Pannekoeken

24-08-2025 14:44 124 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb net geluncht met pannenkoeken en nu vraag ik me af hoe jullie pannenkoeken maken.
Koop je ze kant en klaar of maak je ze from scratch of iets ertussenin?

Je kan meerdere opties kiezen in de peiling als je het niet altijd op dezelfde manier doet :) .

Deel ook jouw geheime tips voor nog lekkerder pannenkoeken en alles wat je er verder over kwijt wil.

Ik maak pannenkoeken:

Totaal aantal stemmen: 234

from scratch (54%)
met pannenkoekenmix (36%)
met kant en klaar beslag (3%)
ik koop ze kant en klaar (7%)
From scratch natuurlijk. En dan telkens met ander meel, de ene keer volkoren, de andere keer wit of een mix van welk meel ik in huis heb.

En dan wat erop gaat natuurlijk. Gatenkaas met ananas en stukjes gemberbolletjes en stroop, of verse spinazie, geitenkaas en pijnboompitjes. Maar ook lekker: boekweitpannekoekjes in een kleinere versie met gerookte zalm, sour cream, kappertjes, rode ui en nepkaviaar.
Egels schreef:
25-08-2025 07:52
Daar heb ik wel een eenvoudige tip voor: zet een pan met water op laag vuur, bord erop, dan de pannenkoeken stapelen op het bord en afdekken met een deksel. Zo blijven de pannenkoeken goed warm.
Ok 👍🏻 zal het doorgeven mocht het nog een keer voorkomen.
Frizz schreef:
24-08-2025 22:51
Wat is dan het verschil met je koekenpan?
Goede bodem, fijne diepte van de pan. Mijn man heeft er twee van Aldi en hij zweert er ook bij. Worden goed heet ook.
Si abra la puerta hay lobos.
Fietsertje89 schreef:
24-08-2025 14:59
From scratch omdat ik ze graag volkoren en bio heb, dat staat niet als mix in de supermarkt en zelf doen is op zich net zo makkelijk :)

zelf maken is zo makkelijk. Ik gebruik 1/3 volkoren boekweitmeel en 2/3 volkoren tarwemeel. Beetje bakpoeder, snufje zout, klein scheutje olie, melk en een extra ei.
Voor schoondochter met een gluten en lactose intolerantie pas ik het recept aan en voor haar maak ik een aparte kom beslag in een aparte pannenkoekenpan.
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
meisje85 schreef:
24-08-2025 18:30
From scratch. Vind die pannenkoekenmix altijd een beetje onzinnig want het is nou niet alsof je 30 ingrediënten moet mixen. Het is zo gebeurd. In een pannenkoekenpan. Beslag dat ik toevallig over heb, bewaar ik in de koelkast voor de volgende dag.
De volgende dag maak ik het beslag wat dunner met een extra scheutje melk en ik bak er flensjes van als ontbijt. Met roomboter en een lekker jam :kwijl:
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
It-is-joysjuhhh schreef:
24-08-2025 16:12
From scratch, omdat het dan echt echt echt lekker is.
Ik heb nooit begrepen wat er zoveel beter is aan een pannenkoekmix. Je moet het vocht wat je dan toevoegt toch ook afwegen? Dan kost het 1 minuut om ook het meel af te wegen en er eieren bij te gooien en een snuffie zout en klein scheutje olie.
Hoppaaaa
Huh, maar melk doe je in een maatbeker. De meel moet je wegen. Of niet en het op gevoel doen. Dat gevoel mis ik. Ik zeg niet dat pannenkoekenmix beter is, maar wel makkelijker. En ook zeker niet minder lekker.

Maar ik koop ook gesneden groente en kruidenmixen. Ik houd van gemak in de keuken.
Fietsertje89 schreef:
24-08-2025 14:59
From scratch omdat ik ze graag volkoren en bio heb, dat staat niet als mix in de supermarkt en zelf doen is op zich net zo makkelijk :)
kun je de standaardverhoudingen behouden met volkorenmeel? vaak is dit niet zo.
of anders: wat is jouw recept?
En doooooor!
Pelle schreef:
25-08-2025 09:42
Huh, maar melk doe je in een maatbeker. De meel moet je wegen. Of niet en het op gevoel doen. Dat gevoel mis ik.
When cooking follow your taste, when baking follow the instructions.

Oftewel alleen als je bakt (taart, cake) zijn de precieze verhoudingen en volgorde belangrijk. Als je kookt kun je op je gevoel afgaan. Ik weeg en meet meestal niet af als ik eten kook. Of ik doe het heel globaal. Een kopje dit, een handje dat, een klontje zus, een snufje zo. Maar ik kook al bijna 40 jaar voor mezelf en dan doe je een groot deel op ervaring.

Pannenkoekenbeslag doe ik dus ook op gevoel. Ik weet ongeveer hoe dik ik het wil hebben en bovendien is de bandbreedte best groot. Het is niet alsof je pannenkoeken ineens mislukken als er 10 ml meer melk in zit of zo. Dus het gaat inderdaad met "een ei, een flinke scheut melk en dan meel tot de gewenste dikte".
Na zevenhonderd jaren
Ginevra schreef:
25-08-2025 10:25

Pannenkoekenbeslag doe ik dus ook op gevoel. Ik weet ongeveer hoe dik ik het wil hebben en bovendien is de bandbreedte best groot. Het is niet alsof je pannenkoeken ineens mislukken als er 10 ml meer melk in zit of zo. Dus het gaat inderdaad met "een ei, een flinke scheut melk en dan meel tot de gewenste dikte".
Ik maak het beslag, precies afgewogen, meestal een uurtje eerder klaar.
Dan zet ik het in de koelkast waar het vaak nog dikker wordt.
Net voor het bakken voeg ik er, op gevoel, nog wat melk aan toe.
Rabarbara schreef:
25-08-2025 09:01
Goede bodem, fijne diepte van de pan. Mijn man heeft er twee van Aldi en hij zweert er ook bij. Worden goed heet ook.
Ik zweer er ook bij. Nooit geweten dat het verschil met een gewone koekenpan zo groot zou zijn.
vivapimpelmees schreef:
25-08-2025 11:00
Ik zweer er ook bij. Nooit geweten dat het verschil met een gewone koekenpan zo groot zou zijn.
Met een pannekoekenpan kun je 'm ook makkelijker in de lucht gooien om 'm te draaien
Ginevra schreef:
25-08-2025 10:25
When cooking follow your taste, when baking follow the instructions.

Oftewel alleen als je bakt (taart, cake) zijn de precieze verhoudingen en volgorde belangrijk. Als je kookt kun je op je gevoel afgaan. Ik weeg en meet meestal niet af als ik eten kook. Of ik doe het heel globaal. Een kopje dit, een handje dat, een klontje zus, een snufje zo. Maar ik kook al bijna 40 jaar voor mezelf en dan doe je een groot deel op ervaring.

Wou dat het bij mij zo kon. Maar zelfs bij pannenkoeken moet ik precieze instructies hebben anders gaat het mis.

Bij 'een flinke scheut' heb ik al vraagtekens. Kopje dit, handje dat, snufje zo klinkt heel gemoedelijk maar ik vraag me dan direct af, kopje? Is dat een theemok of espressoformaat?

Mijn idee erbij is altijd nogal afwijkend van wat de bedoeling is of wat anderen wel uit zichzelf snappen. Zelfs met een stamppot moet ik het precies weten anders is het geheid mislukt.
Loren schreef:
25-08-2025 12:34
Wou dat het bij mij zo kon. Maar zelfs bij pannenkoeken moet ik precieze instructies hebben anders gaat het mis.

Bij 'een flinke scheut' heb ik al vraagtekens. Kopje dit, handje dat, snufje zo klinkt heel gemoedelijk maar ik vraag me dan direct af, kopje? Is dat een theemok of espressoformaat?

Mijn idee erbij is altijd nogal afwijkend van wat de bedoeling is of wat anderen wel uit zichzelf snappen. Zelfs met een stamppot moet ik het precies weten anders is het geheid mislukt.

Ja dat is wel jammer als het niet op gevoel lukt. Maar dan kook je dus ook altijd van recept? Ik kook wel van recept, maar ook wel zonder. Een beetje dit en een beetje dat en 9 van de 10 keer wordt het lekker. Maar dat komt dan doordat het variaties zijn op een thema, ik weet dan ongeveer wel wat er lekker bij is.
Een enkele keer zet ik er bij een recept wel bij als het nauw luistert. Ik vind bijvoorbeeld te veel kurkuma in een curry echt niet lekker dus dan zet ik bij het recept dat het bijvoorbeeld maximaal een theelepel moet zijn.

Wat gebeurt er dan met een stamppot als die mislukt? Zit er dan teveel melk in of zo? Of teveel boerenkool? Want met een stamppot zou ik denken dat je gewoon de groente toevoegt tot aan het punt dat jij het lekker en genoeg vindt.
Na zevenhonderd jaren
Loren schreef:
25-08-2025 12:34

Dat heb ik ook. Ik moet het precies weten, niet ongeveer.
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
Ginevra schreef:
25-08-2025 12:51
Ja dat is wel jammer als het niet op gevoel lukt. Maar dan kook je dus ook altijd van recept? Ik kook wel van recept, maar ook wel zonder. Een beetje dit en een beetje dat en 9 van de 10 keer wordt het lekker. Maar dat komt dan doordat het variaties zijn op een thema, ik weet dan ongeveer wel wat er lekker bij is.
Een enkele keer zet ik er bij een recept wel bij als het nauw luistert. Ik vind bijvoorbeeld te veel kurkuma in een curry echt niet lekker dus dan zet ik bij het recept dat het bijvoorbeeld maximaal een theelepel moet zijn.

Wat gebeurt er dan met een stamppot als die mislukt? Zit er dan teveel melk in of zo? Of teveel boerenkool? Want met een stamppot zou ik denken dat je gewoon de groente toevoegt tot aan het punt dat jij het lekker en genoeg vindt.
Ja, en ik zie het probleem daarvan niet in.
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
Pelle schreef:
25-08-2025 09:42
Huh, maar melk doe je in een maatbeker. De meel moet je wegen. Of niet en het op gevoel doen. Dat gevoel mis ik. Ik zeg niet dat pannenkoekenmix beter is, maar wel makkelijker. En ook zeker niet minder lekker.

Maar ik koop ook gesneden groente en kruidenmixen. Ik houd van gemak in de keuken.
Ik zet de beslagkom op de weegschaal. 200 gr bloem erin, 400 gr melk, 2 eieren, snufje zout. Geen maatbeker nodig ;)
Geinig die verschillen in hoe we koken en bakken.
Ik maak het from scratch. Ik bak in zonnebloemolie. Heb zelfs een speciale pannenkoekenpan van plaatstaal :)
Op het einde doe ik een flinke scheut ketjap door het beslag. Deze tip ooit eens gehoord en is echt heerlijk. Door het zoutige/zoete van de ketjap krijgt de pannenkoek net wat meer smaak.
Ginevra schreef:
25-08-2025 12:51

Altijd vanaf recept. En dan moeten er ook geen dingen instaan die ik niet begrijp

Als er 200 ml melk wordt beschreven en ik heb 230 in de maatbeker geschonken dan giet ik het er echt weer uit.

Als ik de verhoudingen 'op gevoel doe' dan heb ik dus meer geprakte aardappel dan stamppot. Of juist een enorme groene berg andijvie met een beetje aardappel erdoor. Of de aardappel is veel te papperig want te veel melk erbij gedaan, waardoor je het uit een zakje effect krijgt.

Ik houd me ook altijd zeer strikt aan de aanbevolen kooktijd van groente bijvoorbeeld.

In andere dingen ben ik veel losser maar striktheid met koken is wel een must :).
Johanna schreef:
25-08-2025 12:58
Ja, en ik zie het probleem daarvan niet in.
Rustig maar, het was geen aanval, gewoon een vraag uit interesse.
Na zevenhonderd jaren
Loren schreef:
25-08-2025 14:52
In andere dingen ben ik veel losser maar striktheid met koken is wel een must :).
Grappig want ik zou gedacht hebben dat je dan met alles heel precies bent. Voor mijn gevoel heeft het te maken met kunnen schatten, dus bv ook kunnen schatten wat iets kost, hoe lang het rijden is ergens heen, hoe lang je over een klus doet etc. Maar als ik je goed begrijp kun je met andere dingen wel op gevoel goed uitkomen, maar niet met koken :)
Na zevenhonderd jaren
EllaFitz schreef:
25-08-2025 12:23
Met een pannekoekenpan kun je 'm ook makkelijker in de lucht gooien om 'm te draaien
Ik heb meer een probleem met vangen verwacht ik, maar ik heb het nooit geprobeerd.
Ginevra schreef:
25-08-2025 18:39
Rustig maar, het was geen aanval, gewoon een vraag uit interesse.
Mijn reactie ook niet.
Ginevra schreef:
25-08-2025 18:42
Grappig want ik zou gedacht hebben dat je dan met alles heel precies bent. Voor mijn gevoel heeft het te maken met kunnen schatten, dus bv ook kunnen schatten wat iets kost, hoe lang het rijden is ergens heen, hoe lang je over een klus doet etc. Maar als ik je goed begrijp kun je met andere dingen wel op gevoel goed uitkomen, maar niet met koken :)
Daar heb ik wel allemaal moeite mee wat jij schrijft. Haha niet gek dus dat ik dat ook heb met koken :biggrin:
Johanna schreef:
25-08-2025 18:52
Daar heb ik wel allemaal moeite mee wat jij schrijft. Haha niet gek dus dat ik dat ook heb met koken :biggrin:
Grappig, want dit soort dingen gaan veel meer vanzelf bij mij. Nu ik erover nadenk, vooral gewicht en inhoudsmaten zijn voot mij een ding. Dus niet tijd of afstand. Maar ik wil wel altijd weten voor hoeveel kilometer ik nog benzine heb bijvoorbeeld.

En ik vind het ook niet tof als de kaasboer er 600 gram van maakt in plaats van 500. En als ik een kilo sperziebonen wil kopen en de weegschaal zegt 960 gram, dan doe ik er nog wat bij.

Weer een zelfinzicht opgedaan hier :).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven