Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden
vrijdag 22 augustus 2025 om 07:54
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
dinsdag 26 augustus 2025 om 07:37
nope. hoe het wel werkt is dat we nu 2 weken moord en brand schreeuwen. heel theater nederland zich een slag in de rondte oreert over hoe verschrikkelijk het is waarna we teruggaan naar business as usual tot het volgende "incident" waarbij we ons alweer afvragen waarom er toch al decennia niets verandert.
dat is hoe het werkt.
En doooooor!
dinsdag 26 augustus 2025 om 07:42
Noogieman, als je echt vrouwen wilt helpen, zou je kunnen beginnen met naar ze te luisteren en hun reacties op jou serieus te nemen.
Vrouwen 'helpen' door ze je mening op te dringen is niet helpend maar gewoon het zoveelste potje mansplaining.
En je laatste twee alinea's slaan nergens op. Het is inderdaad niet het doel van vrouwen om lastiggevallen te worden, om te maken te krijgen met seksueel geweld of om vermoord te worden. Niets van dit alles roepen zij over zichzelf af, ze kiezen nergens voor, het gebeurt ze gewoon omdat ze vrouw zijn.
Eng gevonden worden heeft wel degelijk met eigen gedrag te maken. Als mensen je uitleggen hoe je minder bedreigend over kunt komen en jij wuift dat weg onder het mom 'ja zeg, ik heb ook een mening en je moet met mij in gesprek daarover' dan is dat een keuze. Een eigen keuze die alles met ego te maken heeft en niets met willen begrijpen.
Vrouwen 'helpen' door ze je mening op te dringen is niet helpend maar gewoon het zoveelste potje mansplaining.
En je laatste twee alinea's slaan nergens op. Het is inderdaad niet het doel van vrouwen om lastiggevallen te worden, om te maken te krijgen met seksueel geweld of om vermoord te worden. Niets van dit alles roepen zij over zichzelf af, ze kiezen nergens voor, het gebeurt ze gewoon omdat ze vrouw zijn.
Eng gevonden worden heeft wel degelijk met eigen gedrag te maken. Als mensen je uitleggen hoe je minder bedreigend over kunt komen en jij wuift dat weg onder het mom 'ja zeg, ik heb ook een mening en je moet met mij in gesprek daarover' dan is dat een keuze. Een eigen keuze die alles met ego te maken heeft en niets met willen begrijpen.
dinsdag 26 augustus 2025 om 07:44
noogieman schreef: ↑26-08-2025 06:40Ik zie in dat ik een vrij algemene en botte uitspraak heb gedaan met het plaatsen van mijn laatste zinnen. Dat is niet aardig inderdaad. Ik heb het dus over dat voorbeeld dat eerder aangehaald werd. Als een vrouw op straat loopt en ik loop achter haar in dezelfde richting en zij loopt met een onveilig gevoel, dan is het niet aan mij om daar iets mee te doen (over te steken), maar aan haar. Als ze wordt achtervolgd of wordt lastiggevallen, zal ik haar altijd helpen.
En hoe moet ik dat weten als jij op straat achter mij loopt? Hoe moet ik weten dat jij die man bent die mij zal helpen ipv die man die mij gaat verkrachten? Moet ik daar maar blind op vertrouwen? Hoe dan, als een deel van de mannen verkrachters zijn maar wij weten niet welke? Zolang jij nog niet te hulp geschoten bent om me te redden kan jij voor mij net zo goed die enge man zijn.
Er is één ding dat jij kunt doen om vrouwen zich veiliger te laten voelen. En dat ene ding weiger je want dat vind jij geen oplossing.
Vrouwen zeggen dat ze dat wel een veiliger gevoel zouden vinden, maar jij vindt jouw eigen mening dat het geen oplossing is belangrijker. En dat is dus waar we nu staan.
Vrouwen kunnen niet alle mannen in de wereld verantwoordelijk houden voor haar onveilige gevoel als er op dat moment niks speelt. Dat moet je ook niet willen, dat is geen leven. Ik begrijp de alertheid en achterdocht die constant aanwezig is wel.
Oh je begrijpt wel dat vrouwen continu alert zijn? Ik denk dat jij dat niet begrijpt. Niet écht.
Na zevenhonderd jaren
dinsdag 26 augustus 2025 om 07:45
GriebusDus schreef: ↑26-08-2025 07:42Eng gevonden worden heeft wel degelijk met eigen gedrag te maken. Als mensen je uitleggen hoe je minder bedreigend over kunt komen en jij wuift dat weg onder het mom 'ja zeg, ik heb ook een mening en je moet met mij in gesprek daarover' dan is dat een keuze. Een eigen keuze die alles met ego te maken heeft en niets met willen begrijpen.

Na zevenhonderd jaren
dinsdag 26 augustus 2025 om 07:48
Toch triest dat de twee hier meeschrijvende mannen het meer hebben over hoe zij zichzelf in hun eer aangetast voelen (omdat vrouwen willen dat mannen van hun lijf afblijven en hun hun ruimte gunnen) dan zich te bedenken hoe intimiderend het op de vrouw overkomt zodra je als man zonder haar consent haar aura betreed.
lalaloepsie wijzigde dit bericht op 26-08-2025 07:51
2.07% gewijzigd
dinsdag 26 augustus 2025 om 08:00
dat laat ook zien hoe diep het in de cultuur ingebakken zit. "we" hebben daar geen asielzoekers voor nodig hoor.Lalaloepsie schreef: ↑26-08-2025 07:48Toch triest dat de twee hier meeschrijvende mannen het meer hebben over hoe zij zichzelf in hun eer aangetast voelen (omdat vrouwen willen dat mannen van hun lijf afblijven en hun hun ruimte gunnen) dan zich te bedenken hoe intimiderend het op de vrouw overkomt zodra je als man zonder haar consent haar aura betreed.
Dat is ook waarom borden langs de weg, zoals iemand anders (over iets anders) in dit topic treffend zei, "blabla chocoladevla" is. populistisch geblaat voor de bühne zonder enig effect.
ga met dat geld lobbyen voor onderwijsprojecten en bewustwording bij ouders.
besef je heel goed dat "wij" de volgende generatie(s) aan het opvoeden zijn. dáár zit de invloed. niet met 4 ton aan borden langs de snelweg.
En doooooor!
dinsdag 26 augustus 2025 om 08:14
Nu niet, ik ben vroeger wel eens raar benaderd door jongens bij het uitgaan en ken verhalen van erger.
Ik zie alleen mijn vader, broer, ooms, neven, de mannen van mijn vriendinnen en mijn mannelijke collega's zich volkomen normaal gedragen naar vrouwen toe.
dinsdag 26 augustus 2025 om 08:18
Tja, niet iedereen is kinderen aan het opvoeden. Sommige mannen hebben vooral te maken met vrienden.broadway schreef: ↑26-08-2025 08:00dat laat ook zien hoe diep het in de cultuur ingebakken zit. "we" hebben daar geen asielzoekers voor nodig hoor.
Dat is ook waarom borden langs de weg, zoals iemand anders (over iets anders) in dit topic treffend zei, "blabla chocoladevla" is. populistisch geblaat voor de bühne zonder enig effect.
ga met dat geld lobbyen voor onderwijsprojecten en bewustwording bij ouders.
besef je heel goed dat "wij" de volgende generatie(s) aan het opvoeden zijn. dáár zit de invloed. niet met 4 ton aan borden langs de snelweg.
En de verdachte van de moord op Lisa: die komt hier niet vandaan en is hier dus ook niet opgevoed/opgeleid.
Een makkelijke oplossing is er niet. Maar een campagne kan wel degelijk bijdragen.
Ondertussen maak jij ook schuldig aan een soort populisme, door te stellen dat die campagne alleen maar ‘geblaat’ voor de bühne zou zijn.
Gebeurt er eens wat, is het weer niet goed.
(Trouwens: volgens mij is ruimte voor borden langs de weg gratis beschikbaar gesteld en gaat het geld daar vooralsnog niet naartoe. Over geblaat gesproken.)
dinsdag 26 augustus 2025 om 08:41
Maar dat kleine dingetje om te laten zien dat je niet eng bent, namelijk gewoon even de weg oversteken, heb je geen zin in, want dat een ander zich onveilig voelt, moet ze zelf maar wat aan doen.noogieman schreef: ↑26-08-2025 07:01Omdat ik vind dat man en vrouw daarover in gesprek moeten. Acties zoals de reclameborden vullen met teksten als "we eisen de nacht terug" zijn geen structurele oplossing. Daarnaast wil ik vrouwen helpen en dat betekent dat je elkaar moet (leren) begrijpen en in gesprek moet. En dat betekent ook dat ik een mening heb. Dat zegt niet dat mijn mening altijd zo blijft. Het is niet mijn doel om eng te zijn en alleen te klagen, net zoals het niet een doel van een vrouw is om lastiggevallen te worden.
Je wil niks leren of in gesprek, want dan had je doorgevraagd.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 26 augustus 2025 om 08:45
Ik voel me niet in mijn eer aangetast (wat is dat sowieso voor iets geks), ik voel me gewoon niet aangesproken door de opmerking dat het aan álle mannen ligt en het stoort me ook dat vrijwel álles wat je als man zegt uit zijn verband getrokken, schromelijk overdreven of moedwillig verdraaid wordt en alles wat je niet zegt je in de mond wordt gelegd.Lalaloepsie schreef: ↑26-08-2025 07:48Toch triest dat de twee hier meeschrijvende mannen het meer hebben over hoe zij zichzelf in hun eer aangetast voelen (omdat vrouwen willen dat mannen van hun lijf afblijven en hun hun ruimte gunnen)
Ik stoor me aan de dubbele moraal, als iemand aangeeft haar/zijn kind niet op een KDV te willen doen waar een man op de groep staat is het forum en de wereld te klein want "dat zijn echt niet allemaal kinderverkrachters by default, waarom daarvan uitgaan?" terwijl het van dezelfde vooringenomenheid uitgaat: de kans is te groot om je kinderen eraan bloot te stellen, van de buitenkant zie je het niet totdat het te laat is en je kan dat gevoel simpel wegnemen door geen mannen meer met kinderen te laten werken, is dat dan een oplossing?
dan zich te bedenken hoe intimiderend het op de vrouw overkomt zodra je als man zonder haar consent haar aura betreed.
En dit bijvoorbeeld over iets alledaags als samen de publieke ruimte betreden. Hoe kan je het ooit nog goed doen als man als je dit soort overtrekkingen blijft introduceren?
dinsdag 26 augustus 2025 om 08:55
er gebeurt niets. dat is wat ik zeg. elke keer als zoiets gebeurt zijn er krokodillentranen en campagnes. het is niet voor het eerst nu he. velen doen wel net alsof, maar net als dat geweld tegen vrouwen niet iets van de laatste tijd is, zijn acties als het een hot topic is dat ook niet.Paradise schreef: ↑26-08-2025 08:18Tja, niet iedereen is kinderen aan het opvoeden. Sommige mannen hebben vooral te maken met vrienden.
En de verdachte van de moord op Lisa: die komt hier niet vandaan en is hier dus ook niet opgevoed/opgeleid.
Een makkelijke oplossing is er niet. Maar een campagne kan wel degelijk bijdragen.
Ondertussen maak jij ook schuldig aan een soort populisme, door te stellen dat die campagne alleen maar ‘geblaat’ voor de bühne zou zijn.
Gebeurt er eens wat, is het weer niet goed.
(Trouwens: volgens mij is ruimte voor borden langs de weg gratis beschikbaar gesteld en gaat het geld daar vooralsnog niet naartoe. Over geblaat gesproken.)
maar als jij het ok vind dat we nu 2 weken huilen en dan niks veranderen dat vind ik dat best.
het enige dat een beetje iets veranderd heeft is de metoo campagne op de werkvloeren.
En doooooor!
Nergens wordt gezegd dat het aan alle mannen ligt. Er wordt wel terecht opgemerkt dat het elke man kan zijn, aangezien enge perverts helaas geen dresscode hebben waardoor je kunt zien dat ze kwaaie bedoelingen hebben.
Wat ik mis bij de mannen in dit topic, is de bereidheid om zich nu eens écht in te leven in wat vrouwen meemaken.
Honderd procent van alle vrouwen is ooit lastiggevallen. Tweederde van alle vrouwen krijgt in haar leven te maken met seksueel geweld. Laat dat nou eens tot je doordringen.
En besef dan dat vrijwel elke man meer fysieke kracht bezit dan vrijwel elke vrouw. Sta eens stil bij de angst die dat kan oproepen.
Kortom, stap eens even over je eigen belang heen en verplaats je nou eens in hoe dat voor vrouwen is. Dit gaat namelijk niet over gekwetste egootjes, maar letterlijk over leven en dood.
Wat ik mis bij de mannen in dit topic, is de bereidheid om zich nu eens écht in te leven in wat vrouwen meemaken.
Honderd procent van alle vrouwen is ooit lastiggevallen. Tweederde van alle vrouwen krijgt in haar leven te maken met seksueel geweld. Laat dat nou eens tot je doordringen.
En besef dan dat vrijwel elke man meer fysieke kracht bezit dan vrijwel elke vrouw. Sta eens stil bij de angst die dat kan oproepen.
Kortom, stap eens even over je eigen belang heen en verplaats je nou eens in hoe dat voor vrouwen is. Dit gaat namelijk niet over gekwetste egootjes, maar letterlijk over leven en dood.
dinsdag 26 augustus 2025 om 09:03
Very approachable Alec, jouw posts.ApproachableAlec schreef: ↑26-08-2025 08:45Ik voel me niet in mijn eer aangetast (wat is dat sowieso voor iets geks), ik voel me gewoon niet aangesproken door de opmerking dat het aan álle mannen ligt en het stoort me ook dat vrijwel álles wat je als man zegt uit zijn verband getrokken, schromelijk overdreven of moedwillig verdraaid wordt en alles wat je niet zegt je in de mond wordt gelegd.
Ik stoor me aan de dubbele moraal, als iemand aangeeft haar/zijn kind niet op een KDV te willen doen waar een man op de groep staat is het forum en de wereld te klein want "dat zijn echt niet allemaal kinderverkrachters by default, waarom daarvan uitgaan?" terwijl het van dezelfde vooringenomenheid uitgaat: de kans is te groot om je kinderen eraan bloot te stellen, van de buitenkant zie je het niet totdat het te laat is en je kan dat gevoel simpel wegnemen door geen mannen meer met kinderen te laten werken, is dat dan een oplossing?
En dit bijvoorbeeld over iets alledaags als samen de publieke ruimte betreden. Hoe kan je het ooit nog goed doen als man als je dit soort overtrekkingen blijft introduceren?
Maar goed, waar lees jij dat het over álle mannen gaat? Volgens mij schrijven hier de meesten juist; niet alle mannen, wel vaak een man. En dat is een beetje het probleem dat door jou en nogieman wordt weggewuivd. Je hoeft je niet aangevallen te voelen om mee te werken/denken aan een werkbare oplossing. Op stille plekken en donkere plekken hebben veel vrouwen nare dingenn meegemaakt. Mannen die onder het mom van ‘veiligheid’ wel een stukje met je op willen lopen om dan je telnr te eisen en je kont te becomplimenteren, je nafluiten/sissen, na een een te korte groet (in hun ogen) terug je uitschelden met ‘frigide trut’ etc. etc. En dit is voor veel vrouwen geen exces, maar gebeurt zoiets regelmatig en het geeft een heel onveilig gevoel. Als je wil dat vrouwen zich in de nacht/op stille plekken veilig voelen kun je je kont tegen de krib gooien en zeggen dat JIJ niet over steekt want ‘not all men’ of je luistert en denkt: ‘als dat oversteken en/of die vrouw met rust laten op zo’n plek al wat meer veiligheid geeft, dan is dat voor mij een kleine moeite.’ Als alle mannen nu zo bozig gaan denken als jij wordt het alternatief dat vrouwen helemal de deur niet meer uitgaan. Lijkt me toch de minst constructieve oplossing.
Je vergelijking met kdv gaat mank. Daar zijn juist ter bescherming van kinderen en personeel m/v juist al heel veel dingen geregeld zoals een vier ogen principe, veel documenteren en monitoren. Dus zelfs daar wordt niet niets gedaan, want ‘not all men’, maar juist wel.
Where is my mind?
dinsdag 26 augustus 2025 om 09:12
Deze campagne maakte hier thuis wel indruk op beide geslachten:
https://youtu.be/dP7OXDWof30?si=c92dK_AluC2UnlVn
En slaat wat mij betreft de spijker op z'n kop.
dinsdag 26 augustus 2025 om 09:18
dit nederlands maken en overal verspreidenAmaryllis schreef: ↑26-08-2025 09:12Deze campagne maakte hier thuis wel indruk op beide geslachten:

En doooooor!
dinsdag 26 augustus 2025 om 09:22
Wauw… en 9 jaar geleden gemaakt. Helaas is de wereld nog niet verbetert. Maar heel sterk filmpje.Amaryllis schreef: ↑26-08-2025 09:12Deze campagne maakte hier thuis wel indruk op beide geslachten:
dinsdag 26 augustus 2025 om 09:28
Ik ben niet verantwoordelijk voor wat een ander doet of heeft gedaan. Dus ook niet als man zijnde. Dus je kan het ook omkeren en bedenken dat op het moment dat ik achter je blijf lopen, of je paseer, dat er met mij niks aan de hand is. Sterker nog, dat ik wellicht iemand ben die je te hulp kan schieten als er wel wat zou gebeuren. En op het moment dat ik in gesprek ga en allerlei dingen uitspreek over wat ik belangrijk vind voor vrouwen wordt daar gewoon overheen gekeken omdat het niet in het straatje past. Het is goed met je.
dinsdag 26 augustus 2025 om 09:31
Er gebeurt niets? Er is net een campagne opgestart. Sinds een paar dagen. En dat is volgens jou een teken dat er niets gebeurt?broadway schreef: ↑26-08-2025 08:55er gebeurt niets. dat is wat ik zeg. elke keer als zoiets gebeurt zijn er krokodillentranen en campagnes. het is niet voor het eerst nu he. velen doen wel net alsof, maar net als dat geweld tegen vrouwen niet iets van de laatste tijd is, zijn acties als het een hot topic is dat ook niet.
maar als jij het ok vind dat we nu 2 weken huilen en dan niks veranderen dat vind ik dat best.
het enige dat een beetje iets veranderd heeft is de metoo campagne op de werkvloeren.
Veder vind ik de woordkeuze ‘krokodillentranen’ volledig misplaatst. Aangezien de campagne je waar je het over hebt door een vrouw is opgezet. En dat lijkt me niet doen ‘alsof’.
dinsdag 26 augustus 2025 om 09:31
Dat ben ik met je eens. Als je het hebt over een meter of 3. Vind het sowieso niet zo aantrekkelijk om tegen iemand zijn of haar rug aan te kijken. Dan paseer ik deze of gene.
dinsdag 26 augustus 2025 om 09:34
Een beter bewijs dat het jou alleen om je eigen ego gaat, is er niet. Ik ik ik ik en nog eens ik, en schijt aan die bange vrouw die al die nodige nare ervaringen achter de rug heeft met mannen die óók niet van tevoren aankondigden dat ze haar gingen lastigvallen.noogieman schreef: ↑26-08-2025 09:28Ik ben niet verantwoordelijk voor wat een ander doet of heeft gedaan. Dus ook niet als man zijnde. Dus je kan het ook omkeren en bedenken dat op het moment dat ik achter je blijf lopen, of je paseer, dat er met mij niks aan de hand is. Sterker nog, dat ik wellicht iemand ben die je te hulp kan schieten als er wel wat zou gebeuren. En op het moment dat ik in gesprek ga en allerlei dingen uitspreek over wat ik belangrijk vind voor vrouwen wordt daar gewoon overheen gekeken omdat het niet in het straatje past. Het is goed met je.
Een heel goede reden voor vrouwen om een straatje om te gaan voor jou, als je dat zelf niet wilt doen.
dinsdag 26 augustus 2025 om 09:36
.
Hier heb je een andere man die het aan jou kan uitleggen:
https://x.com/PannekoekPeter/status/1484449719082487814
.
dinsdag 26 augustus 2025 om 09:39
Oh, dit had ik even gemist. Wat goed dat jij als man hier iets over wilt posten. Ik weet zeker dat veel vrouwen belang hebben bij jouw mening over wat belangrijk is voor vrouwen.noogieman schreef: ↑26-08-2025 09:28Ik ben niet verantwoordelijk voor wat een ander doet of heeft gedaan. Dus ook niet als man zijnde. Dus je kan het ook omkeren en bedenken dat op het moment dat ik achter je blijf lopen, of je paseer, dat er met mij niks aan de hand is. Sterker nog, dat ik wellicht iemand ben die je te hulp kan schieten als er wel wat zou gebeuren. En op het moment dat ik in gesprek ga en allerlei dingen uitspreek over wat ik belangrijk vind voor vrouwen wordt daar gewoon overheen gekeken omdat het niet in het straatje past. Het is goed met je.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in