Hack gegevens onderzoek baarmoederhalskanker
woensdag 20 augustus 2025 om 07:42
In de post.nl-app zag ik dat ik een brief krijg van het bevolkingsonderzoek. Ik hoor dus helaas bij de mensen wier gegevens gehackt zijn (zie: https://nos.nl/artikel/2579200-vrouwen- ... -gaan-doen).
Ik baal daarvan. Ik vraag me een beetje af of er dingen zijn die ik kan doen om de kans op mogelijke misbruik van mijn gegevens te verkleinen. Of moet ik dit maar gewoon ondergaan?
En algemeen: hacks, losgeld, het is steeds vaker een probleem. Hoe moeten instanties en bedrijven reageren?
Ik baal daarvan. Ik vraag me een beetje af of er dingen zijn die ik kan doen om de kans op mogelijke misbruik van mijn gegevens te verkleinen. Of moet ik dit maar gewoon ondergaan?
En algemeen: hacks, losgeld, het is steeds vaker een probleem. Hoe moeten instanties en bedrijven reageren?
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 20 augustus 2025 om 11:17
Eens. Ik hoop wel dat er nu strenger wordt gekeken waar wel en geen informatie aan hoeft te worden toegevoegd en hoe die informatie wordt opgeslagen. Hoezo alles in een cloud?Rodepeper schreef: ↑20-08-2025 10:05Dit, icm het stukje dat je er geen controle over hebt. Als ik ergens geen controle over heb laat ik het los maar blijf wel bewust en alert.
Er zijn tegenwoordig teveel oplichters en scams, ik probeer op de hoogte te blijven en dus bewust.
Eng, ja, vervelend, ja. Heb ik er controle over en kan ik iets veranderen, nee..
Een labsample kan ook een nummer krijgen. Bij onderzoek kan het per case verschillend van belang zijn welke gegevens er staan, maar een bsn lijkt me nooit nodig, als de aanvrager maar het juiste testresultaat terug krijgt.
woensdag 20 augustus 2025 om 11:34
Ik bedoelde die basisadviezen in een van de eerste reacties: ga naar de politie, verander je wachtwoorden etc.Lila-Linda schreef: ↑20-08-2025 10:20het gaat er vooral om, dat als hackers meer informatie van je hebben, ze een profiel kunnen samenstellen, zo persoonlijk, zo echt. Dat je eerder geneigd bent er in te trappen
Daar kan je nu helemaal niets mee.
woensdag 20 augustus 2025 om 12:15
Ja, precies. Ik heb wel regelmatig last (gehad) van veel telefoontjes van louche bedrijfjes, maar verder niet.Zarah schreef: ↑20-08-2025 11:15Ik zou me er persoonlijk niet al te druk over maken.
Ik ben ZZP'er en heb dus een BTW nummer. Tot een paar jaar geleden bestond dat BTW nummer uit je BSN nummer met een toevoeging. DIt nummer is zo op te vragen/zoeken, en veel van mijn persoonlijke gegevens ook (lang leven de KvK).
Bovenstaande geldt voor heel veel zelfstandigen en ik heb nou niet het idee dat daar enorm veel misbruik van is gemaakt. Alert blijven (en dat is sowieso handig) is het enige wat je kan doen denk ik.
Maar ik kan me indenken dat als ie identiteitsfraude hebt meegemaakt, het je even aanvliegt. Dat lijkt me een nare ervaring.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
woensdag 20 augustus 2025 om 12:24
Hier stond wat over in andere topic. Afweging van risico’s geloof ik. Als ze het ander nummer geven dan bsn is risico groter dat informatie naar verkeerde persoon wordt gestuurd. (Als ik het goed onthouden heb)It-is-joysjuhhh schreef: ↑20-08-2025 11:17Eens. Ik hoop wel dat er nu strenger wordt gekeken waar wel en geen informatie aan hoeft te worden toegevoegd en hoe die informatie wordt opgeslagen. Hoezo alles in een cloud?
Een labsample kan ook een nummer krijgen. Bij onderzoek kan het per case verschillend van belang zijn welke gegevens er staan, maar een bsn lijkt me nooit nodig, als de aanvrager maar het juiste testresultaat terug krijgt.
woensdag 20 augustus 2025 om 12:55
nerdopviva schreef: ↑20-08-2025 09:04Ik vraag me af wat dat voor zin heeft. Als iemand op jouw naam dingen bestelt, vullen ze natuurlijk niet jouw e-mailadres in (dan kun je de bestelling namelijk meteen annuleren).
Volgens mij is het vooral gevaarlijk dat ze nu dingen van je weten waarmee ze jouw vertrouwen kunnen wekken. Je bent eerder geneigd te denken "het zal wel goed zitten" als een instantie jouw BSN-nummer, je geboortedatum en je adres weet en je daardoor op een linkje klikt dat niet goed is.
Of ze veranderen je wachtwoord van je account bij die winkel.
Such fun!1
woensdag 20 augustus 2025 om 13:06
Dat klinkt me eerlijk gezegd als een vrij flauwe smoes in de oren. Als je elke patient een uniek nummer of QR code geeft kan de computer dat gewoon overnemen. De kans dat dat fout gaat lijkt me niet heel veel groter dan de kans dat een BSN foutief wordt overgenomen.
Ik vind het best irritant dat je als burger/consument/patient steeds een preek krijgt over zorgvuldig met je gegevens omgaan, en niemand iets vertellen, en dat je met je DIGID moet inloggen om te zien op welke datum je een afspraak bij de dokter hebt.
Maar een lab (dat gewoon een bedrijf is) mag rustig onbeveiligd honderdduizenden BSN's en aangekoppelde gegevens en privacygevoelige uitslagen opslaan.
Harba lorifa
woensdag 20 augustus 2025 om 13:14
En sinds dat afgeschaft is, (ivm privacy) heb ik al meerdere grote opdrachtgevers gehad die niet kunnen/willen uitbetalen als je niet alsnog je BSN opgeeft. 'Want anders kunnen ze je factuur niet verwerken in hun systeem'.Zarah schreef: ↑20-08-2025 11:15Ik zou me er persoonlijk niet al te druk over maken.
Ik ben ZZP'er en heb dus een BTW nummer. Tot een paar jaar geleden bestond dat BTW nummer uit je BSN nummer met een toevoeging. DIt nummer is zo op te vragen/zoeken, en veel van mijn persoonlijke gegevens ook (lang leven de KvK).
Bovenstaande geldt voor heel veel zelfstandigen en ik heb nou niet het idee dat daar enorm veel misbruik van is gemaakt. Alert blijven (en dat is sowieso handig) is het enige wat je kan doen denk ik.
Sowieso inderdaad zodra je je inschrijft bij de KVK liggen je persoonlijke gegevens op straat, te grijpen voor wie maar wil, en er lijkt vrij weinig tegen te doen.
Al helemaal als je privé adres hetzelfde is als je bedrijfsadres, zoals voor veel ZZP'ers geldt.
Ik ben al jaren ZZP'er, en word dus al jaren doodgegooid hiermee. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat n.a.v. deze datalek nog meer- of nog vervelender kan worden dan dat het nu al is.
woensdag 20 augustus 2025 om 13:21
ze waren niet onbeveiligd, ze zijn gehackt
En dat kan iedere bedrijf overkomen
Het is gewoon inbreken he? Dat is rot als je het overkomt en je doet je best het te voorkomen, maar het gaat gewoon geregeld fout
woensdag 20 augustus 2025 om 13:58
Dit dus. Het is niet alsof je bsn nou een enorm geheim gegeven is. Ze raden wel aan om het niet rond te strooien, maar in de praktijk moet je het op allerlei plekken opgeven. Inderdaad zeker als zelfstandige. Als je echt heel veel kunt met dergelijke gegevens, zou er veel meer misbruik zijn.Zarah schreef: ↑20-08-2025 11:15Ik zou me er persoonlijk niet al te druk over maken.
‘Ja, maar dan kan iemand een account bij bol aanmaken op mijn naam’. Ja, dat kan. Maar dat konden ze met alleen naam en e-mail ook al, daar heb ik echt nog nooit een bsn hoeven opgeven.
Het grootste risico van dit soort hacks is inderdaad dat mensen dingen te makkelijk geloven (‘u heeft in maart een uitstrijkje gehad, we krijgen nog 50 euro van u’.
Slaat nergens op, maar omdat dat uitstrijkje klopt, zijn er altijd mensen die betalen). En als ze gegevens gijzelen. Zodat in dit geval het laboratorium zelf niet meer bij de gegevens kan. Dat is nogal vervelend. Maar verder is het vooral interessant voor de pers omdat er nu helemaal niks anders te melden is. Zo spannend is het verder niet.
(En ja, best kans dat mijn gegevens er ook bij zitten. Het zij zo, gewoon alert blijven, net als altijd).
woensdag 20 augustus 2025 om 14:02
Lila-Linda schreef: ↑20-08-2025 13:21ze waren niet onbeveiligd, ze zijn gehackt
En dat kan iedere bedrijf overkomen
Het is gewoon inbreken he? Dat is rot als je het overkomt en je doet je best het te voorkomen, maar het gaat gewoon geregeld fout
Ze waren onvoldoende beveiligd. Uit Trouw "Erwin Maas, directeur onderzoek bij Northwave, een digitaal beveiligingsbedrijf. Hij ziet jaarlijks 200 cases voorbijkomen, maar van deze schrok hij. “Zoveel data en ook de aard van de data. De gegevens waren niet versleuteld en ze stonden niet op een externe server. ” https://www.trouw.nl/binnenland/is-losg ... ~b96b9831/
Als je gevoelige data hebt, dan heb je een verantwoordelijkheid je spul goed te beveiligen. Als jij je waardepapieren in een safeloket legt dan verwacht je ook dat dat beter beveiligd is dan met een hangslotje van de Gamma. Als dat hangslotje dan opengeknipt wordt door dieven en het bedrijf waar jij dat safeloket hebt zegt "jammer joh, kan elk bedrijf overkomen, het is gewoon inbreken" dan denk ik niet dat je dat een afdoende antwoord vindt.
Harba lorifa
woensdag 20 augustus 2025 om 14:08
Maar zo'n Northwave heeft er natuurlijk ook baat bij om op deze manier in de krant te komen. Dat is goedkoop adverteren hoorGinevra schreef: ↑20-08-2025 14:02Ze waren onvoldoende beveiligd. Uit Trouw "Erwin Maas, directeur onderzoek bij Northwave, een digitaal beveiligingsbedrijf. Hij ziet jaarlijks 200 cases voorbijkomen, maar van deze schrok hij. “Zoveel data en ook de aard van de data. De gegevens waren niet versleuteld en ze stonden niet op een externe server. ” https://www.trouw.nl/binnenland/is-losg ... ~b96b9831/
Als je gevoelige data hebt, dan heb je een verantwoordelijkheid je spul goed te beveiligen. Als jij je waardepapieren in een safeloket legt dan verwacht je ook dat dat beter beveiligd is dan met een hangslotje van de Gamma. Als dat hangslotje dan opengeknipt wordt door dieven en het bedrijf waar jij dat safeloket hebt zegt "jammer joh, kan elk bedrijf overkomen, het is gewoon inbreken" dan denk ik niet dat je dat een afdoende antwoord vindt.
Waarbij ik echt niet beweer, dat ze het Wel goed op orde hadden, het is alleen niet zo, dat ze niet-beveiligd waren
woensdag 20 augustus 2025 om 19:06
Barnsteen schreef: ↑20-08-2025 13:14En sinds dat afgeschaft is, (ivm privacy) heb ik al meerdere grote opdrachtgevers gehad die niet kunnen/willen uitbetalen als je niet alsnog je BSN opgeeft. 'Want anders kunnen ze je factuur niet verwerken in hun systeem'.![]()
Sowieso inderdaad zodra je je inschrijft bij de KVK liggen je persoonlijke gegevens op straat, te grijpen voor wie maar wil, en er lijkt vrij weinig tegen te doen.
Al helemaal als je privé adres hetzelfde is als je bedrijfsadres, zoals voor veel ZZP'ers geldt.
Ik ben al jaren ZZP'er, en word dus al jaren doodgegooid hiermee. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat n.a.v. deze datalek nog meer- of nog vervelender kan worden dan dat het nu al is.
Je nieuwe btw-nummer is niet gelijk aan je bsn.
Such fun!1
woensdag 20 augustus 2025 om 19:07
nausicaa schreef: ↑20-08-2025 13:58Dit dus. Het is niet alsof je bsn nou een enorm geheim gegeven is. Ze raden wel aan om het niet rond te strooien, maar in de praktijk moet je het op allerlei plekken opgeven. Inderdaad zeker als zelfstandige. Als je echt heel veel kunt met dergelijke gegevens, zou er veel meer misbruik zijn.
‘Ja, maar dan kan iemand een account bij bol aanmaken op mijn naam’. Ja, dat kan. Maar dat konden ze met alleen naam en e-mail ook al, daar heb ik echt nog nooit een bsn hoeven opgeven.
Het grootste risico van dit soort hacks is inderdaad dat mensen dingen te makkelijk geloven (‘u heeft in maart een uitstrijkje gehad, we krijgen nog 50 euro van u’.
Slaat nergens op, maar omdat dat uitstrijkje klopt, zijn er altijd mensen die betalen). En als ze gegevens gijzelen. Zodat in dit geval het laboratorium zelf niet meer bij de gegevens kan. Dat is nogal vervelend. Maar verder is het vooral interessant voor de pers omdat er nu helemaal niks anders te melden is. Zo spannend is het verder niet.
(En ja, best kans dat mijn gegevens er ook bij zitten. Het zij zo, gewoon alert blijven, net als altijd).
Wanneer geef jij als zelfstandige je bsn-nummer dan?
Such fun!1
woensdag 20 augustus 2025 om 19:07
nausicaa schreef: ↑20-08-2025 13:58Dit dus. Het is niet alsof je bsn nou een enorm geheim gegeven is. Ze raden wel aan om het niet rond te strooien, maar in de praktijk moet je het op allerlei plekken opgeven. Inderdaad zeker als zelfstandige. Als je echt heel veel kunt met dergelijke gegevens, zou er veel meer misbruik zijn.
Wanneer geef jij als zelfstandige je bsn-nummer dan?
Such fun!1
woensdag 20 augustus 2025 om 19:54
Ik ben geen zelfstandige, maar een groot deel van mijn familie wel. En die hebben dus jarenlang een KVK nummer op de facturen gehad met hun bsn er in. Je dacht toch niet dat omdat ze dat nu veranderd hebben, al die informatie ineens magisch niet meer in de wereld is?
En de KVK zelf, die ook lustig handelt in zoveel data als maar kan. En je hebt geen keus om je in te schrijven, in de meeste gevallen moet je wel.
Sowieso een wassen neus, die ‘adviezen’ van de overheid. Heel leuk dat ze zeggen dat je nooit een kopie van je paspoort met gegevens moet laten maken. Maar ja, in best wat landen zijn hotels etc dat nou juist verplicht. En als je daar ergens wilt slapen, heb je weinig keus.
Overigens, het is niet goed natuurlijk, en hopelijk reden om weer goed naar dergelijke systemen te kijken. Maar het drama dat er nu van gemaakt wordt door sommigen vind ik nogal overdreven.
En iemand die zelf van de beveiliging is (als in: ze verkoopt). Die roept natuurlijk meteen dat het allemaal beter en meer moet. Iets met wij van wc eend.
Iemand had het hier over een kluis. Iets beveiligen als een kluis, is dus relatief makkelijk. Het ligt ergens (digitaal of fysiek) en niemand hoeft er bij. Dat is relatief makkelijk. Wat veel lastiger is qua beveiliging, zijn systemen waar mensen ook mee moeten werken. Want daar moeten mensen dus wel in kunnen, anders werkt het zo lastig. En dan is het ineens een stuk lastiger. Want alles waar je toegang toe geeft, wordt kwetsbaarder. Maar een systeem dat onwerkbaar wordt kan ook niet. Dan krijg je van die ‘computer says no’ taferelen. Of mensen halen van alles uit om het te omzeilen, waardoor er weer grotere kwetsbaarheden ontstaan. ‘Ze moeten gewoon zorgen dat het niet kan’, is echt heel kort door de bocht.
woensdag 20 augustus 2025 om 20:32
Nu niet meer, maar tot een paar jaar geleden bestond je BTW nummer uit je BSN nummer met de letters B01 er voor (of erachter?). En dat nummer zul je als zelfstandige die onder de BTW verplichting valt toch op je facturen moeten zetten.
Maar ik lees hierboven ook dat er blijkbaar nog opdrachtgevers zijn die nu nog steeds denken je BSN nummer nodig te hebben. Dat is mij nog niet overkomen.
woensdag 20 augustus 2025 om 22:52
Zarah schreef: ↑20-08-2025 20:32Nu niet meer, maar tot een paar jaar geleden bestond je BTW nummer uit je BSN nummer met de letters B01 er voor (of erachter?). En dat nummer zul je als zelfstandige die onder de BTW verplichting valt toch op je facturen moeten zetten.
Maar ik lees hierboven ook dat er blijkbaar nog opdrachtgevers zijn die nu nog steeds denken je BSN nummer nodig te hebben. Dat is mij nog niet overkomen.
Nee, mij ook niet, er wordt mij als zelfstandige nooit om gevraagd. Dus nu nog steeds je bsn moeten geven, dat snapte ik niet.
Such fun!1
donderdag 21 augustus 2025 om 06:05
Ik heb zoals gezegd, sinds de afschaffing van het BSN in het BTWnummer, al meerdere grote opdrachtgevers gehad die niet wilden factureren voordat ik mijn BSN doorgaf. 'Want anders konden ze mijn factuur niet doorvoeren in hun systeem' werd er als reden opgegeven.
De eerste keer dat me dat overkwam sputterde ik tegen, en toen werd er speciaal voor mij een uitzondering gemaakt (dus mijn factuur werd betaald).
Maar wel met de kanttekening erbij dat ze mij om deze reden in het vervolg niet meer voor opdrachten zouden vragen.
Het is me daarna nog een paar keer bij andere opdrachtgevers overkomen en toen heb ik maar niet meer tegengesputterd.
Maar ik blijf het heel vreemd vinden.
donderdag 21 augustus 2025 om 10:41
Ga dat maar eens uitleggen aan een willekeurige hotelbediende midden in Zuid Amerika die simpelweg een kopie wil maken waar alles op staat. En jij wilt liever niet op straat slapen.
Mijn punt is gewoon dat je bsn al op heel veel plaatsen bekend is, en dat daar niet massaal misbruik van gemaakt is. Dus dat mensen nu ineens van alles zouden kunnen omdat er bsn’s bij betrokken waren, is nogal overdreven.
donderdag 21 augustus 2025 om 10:54
Want de achterkant is niet te kopiëren?toulouse_74 schreef: ↑21-08-2025 10:46BSN staat in je paspoort al meer dan 10 jaar niet meer op de voorkant bij je persoonsgegevens.
Bij een kopie hebben ze je BSN dus niet.
donderdag 21 augustus 2025 om 10:58
Heb jij ooit meegemaakt dat ze die kopiëren dan?
donderdag 21 augustus 2025 om 11:01
Mijn paspoort is van 2017 en m'n bsn staat gewoon in die code met cijfers/letters onderaan op de pagina waarop ook mijn foto staat.toulouse_74 schreef: ↑21-08-2025 10:46BSN staat in je paspoort al meer dan 10 jaar niet meer op de voorkant bij je persoonsgegevens.
Bij een kopie hebben ze je BSN dus niet.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in