Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 2129 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Ja in dijbeen prikken zorgt voor minder bijwerkingen, maar het middel werkt dan ook minder.
Oh laat maar dan :-D wil met zo'n laag mogelijke dosis zoveel mogelijk resultaat.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Nou ja, als ik in mijn dijbeen prik, werkt het middel wel maar heb ik eerder foodnoise

Ik prik 2x in de week en de ene keer 's avonds in mijn buik en de andere keer 's morgens in mijn dijbeen. Anders ben ik die dag intens moe.
BeeDifferent schreef:
22-08-2025 12:35
Wat betalen jullie voor de Byesilor?

Ben benieuwd of die dan ook goedkoper is dan Saxenda
Ik weet niet hoeveel ze kosten eigenlijk want ik krijg het vergoed en kan het nog niet zien bij de zorgverzekeraar. Ik heb wel aan de apotheek gevraagd wat het verschil in prijs was tussen Byesilor en Saxenda en als ik het mij goed herinner was het iets van 5 euro verschil voor een doosje van 5 pennen, het maakte weinig verschil in ieder geval.
BeeDifferent schreef:
22-08-2025 12:35
Wat betalen jullie voor de Byesilor?

Ben benieuwd of die dan ook goedkoper is dan Saxenda
Ik weet niet hoeveel ze kosten eigenlijk want ik krijg het vergoed en kan het nog niet zien bij de zorgverzekeraar. Ik heb wel aan de apotheek gevraagd wat het verschil in prijs was tussen Byesilor en Saxenda en als ik het mij goed herinner was het iets van 5 euro verschil voor een doosje van 5 pennen, het maakte weinig verschil in ieder geval.
Zal ook eens naar lijnzaad kijken.
Idd ook steeds verstopt en die zakjes zijn goor.
De zakjes zijn vies ja, maar de gewone potten macrogol van 500 gram hebben totaal geen smaak. Die bestel ik steeds, wel op recept en wordt niet vergoedt. De zakjes worden wel vergoedt
Vanmorgen ben ik gestart. De eerste dosis 0.25 Ozempic is geplaatst. Dat ging in ieder geval heel makkelijk. Zoals ik al eerder schreef is m'n idee om straks een hogere dosis pen te bestellen (want goedkoper) en dan klikjes te tellen. Echter...die slimmeriken leveren maar vier naalden bij een pen. Ik weet dat er meer zijn die meerdere dosis uit een pen halen. Maar hoe komen jullie aan extra naaldjes?
Ik koop een doos naaldjes bij de apotheek. Kost €23 ongeveer.

Online ook wel te vinden.

Er zijn ook mensen die 2 of 3 keer met hetzelfde naaldje prikken.
Bol.com bv.

https://www.bol.com/nl/nl/p/novofine-na ... gIr1_D_BwE
Ik koop ze ook bij bol. Meerdere keren prikken met 1 naaldje is echt af te raden.
Bij mij zijn de naalden een heel gezeik. Ze leveren met veel moeite. Nu moet voortaan de huisarts ze erbij uitschrijven.
Bij Nok en via Thuishypotheek kregen (moesten we natuurlijk betalen) gewoon een doos van 100 naaldjes bij de eerste levering van de pennen.

Gek dat ze daar zo lastig over doen soms.

De gouden dosering haal ik eruit met een insulinespuitje die ik op bol.com heb gekocht. Die naald is overigens wel een stuk langer dan die kleine van de pennen
Ja ze doen zo moeilijk. Ze proberen me weg te sturen zonder naalden.
Ah dat is fijn, dan kan ik gewoon via internet een doosje bestellen.
Ik zag ook dat in een 0.25ml pen totaal 1.5ml zit (volgens de verpakking). Dan komen er toch 6 porties uit ipv 4?
Sinds 3 weken gebruik in Mounjaro. Ik ben zeer tevreden, geen foodnoise, geen honger, wel afvallen en geen bijwerkingen tot......... vorige week zaterdag. Toen merkte ik een ruis in mijn oor. En die is niet meer weggegaan. Hoewel tinnitus/oorsuizen geen bekende bijwerking is lees ik op andere (buitenlandse) fora wel degelijk dat mensen last van oorsuizingen krijgen. Dat geldt ook voor Ozempic. Hebben jullie last (gehad) van deze bijwerking?
Felidaez schreef:
24-08-2025 07:42
Bij Nok en via Thuishypotheek kregen (moesten we natuurlijk betalen) gewoon een doos van 100 naaldjes bij de eerste levering van de pennen.

Gek dat ze daar zo lastig over doen soms.

De gouden dosering haal ik eruit met een insulinespuitje die ik op bol.com heb gekocht. Die naald is overigens wel een stuk langer dan die kleine van de pennen
Ik zit aan het einde van mijn eerste pen, heb ook insulinespuiten gekocht voor de ‘golden dose’. Gezien de naald langer is, prik je dan ook maar een deel van de naald in de huid, of wel helemaal?
Jupiter schreef:
24-08-2025 13:10
Sinds 3 weken gebruik in Mounjaro. Ik ben zeer tevreden, geen foodnoise, geen honger, wel afvallen en geen bijwerkingen tot......... vorige week zaterdag. Toen merkte ik een ruis in mijn oor. En die is niet meer weggegaan. Hoewel tinnitus/oorsuizen geen bekende bijwerking is lees ik op andere (buitenlandse) fora wel degelijk dat mensen last van oorsuizingen krijgen. Dat geldt ook voor Ozempic. Hebben jullie last (gehad) van deze bijwerking?
Geen bekende bijwerking bij mij, klinkt wel als een vervelende bijwerking. Misschien navraag doen bij de arts die de Mounjaro voorschrijft? Ik vind het zelfs soms moeilijk te bepalen of iets wel een bijwerking van het medicijn is, of dat het los van elkaar staat.

Zelf heb ik al een week of twee een hele vervelende brok in mijn keel. Ik dacht mogelijk ergens wat allergisch op te reageren, of dat het aan mijn amandelen lag. Maar ik werd afgelopen nacht wakker met vocht in mijn mond, vies zuur. Sindsdien denk ik dat het maagzuur is. Nooit eerder gehad, dus vermoed wel een bijwerking van de Mounjaro, want lees het veel meer terug.
Hi!
Gisterenavond laat teruggekomen van vakantie… ik heb 2 wkn lang rebelsys geslikt omdat ik off grid ging kamperen en geen koelkast had.
En ik ben eigenlijk heel blij! Ik ben niet afgevallen denk ik, maar ook niet aangekomen.. ik was vanmorgen wel een pond zwaarder maar mijn hele lijf is nu ontregeld door het reizen en het vliegen dus ik neem nu even geen gewicht als waarde.

Vandaag weer de mounjaro spuit gezet en dus weer vol frisse moed verder! 3 wkn op vakantie en niet aankomen is echt heel fijn.. en heb ook niet echt opgelet.
Ik lees al een tijdje mee. Nu een account aangemaakt om mee te gaan schrijven. Ik heb besloten om aan de injecties te gaan. Ik zie alleen niet meer bij welke aanbieder ik het beste kan zijn. De 1 rekent een starttarief van €1150 (excl. injecties), de ander weer een maandelijks tarief van €80 (excl. injecties). Wat is nu de goedkoopste oplossing?
Sansi schreef:
24-08-2025 17:10
Ik zit aan het einde van mijn eerste pen, heb ook insulinespuiten gekocht voor de ‘golden dose’. Gezien de naald langer is, prik je dan ook maar een deel van de naald in de huid, of wel helemaal?
Ik probeer de helft van de naald er in te doen.
Maar ik heb gemerkt dat ik automatisch wel wat meer doorduw.

Ik heb ook gemerkt dat ik daardoor de prikplek een paar dagen voel, laatst had ik een blauwe plek.
Maar dat komt meer door mijn onkunde denk ik.
Sansi schreef:
24-08-2025 17:20
Geen bekende bijwerking bij mij, klinkt wel als een vervelende bijwerking. Misschien navraag doen bij de arts die de Mounjaro voorschrijft? Ik vind het zelfs soms moeilijk te bepalen of iets wel een bijwerking van het medicijn is, of dat het los van elkaar staat.

Zelf heb ik al een week of twee een hele vervelende brok in mijn keel. Ik dacht mogelijk ergens wat allergisch op te reageren, of dat het aan mijn amandelen lag. Maar ik werd afgelopen nacht wakker met vocht in mijn mond, vies zuur. Sindsdien denk ik dat het maagzuur is. Nooit eerder gehad, dus vermoed wel een bijwerking van de Mounjaro, want lees het veel meer terug.
Die brok in mijn keel heb ik ook de eerste weken gehad.
Nok is duur, maar ik ben er wel tevreden over.
Begeleiding en voorschrijven van de eerste 6 pennen is 1200, daarna 500 voor de volgende 6 pennen.

Pennen kosten gaan per dosis omhoog.

80 euro per maand (is ongeveer 4,5 pen) is natuurlijk een stuk goedkoper.

Ik vind het fijn om elke maand even met de diëtiste te bellen. wij hebben een goede en die denkt op een fijne manier mee. Het is niet een heel intensieve begeleiding, maar toch hecht ik er waarde aan.

Ik weet niet hoe het bij de andere diensten gaat.
Snorlax schreef:
24-08-2025 19:28
Ik lees al een tijdje mee. Nu een account aangemaakt om mee te gaan schrijven. Ik heb besloten om aan de injecties te gaan. Ik zie alleen niet meer bij welke aanbieder ik het beste kan zijn. De 1 rekent een starttarief van €1150 (excl. injecties), de ander weer een maandelijks tarief van €80 (excl. injecties). Wat is nu de goedkoopste oplossing?

Voorschrijvende huisarts is het voordeligste.
Dan betaal je alleen de medicatie bij je apotheek.

Heb je er al een gesprek met je huisarts over gehad?
Ik heb ook last van een brok in mijn keel. Erg vervelend gevoel. Sommige dagen is het sterker dan andere dagen. Ik hoop dat het wegtrekt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven