Wie vindt borstvoeden nou echt, écht leuk..?

28-05-2007 18:10 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk, wie vindt borstvoeden nou eigenlijk echt, écht leuk? Wie zwijmelt over het feit dat je lieverdje elke 2 tot 3 uur (als je geluk hebt!) voor minstens een half uur (als je geluk hebt!) aan je borst hangt? Inclusief 's nachts.. 'omdat het zo lekker :? licht verteerbaar is'? 

En dan die pijnlijke tepels. Kloofjes. Stuwing. Bij tijd en wijle aan flarden gezogen tepels omdat je lieverdje een regeldag heeft. Wel goed aanleggen hoor anders heb je risico op borstontstekingen. Je lieverdje trekt soms, uit ballorigheid lijkt het (maar meestal omdat hij last heeft van gepoep tijdens het eten, 'laden en lossen' noemen we dat hier thuis) zijn hoofdje fluks naar achter met jouw tepel in zijn mond ... en dan krijg je bij wijze van dankjewel ook nog hangtieten aan het eind van de borstvoedingsperiode.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je als regel (murphy) bij elke kraamvisite half uit de kleren moet omdat de kleine honger heeft en je tegenwoordig niet preuts hoeft te doen over zoiets moois als borstvoeding.. Het is toch zo natuurlijk allemaal.. en dus moet de visite daar ook van meegenieten.

En dan ben ik nog niet eens begónnen over de geneugtes van het kolven, dat je toch moet doen als je nog een beetje een leven naast je lieverdje wilt voeren.

Wie vindt dat nou echt leuk .. ?

(R heeft vandaag een regeldagje, een krampdagje, een groeistuip een een huildag tegelijkertijd.)
quote:

Roken en bv: fabeltjes en ontkrachtingen

Hier ook nog wat

En hier, niet eens van een bv-organisatie

Etc.

Dank je wel.
'It could be lupus'
quote:

Roken en bv: fabeltjes en ontkrachtingen

Hier ook nog wat

En hier, niet eens van een bv-organisatie

Etc.

Het zou beter zijn als de moeder niet rookt

(een quote uit de link) En is het niet zo dat het beter zou zijn als je bv geeft ipv fv? Maar is fv om die reden slecht?

Beetje eenzijdig geargumenteerd hoor!
quote:Ik heb geen links naar de wetenschappelijke onderzoeken, maar het schijnt dus echt zo te zijn dat moedermelk met nicotine beter is dan poedermelk zonder afweerstoffen. Maar schiet me niet lek, ik heb het ook niet zelf verzonnen. Maar volgens de wetenschappers kan je nog altijd beter roken en moedermelk geven dan roken en poedermelk geven.Staat inderdaad in de links die Tilalia net heeft geplaatst.
'It could be lupus'
Kom zeg! Zijn we nu van de vraag 'wie vindt bv geven nu echt leuk' verzand in een 'wie is de beste moeder'-discussie? En haalt WW en passant een oude koe uit de sloot? 

OT: ik vind dat ik alleen maar wat te zeggen heb over de voeding van MIJN dochter. Hoewel ik dat soms best moeilijk vind als anderen keuzes maken die ik niet maken zou.
Ik mag toch hopen dat er niet gerookt wordt waar de baby bij is, over slecht voor je kind gesproken
Toch blijft het lullen in je eigen straatje. Als je op een forum als dit in niet te minne bewoordingen meningen kan ventileren over de flesvoedende moeders, dan moeten die moeders zich niet zo aangevallen voelen en word er niet veroordeeld, maar als je het in je hoofd haalt om te zeggen dat roken ook niet zo geod is voor je kind, dan ineens mag dat niet gezegd omdat een of ander onderzoek zegt dat je beter kan borstvoeden als je rookt, zodat je de schade van het roken bij je kind verminderd. Kom op zeg. Roken is slecht. Punt. Borstvoeding VERMINDERD de schadelijke gevolgen van roken. maar die gevolgen zijn er dus wel. Alleen dan minder. Als je nu eens helemaal stopt met roken, dan zijn die schadelijke gevolgen er niet. Mag je daarna de bv weer de hemel inprijzen en de fv aan de kant zetten als ongezond, schadelijk, slecht etc.
Hebben we trouwen alcohol, drugs en medicatie al gehad in deze discussie? Of wachten we daar nog even mee? Tot de volgende zich aangesproken voelende roker het als nog veel erger kwaad naar voren schuift?:P
Ik druk mijn peuk nog net niet uit in z'n handje, nou goed? 

duhuh...
Kijk eens aan, Mariannanas herhaalt nog maar eens wat ik vanmorgen al zei.

Even voor de mensen zoals Tilalia, die borstvoeding zo enorm promoten en daarbij geen enkele compassie lijken te hebben voor situaties waardoor borstvoeden te hoog gegrepen blijkt/teveel ellende met zich meebrengt en men overstapt op fles:

Wees je ervan bewust dat juist júllie, degenen die hier so strijden voor borstvoeding, een informerende functie hebben, ter motivatie en ter inspiratie,eentje die nogal van belang kan zijn in slagen van langdurig borstvoeden van andere vrouwen. Omdat hier al diverse discussies zijn geweest waaruit blijkt dat borstvoeden heus niet altijd soepeltjes gaat, dat het geen kwestie zou moeten zijn van 'ik ga probéren om borst te geven' ipv 'ik gá borstvoeding geven' en waarin diverse wetenschappelijke bewijzen zijn aangevoerd waarmee aangetoond is dat borstvoeden nu eenmaal écht beter is voor je kind.

Die functie die we hier als moeders onder elkaar hebben, en die van pro-borstvoedings-moeders in het bijzonder, kan vele malen meer invloed hebben op andere vrouwen/moeders dan iedere willekeurige zorgverlener. Noem ze maar op: De verloskundige, de consultatiebureau-arts, de consultatie-bureau-wijkverpleegkundige, de huisarts: Ik durf inmiddels wel te beweren dat niet zíj (terwijl het van hén verwacht mag worden) maar de pro-borstvoeders hier in ons midden, de meeste kennis in huis hebben.

Hoeveel van dat soort zorgverleners zijn er niet, die bijzonder slecht op de hoogte zijn van pro's en contra's rond borst/flesvoeding, die niet eens weten wat regeldagen in houden (dankzij een wijkverpleegkundige op het consultatiebureau ben ik bij mijn oudste met 6 weken overgestapt op de fles..) die je gerust zomaar op de fles laten overstappen zodra het voeden niet zo vlotjes loopt, die nog praten over 'niet genoeg voeding hebben' en 'kind wat te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt'

Dat het qua borstvoedings-kennis in de Nederlandse zorgverlening niet heel positief gesteld is, is hier algemeen bekend.

Pik dat dus op, zou ik zeggen. Leef je in, in situatie van andere moeders, informeer, motiveer.

Maar in plaats daarvan, ontketenen zich hier met regelmaat van de klok dit soort fles/borst- discussies waarbij flesvoedende moeders zich ontzettend dienen te verantwoorden, worden afgefikt en afgeschilderd als vrouwen zonder pit en doorzettingsvermogen. Vóeden zul je, tot de vellen erbij hangen. Doe je dat niét, ben je ei-gen-lijk gewoon een beetje een loser.

Is toch jammer, dames? Doe dat even anders, denk ik dan. Denk er wellicht het jouwe van, als je het moeilijk vindt om je in te leven, maar vertel op een positieve manier over borstvoeding en niet met insteek om eigen superieuriteit aan te tonen en met vingertjes te kunnen zwaaien.
Hulde voor Bambi!  Ik sluit me hier graag helemaal bij aan!

Mamarleen
Bambi, dat soort ondersteuning kun je vinden op het sticky bv-topic. Ik heb vaak en veel advies gehad van 'dames als Tilalia'.
Als koter in de rugby houding lag, had ik juist lekker mijn handen vrij om een shotje te zetten ;) Probeer dat maar eens als je de fles geeft. Ha!
Bambi, Tila is de hulpverlener op het BV topic. Iets waar ik vele anderen, met al hun BV ervaring nog nooit gezien heb om vrouwen te helpen. Ik zou zeggen Bambi, neem je eigen woorden ter harte en laat op het BV opic je neus eens zien en geef ook eens tips. Mag je daarna weer zaniken tegen Tila (die ik nog nergens heb zien beweren dat roken niet slecht is).
quote:Als koter in de rugby houding lag, had ik juist lekker mijn handen vrij om een shotje te zetten ;) Probeer dat maar eens als je de fles geeft. Ha!Bij mij geeft manlief de fles als ik lig te trippen. Ook heel handig.... ;):D
quote:Bambi, dat soort ondersteuning kun je vinden op het sticky bv-topic. Ik heb vaak en veel advies gehad van 'dames als Tilalia'.

Klopt.

Maar het is wel frappant dat zo'n term als 'borstvoedings-maffia' uberhaupt bestáát. Dat deze ook gebezigd wordt zodra er weer zo hevig afkeurend en niet-sociaalvoelend wordt gepost in dit soort discussies. Waar blijft dán die compassie?

Zorg er dan gewoon voor dat je niet op een dusdanige manier je mening verwoordt waardoor mensen zich aangevallen kunnen voelen, zo bereik je  alleen maar meer weerstand (en dus 'kijk, daar heb je de borstvoedingsmaffia weer'  in plaats van een ommekeer in gedrag/algehele gedachte over borstvoeding.
quote:

quote: Pammie reageerde

Als koter in de rugby houding lag, had ik juist lekker mijn handen vrij om een shotje te zetten ;) Probeer dat maar eens als je de fles geeft. Ha! Bij mij geeft manlief de fles als ik lig te trippen. Ook heel handig.... ;):D:o ;) (wordt wel heel erg off-topic zo)
quote:Bambi, Tila is de hulpverlener op het BV topic. Iets waar ik vele anderen, met al hun BV ervaring nog nooit gezien heb om vrouwen te helpen. Ik zou zeggen Bambi, neem je eigen woorden ter harte en laat op het BV opic je neus eens zien en geef ook eens tips. Mag je daarna weer zaniken tegen Tila (die ik nog nergens heb zien beweren dat roken niet slecht is).Even voor duidelijkheid: Het gaat mij niet om Tilalia, ik noemde haar slechts als voorbeeld, had ik wellicht niet moeten doen. Er zijn in de loop van de dag veel meer mensen geweest die erg hard en afkeurend postten mbt ervaringen van moeders met borstvoeding en hun uiteindelijke keuze om na x-periode toch over te stappen op de fles.

Op die afkeurende, harde meningen dóel ik, niet alleen op die van Tilalia.
Ik vind dat de flesvoedingsmaffia wel bestaat, alleen zijn dat niet de flesvoeders(sters) maar de mensen die je proberen met het minste geringste tegenslagje aan de fles te krijgen. Ik had amper problemen en dan nóg heb ik genoeg van dat soort opmerkingen gekregen.
Ik lees hier vaak genoeg harde meningen over een moeder het zou moeten doen. Niet alleen over borstvoeding. Waarom alleen borstvoeding dan zo gevoelig ligt begrijp ik niet.
quote:

quote: blindje reageerde

quote: Pammie reageerde

Als koter in de rugby houding lag, had ik juist lekker mijn handen vrij om een shotje te zetten ;) Probeer dat maar eens als je de fles geeft. Ha! Bij mij geeft manlief de fles als ik lig te trippen. Ook heel handig.... ;):D

:o ;) (wordt wel heel erg off-topic zo)

Het is een geintje hoor. Ik sta al na een half biertje op mijn hoofd tegenwoordig. Weinig te trippen hier dus. En zelfs dat halve biertje mag nu weer niet, want zwanger van nummer vier. :(:P;):D

Ik heb alleen de eerste paginas gelezen, maar als langvoedster ( blij het een hilarische naam vinden :D) ook maar even mijn duit in het zakje.

Ik heb eigenlijk geen idee meer of ik het in het begin leuk vond. Soms wel, soms niet denk ik. Ik heb wel een aantal keer topics geopend dat ik wou stoppen kan ik me herinneren, dus ik zal er ongetwijfeld weleens flink van gebaald hebben. Ook toen mijn zoon inmiddels een flinke dreumes was dacht ik best vaak "laat me toch een keer met rust, kind". Dus áltijd leuk, nou nee. alle kwalen wel een keer gehad, me een rsi-arm gekolfd ( en dat is KUT met hoofdletters, dat kolven).

En tóch vind ik borstvoeding geven geweldig. Heb er bijna een jaar over gedaan om te stoppen en ik begon pas met stoppen toen kind al 2 was, dus dat zegt genoeg.

Ik heb het altijd een enorme kick gevonden dat mijn kind uit mij groeide, ik vond het supermakkelijk over de hele linie, dus de nadelen vielen weg tegen de voordelen en ondanks dat het stoppen eigenlijk ineens gebeurd was ( op een dag dacht ik, hee, wanneer heeft ie eigenlijk voor het laatst gedronken en toen kon ik me dat niet meer herinneren, dus toen was ik gestopt) en ik er toen ook wel blij mee was, zou ik zo weer beginnen als ik een baby had die het wou drinken .

Het aller-aller-aller-aller leukste aan borstvoeding geven vind ik eigenlijk hoe mijn zoon er over praat. Hij kan het zich herinneren omdat hij natuurlijk al 2 jaar en heel wat maanden was en dat híj het lekker vond merk ik nog ontzettend vaak. Zodra hij mijn borsten ziet zegt hij gelukzalig "mamma, ik zie jouw melk. Is lekker he, melk?" en vaak vraagt ie dan erachteraan of hij mijn melk mag aaien en als ie echt zit te zwijmelen wil hij mijn borsten zelfs een kusje geven. Dat vind ik zelf wat minder, want tja, best genant enzo, maar als ik hem dan weer hoor zuchten "is lékker, mamma, melk is écht lékker" dan zit ik echt te stralen hoor.

Als ie geen homo is maar later een vriendin krijgt is ze me óf heel dankbaar óf haat ze me, want mijn zoon is mijn 3 jaar nu al een rasechte tietenman. :D
Am Yisrael Chai!
Om even ON-topic te reageren:

Ja, ik vind borstvoeding ECHT leuk. De eerste weken was even oefenen met aanleggen en ik heb zeker in het begin best wel eens een kloofje gehad maar ik heb het altijd leuk gevonden.

Mijn meisje krijgt nu al 5 maanden BV en ik ben nog lang niet van plan om te gaan stoppen. Ze stopt nu soms halverwege het drinken om even naar me te lachen of met mijn gezicht te spelen, zooooo liefO+.

Maar al had ik het iets minder leuk gevonden dan had ik het denk ik nog gedaan. Ik wil me graag een paar maanden "op-offeren" als dat het beste is voor mijn kind. Wel tot zekere hoogte natuurlijk, je moet er niet zelf aan onderdoor gaan.

Wat ik echt NIET leuk vind is het kolven nu ik weer werk. Het is erg tijdrovend, niet gezellig en ik kolf ook niet makkelijk. Ik moet echt een paar keer kolven om een voeding bij elkaar te krijgen en sinds ik ongesteld wordt is het rond mijn menstruatie helemaal moeilijk om te kolven.

Ik zal dus best lang proberen om borstvoeding te geven maar het kolven hoop ik toch niet al te lang meer te hoeven doen en op den duur vervangen voor bijvoeding.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat vrouwen het niet leuk vinden om borstvoeding te geven maar dat komt natuurlijk omdat ik goed ervaringen heb.
quote:Ik lees hier vaak genoeg harde meningen over een moeder het zou moeten doen. Niet alleen over borstvoeding. Waarom alleen borstvoeding dan zo gevoelig ligt begrijp ik niet.Mss omdat het erg belangrijk is voor een moeder dat haar kind goed voedsel binnen krijgt en groeit???

Kritiek daarop kan heel hard overkomen...

Ik ben ook van mening dat bv beter is, maar heb een pleegdochter van 4 maanden die de fles krijgt (op zich best logisch, want er komt nu echt niets meer uit hoor ;)) en ze doet het er prima op hoor. Tuurlijk was het beter geweest al ze bv had kunnen krijgen, maar het was ook beter geweest als haar moeder geen drugs had gebruikt tijdens de zs, of haar zelf had kunnen opvoeden of whatever.

Moet ik me nu ook schuldig voelen omdat ik geen donor voor haar gezocht heb? (zoals extreme fanatiekelingen hier suggeren?) Kom op zeg, ik zou bij een volgend kindje (van mezelf uiteraard) zonder twijfelen meteen weer beginnen met bv, maar ik vind het flauwekul om te zeggen dat fv ongezond is.
quote:

Klopt.

Maar het is wel frappant dat zo'n term als 'borstvoedings-maffia' uberhaupt bestáát. Dat deze ook gebezigd wordt zodra er weer zo hevig afkeurend en niet-sociaalvoelend wordt gepost in dit soort discussies. Waar blijft dán die compassie?

Zorg er dan gewoon voor dat je niet op een dusdanige manier je mening verwoordt waardoor mensen zich aangevallen kunnen voelen, zo bereik je  alleen maar meer weerstand (en dus 'kijk, daar heb je de borstvoedingsmaffia weer'  in plaats van een ommekeer in gedrag/algehele gedachte over borstvoeding.

Ik heb al vaak het advies gekregen te stoppen met BV en FV te geven. Omdat dochter niet doorslaapt, omdat ik geen wijntje wou (drink nu soms wel een glas trouwens), omdat ik wel eens onzeker ben, omdat...

Ik heb dus wel het gevoel dat ik onze keuze voor BV vaak moet verdedigen. Irritant. Maar om die mensen nu FV-maffia te noemen? Ik sta achter BV, vind het de enige logische keuze voor mijn kind. Ik vind het niet erg te vertellen waarom ik dat vind.

Ik denk dat daar ook de naam BV-maffia van komt. Van 'FV-moeders' die het gevoel hebben hun keuze te moeten verdedigen. En weten dat BV-moeders argumenten hebben (gezondheid e.d.) waar zij "niet tegenop kunnen".
@fashionvictim: wat klinkt dat leuk zeg, dat je zoontje echt kan zeggen hoe lekker je melk was. In het begin kunnen ze natuurlijk nog niet laten merken hoe lekker ze het vinden want ze kennen niet anders.

Ik weet niet of ik het zo lang ga doen maar als ik het zo hoor lijkt het me wel wat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven