Napraattop 2025.8, met geklets en een brandend zonnetje 🌞
woensdag 13 augustus 2025 om 14:42
Beste forummers,
Welkom in napraat 2025.8 met geklets.
Hierin kunnen jullie volop napraten over alles wat er op het forum gebeurt en in jullie dagelijks leven.
Een paar regels:
- er mag wel gesproken worden over wat iemand schrijft, maar niet over wat of hoe iemand is.
- er mag niet gehint of gehengeld worden naar vorige nicks.
- er mag hier wel besproken worden of iemand trollt.
- bashen van het andere napraattopic is niet toegestaan.
De normale regels van het hele forum gelden natuurlijk ook hier.
Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... 35907716
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Moderators Vivaforum
Welkom in napraat 2025.8 met geklets.
Hierin kunnen jullie volop napraten over alles wat er op het forum gebeurt en in jullie dagelijks leven.
Een paar regels:
- er mag wel gesproken worden over wat iemand schrijft, maar niet over wat of hoe iemand is.
- er mag niet gehint of gehengeld worden naar vorige nicks.
- er mag hier wel besproken worden of iemand trollt.
- bashen van het andere napraattopic is niet toegestaan.
De normale regels van het hele forum gelden natuurlijk ook hier.
Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... 35907716
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Moderators Vivaforum
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-08-2025 20:17
Reden: Aangepast, bedankt voor de tip
Reden: Aangepast, bedankt voor de tip
0.13% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
dinsdag 19 augustus 2025 om 19:51
dinsdag 19 augustus 2025 om 19:54
Rabarbara schreef: ↑19-08-2025 18:25Je bedoelt het ongetwijfeld niet zo, maar dit soort reacties zijn best naar voor mensen met angsten. Angsten zijn vaak niet rationeel, dat weer de persoon die ze heeft meestal ook best.
Maar goed, misschien lees ik het overgevoelig, dat kan maar zo.
En ik had deze vakantie drie huisjes met een steile inrit
Ik vind een stijle helling met de auto op zich niet zo spannend, maar met de motor vind ik het doodeng. Wellicht ook een irrationele angst, maar voor mij is die gewoon echt.
Net als mijn angst voor spinnen, en voor vliegen (vliegangst geen insecten) en voor de dood.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 19 augustus 2025 om 19:58
En angst voor de snelweg, maar voor de dood is abnormaal bij mij.
Pieremachochel
dinsdag 19 augustus 2025 om 20:21
Ik heb vliegangst en hoogtevrees. Veel mensen brengen die twee met elkaar in verband, maar dat klopt niet. Die vliegangst is angst voor controleverlies, en die hoogtevrees is gewoon belachelijk. Ik zweet al peentjes als ik op het telefoonboek van Amsterdam ga staan, en ik weet zelf ook best dat dat nergens over gaat maar intussen zweet ik wel peentjes. Terwijl ik mijn vliegangst best logisch vind want als dat tuig waar ik in ga zitten per ongeluk uit de lucht valt ben ik toch echt mooi fucked want ik kan zelf niet vliegen. Dan val ik liever uit een boot, want ik kan tenminste wel zwemmen. Wat ook weer geen reële gedachte is natuurlijk want als ik midden op de Atlantische Oceaan uit de boot val red ik het zwemmend ook niet tot New York, maar het voelt wel anders bij het instappen zeg maar.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
dinsdag 19 augustus 2025 om 20:41
Ik heb liftangst, gelukkig is mijn werk op de 12e verdieping dus moet wel met de lift. Elke keer bedenk ik me dat ik tussen de deur kom of dat het ding met een noodgang naar beneden valt.
Angst voor de dood ken ik niet, dat lijkt me heel vervelend.
Hoogtevrees heb ik soms, een hangbrug ergens hoog geen probleem maar een brug die vanuit het water is opgebouwd met kleine gaten erin vind ik vreselijk.
Hoogtevrees heb ik soms, een hangbrug ergens hoog geen probleem maar een brug die vanuit het water is opgebouwd met kleine gaten erin vind ik vreselijk.
dinsdag 19 augustus 2025 om 20:50
Zoefff schreef: ↑19-08-2025 20:41Ik heb liftangst, gelukkig is mijn werk op de 12e verdieping dus moet wel met de lift. Elke keer bedenk ik me dat ik tussen de deur kom of dat het ding met een noodgang naar beneden valt.
Angst voor de dood is net als alle angsten vervelend denk ik, met dat verschil dat dit iets is wat ons wel allemaal te wachten staat. En ik heb regelmatig momenten dat die angst dus de kop opsteekt, en ik dan echt een heel naar en eng gevoel krijg, soort paniekachtige toestand. Gelukkig duurt zoiets geen uren, maar 10 minuten is al te lang.
De angst voor die spin is toch wel minder heftig en sneller weg.

J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 19 augustus 2025 om 20:51
Ik heb allerlei angsten ontwikkeld die ik vroeger niet had. Angst voor spinnen had ik altijd. Vliegen vind ik gewoon onnatuurlijk en heb hetzelfde als LV rationeel weten dat er zo goed als nooit wat gebeurt, maar áls er iets gebeurt ben je wel meteen het haasje.
15 jaar geleden ineens op een kasteelmuurtje ergens in Portugal het stenen trapje van twee meter naar beneden af moeten, maar niets om je aan vast te houden. Knikkende knieën en het liefst wilde ik gewoon op mijn kont.
Paar jaar later in een uitverkochte Movies bioscoop, Die is niet modern en je zit dus hutjemutje op houten stoeltjes zonder beenruimte, ineens ook claustrofobisch-achtig gevoel
Met kinderen op de bakfiets op de brug, ineens visioenen dat ze over de reling gaan. Zelfde in de boot naar Terschelling.
Ineens in de auto bij die hele lange hoge brug bij LaHavre, gewoon echt geen fijn gevoel. Visioenen dat de brug ineens in zou storten. Op de terugweg wilde ik per se niet meer langs die route.
Allemaal wel situaties die ik op dat moment redelijk kan weg rationaliseren -behalve dikke spinnen!- en dus niet echt in paniek raak ofzo, maar wel situaties die ik dus ga vermijden. Want fijn is het niet.
15 jaar geleden ineens op een kasteelmuurtje ergens in Portugal het stenen trapje van twee meter naar beneden af moeten, maar niets om je aan vast te houden. Knikkende knieën en het liefst wilde ik gewoon op mijn kont.
Paar jaar later in een uitverkochte Movies bioscoop, Die is niet modern en je zit dus hutjemutje op houten stoeltjes zonder beenruimte, ineens ook claustrofobisch-achtig gevoel
Met kinderen op de bakfiets op de brug, ineens visioenen dat ze over de reling gaan. Zelfde in de boot naar Terschelling.
Ineens in de auto bij die hele lange hoge brug bij LaHavre, gewoon echt geen fijn gevoel. Visioenen dat de brug ineens in zou storten. Op de terugweg wilde ik per se niet meer langs die route.
Allemaal wel situaties die ik op dat moment redelijk kan weg rationaliseren -behalve dikke spinnen!- en dus niet echt in paniek raak ofzo, maar wel situaties die ik dus ga vermijden. Want fijn is het niet.
What would Patsy do?
dinsdag 19 augustus 2025 om 20:53
Lady*Voldemort schreef: ↑19-08-2025 20:21Ik heb vliegangst en hoogtevrees. Veel mensen brengen die twee met elkaar in verband, maar dat klopt niet. Die vliegangst is angst voor controleverlies, en die hoogtevrees is gewoon belachelijk. Ik zweet al peentjes als ik op het telefoonboek van Amsterdam ga staan, en ik weet zelf ook best dat dat nergens over gaat maar intussen zweet ik wel peentjes. Terwijl ik mijn vliegangst best logisch vind want als dat tuig waar ik in ga zitten per ongeluk uit de lucht valt ben ik toch echt mooi fucked want ik kan zelf niet vliegen. Dan val ik liever uit een boot, want ik kan tenminste wel zwemmen. Wat ook weer geen reële gedachte is natuurlijk want als ik midden op de Atlantische Oceaan uit de boot val red ik het zwemmend ook niet tot New York, maar het voelt wel anders bij het instappen zeg maar.
Nou is het telefoonboek van Amsterdam natuurlijk ook wel heul dik. Als het nou die van Kleinklekkersdorp zou zijn is het ook weer anders misschien....

Nee is idd anders. Ik heb geen hoogtevrees, wel vliegangst. Idd misschien omdat iemand anders controle heeft en niet ikzelf? En als je gaat om 10 km hoogte, nou ja, dat overleeft geen mens.
Een cruise heb ik nog nooit gemaakt, ooit eens met de boot naar Engeland geweest en dat was het wel qua grote wateroppervlakten. Met een sloepje in de Biesbosch heb ik iig geen last.

J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 19 augustus 2025 om 21:22
Het gevoel van paniek is naar. Dat is inderdaad anders dan een muis (of spin) in huis hoewel ik dan ook nog weleens spastisch reageer.MrsM schreef: ↑19-08-2025 20:50Angst voor de dood is net als alle angsten vervelend denk ik, met dat verschil dat dit iets is wat ons wel allemaal te wachten staat. En ik heb regelmatig momenten dat die angst dus de kop opsteekt, en ik dan echt een heel naar en eng gevoel krijg, soort paniekachtige toestand. Gelukkig duurt zoiets geen uren, maar 10 minuten is al te lang.
De angst voor die spin is toch wel minder heftig en sneller weg.![]()
dinsdag 19 augustus 2025 om 21:34
Paar collega's van mij zijn echt panisch bang voor spinnen en ik begrijp er werkelijik niets van. Ze willen die arme beestjes dan ook onmiddellijk doodslaan en zo, en dat mag niet van mij dus dan zet ik de monsters buiten in het gras, zonder mijn collega's openlijk uit te lachen. Daarentegen lachen zij mij dan weer niet uit als ik categorisch weiger om op een keukentrapje te gaan staan teneinde de bovenkant van de drogers af te stoffen, dus zo blijven we allemaal waar we horen

lady*voldemort wijzigde dit bericht op 19-08-2025 21:35
0.31% gewijzigd
dinsdag 19 augustus 2025 om 21:36
Dat gevoel had ik ook ineens op vakantie, ik ben op mijn kont gaan zitten en langzaam naar beneden gegaan.
Het stomme (of juist niet) is dat ik het weer snel vergeet. Zo ging ik een paar jaar geleden met de trap een hoge berg op met een uitkijkpunt op een aantal landen. De weg naar boven geen probleem, deels vrij (zeer brede trap en geen leuningen) en deels via een tunnel. Mooi uitzicht en toen weer naar beneden. Het eerste gedeelte via de tunnel ging goed maar dan, ineens stond ik vrij. Het waaide ook wat. Oeps, hoe naar beneden? Ik voelde me wankeling worden en nog flinke weg te gaan. Knikkende knieën. Er was een vrouw in de buurt die het zag en we zijn samen naar beneden gegaan.
Het was wel heel mooi.
dinsdag 19 augustus 2025 om 21:39
dinsdag 19 augustus 2025 om 21:52
Oh nee het was hartstikke ironisch bedoeld. Ik lees het nu na en snap dat het niet zo over is gekomen, sorry daarvoor!Rabarbara schreef: ↑19-08-2025 18:25Je bedoelt het ongetwijfeld niet zo, maar dit soort reacties zijn best naar voor mensen met angsten. Angsten zijn vaak niet rationeel, dat weer de persoon die ze heeft meestal ook best.
Maar goed, misschien lees ik het overgevoelig, dat kan maar zo.
En ik had deze vakantie drie huisjes met een steile inrit
Ik snap alles van irreële angsten. Hoe kom je nou aan 3 (!) huisjes met een steile oprit? Was het bergachtig gebied?
•
dinsdag 19 augustus 2025 om 21:59
Ja, bij mij was het ook een klein oud vrouwtje. Het was best een gezellig moment, uiteindelijk dan. Hartverwarmend.Lady*Voldemort schreef: ↑19-08-2025 21:39Ik ben op een reusachtige berg in Zuid-Limburg wel eens onder de arm genomen door een onbevreesd oud vrouwtje, toen ik naar beneden moest![]()
"Kom maar kind", zei ze, "samen komen we er wel"
Zo lief![]()
dinsdag 19 augustus 2025 om 22:01
dinsdag 19 augustus 2025 om 22:08
Het leek me ook al zo weinig lijken op hoe je normaal post. Fijn dat het uit de wereld is.
Ja, lang verhaal, maar het gezin heeft een voorkeur voor echte Duitse "Erlebnisregionen" met van die geweldige toeristenkaarten en we huren het liefst rechtstreeks van particulieren, dus dan kom je op een berg terecht. Ik had het serieus allemaal nog gecontroleerd op google maps, maar volgens mijn man was er geen probleem, hij rijdt wel. En dat is natuurlijk ook zo, maar dat zint mij voor geen meter.
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 19 augustus 2025 om 22:12
Jij blij dat je niet zo lang bent als ik.Lady*Voldemort schreef: ↑19-08-2025 20:21Ik heb vliegangst en hoogtevrees. Veel mensen brengen die twee met elkaar in verband, maar dat klopt niet. Die vliegangst is angst voor controleverlies, en die hoogtevrees is gewoon belachelijk. Ik zweet al peentjes als ik op het telefoonboek van Amsterdam ga staan, en ik weet zelf ook best dat dat nergens over gaat maar intussen zweet ik wel peentjes. Terwijl ik mijn vliegangst best logisch vind want als dat tuig waar ik in ga zitten per ongeluk uit de lucht valt ben ik toch echt mooi fucked want ik kan zelf niet vliegen. Dan val ik liever uit een boot, want ik kan tenminste wel zwemmen. Wat ook weer geen reële gedachte is natuurlijk want als ik midden op de Atlantische Oceaan uit de boot val red ik het zwemmend ook niet tot New York, maar het voelt wel anders bij het instappen zeg maar.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 19 augustus 2025 om 22:16
Ik had dat onlangs bij Ikea. Om bij Ikea te komen moet ik een enorm hoge voetgangersbrug over. Tegenwoordig zijn er liften, vroeger niet. 42 treden, dat is ongeveer 3 verdiepingen hoog.Lady*Voldemort schreef: ↑19-08-2025 21:39Ik ben op een reusachtige berg in Zuid-Limburg wel eens onder de arm genomen door een onbevreesd oud vrouwtje, toen ik naar beneden moest![]()
"Kom maar kind", zei ze, "samen komen we er wel"
Zo lief![]()
Was laatst de lift stuk, kwam er een mevrouw naar me toe die vroeg of ze mij een arm mocht geven op die trap, omdat ze hoogtevrees had.
Liepen we gezellig gearmd naar boven.
Mijn goede daad.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 19 augustus 2025 om 22:39
Ja dat heeft mijn zoon dan weer. Dus als wij met de trein gaan neem ik altijd de lift omdat ik die trappen eng vind en hij neemt de trap omdat ie een lift doodeng vindt

De trappen in Zutphen vind ik trouwens niet eng, want die zijn gewoon dicht. Maar in Arnhem heb je van die open trappen en dan kun je me echt opvegen hoor, als ik daar op moet. Ik ben in staat om met opzet een trein te missen als de lift het niet doet, en helemaal om te lopen via de (dichte) trappen een eind verderop.
dinsdag 19 augustus 2025 om 22:49
Een gezellig moment bij de Ikea.Solomio schreef: ↑19-08-2025 22:16Ik had dat onlangs bij Ikea. Om bij Ikea te komen moet ik een enorm hoge voetgangersbrug over. Tegenwoordig zijn er liften, vroeger niet. 42 treden, dat is ongeveer 3 verdiepingen hoog.
Was laatst de lift stuk, kwam er een mevrouw naar me toe die vroeg of ze mij een arm mocht geven op die trap, omdat ze hoogtevrees had.
Liepen we gezellig gearmd naar boven.
Mijn goede daad.

Leuk om te lezen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in