Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden

22-08-2025 07:54 989 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'

Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.

De enige die fout zat was de dader.

https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Ginevra schreef:
25-08-2025 22:13
En zo zijn we weer bij de tips van vrouwen onderling.

Dat vind ik treurig. Het is exact het tegenovergestelde van wat ik met dat banaanverhaal wilde bereiken :|
Het was niet bedoeld om jouw verhaal te bagatelliseren. Het was een antwoord op de vraag van Renske.
Ik vind dat zulke opmerkingen niet geplaatst moeten worden. Ik vind dat mannelijke collega's zich daar ook over uit moeten spreken. Daar ontbreekt het nogal eens aan. Maar ik vertik het mee te lachen en lief mee te doen. Die veiligheid, om iemand te confronteren met vrouwonvriendelijk gedrag, ervaar ik natuurlijk lang niet overal en altijd.
Si abra la puerta hay lobos.
Ginevra schreef:
25-08-2025 22:06
En dat is dus de standaardreactie altijd als je dit soort voorbeelden noemt. Dan is er onmiddellijk een vrouw die zegt “daar heb ik geen last van hoor, je moet gewoon zus en zo doen”.

Het zou zo fijn zijn als dit soort gesprekken nou eens níet gaan over hoe je je als vrouw moet verdedigen, maar als het zou gaan over dat mannen elkaar duidelijk maken dat dit onacceptabel gedrag is.
Precies dit!
.
Rabarbara schreef:
25-08-2025 22:07
Doen alsof je dom bent en blijven vragen om verduidelijking. Maar dat is wel een kwestie van lange adem en je moet ook geen problemen hebben met gênante situaties.
" Maar waarom vind je het leuk mij een banaan te zien eten, Erik-Jan? Vind je het ook leuk als ik een radijsje eet? Nee, waarom niet? Wat is er dan zo bijzonder aan een banaan? Vind je het ook leuk als Floris-Jan een banaan eet? Oh, waarom dan niet?" En dan maar doorgaan. Ben je zo een pauze mee bezig.
Ja, top wat mij betreft. En de dag daarna neem je een tros bananen mee voor bij de vergadering, omdat Erik-Jan dat zo leuk vindt ('kan je nog een keer uitleggen waarom, Erik-Jan?').

Het is wellicht wat passief-agressief, maar ja, je moet wat om zo'n man er iets van ongemak bij te laten voelen. Bij een directe benadering is het vast vooral jouw (humorloze) probleem volgens de Erik-Jannen.
Ginevra schreef:

Dat vind ik treurig. Het is exact het tegenovergestelde van wat ik met dat banaanverhaal wilde bereiken :|
Vrijwel elke vrouw hier zal je verhaal herkennen.
Ik denk dat het juist heel veel nut heeft om te delen hoe je mannen in laat zien dat wat ze doen niet oké is.
Het zou natuurlijk a. niet nodig moeten zijn en b. zou zo’n opmerking meteen gepareerd moeten worden door aanwezige anderen (m/v) .
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 25-08-2025 22:22
14.38% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Renske schreef:
25-08-2025 22:19
Bij een directe benadering is het vast vooral jouw (humorloze) probleem volgens de Erik-Jannen.
Dat geeft niet. " Ik vind je opmerking niet leuk" is echt prima.
.
Het belangrijkste is denk ik dat vrouwen zich blijven uitspreken over wat ze meemaken. Ik zal altijd in eerder beschreven situaties opkomen voor de vrouw in kwestie. Hoewel ik nooit van de seksistische opmerkingen ben geweest, heb ik altijd wel meegelachen en heeft me de #metoo en #boos situaties mij duidelijk gemaakt wat dat met vrouwen heeft gedaan. Ik schrok ook van de antwoorden van mijn zusje die ik vroeg naar wat ze had meegemaakt op dat gebied. En niet te vergeten de post op social media van Hannelore Zwitserlood. Ook dat vond ik schokkend om te lezen.

Hoe meer situaties er worden beschreven des te beter. Zo wordt het probleem zichtbaar.

Ik stoor me er wel aan dat ik vrij veel opmerkingen zie dat het een mannenprobleem is (niet alleen hier). Dat raakt mij persoonlijk. Ik zie dat anders want ik heb geen probleem (en heel veel andere mannen ook niet) en wil dat vrouwen 24/7 veilig over straat kunnen. Maar als een vrouw zich onveilig voelt door mij, dan is het aan haar om daar iets aan te doen. Niet andersom.
Ginevra schreef:

Oh sorry, ik verlies me nogal in die bananentoestand en had dat niet begrepen uit jouw voorbeeld.

Wat bedoelde jij?
noogieman schreef:
25-08-2025 22:23
Het belangrijkste is denk ik dat vrouwen zich blijven uitspreken over wat ze meemaken. Ik zal altijd in eerder beschreven situaties opkomen voor de vrouw in kwestie. Hoewel ik nooit van de seksistische opmerkingen ben geweest, heb ik altijd wel meegelachen en heeft me de #metoo en #boos situaties mij duidelijk gemaakt wat dat met vrouwen heeft gedaan. Ik schrok ook van de antwoorden van mijn zusje die ik vroeg naar wat ze had meegemaakt op dat gebied. En niet te vergeten de post op social media van Hannelore Zwitserlood. Ook dat vond ik schokkend om te lezen.

Hoe meer situaties er worden beschreven des te beter. Zo wordt het probleem zichtbaar.

Ik stoor me er wel aan dat ik vrij veel opmerkingen zie dat het een mannenprobleem is (niet alleen hier). Dat raakt mij persoonlijk. Ik zie dat anders want ik heb geen probleem (en heel veel andere mannen ook niet) en wil dat vrouwen 24/7 veilig over straat kunnen. Maar als een vrouw zich onveilig voelt door mij, dan is het aan haar om daar iets aan te doen. Niet andersom.
Oh? Heb je dan ook de oplossing hoe die vrouw daar wat aan zou moeten doen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
noogieman schreef:

Best wel raar dat jij het niet jouw probleem vindt dat je moeder, je zus, je vriendin, je nichtje, je oma en je tante zich niet altijd veilig voel(d) en dat je vindt dat ze er zelf maar iets aan ( hadden ) moeten doen.
Ik vind het ook eigenlijk niet zo heel aardig.
Ginevra schreef:
25-08-2025 22:06
En dat is dus de standaardreactie altijd als je dit soort voorbeelden noemt. Dan is er onmiddellijk een vrouw die zegt “daar heb ik geen last van hoor, je moet gewoon zus en zo doen”.
Daarmee ook direct aan gegeven dat "het mij niet zou overkomen, want..." Dus dan is het jouw schuld als het wel gebeurt. Geïnternaliseerde misogynie heet dat.
rosanna08 schreef:
25-08-2025 22:31
Binnenblijven als het donker is, geen korte rokjes, niet alleen het bos in, etc. gok ik.
noogieman schreef:
Maar als een vrouw zich onveilig voelt door mij, dan is het aan haar om daar iets aan te doen. Niet andersom.
Zucht...
We hebben nog een lange weg te gaan.
.
ApproachableAlec schreef:
25-08-2025 21:48
Het vertrouwen in elkaar, het niet weten/erop vertrouwen/er van kunnen uitgaan (dat is namelijk het echte probleem) dat niet alle mannen per definitie een zichzelf net aan met moeite kunnen inhoudende potentiële zedendelinquent is. Dat los je niet op door die ‘angst’ te erkennen maar dat los je alleen op door die weg te nemen.

Leest heel erg als: "NiEt AlLe MaNnEn". Klopt, niet alle mannen zijn verkrachters. Wij weten alleen niet welke wel.
Rooss4.0 schreef:
25-08-2025 22:40
Zucht...
Een goed initiatief:
https://www.programmaveiligesteden.nl/k ... n-vrouwen/
Rooss4.0 schreef:
Zucht...
Bij dat soort reacties raak ik er steeds meer van overtuigd dat er ook gewoon echt een groot verschil in empathie is tussen het gros van de vrouwen en sommige (het gros van de?) mannen. Wat is in het belang van de ander/allen versus ikke ikke ikke.
noogieman schreef:

Nou, blijkbaar niet voor jou.
Ginevra schreef:

Ik vind dat niet treurig, voor sommige vrouwen, zeker vrouwen die verlegen of minder gevat zijn, kan zo'n opmerking (die ze dan kunnen onthouden en egrbuiken indien nodig) juist ook heel helpend zijn.

Ik begrijp wat je met het bananenverhaal wilde bereiken hoor, en ik snap ook dat je ervan baalt dat het erop neerkomt dat de vrouw zich moet verdedigen. Maar eerlijk is eerlijk, het is wel de maatschappij waarin we op dit moment leven en waarmee we om moeten gaan. Mensen die dergelijke opmerkingen maken en zo juist de man in kwestie gigantisch voor schut te zetten (de persoon na mij had ook een geweldig idee) kan ook een begin zijn om die mannen in te laten zien hoe stom ze bezig zijn.

Al hoe graag we allemaal willen dat de wereld een veilige plek word en dat dergelijk gedrag, zowel verbaal als fysiek, stopt, het gaat niet op korte termijn gebeuren. Helaas. Dus moeten we wat. We leven helaas in een wereld waarin het niet altijd veilig is en waarin dit soort dingen gebeuren. het moet veranderen maar de houding van de vrouw zelf is daar toch ook heel belangrijk in?
noogieman schreef:

Het verhaal van Hanneloore had het verhaal van duizenden andere vrouwen kunnen zijn. Ook van mij. En toen ik daar in de Me Too periode open over werd (eindelijk) werd het gebagatelliseerd door mensen heel dichtbij me. En dat gebeurt nu ook weer. Niet door iedereen maar wel door veel mensen. Mannen èn vrouwen.
Interessant!
.
Rooss4.0 schreef:
25-08-2025 23:11
Interessant!

Bij mij werkt de link niet.

Laat maar. Nu wel.
Ik raakte dit weekend in een nogal heftige discussie met een vriend van me, die vond dat als gevolg van dit hele 'gedoe' mannen nu ineens allemaal als monsters werden afgeschilderd en dat ze werden gediscrimineerd, omdat heus niet alle mannen zo zijn en bla bla bla,alleen als gevolg van wat oppervlakkige uiterlijke kenmerken.

Op mijn opmerking dat ik als jong meisje vanwege wat oppervlakkige uiterlijke kenmerken op klaarlichte dag midden in een drukke winkelstraat tussen mijn benen was gegraaid, en of dat niet ook moest meewegen, sputterde hij nogal tegen.

Waarop mijn normaal zo zwijgzame man, type ruwe bolster, zei dat zolang ruim tweederde van alle vrouwen ooit te maken krijgt met een vorm van seksueel geweld, hij gewoon zijn bek moest houden en inderdaad 's avonds laat aan de andere kant van de straat moet gaan lopen als hij achter een vrouw alleen loopt.

Ik ben blij dat mijn eigen vent het dus wel begrijpt.
rosanna08 schreef:
25-08-2025 22:31
blijfgewoonbianca schreef:
25-08-2025 22:32
Best wel raar dat jij het niet jouw probleem vindt dat je moeder, je zus, je vriendin, je nichtje, je oma en je tante zich niet altijd veilig voel(d) en dat je vindt dat ze er zelf maar iets aan ( hadden ) moeten doen.
Ik vind het ook eigenlijk niet zo heel aardig.
Rooss4.0 schreef:
Zucht...
Ik zie in dat ik een vrij algemene en botte uitspraak heb gedaan met het plaatsen van mijn laatste zinnen. Dat is niet aardig inderdaad. Ik heb het dus over dat voorbeeld dat eerder aangehaald werd. Als een vrouw op straat loopt en ik loop achter haar in dezelfde richting en zij loopt met een onveilig gevoel, dan is het niet aan mij om daar iets mee te doen (over te steken), maar aan haar. Als ze wordt achtervolgd of wordt lastiggevallen, zal ik haar altijd helpen. Vrouwen kunnen niet alle mannen in de wereld verantwoordelijk houden voor haar onveilige gevoel als er op dat moment niks speelt. Dat moet je ook niet willen, dat is geen leven. Ik begrijp de alertheid en achterdocht die constant aanwezig is wel.
Waarom zeg je uberhaupt iets als jij geen probleem hebt? Als het is om te klagen dat je vrouwen je eng vinden dan is dat toch echt jouw probleem en dan is het aan jou om daar iets aan te doen. Niet andersom :bye:
vivapimpelmees schreef:
25-08-2025 23:08
Het verhaal van Hanneloore had het verhaal van duizenden andere vrouwen kunnen zijn. Ook van mij. En toen ik daar in de Me Too periode open over werd (eindelijk) werd het gebagatelliseerd door mensen heel dichtbij me. En dat gebeurt nu ook weer. Niet door iedereen maar wel door veel mensen. Mannen èn vrouwen.
Ik vind het erg om te lezen dat het je zoveel moeite heeft gekost om er uberhaupt over te kunnen praten en het vervolgens wordt gebagatelliseerd. En dat vind ik van iedere situatie die hedendaags besproken wordt. Ik kan als mens niet als rechter gaan bepalen hoe iets voor jou zou moeten voelen. Dus ik respecteer dat en probeer daar iets van te leren.
Danae schreef:
26-08-2025 06:48
Waarom zeg je uberhaupt iets als jij geen probleem hebt? Als het is om te klagen dat je vrouwen je eng vinden dan is dat toch echt jouw probleem en dan is het aan jou om daar iets aan te doen. Niet andersom :bye:
Omdat ik vind dat man en vrouw daarover in gesprek moeten. Acties zoals de reclameborden vullen met teksten als "we eisen de nacht terug" zijn geen structurele oplossing. Daarnaast wil ik vrouwen helpen en dat betekent dat je elkaar moet (leren) begrijpen en in gesprek moet. En dat betekent ook dat ik een mening heb. Dat zegt niet dat mijn mening altijd zo blijft. Het is niet mijn doel om eng te zijn en alleen te klagen, net zoals het niet een doel van een vrouw is om lastiggevallen te worden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven