hoe is dit geen weegschaal?
Haha, die vraag stond bij mij ook nog open.

't Is natuurlijk ook niet dat TO daar uniek in is, maar ze zit zichzelf (en op latere leeftijd ook haar kind) er zo dwars mee.
Rooss4.0 schreef:
18-08-2025 13:42
Waarom maak je het niet gewoon even bespreekbaar met je schoonouders? Ik vind het naar hun toe eigenlijk wel zo eerlijk dat zij weten hoe jij hierover denkt, dan kunnen ze er rekening mee houden voordat de kloof in jouw hoofd steeds groter wordt met alle krampachtigheid die hierbij hoort.
Ook naar je partner en je kind toe.
Ik zou het eerst bespreekbaar maken met partner. Ik vraag me af of die weet dat OP hier zo zwaar aan tilt. En schoonouders zitten met hun zoon blijkbaar gewoon op dezelfde golflengte wat dit betreft.

Met partner erbij zou ze het dan met haar schoonouders kunnen bespreken zodat ze erkenning kan krijgen voor haar gevoel. Dat is het meest waardevolle dat ze voor haar kunnen doen.

Zelfs als ze erop letten in hun doen en laten zal de denkbeeldige weegschaal gevoelsmatig voor OP waarschijnlijk toch in het nadeel van haar kind zijn.
Verkeerd gelezen
yildizlar2 wijzigde dit bericht op 18-08-2025 14:08
96.55% gewijzigd
MargjeM schreef:
18-08-2025 13:55
Ik zou het eerst bespreekbaar maken met partner. Ik vraag me af of die weet dat OP hier zo zwaar aan tilt.
Uiteindelijk is het TO's probleem en frustratie, los van hoe haar partner erin staat. En er stond inderdaad iets in de openingspost over partner maar dat is niet terug te lezen dus.

Maar hoe partner er ook instaat, TO kan er ook voor kiezen wat minder confrontatievermijdend te zijn en dit aan te stippen.
.
Yildizlar2 schreef:
18-08-2025 13:57
Daar stond wel iets over in de Op . Hij vind het ook maar wist niet wat hij er mee moest of zo dacht ik . Iets van die strekking

Nee hoor:

"Mijn vriend trekt het zich niet zo aan want wij hebben het toch goed?
Een gesprek hoef ik niet aan te gaan en vind ik vervelend want we komen niet te kort."
S-Groot schreef:
18-08-2025 14:07
Nee hoor:

"Mijn vriend trekt het zich niet zo aan want wij hebben het toch goed?
Een gesprek hoef ik niet aan te gaan en vind ik vervelend want we komen niet te kort."
Ja mijn fout .
Yildizlar2 schreef:
18-08-2025 14:08
Ja mijn fout .

Nou ja, niet zo gek natuurlijk, je kunt niet die hele OP onthouden en het is niet de bedoeling dat die er niet meer staat natuurlijk.
S-Groot schreef:
18-08-2025 14:09
Nou ja, niet zo gek natuurlijk, je kunt niet die hele OP onthouden en het is niet de bedoeling dat die er niet meer staat natuurlijk.
Dat leeghalen is erg vervelend inderdaad .
vlindertje1991 schreef:
Dan is het duidelijk. Die kinderen worden gewoon voorgetrokken. Aan jou wat je er mee doet… het loslaten, of het toch bespreken wat je dwars zit.
meisje85 schreef:
18-08-2025 11:05
Als je schrijft dat je hoopt dat jullie kind er ook toe doet, dan denk ik dat je jullie allebei tekort doet als je jezelf probeert wijs te maken dat het je enkel en alleen gaat om het feit dat het voor jullie financieel ook niet altijd makkelijk is. Het klinkt namelijk veel meer alsof jouw oude pijn in dit verhaal naar boven komt. En dat heeft waarschijnlijk iedere ouder weleens, maar je helpt jezelf en je kindje veel meer als je daarmee aan de slag gaat, dan als je je blijf focussen op het bestaan van al dan niet onevenredige acties van mensen. Sowieso zal het in het leven van je kind echt weleens gebeuren dat het oneerlijk wordt bejegend, zo is het leven soms nu eenmaal en dat kan jij niet voorkomen. Sterker nog, het is ook gewoon leerzaam voor je kind.
Ook eens. Het leven is niet altijd eerlijk.

En ja, mijn kinderen (eind basisschool) krijgen ook meer van bepaalde familieleden dan van anderen, en benoemen dat soms ook. Maar ze weten ook dat ze niks te kort komen en oordelen daar verder niet over... soms krijg je iets, soms niet. De ene persoon is vrijgeviger of rijker dan de andere, of deelt een bepaalde interesse (nichtje krijgt altijd makeup etc. van een tante, de jongens niets). Dat maakt iemand niet (on)aardiger, maar gewoon anders en verandert niets aan de relatie.

Jouw kind heeft wellicht 2 sets betrokken grootouders, terwijl de neefjes geen of weinig contact hebben met familie van vaders kant? (aanname) Ook niet eerlijk.
nootboek wijzigde dit bericht op 18-08-2025 14:55
9.63% gewijzigd
Assiral schreef:
18-08-2025 14:35
Dan is het duidelijk. Die kinderen worden gewoon voorgetrokken.
Hoezo is dat duidelijk? De baby van TO wás er toen nog niet eens.

Wie gaat er nou met terugwerkende kracht bijhouden wat de baby van een ander allemaal heeft gekregen? En wie was daar in alle gevallen bij dan?

Als je het nou zou hebben over twee kinderen van dezelfde leeftijd die beiden aanwezig zijn en de ene krijgt een briefje van 5 en de andere 20ct van oma.....

De leuke kleertjes die de oudere kinderen hebben gekregen hadden ook doorgeschoven kunnen worden.
Wat je vaak leest is dat schoonouders (schoonmoeders) zich al vanaf de zwangerschap wat buitengesloten voelen door schoondochter, omdat de dochter meer naar haar eigen moeder toetrekt. Dit kan al een valse start geven. Kan zoiets bij jullie ook meespelen? Dat jullie het lief en leed al minder met schoonouders hebbem gedeeld (en meer met jouw ouders) waardoor de verbondenheid wat minder is?
Yildizlar2 schreef:
18-08-2025 14:15
Dat leeghalen is erg vervelend inderdaad .
Ik wil wel een nieuwe "wet" introduceren: hoe eenduidiger de reacties, hoe eerder een gewiste OP.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven