Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden

22-08-2025 07:54 1105 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'

Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.

De enige die fout zat was de dader.

https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Renske schreef:
25-08-2025 21:09
Nee, stel je voor dat je een door vrouwen aangedragen oplossing (van het zich onveilig voelen op straat) gewoon serieus neemt. Ik vind oversteken, om bij je voorbeeld te blijven, normaal gedrag. Als een man het niet doet, dan doe ik het namelijk zelf. Oversteken dwingt mannen om zich te verplaatsen in de vrouw die daar loopt. En daar is m.i. al heel wat mee gewonnen.
Dit vind ik inderdaad een goede. Ik zou me daar echt prettiger van gaan voelen en denk dat de meeste mannen, wetende dat vrouwen dit prettig vinden, ook.
Twintig jaar geleden zowat, ik werkte in een mannenomgeving. Ik at een banaan tijdens de pauze. Een leuke, erudiete, aardige, beschaafde, hoogopgeleide man met wie ik het goed kon vinden, zei “dat vind ik toch altijd een leuk gezicht hoor, een jonge vrouw die een banaan eet”.

Ik bevroor, lachte maar wat schaapachtig omdat dit totáal onverwacht kwam van die leuke beschaafde erudiete man. En niemand van de omstanders die iets zei, bijvoorbeeld “nou Piet, dat soort grappen kun je ook achterwege laten hè”.

Is dat het ergste wat me is overkomen? Nee hoor, verre van. Ik heb mijn portie seksueel geweld (en dan bedoel ik ook geweld) wel gehad. Maar ik vind het wel het duidelijkste voorbeeld van hoe doodnormaal het kennelijk is dat je als vrouw tegen “dit soort grapjes moet kunnen” en dat mannen dat onderling ook kennelijk niet gek vinden of zo. En dat waren keurige witte mannen met pakken hè. En als je als vrouw van je af bijt ben je een zure bitch, en doe je dat niet dan is het je eigen schuld.
Na zevenhonderd jaren
ApproachableAlec schreef:
25-08-2025 20:07
Maar de gemiddelde mannen zijn juist het probleem toch, die zin klopt van geen kant..
Nee Alec, je snapt het écht niet. De gemiddelde man heeft nl geen idee dat hij fout bezig is. Zo gewoon wordt het gevonden.
.
Oja, de banaan.
Eerste schooldag vandaag, maar toch gelijk weer (voortzetting van vorig jaar)een probleem met leerling X in de les van een vrouwelijke collega. En dan respectabele mannelijke collega die zegt: oh, daar heb ik geen last van. Je moet gewoon wat duidelijker zijn.

Gezegd dat ik teleurgesteld was, dat ik gehoopt had dat collega's elkaars bondgenoten zijn en dat er al jaren over het vrouwonvriendelijke gedrag van leerling X gesproken wordt en dat ik er van baal dat het steeds goedgepraat wordt.

Ik ben mijn schooljaar wel eens beter begonnen.

Maar die vrouwelijke collega is nog jong en geen gemene chagrijnige troela zoals ik. Die denkt dat zij iets fout doet.
Si abra la puerta hay lobos.
Ginevra schreef:
25-08-2025 21:18
Een leuke, erudiete, aardige, beschaafde, hoogopgeleide man met wie ik het goed kon vinden, zei “dat vind ik toch altijd een leuk gezicht hoor, een jonge vrouw die een banaan eet”.
Mooi voorbeeld.

En die meneer maar denken dat hij een onschuldig compliment maakte.
Dat is het probleem dus juist.
.
Rooss4.0 schreef:
25-08-2025 21:20
Nee Alec, je snapt het écht niet.

Weinigen die kunnen tippen aan jouw oneindige wijsheid..

De gemiddelde man heeft nl geen idee dat hij fout bezig is.

De gemiddelde man in mijn omgeving valt niet onder de hier geschetste omschrijving blijkbaar van de gemiddelde man.

Zo gewoon wordt het gevonden.

Een hele verloren generatie, opgevoed dóór en opgegroeid mét de onze.. Dat kan toch dan niet eens meer alleen aan de mannen liggen maar aan het gehele systeem?
Ginevra schreef:
25-08-2025 21:18
Twintig jaar geleden zowat, ik werkte in een mannenomgeving. Ik at een banaan tijdens de pauze. Een leuke, erudiete, aardige, beschaafde, hoogopgeleide man met wie ik het goed kon vinden, zei “dat vind ik toch altijd een leuk gezicht hoor, een jonge vrouw die een banaan eet”.

Ik bevroor, lachte maar wat schaapachtig omdat dit totáal onverwacht kwam van die leuke beschaafde erudiete man. En niemand van de omstanders die iets zei, bijvoorbeeld “nou Piet, dat soort grappen kun je ook achterwege laten hè”.

Is dat het ergste wat me is overkomen? Nee hoor, verre van. Ik heb mijn portie seksueel geweld (en dan bedoel ik ook geweld) wel gehad. Maar ik vind het wel het duidelijkste voorbeeld van hoe doodnormaal het kennelijk is dat je als vrouw tegen “dit soort grapjes moet kunnen” en dat mannen dat onderling ook kennelijk niet gek vinden of zo. En dat waren keurige witte mannen met pakken hè. En als je als vrouw van je af bijt ben je een zure bitch, en doe je dat niet dan is het je eigen schuld.
Zulke grapjes zijn natuurlijk te dom voor woorden. Persoonlijk kan ik hier heel goed tegen. Even vriendelijk lachend terugzeggen "Ja, veel kinderachtige mannen vinden dat." en verder eten is een kleine moeite en je zet ze zo op hun plek. Dit is persoonlijk hoor, ik snap dat het voor jonge meisjes een stuk intimiderender kan voelen en het hoort natuurlijk ook niet. Ik vind het vooral heel kinderachtig, het is een banaan, een stuk fruit, geen piemel.
25-08-2025 20:28
“als je een vrouw ziet lopen op straat steek dan over want misschien geef je haar een onveilig gevoel”, dat is achterdocht en angst voeden ten koste van, in blijkbaar een heel uitzonderlijke situatie verkerende mannen, en die neem je niet weg met dit soort ‘oplossingen’.
Huh ? Wat staat hier nou echt ? Ten koste van wie ????
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Sun.lover schreef:
25-08-2025 20:21
Elke vrouw die ik ken is wel eens betast aan haar billen of borsten als ze naar de wc lopen in een drukke kroeg. Of inderdaad allerlei opmerkingen wat, als je er wat van zegt, een zogenaamd grapje is. Of dat je niet zo flauw moet doen. Een mannelijke leidinggevende die aan je zit. Patiënten die je net bij je billen of borsten vastgrijpen. Als je sport je broek naar beneden trekken of op je billen slaan als ze langsfietsen (puber jongens). De lijst is eindeloos.
En dat zijn 99% blanke Nederlandse jongens/mannen.
Mijn man was ook verbaast toen ik en een vriendin vertelden wat we allemaal meegemaakt hebben. Hij kon zich daar geen voorstelling van maken.
Het is ook vreselijk. Ik heb juist meer ervaring daarin met mannen van buitenlandse komaf.
Voor dat soort mannen ben je blijkbaar ook een “ iets” wat je mag betasten.
25-08-2025 21:32

De gemiddelde man in mijn omgeving valt niet onder de hier geschetste omschrijving blijkbaar van de gemiddelde man.

Een hele verloren generatie, opgevoed dóór en opgegroeid mét de onze.. Dat kan toch dan niet eens meer alleen aan de mannen liggen maar aan het gehele systeem?
Dit ben ik met je eens. Ik heb in mijn omgeving, ook meegemaakt op feestjes met drank erin, beschaafde mannen .
Moet je eens lezen wat er in onderstaande link allemaal voor reacties staan..
Dan kun je zeggen tja dat is Dumpert, maar dit is dus hoe er heel vaak gepraat wordt door mannen. En die zien daar totaal geen kwaad in.
En de begeleidende tekst ook onder de foto. Ik vind dat echt enorm schadelijk, het draagt bij aan het niet serieus nemen van vrouwen.
Dit soort gelul hoorde ik vroeger echt voortdurend, van de jongens op school, mijn vriendenclub en werk. Ik heb dat zo vaak aan moeten horen, het was gewoon normaal.
Maar het is walgelijk.
https://www.dumpert.nl/zoek/hockey?sele ... 7_2199a797
Yakuzakiko schreef:
25-08-2025 21:07
Maar ja hoe krijg je die vrouwen in talkshows en in het verdere publieke domein? Vrouwen zijn veel moeilijker te strikken voor tvprogramma's, ze twijfelen veel meer dan mannelijke gasten heb ik een host weleens horen vertellen.
Maar ik heb wel de goede hoop dat mannen die voor vrouwen opkomen, geen patriarchale types zijn.
Dat zijn feministische mannen die een duwtje van ons nodig hebben, en die ons omhoog kunnen trekken.
Ik heb ook weleens gehoord dat vrouwen meer twijfelen om op te treden in talkshows.
Maar is dat echt de reden dat vrouwen minder hoorbaar zijn in de publieke opinie?
Ondanks dat vrouwen meer twijfelen heb ik het vermoeden dat er nog altijd voldoende vrouwen over zijn die toch graag vertellen over hun werk of ideaal op televisie.

En is dat beeld dat vrouwen meer twijfelen niet ook het product van bepaalde vooringenomenheid in de samenleving?
Er zijn toch voldoende vrouwelijke artiesten, hoogleraren, opiniemakers, politici? Mensen die vaak al beroepshalve voor een publiek staan. En die dat leuk vinden?

Is die veronderstelde twijfel niet een excuus om maar weer een man te vragen?

Dat mannen die voor vrouwen opkomen geen patriarchale types zijn vind ik ook twijfelachtig.
Voldoende mannen die er onbewust toch patriarchale denkbeelden op nahouden. Het patriarchaat is wat dat betreft ook een dwingend systeem. Niet iedereen kan er zomaar aan ontsnappen.
paradise wijzigde dit bericht op 25-08-2025 21:49
2.76% gewijzigd
blijfgewoonbianca schreef:
25-08-2025 21:37
Huh ? Wat staat hier nou echt ? Ten koste van wie ????

Het vertrouwen in elkaar, het niet weten/erop vertrouwen/er van kunnen uitgaan (dat is namelijk het echte probleem) dat niet alle mannen per definitie een zichzelf net aan met moeite kunnen inhoudende potentiële zedendelinquent is. Dat los je niet op door die ‘angst’ te erkennen maar dat los je alleen op door die weg te nemen.
25-08-2025 21:48
Het vertrouwen in elkaar, het niet weten/erop vertrouwen/er van kunnen uitgaan (dat is namelijk het echte probleem) dat niet alle mannen per definitie een zichzelf net aan met moeite kunnen inhoudende potentiële zedendelinquent is. Dat los je niet op door die ‘angst’ te erkennen maar dat los je alleen op door die weg te nemen.
Lees je eigen zinnen eens hardop .
En herschrijf ze nou eens in Jip en Janneke taal.

Dus…. Het is niet goed dat mannen ‘s nachts oversteken want……

Misschien begrijp ik je dan.
ikbenhetzozat schreef:
Zulke grapjes zijn natuurlijk te dom voor woorden. Persoonlijk kan ik hier heel goed tegen. Even vriendelijk lachend terugzeggen "Ja, veel kinderachtige mannen vinden dat." en verder eten is een kleine moeite en je zet ze zo op hun plek. Dit is persoonlijk hoor, ik snap dat het voor jonge meisjes een stuk intimiderender kan voelen en het hoort natuurlijk ook niet. Ik vind het vooral heel kinderachtig, het is een banaan, een stuk fruit, geen piemel.
Heel goed, ik ben nooit zo gevat op momenten zelf (toen ik jong was en dit zomaar kon gebeuren, nu weet ik het niet).
Misschien is het ook goed om zo'n man om uitleg te vragen. Laat die nette meneer in pak maar explitiet uitspreken wat hij bedoelt.
. Dat los je niet op door die ‘angst’ te erkennen maar dat los je alleen op door die weg te nemen.
Dus door dat jij zegt “ niet alle mannen zijn engerds “ voel ik me straks op straat veiliger dan wanneer zo’n man gewoon effe aan de overkant gaat lopen ?

Heb ik je nu goed begrepen ? In dat geval : wat een slap gelul, zeg.
Renske schreef:
25-08-2025 21:58
Heel goed, ik ben nooit zo gevat op momenten zelf (toen ik jong was en dit zomaar kon gebeuren, nu weet ik het niet).
Misschien is het ook goed om zo'n man om uitleg te vragen. Laat die nette meneer in pak maar explitiet uitspreken wat hij bedoelt.
Wederom : 1 opgetrokken wenkbrauw en “ wat een rare opmerking “ .
blijfgewoonbianca schreef:
25-08-2025 21:59
Wederom : 1 opgetrokken wenkbrauw en “ wat een rare opmerking “ .
Ja, dat is al een mooie reactie. Ik probeerde iets te bedenken waarbij zo'n man echt het schaamrood op de kaken krijgt, maar ofwel de wenkbrauw is genoeg of er is geen beginnen aan (schaamte, hoezo?).
ikbenhetzozat schreef:
Zulke grapjes zijn natuurlijk te dom voor woorden. Persoonlijk kan ik hier heel goed tegen. Even vriendelijk lachend terugzeggen "Ja, veel kinderachtige mannen vinden dat." en verder eten is een kleine moeite en je zet ze zo op hun plek.

En dat is dus de standaardreactie altijd als je dit soort voorbeelden noemt. Dan is er onmiddellijk een vrouw die zegt “daar heb ik geen last van hoor, je moet gewoon zus en zo doen”.

Maar dat is niet het punt wat ik wilde maken. Als je hem doortrekt naar werkelijk bedreigende situaties, dan zie je hoe raar dit is. Van je fiets getrokken worden? Geen last van hoor, gewoon een karatetrap uitdelen. Verkracht worden? Geen last van hoor, gewoon pepperspray spuiten.

Het zou zo fijn zijn als dit soort gesprekken nou eens níet gaan over hoe je je als vrouw moet verdedigen, maar als het zou gaan over dat mannen elkaar duidelijk maken dat dit onacceptabel gedrag is.
Want van vrouwen accepteren ze het niet. En mannen die zelf niet verkrachten vinden dat het verder hun probleem niet is, dus blijft de status quo in stand.
Na zevenhonderd jaren
Renske schreef:
25-08-2025 22:03
Ja, dat is al een mooie reactie. Ik probeerde iets te bedenken waarbij zo'n man echt het schaamrood op de kaken krijgt, maar ofwel de wenkbrauw is genoeg of er is geen beginnen aan (schaamte, hoezo?).
Doen alsof je dom bent en blijven vragen om verduidelijking. Maar dat is wel een kwestie van lange adem en je moet ook geen problemen hebben met gênante situaties.
" Maar waarom vind je het leuk mij een banaan te zien eten, Erik-Jan? Vind je het ook leuk als ik een radijsje eet? Nee, waarom niet? Wat is er dan zo bijzonder aan een banaan? Vind je het ook leuk als Floris-Jan een banaan eet? Oh, waarom dan niet?" En dan maar doorgaan. Ben je zo een pauze mee bezig.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
25-08-2025 22:07
Doen alsof je dom bent en blijven vragen om verduidelijking. Maar dat is wel een kwestie van lange adem en je moet ook geen problemen hebben met gênante situaties.
" Maar waarom vind je het leuk mij een banaan te zien eten, Erik-Jan? Vind je het ook leuk als ik een radijsje eet? Nee, waarom niet? Wat is er dan zo bijzonder aan een banaan? Vind je het ook leuk als Floris-Jan een banaan eet? Oh, waarom dan niet?" En dan maar doorgaan. Ben je zo een pauze mee bezig.
:yes:
En zo zijn we weer bij de tips van vrouwen onderling.

Dat vind ik treurig. Het is exact het tegenovergestelde van wat ik met dat banaanverhaal wilde bereiken :|
Na zevenhonderd jaren
25-08-2025 21:32

dank je.

Dat weet je niet want je bent er niet altijd bij. Bovendien heb je waarschijnlijk geen idee hoe de vrouwen in jouw omgeving hun gedrag ervaren.

Daar hebben we het toch over? Binnen dit systeem wordt dit grensoverschrijdende geneuzel normaal gevonden.
rooss4.0 wijzigde dit bericht op 25-08-2025 22:19
0.35% gewijzigd
.
En hoe neem je die angst weg dan volgens jou?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven