Vinden jullie bruiloften echt leuk?

19-08-2025 07:05 291 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals het onderwerp zegt: ben ik de enige die bruiloften een beetje ervaart als een verplichting?
De laatste tijd zit ik in een hele golf van mensen-die-trouwen, gisteren plofte er weer een uitnodiging op de mat en ik betrapte me erop: oef daar gaan we weer, en dit gaat een intense worden.

Ik hou echt van een feestje, ga graag stappen. Maar bruiloften zijn zo'n gedoe. Met dresscodes en moeilijk bereikbare locaties en financiële verplichtingen.
Nu gaan er dus opnieuw vrienden trouwen en ik zie het echt als een moetje!

Ben ik de enige die dit zo ervaart? Vinden jullie bruiloften verplichtingen of leuke feestjes waar je naar uit kijkt?
MargjeM schreef:
19-08-2025 09:16
Want je mag alleen trouwen met het ouderwetse idee dat je dan ook niet uit elkaar gaat?

Wij hebben een geregistreerd partnerschap, omdat dat praktisch is in juridische zin. Genoeg mensen die hetzelfde regelen dmv trouwen en het ook leuk vinden dat als aanleiding te gebruiken om een feestje te vieren met vrienden en familie.

Maar als ik dit topic zo lees heb ik nog nooit een traditionele bruiloft bijgewoond.

Ook dat zegt niemand. Iedereen mag lekker doen wat hij of zij wil. En iedereen mag daar dan weer een mening over hebben. Dat wil niet zeggen dat je dan niets meer mag. Dat slaat echt nergens op.
Verschrikkelijk. Wat een poppenkast.

Ik ga ook in principe niet, behalve die van een hele naaste (broer, zus, allerbeste vriendin, verder niet). En daar kon ik dan al maanden vantevoren tegenop zien.

Ben zelf ook niet getrouwd.
barnsteen wijzigde dit bericht op 19-08-2025 09:21
2.45% gewijzigd
.
Ik vind het eigenlijk altijd wel gezellig. Het is vaak toch een beetje een kleine reünie van (schoon)familie of vrienden en bekenden en ik vind het vaak ook leuk om dan de vrienden en familie te zien van het bruidspaar die je nog niet kende.

Maar ik vind kraamborrels, pensioenfeesten, jubilea, nieuwjaarsrecepties van het werk en dergelijke ook altijd wel gezellig.

Enige wat ik op een bruiloft niet zo fijn vind is dat de muziek soms zo knetterhard staat dat je niet kunt praten en eigenlijk alleen maar leuk is voor degenen die feesten/dansen. Zeker als het muziek is die me niet aanstaat (dance/trance of om de haverklap een smartlap/"fout" Nederlands lied).

Er zijn niet zo heel veel bruiloften meer in mijn omgeving, wel al bijna de eerste zilveren bruiloften.
Nogevendit schreef:
19-08-2025 09:09
Nee, vreselijk. Wat een poppenkast zeg! En die trouwjurken zien er niet uit.
Ik heb ook niks met trouwjurken, vind ze nooit mooi en ik kan ook maar niet snappen waarom het uitmaakt of je die ene of de andere jurk hebt.
Dala schreef:
19-08-2025 09:20

Er zijn niet zo heel veel bruiloften meer in mijn omgeving, wel al bijna de eerste zilveren bruiloften.
In de tijd dat mijn ouders 'zoveeljaar' getrouwd waren, werd dat gevierd. Met een zaaltje en een buffet (en stukjes)
In mijn vriendenkring helemaal nooit. Is dat echt uit??
Ooit 1x een collega (25 jaar getrouwd), maar die was van een kerk (geen idee welke) had 7 kinderen en een feestje zonder muziek. Want muziek was duivels
(op zich een interessante bijeenkomst daardoor)
Trouwjurken heb ik inderdaad dan ook weer niks mee. Maar gewoon een gezellig feest met mooi aangeklede mensen (inclusief het bruidspaar) dat vind ik vaak toch wel heel feestelijk. Gewoon avond-/cocktailjurken vind ik vaak mooier. Het wisselt heel sterk in hoeverre de bruiden kiezen voor gewoon wat feestelijks of voor echt een traditionele trouwjurk. Waar dat door komt weet ik niet zo. Traditie? Zich willen onderscheiden van de andere feestvierders?
Lila-Linda schreef:
19-08-2025 09:24
In de tijd dat mijn ouders 'zoveeljaar' getrouwd waren, werd dat gevierd. Met een zaaltje en een buffet (en stukjes)
In mijn vriendenkring helemaal nooit. Is dat echt uit??
Ooit 1x een collega (25 jaar getrouwd), maar die was van een kerk (geen idee welke) had 7 kinderen en een feestje zonder muziek. Want muziek was duivels
(op zich een interessante bijeenkomst daardoor)
Oh da's wel jammer! Ik weet niet of die jubilea nog gevierd zullen gaan worden (met genodigden dan). We gaan het zien. Anders moeten we het straks alleen nog van de uitvaarten hebben... :|
Och en dan hebben we voorafgaand aan zo'n toneelstuk bruiloft ook nog een vrijgezellenfeest; €250,- p.p, je hele vrije zaterdag kwijt, om met allerlei mensen die je niet/nauwelijks kent (colllega's/buren van de bruid) jolig te gaan doen op een vrijgezellenfeest.

Hi hi ha ha en wat hebben we een geforceerde lol
---
Nee sla mij alsjeblieft maar over
.
Ik vind bruiloften heel leuk als er een groep mensen is die ik goed ken.
Als we alleen het bruidspaar (en evt de ouders oid) kennen dan heb ik er niet altijd even veel zin in. Dan zou ik liever met mn man ergens anders op pad gaan.
Maar als goede vrienden trouwen, of een neef of nicht, waarbij we ook met een groep bekenden samen kunnen feesten vind ik het alleen maar gezellig.

Wel jammer dat het eten 9/10 keer echt niet goed is, dan heb ik liever zonder diner en ga ik zelf wel wat eten.
Oh en ik snap dat argument dat je kleding moet kopen nooit. Ik doe al een jaar of 5 met dezelfde 3 jurken, die samen toch al zo'n 15 bruiloften hebben gezien.
Dala schreef:
19-08-2025 09:27
Trouwjurken heb ik inderdaad dan ook weer niks mee. Maar gewoon een gezellig feest met mooi aangeklede mensen (inclusief het bruidspaar) dat vind ik vaak toch wel heel feestelijk. Gewoon avond-/cocktailjurken vind ik vaak mooier. Het wisselt heel sterk in hoeverre de bruiden kiezen voor gewoon wat feestelijks of voor echt een traditionele trouwjurk. Waar dat door komt weet ik niet zo. Traditie? Zich willen onderscheiden van de andere feestvierders?
In mijn geval een beetje van beide.

Ik dacht altijd dat ik in een 'gewoon mooie' jurk wilde trouwen. Tot ik ceremoniemeester was van een bruiloft waar de bruid een blauwe jurk droeg en ik het bruidspaar dus de hele tijd uit het oog verloor.

Uiteindelijk had ik toch een sterkere innerlijke drang om me een keer een Disney prinses te voelen dan ik had gedacht haha. :mrgreen:

Overigens wel gegaan voor de eerste jurk op Marktplaats die een beetje mijn stijl was en ik paste, en hij heeft zeker geen vermogen gekost.

Uiteindelijk getrouwd in corona-tijd uit praktische overwegingen. Als er ooit nog een bruiloft/feestje volgt dan trek ik wel een 'gewone' jurk aan.
.
nerdopviva schreef:
19-08-2025 09:17
Dat beweert dan ook niemand.
Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Excuus.
Lila-Linda schreef:
19-08-2025 09:12
dat vind ik toch duidelijk verschillend.
Een uitvaart is vaak veel intiemer en heb je nooit het gevoel 'zaalvulling' te zijn. Daar nodig je echt alleen mensen uit, die dicht bij staan

En ik snap het hoor, dat je ondanks alles naar de bruiloft van een goede vriendin gaat, maar als het gaat om collega's, sportmatties etc, sla ik gerust over.
En mijn ervaring is dus dat dat hetzelfde ervaren wordt door degenen die de uitnodigingen verstuurt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
MargjeM schreef:
19-08-2025 09:16
Want je mag alleen trouwen met het ouderwetse idee dat je dan ook niet uit elkaar gaat?
Wie heeft het nou weer over mogen?
Wat mij betreft trouw je 12 keer, als jij daar blij van wordt.

Alleen IK begrijp het niet.

David Dunning
Trixie schreef:
19-08-2025 09:17
Ik vind de hedendaagse bruiloften leuk. En ik zeg bewust hedendaags omdat ik zo oud ben dat ik de ouderwetse ‘boerenbruiloften’ nog heb meegemaakt en dat was elke keer hetzelfde geestdodende riedeltje. Nu zijn de bruiloften persoonlijk, orgineel, leuk, wild, veel meer echt een feest voor iedereen. Tenminste, in mijn omgeving.
The horror.

David Dunning
Solomio schreef:
19-08-2025 09:40
En mijn ervaring is dus dat dat hetzelfde ervaren wordt door degenen die de uitnodigingen verstuurt.
houd mij ten goede hoor, maar jij lijkt me het type dat vooral uitnodigingen krijgt van mensen die dichtbij staan?
Geen sportverenigingen, collega's, wandelclubjes etc?

Waardoor uitnodigingen voor crematies en bruiloften in dezelfde categorie qua intimiteit vallen?
Lila-Linda schreef:
19-08-2025 09:12
dat vind ik toch duidelijk verschillend.
Een uitvaart is vaak veel intiemer en heb je nooit het gevoel 'zaalvulling' te zijn. Daar nodig je echt alleen mensen uit, die dicht bij staan
In mijn omgeving (jaja, ik weet dat die niet de norm is ;-) ) is het eerder andersom, dus een bredere kring bij een uitvaart en bruiloften met alleen mensen die dicht bij je staan. Wel vaak een bruiloft met alleen daggasten (dus niet nog extra mensen bij receptie/feest), dus mensen voor de vulling uitnodigen loopt dan al snel in de papieren. Op onze gastenlijst stonden bepaalde familieleden en mijn collega's niet, die wel uitgenodigd waren geweest als het mijn uitvaart zou zijn.

(Nu scheelt het wel dat een uitvaart vaak van 1 persoon tegelijk is, terwijl een bruiloft per definitie twee families/vriendengroepen/werkplekken combineert).
amaryllis wijzigde dit bericht op 19-08-2025 09:47
9.88% gewijzigd
Amaryllis schreef:
19-08-2025 09:09
Ik kom inderdaad weinig op bruiloften buiten mijn bubbel. Ik denk de meeste mensen, tenzij je BABS of trouwfotograaf bent. ;)

Ik scheef daarom ook aan dat het in mijn omgeving nauwelijks gebeurt. Degene op wie ik reageerde schrijft dat trouwen/op een bruiloft zijn haar tegen staat, vanwege het weggeven en achternaam aannemen. Het enige wat ik bedoelde te zeggen is dat dat niet bij elke bruiloft standaard is, maar er ook gemeenschappen/bubbels zijn waar dat niet de norm is.

Dat mijn bubbel niet de standaard is weet ik heel goed, maar dat doet niks af aan het feit dat dus niet elke bruiloft standaard met achternaam aannemen en weggeven is. :)
Maar ik gok dat zelfs in jouw bubbel het gros van de stellen hun kind de achternaam van de vader geeft.

Ja, dat is offtopic, maar komt allemaal voort uit datzelfde patriarchaat.

David Dunning
Nee ik hou niet van bruiloften of welk ander groot feest dan ook. Vooral niet waar de muziek zo hard staat dat je niet meer fatsoenlijk met elkaar kunt praten.
Lila-Linda schreef:
19-08-2025 09:45
houd mij ten goede hoor, maar jij lijkt me het type dat vooral uitnodigingen krijgt van mensen die dichtbij staan?
Geen sportverenigingen, collega's, wandelclubjes etc?

Waardoor uitnodigingen voor crematies en bruiloften in dezelfde categorie qua intimiteit vallen?
Haha, was het maar waar.

David Dunning
Amaryllis schreef:
19-08-2025 09:34
In mijn geval een beetje van beide.

Ik dacht altijd dat ik in een 'gewoon mooie' jurk wilde trouwen. Tot ik ceremoniemeester was van een bruiloft waar de bruid een blauwe jurk droeg en ik het bruidspaar dus de hele tijd uit het oog verloor.

Uiteindelijk had ik toch een sterkere innerlijke drang om me een keer een Disney prinses te voelen dan ik had gedacht haha. :mrgreen:

Overigens wel gegaan voor de eerste jurk op Marktplaats die een beetje mijn stijl was en ik paste, en hij heeft zeker geen vermogen gekost.

Uiteindelijk getrouwd in corona-tijd uit praktische overwegingen. Als er ooit nog een bruiloft/feestje volgt dan trek ik wel een 'gewone' jurk aan.
.

Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Excuus.
Er zijn maar weinig volwassen vrouwen die in zo'n jurk eruit zien als een Disney prinses. Die zien er dan uit als een karikatuur.
Solomio schreef:
19-08-2025 09:42
The horror.

En dan erachter zetten "een feest voor iedereen" ;-D Wat ik iedereen zou willen aanraden: geef gewoon een feest dat je zelf leuk vindt en accepteer dat jouw feest niet voor iedereen leuk is. Je kan het toch niet iedereen naar de zin maken.
Ik liep ooit door de stad met mijn moeder en in een hele sjieke kledingwinkel hing een zijden broekpak in de etalage. Zachtgroen.
Ik zei tegen mijn moeder: als ik trouw wil ik in dat broekpak.

Meer gedachten over trouwen heb ik nooit gehad.

David Dunning
Amaryllis schreef:
19-08-2025 09:46
In mijn omgeving (jaja, ik weet dat die niet de norm is ;-) ) is het eerder andersom, dus een bredere kring bij een uitvaart en bruiloften met alleen mensen die dicht bij je staan. Op onze gastenlijst stonden bepaalde familieleden en mijn collega's niet, die wel uitgenodigd waren geweest als het mijn uitvaart zou zijn.

(Nu scheelt het wel dat een uitvaart vaak van 1 persoon tegelijk is, terwijl een bruiloft per definitie twee families/vriendengroepen/werkplekken combineert).
tja en een uitvaart is ook meestal aan het eind van het leven, als de groep genodigden al aardig uitgedund is
vooral als mensen echt oud zijn, niet meer zelfstandig wonen enzo

Maar goed... we dwalen af
Solomio schreef:
19-08-2025 09:46
Maar ik gok dat zelfs in jouw bubbel het gros van de stellen hun kind de achternaam van de vader geeft.
Klopt, en daar vind ik ook wat van. Zeker als men verbaasd reageert op de vraag "welke achternaam wordt het?" of als men er vanuit gaat dat de vrouw minder gaat werken. Maar dat maakt niet dat ik dingen als "kinderen krijgen" of "werken" puur om die reden verschrikkelijk vind. ;)
Ik vind er geen reet aan. Gelukkig heb ik bijna alleen maar vrienden en vriendinnen die net als ik ook niet aan 'trouwen' doen, maar in de familie vroeger van neven en nichten. Oh man, de horror. De hele dag weg. Stomme stukjes, Stomme dingen moeten inleveren (a4-tjes met leuke verhaaltjes over het trouwende stel), shit muziek (en ik hou dus absoluut niet van dansen. Het is voor mij echt 'uitzitten'.

Begrafenissen ook een hekel aan. Natuurlijk ga ik daarheen. Maar zelf zou ik dus helemaal geen begrafenis willen. Ik wil gewoon een technische uitvaart. Geen mensen. Geen speeches, Geen muziek. (zou niet eens weten wat ik moet kiezen, en ik hoor het toch niet). Gewoon dood, hup, klaar en weg. Vriend wil dit ook zo. Mensen die me lief vinden zie ik nu gewoon in mijn leven. Ik hoef echt geen uitvaart waar ineens mensen komen die ik al in geen jaren heb gezien. Geen poespas voor mij. Uberhaupt geen uitvaart. Gewoon na het technische gebeuren een kaart met 'Buzziebee is dood, uitvaart heeft reeds plaatsgevonden, toedeledokie'

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven