Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 2891 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
GriebusDus schreef:
19-08-2025 17:39
GL/PvdA is helemaal niet zo radicaal links. Ik lees (en niet bepaald alleen bij jou maar bij heel veel mensen hier en ook buiten het forum) een soort 'onderbuikgevoel' dat ze niet op links willen stemmen. Terwijl een groot deel van die mensen juist profijt zouden hebben van hun standpunten aangaande werk, wonen, sociale zekerheid en miieu.

Bovendien laat GL/PvdA altijd hun programma doorrekenen door het CBS, dus de reputatie van een stel gesjeesde potverteerders dat de partij aankleeft, klopt ook al niet.

Het zou mij wel wat lijken om partijprogramma's eens naast elkaar te leggen zonder te vermelden van welke partij ze afkomstig zijn, en mensen dan hun mening te laten bepalen op basis van wat ze echt vinden, niet van wat ze denken te vinden. Ik ben heel erg benieuwd wat daar uit zou komen.
Lijkt me geweldig! Heel veel mensen hebben echt geen idee.
Vriendin stemt GL want ze is " voor een leefbare toekomst", en koopt vervolgens een oude camper om een paar maanden per jaar mee te reizen. Een tweede huis heeft ze al, naast haar villa met zwembad.. Dan is GL m.i. niet de meest voor de hand liggende keuze.
GriebusDus schreef:
19-08-2025 19:55
Zeker! Alleen al daarom kun je beter niet op ze stemmen ;)
Vanwege onderbuikgevoelens van anderen?🤣🤣🤣
Vanielje schreef:
19-08-2025 16:42
Veel mensen stemmen op emotie. Met de mond willen ze meestal een stabiel en realistisch beleid, maar in de praktijk hollen ze mee met de "redder" van het moment.

Na Pim, Rita, Thierry, Caroline en Pieter zijn de ogen nu gericht op Geert en Ingrid.
Of op Frans en Jesse, die het nu uit noodzaak maar samen gaan proberen. Ach ja, veel beloven, weinig geven, doet de gek in vreugde leven.😇
Geeekess schreef:
19-08-2025 19:54
Dat is wel heel erg kort door de bocht natuurlijk.
Lees anders even het artikel waar ik hierboven naar link. Dat gaat over hun grondbeginselen. Zodat je weet waar je mee instemt als je op hen stemt. En vergeet niet dat dezelfde verandering van de grondwet ook gebruikt kan worden voor het discrimineren van een groep waar je zelf toe behoort.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/v ... gaal-maken
AnAppleADay schreef:
19-08-2025 13:34
Misschien niet in het partijprogramma maar de mensen die daar zitten hebben grotendeels geen fatsoenlijk verleden.
Het is voor mij toch meer FvD-zonder-complotten dan VVD-alternatief.
Dat geldt ook voor GL.
Maar inderdaad, dat zou ik om die reden dus ook nooit stemmen.
De hypotheekrenteaftrek nu afbouwen is geen goed idee. Het veroorzaakt onrust in de markt en daardoor daalt de huizenvoorraad (verwacht men) in waarde. Gevolg: het is voor investeerders minder interessant om in woningbouw te investeren en laten we particuliere bouw nu keihard nodig hebben om uit de wooncrisis te komen.
Danae schreef:
19-08-2025 20:12
Lees anders even het artikel waar ik hierboven naar link. Dat gaat over hun grondbeginselen. Zodat je weet waar je mee instemt als je op hen stemt. En vergeet niet dat dezelfde verandering van de grondwet ook gebruikt kan worden voor het discrimineren van een groep waar je zelf toe behoort.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/v ... gaal-maken
Ik stem geen JA21 dus hoef daar verder niet over na te denken . Ik heb de grondbeginselen gelezen en zie daar geen racisme.
Dus nee, de mening dat mensen die JA21 stemmen dus racistisch stemmen deel ik niet.

Edit: correctie, excuses, ik las de standpunten, niet de grondbeginselen. Die ga ik dus nu lezen.
geeekess wijzigde dit bericht op 19-08-2025 20:24
6.62% gewijzigd
Vanielje schreef:
19-08-2025 20:14
De hypotheekrenteaftrek nu afbouwen is geen goed idee. Het veroorzaakt onrust in de markt en daardoor daalt de huizenvoorraad (verwacht men) in waarde. Gevolg: het is voor investeerders minder interessant om in woningbouw te investeren en laten we particuliere bouw nu keihard nodig hebben om uit de wooncrisis te komen.
Eens.
Geeekess schreef:
19-08-2025 20:12
Dat geldt ook voor GL.
Maar inderdaad, dat zou ik om die reden dus ook nooit stemmen.
Dat mag je even toelichten.
GriebusDus schreef:
19-08-2025 20:23
Dat mag je even toelichten.
In GL zitten, net als blijkbaar bij JA21, mensen met een minder fijn verleden.
Wat valt daar precies aan toe te lichten?
Het stukje van Joop inmiddeld gelezen, wat gaat over discriminatie. Daar hebben ze zeker een terecht punt .
Ja21 heeft in haar grondbeginselen staan dat ze af willen van het discriminatieverbod in de Grondwet deze vorm. Het verbod zou alleen voor de overheid moeten gelden volgens JA21.

Een burger, bedrijf of b.v. een bank mag rustig een (andere) burger discrimineren in die optiek.

https://ja21.nl/fileadmin/user_upload/G ... cept__.pdf
En JA21 heeft ook geen problemen met de antisemitische en racistische tweets van Nanninga. Het is de zoveelste populistische partij opgericht door partijhoppers.

Afbeelding
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Als Nanninga deze tweets eens zou terugnemen dan zou ik er wel overheen kunnen komen, maar op een dergelijk programma met onrealistische en discriminerende elementen zou ik niet stemmen.
Sun.lover schreef:
19-08-2025 20:48
En JA21 heeft ook geen problemen met de antisemitische en racistische tweets van Nanninga. Het is de zoveelste populistische partij opgericht door partijhoppers.

Afbeelding

GL/PvdA heeft op nummer 26 Sabine Scharwachter staan op de lijst. De uitspraken door haar gedaan vormen ook geen probleem voor GL/PvdA om ze op de lijst te zetten.

(Overigens is dat precies de reden voor mij om geen JA21 te stemmen, terwijl Nanninga meerdere malen heeft aangegeven wat het punt van die tweets is geweest.)
Redhead70 schreef:
19-08-2025 17:30
Juist, daarnaast had ik ze radicaler ingeschat dan wat het promma laat zien. Best veel PvdA beleid. En positief. Het programma wordt doorgerekend. In tegenstelling tot veel anderen.
Ja21 heeft dit bij de vorige verkiezingen ook laten doorrekenen in tegenstelling tot bijvoorbeeld de SP en Partij voor de Dieren.
MrsM schreef:
19-08-2025 21:04
GL/PvdA heeft op nummer 26 Sabine Scharwachter staan op de lijst. De uitspraken door haar gedaan vormen ook geen probleem voor GL/PvdA om ze op de lijst te zetten.
Over wat iemand extreem vind kun je lang discussiëren maar voor mij vallen bepaalde gedachtengangen die ‘even’ worden getweet (zowel bij links als rechts zie ik dat) onder radicaal of polariserend. Daar zit ik niet op wachten, op haar dus ook niet.
En dat maakt het lastig want het programma van GL/PvdA sluit het meest bij mij aan, gevolgd door het CDA (zonder de C).
.
Sun.lover schreef:
19-08-2025 20:48

Afbeelding
Die meeste tweets zijn inmiddels al ruim 10 jaar oud en worden voortdurend gerecycled.

Daarnaast zijn die uitspraken van Nanninga volgens mij satirisch/sarcastisch bedoeld indertijd.

Nanninga was/is een rechtlijnige aanhanger van het vrije woord en hanteerde indertijd een zeer polemische stijl.

Wellicht smakeloos en ongepast. En kwetsend, maar ik kan aan de hand van haar uitspraken niet opmaken of Nanninga daadwerkelijk racistisch is.
Paradise schreef:
19-08-2025 21:56
Die meeste tweets zijn inmiddels al ruim 10 jaar oud en worden voortdurend gerecycled.

Daarnaast zijn die uitspraken van Nanninga volgens mij satirisch/sarcastisch bedoeld indertijd.

Nanninga was/is een rechtlijnige aanhanger van het vrije woord en hanteerde indertijd een zeer polemische stijl.

Wellicht smakeloos en ongepast. En kwetsend, maar ik kan aan de hand van haar uitspraken niet opmaken of Nanninga daadwerkelijk racistisch is.

De tweets zelf zijn gewoon ronduit onsmakelijk zeker zonder context, en dat is ook hoe ze rondgaan nu.

Want het ene bericht ging over het verbod op bepaalde boeken (in dit geval Mein Kampf) en wat Hans Teeuwen daarover heeft gezegd, alsof je na het lezen van die boeken ineens zin krijgt om.... Hans Teeuwen wordt ook nog aangehaald in die tweet.

https://tpo.nl/column/annabel-nanninga- ... semitisme/

In deze column van 2018 tracht ze nog eea te verduidelijken.

Maar hoe het ook zij, er zijn van haar hand meerdere uitspraken te vinden die niet passen voor wat ik voor ogen heb met beleidsvoerders in Nederland. Dan kan ik misschien het programma van JA21 wel waarderen (geen idee nog niet gelezen) maar niet wanneer dat programma dan uitgevoerd moet worden door iemand als Nanninga.
GriebusDus schreef:
19-08-2025 17:39
GL/PvdA is helemaal niet zo radicaal links. Ik lees (en niet bepaald alleen bij jou maar bij heel veel mensen hier en ook buiten het forum) een soort 'onderbuikgevoel' dat ze niet op links willen stemmen. Terwijl een groot deel van die mensen juist profijt zouden hebben van hun standpunten aangaande werk, wonen, sociale zekerheid en
Ik ben een kleine ondernemer met wat personeel dus ik ‘zou vvd moeten’ stemmen.
Maar stem je vvd, dan weet je vrij zeker dat het een samenwerking over rechts gaat worden, met pvv/cda/d66 en de splinters bbb/nsc die hun programma niet laten doorrekenen en cu dat tegen abortus is.
Dan stem ik liever pvda/gl, dan krijg je (mijn idee he) een samenwerking over links met sp/cda/d66, dan heb je kans dat er beleid komt dat gebaseerd is op doorgerekende programma’s en partijen met in elk geval bestuurservaring.

Ik hoop eigenlijk op een kabinet dat
- gaat bouwen, want die huizen zijn echt nodig en opdracht geeft tot een nieuw bouwbesluit zodat er kleinere wooneenheden gebouwd kunnen worden en haal die gekke verhuurdersheffing weg bij wbv zodat zij ook kunnen bouwen
-niet zwicht voor boerenchantage om het Binnenhof vol te storten met mest en eindelijk begint met grote boeren onteigenen en uitkopen. Ze voegen maar weinig werkgelegenheid toe, behalve in slachthuizen/vrieshuizen waar Nederlanders zelf niet willen werken
-zorgt voor goede asielopvang, want die vluchtelingen blijven komen, die blijven niet weg als de blonde gek dat zegt. Neem die spreidingswet aan en ga voor langdurige opvangplaatsen waar de boel menswaardig geregeld is
-zorgt voor goede ontwikkelingssamenwerking zodat landen waar mensen nu vluchten aantrekkelijker worden om te blijven. Niet enkel voor minder vluchtelingen maar ook omdat dat onze taak is als rijk land
-vaart maakt van verdere eu-samenwerking, want we hebben 1 leger nodig, harder dan een duidelijke omschrijving wanneer parmaham zo genoemd mag worden

Als je dat voor elkaar hebt, moet je eens zien hoe gemakkelijk je de rest dan regelt.
Maar dat wegkijken, pappen en nathouden of doorschuiven, daar ben ik zó klaar mee!
MrsM schreef:
19-08-2025 22:14
De tweets zelf zijn gewoon ronduit onsmakelijk zeker zonder context, en dat is ook hoe ze rondgaan nu.

Want het ene bericht ging over het verbod op bepaalde boeken (in dit geval Mein Kampf) en wat Hans Teeuwen daarover heeft gezegd, alsof je na het lezen van die boeken ineens zin krijgt om.... Hans Teeuwen wordt ook nog aangehaald in die tweet.

https://tpo.nl/column/annabel-nanninga- ... semitisme/

In deze column van 2018 tracht ze nog eea te verduidelijken.

Maar hoe het ook zij, er zijn van haar hand meerdere uitspraken te vinden die niet passen voor wat ik voor ogen heb met beleidsvoerders in Nederland. Dan kan ik misschien het programma van JA21 wel waarderen (geen idee nog niet gelezen) maar niet wanneer dat programma dan uitgevoerd moet worden door iemand als Nanninga.
Ik heb het idee dat ze in ieder geval zegt wat ze denkt.
Niet altijd handig, maar soms een verademing.

Maar vooral: de meest heftige uitspraken heeft ze gedaan voor ze politica werd. Ze had toen een andere rol. Ik vind om eerlijk te zijn dat dat gewoon moet kunnen.

Mijn partij is het overigens niet.
Paradise schreef:
19-08-2025 22:49
Ik heb het idee dat ze in ieder geval zegt wat ze denkt.
Niet altijd handig, maar soms een verademing.

Maar vooral: de meest heftige uitspraken heeft ze gedaan voor ze politica werd. Ze had toen een andere rol. Ik vind om eerlijk te zijn dat dat gewoon moet kunnen.

Mijn partij is het overigens niet.
Dan heb ik liever iemand die verstandige dingen denkt in overeenstemming met een doorgerekend programma, en daar dan iets over zegt.
Enkel zeggen wat je denkt vind ik politiek een onhandige eigenschap die wel voor opschudding zorgt, en leuke quotes op de nieuwsapps, maar niet zorgt voor een stabiele tweede kamer waar mensen samen moeten werken om beleid te maken.
MrsM schreef:
19-08-2025 19:49
Ik heb ook het partij programma gelezen van GL/PvdA. Aantal punten kon ik me goed in vinden, al vind ik nog dat niet duidelijk wordt hoe ze het allemaal willen gaan betalen. Maar dat zal mss duidelijker worden na doorrekenen van de plannen.

De standpunten van PvdD ook gelezen, ja daar kan ik echt heel weinig mee. En ook de vraag of het haalbaar is aangezien zij ook (nooit?) hun plannen door laten rekenen.

De SP heb ik ook gelezen, nee ook niet mijn partij.

Het wachten voor mij is nu CDA.

Heeft de PvdD wel ooit eens iets voor elkaar gekregen?

edit: nog altijd geen idee waarop ik ga stemmen, geen linkse partij, geen PVV, VVD en CDA.
ladadieladieda schreef:
19-08-2025 22:55
Dan heb ik liever iemand die verstandige dingen denkt in overeenstemming met een doorgerekend programma, en daar dan iets over zegt.
Enkel zeggen wat je denkt vind ik politiek een onhandige eigenschap die wel voor opschudding zorgt, en leuke quotes op de nieuwsapps, maar niet zorgt voor een stabiele tweede kamer waar mensen samen moeten werken om beleid te maken.
Ja, dat heb ik ook liever. Maar een ander kan daar anders instaan. En dat mag.

En nogmaals: de meeste uitspraken heeft Nanninga voor haar intrede in de politiek gemaakt.
Die uitspraken zorgen nu voor opschudding omdat mensen ze weer uit de kast trekken. Ouwe koeien zorgen dus voor opschudding. Bovendien ouwe koeien in de verkeerde context.

Ik heb ook het idee dat uitspraken of gedragingen van politici die niet bekend hadden mogen worden de politiek en de Kamer als instituut meer schade berokkenen.
Dat zijn politici die dingen juist onder de pet willen houden.
Dan heb ik toch liever iemand die roept wat in diegene opkomt.
Ik stem liever op politici bij wie dat soort ranzige racistische en antisemitische uitspraken überhaupt niet naar boven komen, in welke context dan ook.

Lijkt me niet meer dan normaal.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven