Familieproblemen Geen OP
donderdag 21 augustus 2025 om 10:33
Hoe leuk je vriend ook kan zijn, ik denk niet dat jullie bij elkaar passen. Nu vind je het nog niet zo'n probleem dat je vriend je niet steunt in dingen die voor jou belangrijk zijn en niet alleen dingen wil ondernemen. Maar hoe ga je dat doen als je straks wellicht kinderen met hem krijgt. Dan moet jij met een krijsende baby naar de supermarkt omdat hij niet alleen wil gaan, wil hij wellicht niet alleen op jullie kind passen etc.
Je bent pas 21, je bent te jong om nu al achter de geraniums te zitten. Ik zou voor mezelf kiezen en de relatie verbreken. Dat hij autisme en een hersenbeschadiging heeft is niet jouw probleem.
Je bent pas 21, je bent te jong om nu al achter de geraniums te zitten. Ik zou voor mezelf kiezen en de relatie verbreken. Dat hij autisme en een hersenbeschadiging heeft is niet jouw probleem.
donderdag 21 augustus 2025 om 10:51
Zie veel mensen een situatie benoemen waarin er kinderen zijn, maar TO heeft nu geen kinderen, wil misschien nooit kinderen of is er wellicht nog helemaal niet mee bezig.
De boodschap hier is verder wel best unaniem (los van eventuele kinderen); als deze relatie nu al moeizaam voelt (en zo klinkt het) dan gaat dit in de toekomst zeer waarschijnlijk niet beter worden.
Ik zou ook de relatie verbreken.
De boodschap hier is verder wel best unaniem (los van eventuele kinderen); als deze relatie nu al moeizaam voelt (en zo klinkt het) dan gaat dit in de toekomst zeer waarschijnlijk niet beter worden.
Ik zou ook de relatie verbreken.
donderdag 21 augustus 2025 om 11:00
Ga eerst maar eens accepteren dat hij niet wil en niet gaat. Punt. Daar heb je het mee te doen. Vervolgens ga je eens bij jezelf na of jij op deze manier de relatie nog wel fijn vindt. Ja? Dan ga je ook gewoon naar je ouders etc eens de stoute schoenen aantrekken en zeggen waar het op staat: hij wil niet en hij komt niet. Punt. En ik vind mijn relatie fijn. En nu wil ik er geen gevraag of opmerkingen meer over horen.
Maar dat nadenken of jij het echt wel fijn vindt zo zou ik wel gaan doen. Blijf niet bij hem omdat je nou eenmaal samenwoont en anders nergens heen kan of het falen is of weet ik het wat.
Maar dat nadenken of jij het echt wel fijn vindt zo zou ik wel gaan doen. Blijf niet bij hem omdat je nou eenmaal samenwoont en anders nergens heen kan of het falen is of weet ik het wat.
donderdag 21 augustus 2025 om 11:16
Ik noemde ook kinderen, omdat dat het makkelijkste voorbeeld is van hoe zo iemand geen werkelijke partner is. Je hebt gelijk dat kinderen helemaal (nog) niet aan de orde zijn, maar het gaat natuurlijk over veel meer dingen.GinnyDamrak schreef: ↑21-08-2025 10:51Zie veel mensen een situatie benoemen waarin er kinderen zijn, maar TO heeft nu geen kinderen, wil misschien nooit kinderen of is er wellicht nog helemaal niet mee bezig.
Om gelijkwaardig partner te zijn moet je elkaar ook kunnen helpen en steunen, en op elkaar kunnen vertrouwen. Of het nou gaat om je werk of je gezondheid of een verbouwing van je huis, om een gebroken been of de relatie met je familie, om een zieke kat of gewoon dat de boodschappen gedaan worden en dat de loodgieter gebeld wordt.
Je moet iets aan elkaar over kunnen laten, je moet erop kunnen rekenen dat je elkaar helpt, je moet geen smoezen hoeven te verzinnen als de ander het laat afweten.
En dan kan het best zo zijn dat iemand op een bepaald vlak het niet aankan, we hebben allemaal onze zwakke plekken en beperkingen maar als TO mijn dochter was zou ik ook niet heel gelukkig worden van deze partnerkeuze. Dit klinkt meer als iemand die tijdelijk een bepaalde behoefte vervult, dan als iemand met wie je een leven kunt delen.
Na zevenhonderd jaren
donderdag 21 augustus 2025 om 12:01
Hij was/is te oud voor jou. Waarom wil een ouder iemand iets met een kind?
Geen van de mogelijke antwoorden is een fijn antwoord.
En bedenk geen smoesjes voor hem. Hij komt niet mee want hij wil niet. Of hij heeft autisme en hij heeft soms moeite met bepaalde prikkels en op visite gaan is zo'n situatie, dat moet benoemt kunnen worden.
Dat zou bij een verder fijn iemand van je eigen leeftijd, bij de meeste gezinnen geen punt zijn.
De reden dat jij dit niet tegen je ouders durft te zeggen is misschien wel omdat de relatie die jij hebt gewoon niet een goede relatie is om te beginnen?
Waar zijn autisme en behoeftes daardoor een deel van kan zijn maar dat hoeft niet, ze hebben sowieso gewoon een punt mbt de leeftijd alleen al.
Geen van de mogelijke antwoorden is een fijn antwoord.
En bedenk geen smoesjes voor hem. Hij komt niet mee want hij wil niet. Of hij heeft autisme en hij heeft soms moeite met bepaalde prikkels en op visite gaan is zo'n situatie, dat moet benoemt kunnen worden.
Dat zou bij een verder fijn iemand van je eigen leeftijd, bij de meeste gezinnen geen punt zijn.
De reden dat jij dit niet tegen je ouders durft te zeggen is misschien wel omdat de relatie die jij hebt gewoon niet een goede relatie is om te beginnen?
Waar zijn autisme en behoeftes daardoor een deel van kan zijn maar dat hoeft niet, ze hebben sowieso gewoon een punt mbt de leeftijd alleen al.
donderdag 21 augustus 2025 om 12:36
donderdag 21 augustus 2025 om 14:40
Het niet alleen boodschappen willen vind ik nog wel een graadje dysfunctioneler. Naar je ouders ga je meestal niet zo vaak en in princeipe is je partner meenemen ook niet strikt noodzakelijk, maar die boodschappen moeten toch met grote regelmaat gehaald worden. Stel je bent een paar dagen ziek en hij heeft het niet eens voor je over om naar de winkel te gaan?
donderdag 21 augustus 2025 om 14:51
Zo werkt dat niet perse met beperkingen/ziektes/aandoeningen, kies er een. Voor iemand dingen over hebben, heeft er niets mee te maken. Soms gaan zulke dingen niet, helaas. Kost het te veel aan energie en zorgen zulke bezoekjes dat hij elders ( bijvoorbeeld werk) niet goed kan functioneren, kan hij niet genoeg rusten om uberhaupt te kunnen werken ect.
Kan, hoeft niet maar kan zeker. Dan is dat over hebben voor een ander gewoon niet aan de orde.
Tenminste als de reden echt klachten vanuit autisme is en niet omdat hij gewoon niet wil omdat hij voelt dat ze hem niet zo hoog hebben zitten.
Ik denk zelf, dat het vooral zou moeten gaan over dat TO jong lijkt en pas TO 17 is/was en hij bij begin al volwassen man was, redelijk wat ouder als ik goed begrijp en dat hij helaas op geen enkel vlak echt een partner blijkt. En dat ze thuis al niet durft te vertellen waarom hij niet mee is.
Of TO daar wel toekomst in ziet en als dat zo is, of ze zo'n toekomst wel zou moeten willen?
donderdag 21 augustus 2025 om 14:54
Daar is ook wat voor te bedenken: Picnic, AH en Jumbo leveren ook, vaak de dag erna ook nog wel.Quincy2 schreef: ↑21-08-2025 14:40Het niet alleen boodschappen willen vind ik nog wel een graadje dysfunctioneler. Naar je ouders ga je meestal niet zo vaak en in princeipe is je partner meenemen ook niet strikt noodzakelijk, maar die boodschappen moeten toch met grote regelmaat gehaald worden. Stel je bent een paar dagen ziek en hij heeft het niet eens voor je over om naar de winkel te gaan?
TO en hij hoeven voor bijna alles geen winkels in huidige tijd. Kruidvat, Etos en apotheek, allemaal thuis te bezorgen.
missnuada wijzigde dit bericht op 21-08-2025 15:14
21.20% gewijzigd
donderdag 21 augustus 2025 om 14:56
Je vriend kan dan toch nooit zelfstandig functioneren, als hij niet eens alleen boodschappen kan doen? Hoe deed hij dat dan voordat je met hem samenwoonde?
En ga je nooit eens een dagje of weekendje met vriendinnen weg?
Ik begrijp wel waarom hij wilde samenwonen met jou, je bent mantelzorger voor hem.
Ik zou als moeder ook niet juichen als mijn 17-jarige dochter in zo'n verzorgende-rol komt.
Ik begrijp wel waarom hij wilde samenwonen met jou, je bent mantelzorger voor hem.
Ik zou als moeder ook niet juichen als mijn 17-jarige dochter in zo'n verzorgende-rol komt.
donderdag 21 augustus 2025 om 14:57
MissNuada schreef: ↑21-08-2025 14:51Zo werkt dat niet perse met beperkingen/ziektes/aandoeningen, kies er een. Voor iemand dingen over hebben, heeft er niets mee te maken. Soms gaan zulke dingen niet, helaas. Kost het te veel aan energie en zorgen zulke bezoekjes dat hij elders ( bijvoorbeeld werk) niet goed kan functioneren, kan hij niet genoeg rusten om uberhaupt te kunnen werken ect.
Kan, hoeft niet maar kan zeker. Dan is dat over hebben voor een ander gewoon niet aan de orde.
Het zou er in mijn ogen niet eens zoveel toe doen of hij het niet wil of niet kan. Hij doet het niet. Hij gaat niet mee op bezoek, hij doet geen boodschappen. Je moet er maar zin in hebben, zo'n verkering.
En als iemand door een beperking werkelijk dingen niet kan, maar dat zelf ook rot vindt en er op andere fronten wél voor zijn partner probeert te zijn, zodat diegene toch een fijne betrouwbare partner is waar je op kunt bouwen en die zich inspant om het samen leuk te hebben, dan maakt dat het anders. Maar heeft TO dat geschreven?
Na zevenhonderd jaren
donderdag 21 augustus 2025 om 14:58
Ja, een verzorgster maar wel eentje die nog gewoon een kind was.toulouse_74 schreef: ↑21-08-2025 14:56Je vriend kan dan toch nooit zelfstandig functioneren, als hij niet eens alleen boodschappen kan doen? Hoe deed hij dat dan voordat je met hem samenwoonde?
missnuada wijzigde dit bericht op 21-08-2025 15:15
2.72% gewijzigd
donderdag 21 augustus 2025 om 15:04
Ginevra schreef: ↑21-08-2025 14:57Het zou er in mijn ogen niet eens zoveel toe doen of hij het niet wil of niet kan. Hij doet het niet. Hij gaat niet mee op bezoek, hij doet geen boodschappen. Je moet er maar zin in hebben, zo'n verkering.
En als iemand door een beperking werkelijk dingen niet kan, maar dat zelf ook rot vindt en er op andere fronten wél voor zijn partner probeert te zijn, zodat diegene toch een fijne betrouwbare partner is waar je op kunt bouwen en die zich inspant om het samen leuk te hebben, dan maakt dat het anders. Maar heeft TO dat geschreven?
Helemaal eens hoor. Ik reageerde puur op 'over hebben' voor iemand, zo werkt dat vaak gewoon niet.
En wat ik wel al zei: hij kan kijken naar dingen zo opzetten dat de boodschappen niet bij haar komen te liggen.
Dat kan prima zonder de supermarkten in te gaan.

En als hij dat zelf niet kan, kijken naar wat hij kan bedenken zodat niet alles bij TO komt te liggen, er is hulp die dat met hem kan bekijken en opzetten, dat hoeft TO niet voor hem te gaan doen.
En ze is niet eens volwassen, zij was een kind. Juk. Maar goed, ze zijn samen.
Kan jij niet gewoon blijven slapen als je in de avonden naar je ouders wil?
Ik neem even aan dat ze ergens wonen waar OV redelijk vroeg stopt met rijden dan. Zou dat voorstellen aan je ouders en gewoon doen als je zin hebt om naar ze te gaan. Zoekt je vriend het maar even uit.
donderdag 21 augustus 2025 om 16:12
Waarschijnlijk moet zij dan de deur opendoen, want daarbij heb je meer interactie dan als je de zelfscankassa kiest...
Het klinkt allemaal een beetje als na het binnenhalen van TO als mantelzorger ontstane gemakzucht. Want hoe deed hij dat daarvoor dan? Ergens leidde hij een normaler leven, anders had zij hem toch nooit kunnen ontmoeten?
donderdag 21 augustus 2025 om 16:16
Dit is geen familieprobleem. Dit is een flinke probleem in jullie relatie. Ik denk zomaar dat je ouders zich gewoon zorgen maken want je raakt behoorlijk geïsoleerd zo. En dat ze dan sneren is (althans, kan ik me goed voorstellen) omdat jouw partner hoe dan ook van alles en nog wat weigert. Wil/kan/doet niks, niet eens uitleggen waarom.
Joh, je bent 21! Wil je dit echt?
Joh, je bent 21! Wil je dit echt?
There is always something happening, and it's usually right now
donderdag 21 augustus 2025 om 16:57
Dit! Wat zonde van je jonge jaren, to! En op jouw beurt ben jij ook afhankelijk vanwege vervoer.toulouse_74 schreef: ↑21-08-2025 14:56Je vriend kan dan toch nooit zelfstandig functioneren, als hij niet eens alleen boodschappen kan doen? Hoe deed hij dat dan voordat je met hem samenwoonde?
Haal je rijbewijs, en heroverweeg of dit écht is hoe jij je toekomst ziet.
donderdag 21 augustus 2025 om 17:07
Tsja dat doet ze zelf natuurlijk.pina schreef: ↑21-08-2025 09:20Dat je vriend dingen niet kan of wil doen is één ding, maar hij trekt jou naar beneden, want nu ga jij ook niet naar dingen. Hij zou je ook even kunnen brengen en halen als het te ver is voor in de avond, bijvoorbeeld.
Je ouders zijn waarschijnlijk niet blij dat jij je al op zeer jonge leeftijd vormt naar de beperkingen van een ander.
Pas op dat je niet geïsoleerd raakt! Vergeet je eigen behoeften niet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in