Hoe weerbaar ben jij?

20-08-2025 22:15 39 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We horen er steeds meer over: we moeten ons voorbereiden op 72 uur zelfredzaamheid. Deze week was in de Belgische media dat we een noodplan moeten maken om met je gezinsleden en met je buren af te spreken wat je doet als je 72 uur binnen moet blijven, zonder stroom. In Nederland lezen we veel over noodpakketjes en het in huis halen van wat cash geld.
Hoe voorbereid ben jij? Heb je een noodpakket? Praat je erover met je familie? Of vind je het onzin? Of juist eng?
TO begint: Wij redden ons hier wel drie dagen. Er is genoeg eten, we hebben voor iedereen 10 liter water in huis en cash hebben we ook. Kaarsen en lucifers zijn er ook. Net als warme dekens en andere handige dingen bij geen licht, geen warmte (zoals campinglampen op batterijen, een gasbrandertje etc). Ik zie het zomaar gebeuren dat we binnenkort net zoiets meemaken als in Spanje dit voorjaar: uren zonder stroom. Niet per se door oorlog, maar wel door overbelasting van het netwerk. En misschien ook wel door 'pesterijtjes ' van de tegenstanders die we als Europa sinds kort hebben.
Ik heb niets, hopelijk lieve buren maar ik betwijfel of ik daar veel aan heb. We wonen zo ongeveer naast de supermarkt dus onze nood lijkt niet zo hoog.
Heet dat weerbaar in België?
KamilleT schreef:
20-08-2025 22:30
Ik heb niets, hopelijk lieve buren maar ik betwijfel of ik daar veel aan heb. We wonen zo ongeveer naast de supermarkt dus onze nood lijkt niet zo hoog.
Ga je de supermarkt plunderen?
Was hier niet al een wat ouder topic over?

Wij zijn goed voorbereid. Heb alles in huis voor stroomuitval/overstroming/overige ramp en we redden onszelf zeker enkele weken indien nodig, inclusief verwarming als de hel losbreekt in de winter. Alleen m’n contante geldvoorraad mag nog wel wat aangevuld worden. Overigens zijn sigaretten en alcohol ook een goed ruilmiddel als de hel losbreekt en dat langere tijd duurt (zombie-apocalyps enzo).
Dit is echt het zoveelste topic hierover.
Eten, drinken, medicijnen voor tenminst een maand, verwarming, bbq-kolen (kook normaal elektrisch), auto tenminste een kwart vol, contant geld, verbandtrommel... ik red me. Ik heb ook nog een mogelijkheid om op gas te koken bedenk ik me nu... de vouwwagen staat in de garage met een kooktoestel en gasfles. Batterijen, lucifers etc. heb ik. Ik red me. Alleen die radio op batterijen of zo dat is misschien leuk om voor sinterklaas te vragen.
Qua eten heb ik genoeg om me te redden, wel langer dan 72 uur ook. Extra gasfles voor de bbq dus koken kan gewoon. Drinken meestal ook wel voldoende in huis. Water moet ik nog inslaan. Ik ben dus absoluut geen waterdrinker maar ik heb natuurlijk ook huisdieren en je wil je ook wel wassen enigszins natuurlijk.

Lucifers heb ik maar kaarsen is voor mij geen optie met mijn katten. Ik heb veel kaarsen op batterij. Ik moet die batterijtjes nog wel extra inslaan.

Ik zat eraan te denken om een walkie talkie aan te schaffen die echt een lange afstand kan overbruggen. Mijn directe familie, waar ik superclose mee ben, zit 8 km verderop en die wil ik wel kunnen bereiken wanneer mobiel het niet doet.
Niks extra in huis, denk dat we ons wel redden met de voorraad die we normaal hebben. Drie dagen overleven we ook wel op cola en icetea.
Ik neem me steeds voor om dat te regelen maar komt er maar niet van. Toch maar eens voor zitten, iig een radio, cash en flessen water enzo. Vriend is hier bijna altijd en voor drie dagen zou je dan minstens 12 liter flessen moeten hebben maar kan het nergens kwijt in huis. Wel in de box op twee minuten lopen dus daar ga ik het maar neerzetten denk ik. Qua voorraad eten is het niet ruim of luxe maar heb een paar blikken en pakken soep staan in de voorraad la. Die is ook niet zo groot.
Voor een paar dagen heb ik genoeg eten en drinken in huis, heb ook een radio op batterijen. Ik zorg wel dat ik genoeg benzine in mijn auto heb, extra geld heb ik niet in huis, ik zou niet weten waarom ik dat zou moeten hebben.
Catan schreef:
20-08-2025 22:30
Heet dat weerbaar in België?
Ik denk bij weerbaar ook aan iets anders!
Wombat schreef:
21-08-2025 09:06
Ik denk bij weerbaar ook aan iets anders!
Ik ook.

En hoeveel topcis aangaande dit paniekprepgedoe hebben we al wel niet gehad.
Geen bijzonderheden
Ik heb een houtkachel, ga tzt ruilen met de sukkels met een warmtepomp of cv. Ikke water jij niet bevriezen :hyper:
Ik heb een houtkachel, binnenkort mijn houtvoorraad voor de winter bestellen. Ook heb ik een campinggasfornuis. Dus dat komt wel goed.
Ik heb ook altijd kaarsen en lucifers (geen aanstekers, want niemand rookt hier) en voldoende brokjes voor mijn kat.
Alleen water heb ik dan niet genoeg, maar goed dan leven we maar op houdbare melk, icetea en wijn 🤣🤣
Ik woon in het buitenland en hier ligt de stroom er weleens een paar uur uit, is eigenlijk niet zo heel spannend.

Anders zou je zo'n noodaggregaat (heet dat zo?) moeten aanschaffen, dan heb je zelf stroom (werkt op diesel geloof ik?)
We hebben een paar pakken water op zolder staan, voornamelijk om een dagje vervuild en/of niet beschikbaar kraanwater op te vangen. Dat hoor je toch nog wel met enige regelmaat, en omdat we in een nieuwbouwwijk wonen waar nog straten moeten worden aangelegd etc is de kans ook groter. Vorig jaar was er ook al een leiding geraakt.

Verder hebben we een goed gevulde vriezer en voorraadkast dus we overleven wel 72 uur, al dan niet met creatieve recepten en boterhammen met pindakaas.
Man heeft laatst ook wel een radio op batterijen gekocht en we hebben ook zaklampen.

Ik wil gewoon zonder enorme stress door kunnen leven als er een korte storing is, als de pleuris echt uitbreekt dan moet je veel meer voorbereiding hebben maar daar beginnen we niet aan.
Ik heb sinds kort een “rietje met filter” waarmee ik rechtstreekse uit de gracht zou kunnen drinken. Gewoon omdat ik dat zo leuk vindt en daarom cadeau heb gekregen.

Verder is er eten op voorraad, spa. Huis blijft zonder verwarming boven het vriespunt, dus is in het geval van nood te doen.

Ik kan een vuurtje maken, dus koken moet lukken als de gasfles van de camping leeg is.

Medicatie krijg ik volgens de wens van de verzekering. Soms voor 3 maanden vooruit, maar dus zelfden voor 3 maanden in bezit en soms zelfs maar voor een maand, dus hooguit een week of 2 in bezit.

Ik denk alleen over dit soort dingen als ik een topic zoals dit voorbij zie komen :hihi:
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ik ben van het type dat bij de laatste rol wc papier bedenkt dat ze toch echt nieuwe moet gaan halen. Ik heb van weinig nuttige dingen een voorraad. Voorraadje water zou ik nog wel willen aanleggen, maar niet vanuit een doemscenario. We hadden laatst het advies om niet te gebruiken vanuit de kraan. En toen waren de supermarkten snel leeg.

Ik hoop maar dat als het ooit zo ver komt, mijn moeder beter voorbereid is. Ga ik daar wel drie dagen zitten 😅
Razzmatazz schreef:
21-08-2025 10:02
Ik heb een houtkachel, binnenkort mijn houtvoorraad voor de winter bestellen. Ook heb ik een campinggasfornuis. Dus dat komt wel goed.
Ik heb ook altijd kaarsen en lucifers (geen aanstekers, want niemand rookt hier) en voldoende brokjes voor mijn kat.
Alleen water heb ik dan niet genoeg, maar goed dan leven we maar op houdbare melk, icetea en wijn 🤣🤣
Ik woon in het buitenland en hier ligt de stroom er weleens een paar uur uit, is eigenlijk niet zo heel spannend.

Anders zou je zo'n noodaggregaat (heet dat zo?) moeten aanschaffen, dan heb je zelf stroom (werkt op diesel geloof ik?)
Wel ff nadenken hoe je je spulletjes gaat koken op je campinggasfornuis. Heb je blikspul om op te warmen, of moet je de rijst in icetea of wijn gaan koken?
De kelder zit vol met wijn, bier, champagne, ...
Ik ga me gewoon 3 dagen bezatten en daarna mijn roes uitslapen.

En met dank aan man heb ik wc-papier voor een maand.
Alleen werkt het water om de plee door te spoelen waarschijnlijk niet.

Ik heb ook nog hout liggen voor een half leger.
Van in de tijd dat de kachel nog werkte.
Een ruilhandel is dus ook mogelijk.
Raakt mijn kelder misschien nog eens leeg :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
AnAppleADay schreef:
21-08-2025 10:07
We hebben een paar pakken water op zolder staan, voornamelijk om een dagje vervuild en/of niet beschikbaar kraanwater op te vangen. Dat hoor je toch nog wel met enige regelmaat, en omdat we in een nieuwbouwwijk wonen waar nog straten moeten worden aangelegd etc is de kans ook groter. Vorig jaar was er ook al een leiding geraakt.

Verder hebben we een goed gevulde vriezer en voorraadkast dus we overleven wel 72 uur, al dan niet met creatieve recepten en boterhammen met pindakaas.
Man heeft laatst ook wel een radio op batterijen gekocht en we hebben ook zaklampen.

Ik wil gewoon zonder enorme stress door kunnen leven als er een korte storing is, als de pleuris echt uitbreekt dan moet je veel meer voorbereiding hebben maar daar beginnen we niet aan.
Leuk ... zo'n volle vriezer.
Maar na 24u zonder stroom ben je er toch echt weinig mee en kan je alles de vuilbak in pleuren.
Tenzij je graag ook nog ziek wordt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
21-08-2025 11:54
Leuk ... zo'n volle vriezer.
Maar na 24u zonder stroom ben je er toch echt weinig mee en kan je alles de vuilbak in pleuren.
Tenzij je graag ook nog ziek wordt.
Valt mee hoor, als je je vriezer niet veel opent duurt het wel even voor het allemaal ontdooid is.
En er zit bijvoorbeeld veel brood in de vriezer, dat kan na ontdooien prima nog een paar dagen mee.
Vlees kan je na opbakken prima weer een dagje langer bewaren etc.

Niet iets om weken mee te doen maar daar kom je echt wel 3 dagen mee vooruit.
Wij hebben sowieso altijd wel contant geld liggen. Boodschappen doe ik ook elke week contant, dus er ligt altijd voor een maand aan boodschappen contant, en daar bij nog extra contant spaargeld.

Verder denk ik dat we ons met de voorraad eten uit de voorraadkast wel redden? Ik heb geen idee.
Lucifers + kaarsen hebben ook altijd wel in huis.
vivapimpelmees schreef:
20-08-2025 23:31
Dit is echt het zoveelste topic hierover.
Dit komt inderdaad iedere 3-4 maanden wel terug. Nu zijn er meer onderwerpen die vaak terugkomen, maar dan omdat het een persoonlijke situatie betreft of er iets is veranderd in de omstandigheden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven