Wie vindt borstvoeden nou echt, écht leuk..?

28-05-2007 18:10 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk, wie vindt borstvoeden nou eigenlijk echt, écht leuk? Wie zwijmelt over het feit dat je lieverdje elke 2 tot 3 uur (als je geluk hebt!) voor minstens een half uur (als je geluk hebt!) aan je borst hangt? Inclusief 's nachts.. 'omdat het zo lekker :? licht verteerbaar is'? 

En dan die pijnlijke tepels. Kloofjes. Stuwing. Bij tijd en wijle aan flarden gezogen tepels omdat je lieverdje een regeldag heeft. Wel goed aanleggen hoor anders heb je risico op borstontstekingen. Je lieverdje trekt soms, uit ballorigheid lijkt het (maar meestal omdat hij last heeft van gepoep tijdens het eten, 'laden en lossen' noemen we dat hier thuis) zijn hoofdje fluks naar achter met jouw tepel in zijn mond ... en dan krijg je bij wijze van dankjewel ook nog hangtieten aan het eind van de borstvoedingsperiode.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je als regel (murphy) bij elke kraamvisite half uit de kleren moet omdat de kleine honger heeft en je tegenwoordig niet preuts hoeft te doen over zoiets moois als borstvoeding.. Het is toch zo natuurlijk allemaal.. en dus moet de visite daar ook van meegenieten.

En dan ben ik nog niet eens begónnen over de geneugtes van het kolven, dat je toch moet doen als je nog een beetje een leven naast je lieverdje wilt voeren.

Wie vindt dat nou echt leuk .. ?

(R heeft vandaag een regeldagje, een krampdagje, een groeistuip een een huildag tegelijkertijd.)
quote:Is overigens niet 'het typische antwoord van een roker', eerder typisch hetgene wat artsen zeiden in het ziekenhuis.En dan trek je dat niet in twijfel.

En een deskundige die zeggen dat het beter is om op fv over te stappen voor een moeder is geen deskundige en diens mening moet je bijna altijd in twijfel trekken want slechts 2% etc. En nu hoor je mij niet zeggen dat het niet zo is dat er misschien wat snel naar fv wordt gegrepen in sommige gevallen, maar in deze discussie lees ik dat je haast zou moeten bewijzen dat je bij die 2% hoort of anders ben je een moeder die zijn kind ongezond voedt terwijl het niet nodig is. En of het nodig is, waar ligt die grens? En is alleen de fysieke (on)mogelijkheid bepalend?

Is het niet zo dat bv van een niet-rokende moeder beter is dan van een rokenende moeder? Rokers-bv is ongezonder dan niet-rokers-bv dus ongezond zoiets? Oh nee, want dan hebben we nog altijd het argument dat het altijd nog gezonder is dan de fv waar sommige moeders hun kinderen mee vergiftigen.

Blegh, dit lijkt echt een beetje op baas boven baas kijk eens hoe goed ik ben.
Ook ik heb een borstverkleining gehad en ondanks dat ik wist dat de kans erg klein was dat ik uberhaupt voeding had (mijn tepel heeft er namelijk helemaal afgelegen en dan is de kans op voeding erg klein) heb ik het toch geprobeerd...en ondanks Robin heel goed hapte en zoog, kwam er niks uit...aangezien hij bleef afvallen, zijn we overgegaan op flesvoeding, maar wat heb ik me schuldig gevoeld naar hem toe...

Ondanks ik het echt heel erg vond dat ik geen voeding had voor hem, vind ik het ook onzin om te zeggen dat flesvoeding ongezond is...Nu kan ik me niet zo storen wat iemand op een forum zegt, maar er zijn zat moeders die zich er nóg schuldiger over gaan voelen dat ze geen borstvoeding geven...

Achteraf gezien had, als ik wel borstvoeding had kunnen geven, het ook erg moeilijk geworden. Robin is namelijk met 8 dagen opgenomen in het ziekenhuis en daar ligt hij nu nog steeds (hij is vandaag precies 4 weken), want hij heeft een zeldzame aangeboren afwijking aan zijn dikke darm. Langzaamaan zit hij nu bijna op volledige voeding via zijn sonde (wel hele lichtverteerbare voeding). Maar dat terzijde...
quote:

quote: muke reageerde

Toen ik ben bevallen van mijn tweede, heb ik 3 weken geprobeerd borstvoeding te geven, helaas kreeg mijn dochtertje te weinig voeding binnen. Ik heb namelijk een borstverkleining gehad en daardoor kwam er niet genoeg voeding. :(

Dat heb ik heel erg jammer gevonden toen. Dus dames die borstvoeding kunnen geven, mogen daar best blij om zijn.

Is dat eigenlijk standaard zo, na een borstverkleining? En bij een vergroting=

Nee fleurtje, dat is niet standaard. Ik ken vrouwen die wel de borst hebben kunnen geven na een borstverkleining. Bij mij zijn de tepels er ook helemaal afgeweest, dus de melkklieren waren niet meer verbonden zeg maar. Tenminste een groot gedeelte niet. En van het gedeelte wat wel verbonden was zat niet genoeg voeding in.  Dus toen onze kleine meid voor en na de voedingen gewogen werd kwamen we er achter dat ze dus veels te weinig binnenkreeg, ja en dan moet je dus noodgedwongen overgaan op flesvoeding. Maar daar is ze ook groot mee geworden ;)
quote:

quote: Cohelian reageerde

Dan toch liever melk van een koe hoor. Die rookt en drinkt in elk geval niet.

Eeeeh, het schijnt zelfs zo te zijn dat in moedermelk van een roker, meer gezonde stoffen zitten dan in flessenvoeding. Worden teer en nicotine en wat er nog meer in een sigaret rondhobbelt doorgegeven via de moedermelk? En alcohol enzo? Want op mijn pak kunstvoeding ben ik namelijk nog geen teer, nicotine of alcohol en wat iets meer zij tegengekomen bij de ingrediënten. Maar dan is nog bv beter? Ondanks al die troep die je kindje dan ook binnenkrijgt? Hmmmmm. Vreemd.
Nee, maar wel onnoemelijk veel chemicaliën.
'It could be lupus'
quote:

Poez, als je bv als norm stelt, dan is kv ook ongezonder. Voor zowel kind als moeder. Dan kan je dus stellen dat kv ongezond is. Dat is geen waarde-oordeel, dat is gewoon een feit.

Die redenatie klopt toch niet? *denkt na over een vergelijking*....

...

...

...

Een banaan is minder gezond dan een appel. Dus een appel is gezond en een banaan is ongezond? Zoiets?

Iets wat minder gezond is, is toch niet per definitie ongezond?
Hier nog iemand die het echt heel fijn vindt...begrijp niet dat je voor flessevoeding kiest omdat je dat makkelijk vind..niets is zo makkelijk om borst uit bh te trekken om op commando te voeden..ik voed ook in het openbaar, er zijn tegenwoordig leuke voedingsshirtjes te koop zodat het discreet blijft, en anders neem ik gekolfd flesje mee...kolven zorgde trouwens wel voor stress toen ik weer ging werken en ik wordt er door mijn collega's op aan gekeken. Deze zijn namelijk overtuigde FV moeders die vinden dat ik me aanstel als ik zeg dat het echt beter voor een kindje is, want hun kroost is ook groot geworden. Vooral nadat ik me twee keer na mijn verlof heb ziek gemeld moest ik steeds weer aanhoren dat het beter was voor mijn gezondheid om te stoppen met bv. Vooral 1 vrouw zeurde steeds dat het vrij asociaal was, dat kolven als het druk was. Zij neemt trouwens continue pauze om te roken....jonge meiden op mijn werk vragen steeds of ik het niet erg vind om hangtieten te krijgen...zij zullen in de toekomst voor fv kiezen uit angst voor theezakjes...hopelijk beslissen ze anders als het zover is.Ik voed nu zeven maanden en er beginnen van verschillende kanten verhalen te komen over kinderen van vier nog aan de borst en hoe walgelijk dat is...blijknbaar mag je maar drie maanden zonder commentaar voeden en moet je daarna stoppen... Ik heb geen kloven of andere ellende gehad, maar heb in het begin wel echt moeten doorzetten omdat moppie niet goed hapte en het flink pijn deed en ik door hechtingen niet een goede houding kon vinden...zoals hier al meer is gezegd: Kraamtijd is niet altijd even leuk en dat moet je ook niet verwachten of eisen. Het is lichamelijk en emotioneel een enorme klap, en toch heb ik het ook enorm fijn gevonden. Ik was na vier dagen helemaal uitgeput en totaal overstuur omdat BV niet lukte...gelukkig ging het ineens wel goed en toen de hechtingen er uit gingen vond ik het genieten...nog steeds...dat allerliefste koppie dicht bij je en de troost die hij vind aan de borst...dan maar hangtieten...al moet ik eerlijkheidshalve wel toegeven dat ik daar wel een beetje van baal...maar als je veertig bent geworden moet je je sowieso neerleggen bij het feit dat veel dingen gaan hangen..:(
Ik vind BV geven nog net leuk genoeg om ondanks alle ellende door te zetten. Madammeke kwam maandenlang elke 2 uur (ook 's nachts) en had mega krampen. Na 2,5 maanden kwamen we erachter dat het een koemelkallergie is die alle ellende veroorzaakte. Sindsdien dus op een streng dieet en Madammeke doet het stukken beter. Al komt ze nog steeds erg vaak en heb ik het 'wanneer zal ze doorslapen'  gewoon maar losgelaten.

Mijn hele omgeving vraagt waarom ik niet stop met BV, want 'dat dieet is toch wel erg'. Als ik dan vervolgens zeg dat ik echt niet in staat ben iets te stoppen in mijn kind waar ze allergisch voor is'  dan valt men ineens stil. En ook raar, mijn welzijn is blijkbaar belangrijker dan dat van mijn kind. Kijk, dat dieet is soms best kut, want uiteten gaan kun je vergeten en heel veel lekkere dingen ook. Maar het welzijn van mijn kind is vele malen belangrijker dan mijn wens om af en toe een plak cake te eten. En ik moet zeggen, mijn schoonmoeder (die minstens 100 kilo weegt en echt niet snapt waarom ik BV blijf geven met dat 'vreselijke' dieet) bondt in toen ik aangaf dat zij als moeder toch ook wel moest begrijpen dat het welzijn van mijn kind boven mijn eigen welzijn gaat.

Maar goed, soms is het goed k*t en soms is het geweldig. En net als je denkt alles gehad te hebben, en de BV eindelijk goed loopt inclusief een soort van doorslapen, moet ik weer aan het werk en weigert ze ineens de fles. :? En dan denk ik echt wel 'was ik maar zo gemakzuchtig als mijn schoonzus, dan was ik allang gestopt en had ik deze ellende ook niet'.

Qua BV discussie: flesvoeding is niet makkelijker. Getuige de vele topics hier over 'hoe terug naar minder voedingen', 'mijn kind wil meer dan een liter wat nu' enzovoort. Ik vind dat ook vaak de BV als veroorzaker van alle ellende wordt gezien. Dat is tegen mij ook vaak genoeg gezegd. Maar BV is helemaal niet de oorzaak, de allergie is de oorzaak, maar daar kijkt men makkelijk overheen.
quote:Nee, maar wel onnoemelijk veel chemicaliën.Maar dan is uiteraard nicotine en dergelijke in bv stukken beter dan flesvoeding. Nee, nu begrijp ik het helemaal.....

Hangtieten komen niet van BV maar van zwanger zijn. Echt waar. Je tieten blijven echt niet pronter door meteen KV te geven. Daar zullen de kantoormeisjes nog koud van terugkomen.
Ja BV is leuk, lief byzonder en intens. Had het nooit willen missen...heb in totaal 1jaar en 9 maanden gevoed al 3 kinderen.

Heb nog prima borsten...maak me meer zorgen om mijn buik na die 3 zwangerschappen;-))
quote: Wickedwitch reageerde Het is lichamelijk en emotioneel een enorme klap, en toch heb ik het ook enorm fijn gevonden. Ik was na vier dagen helemaal uitgeput en totaal overstuur omdat BV niet lukte...gelukkig ging het ineens wel goed en toen de hechtingen er uit gingen vond ik het genieten...nog steeds...

Nou, dat is hartstikke fijn voor je. En een ander is na een paar dagen dusdanig overstuur dat ze de pijp aan maarten geeft en overstapt op flesvoeding. Moet iedereen lekker zelf weten.

De discussie flesvoeding/borstvoeding wordt qua akeligheid altijd alleen maar overtroffen door de discussie werkend moederschap / thuisblijfmoederschap. Ongelooflijk, hoe vrouwen massaal over elkaar heen vallen als het gaat om zaken waar iedere moeder het meest kwetsbaar in is: het moederschap. Borstvoeding is het allerbeste en flesvoeding is een goed alternatief, als de moeder om wat voor reden dan ook geen borstvoeding kan of wil geven.

Maar nee, als het gaat om borstvoeding, dan gaan veel vrouwen zich te buiten aan horrorverhalen om te vertellen hoezeer zij Geleden Hebben voor hun nageslacht, maar dat uiteindelijk alles goedgekomen is, want ze hebben hun kind maar mooi wel lekker zelf gevoed. Allemaal opstellen in rijen van 4 voor het Goede Moeder-brevet.

Mariannanas (4 kinderen gevoed en melkdonor geweest, krijg ik nou een extra onderscheiding?)
.
Hier geen bv, maar wel hangtieten. En blubberbuik is ook gesignaleerd. :(
Toch klopt het 'moet iedereen lekker zelf weten en doen waar je je goed bij voelt' inderdaad wat eerder gezegd is van geen kanten. Je mag je kind geen tik verkopen, want dan belt de buurman de kinderbescherming. Je mag je kind niet zonder gordels in de auto vervoeren, want dan krijg je een boete. Je mag je kind niet zonder ontbijt naar school sturen, daar wil het CDA iets tegen gaan doen.

En ik lees hier absoluut niet alleen succesverhalen en zie geen veren in eigen konten, alleen maar ervaringen.
'It could be lupus'
quote:

Toch klopt het 'moet iedereen lekker zelf weten en doen waar je je goed bij voelt' inderdaad wat eerder gezegd is van geen kanten. Je mag je kind geen tik verkopen, want dan belt de buurman de kinderbescherming. Je mag je kind niet zonder gordels in de auto vervoeren, want dan krijg je een boete. Je mag je kind niet zonder ontbijt naar school sturen, daar wil het CDA iets tegen gaan doen.

Nou, dat zal dan wel komen omdat de dingen die je nu opsomt, allemaal  slecht te noemen zijn. En ik zal dan wel erg naief zijn, maar bij mij gaat het er toch echt niet in dat flesvoeding slecht is. Minder goed dan borstvoeding, absoluut, maar niet ronduit slecht.
.
Dat ben ik met je eens. Borstvoeding is uiteraard gezonder, maar ik geloof niet dat dat flesvoeding per definitie ongezond maakt. Slechter misschien.
'It could be lupus'
Slechter ook niet, want met borstvoeding is immer niets mis. Minder goed, dat wel. Maar niet slecht.

En voor de goede orde: ik ben pro-borstvoeding, voor mijn eigen kinderen. Maar van de keuze van een ander vind ik helemaal niets.
.
quote:Slechter ook niet, want met borstvoeding is immer niets mis. Minder goed, dat wel. Maar niet slecht.

En voor de goede orde: ik ben pro-borstvoeding, voor mijn eigen kinderen. Maar van de keuze van een ander vind ik helemaal niets. Nou ja je begrijpt wat ik bedoel.
'It could be lupus'
Wat nou Fleurtje? Uitgeluld?
quote:Wat nou Fleurtje? Uitgeluld?Nee, die is even een peukie roken, LOL :D.
quote:

quote: Mariannanas reageerde

Slechter ook niet, want met borstvoeding is immer niets mis. Minder goed, dat wel. Maar niet slecht.

En voor de goede orde: ik ben pro-borstvoeding, voor mijn eigen kinderen. Maar van de keuze van een ander vind ik helemaal niets. Nou ja je begrijpt wat ik bedoel.

Zeker, ik had dan ook een smiley achter mijn eerste zin willen zetten, maar vergat dat in de gauwigheid!
.
Doe ik er twee :D:D.

Grappig toch dat borstvoedende vrouwen niet mogen oordelen over flesvoedende vrouwen, maar de flesvoedende vrouwen wel over de borstvoedende rooksters. :o
'It could be lupus'
quote:

quote: Wickedwitch reageerde Het is lichamelijk en emotioneel een enorme klap, en toch heb ik het ook enorm fijn gevonden. Ik was na vier dagen helemaal uitgeput en totaal overstuur omdat BV niet lukte...gelukkig ging het ineens wel goed en toen de hechtingen er uit gingen vond ik het genieten...nog steeds...

Nou, dat is hartstikke fijn voor je. En een ander is na een paar dagen dusdanig overstuur dat ze de pijp aan maarten geeft en overstapt op flesvoeding. Moet iedereen lekker zelf weten.??? En waar zeg ik dan dat iemand dat NIET zelf moet weten ???? To vraagt naar ervaringen die geef ik. Ik meng me niet in de discussie wel of niet BV/FV. Het valt me alleen op dat er zoiets ervaren wordt als een BV maffia, maar over de FV AlQaida wordt gezwegen. De dames op mijn werk en ander pro FV''ers zijn minstens zo fanatiek in het propageren van hun keuze. Ik vind idd dat iedereen het zelf moet weten, maar BV blijft het beste voor je kind. Ik vond persoonlijk daarom dat ik mijn eigen comfort daarvoor opzij moest zetten. Ik vind mezelf daarom niet superieur ofzo. Wel blij dat het mij wel lukt.De discussie flesvoeding/borstvoeding wordt qua akeligheid altijd alleen maar overtroffen door de discussie werkend moederschap / thuisblijfmoederschap. Ongelooflijk, hoe vrouwen massaal over elkaar heen vallen als het gaat om zaken waar iedere moeder het meest kwetsbaar in is: het moederschap. Borstvoeding is het allerbeste en flesvoeding is een goed alternatief, als de moeder om wat voor reden dan ook geen borstvoeding kan of wil geven.

Maar nee, als het gaat om borstvoeding, dan gaan veel vrouwen zich te buiten aan horrorverhalen om te vertellen hoezeer zij Geleden Hebben voor hun nageslacht, maar dat uiteindelijk alles goedgekomen is, want ze hebben hun kind maar mooi wel lekker zelf gevoed. Allemaal opstellen in rijen van 4 voor het Goede Moeder-brevet.

Mariannanas (4 kinderen gevoed en melkdonor geweest, krijg ik nou een extra onderscheiding?)
@ Dannas: Ik vroeg me al een tijdje af hoe het met jou en B ging, toen ik je reaktie hier zag... Wat k*t dat je zo hebt lopen rommelen met haar voedingen en slaapritme zeg! Ik vind je echt een topwijf dat je dat voor je dochter overhebt, ook al breng je het alsof het een vanzelfsprekendheid is. *;

Ik heb ook een korte tijd km-vrij gegeten, maar gelukkig bleek dat na korte tijd niet meer nodig te zijn. Tis best een aanpassing! Ik hoop voor je dat je van geitenkaas houdt :D
quote:

Doe ik er twee :D:D.

Grappig toch dat borstvoedende vrouwen niet mogen oordelen over flesvoedende vrouwen, maar de flesvoedende vrouwen wel over de borstvoedende rooksters. :o Dat mag van mij ook niet :P, aan dat laatste heb ik ook een hekel.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven