Seksuele ontwikkeling 9-jarige
dinsdag 26 augustus 2025 om 09:31
Beste forumleden,
Ik hoop hier wat ervaringen te horen over het volgende. Mijn dochter is 9 jaar en heeft vorige week aangegeven dat ze veel bezig is met denken aan bepaalde onderwerpen. Ook vertelde ze dat ze thuis in bed en op school veel “wiebelt” als ze aan bepaalde dingen denkt zoals kussen, verkering etc.
De laatste dagen vertelt ze dagelijks steeds nieuwe informatie, zoals dat ze ook veel aan vrijende mensen denkt, geslachtsdelen etc.
Ik heb rustig gereageerd, gezegd dat ik blij ben dat ze er met mij over wil praten, uitgelegd dat “gewiebel”’op die manier op school niet gepast is etc. Ook aangegeven dat aan verliefdheid, kussen etc denken niet gek is op haar leeftijd.
Waar ik zelf mee worstel is dat ze het nu ook over echt seksuele zaken heeft, zoals vrijen, "babies maken”, en verder. Mijn moeder skills zijn nog niet zo ver ontwikkeld dat ik aanvoel of dit ook “gewoon” is of dat ik mij hier zorgen om moet maken. Ik had dit in elk geval pas over een jaar of 2 verwacht, dat is ook wat ik op internet lees. Ik heb gevraagd of ze bepaalde beelden heeft gezien maar ze geeft aan dat het er tijdens de week van de lentekriebels over is gegaan en dat ze er boeken over leest op school: thuis heb ik dit eerder wel besproken (verkering, kriebels, kussen) maar nog niet op dit level, omdat ik er vanuit ging dit nog een tijdje zou duren.
Lang verhaal maar ik weet even niet zo goed hoe ik hier op moet reageren en of dit “normaal” gedrag is.
Graag niet quoten, misschien haal ik de OP nog weg.
Alvast bedankt voor het reageren!
Ik hoop hier wat ervaringen te horen over het volgende. Mijn dochter is 9 jaar en heeft vorige week aangegeven dat ze veel bezig is met denken aan bepaalde onderwerpen. Ook vertelde ze dat ze thuis in bed en op school veel “wiebelt” als ze aan bepaalde dingen denkt zoals kussen, verkering etc.
De laatste dagen vertelt ze dagelijks steeds nieuwe informatie, zoals dat ze ook veel aan vrijende mensen denkt, geslachtsdelen etc.
Ik heb rustig gereageerd, gezegd dat ik blij ben dat ze er met mij over wil praten, uitgelegd dat “gewiebel”’op die manier op school niet gepast is etc. Ook aangegeven dat aan verliefdheid, kussen etc denken niet gek is op haar leeftijd.
Waar ik zelf mee worstel is dat ze het nu ook over echt seksuele zaken heeft, zoals vrijen, "babies maken”, en verder. Mijn moeder skills zijn nog niet zo ver ontwikkeld dat ik aanvoel of dit ook “gewoon” is of dat ik mij hier zorgen om moet maken. Ik had dit in elk geval pas over een jaar of 2 verwacht, dat is ook wat ik op internet lees. Ik heb gevraagd of ze bepaalde beelden heeft gezien maar ze geeft aan dat het er tijdens de week van de lentekriebels over is gegaan en dat ze er boeken over leest op school: thuis heb ik dit eerder wel besproken (verkering, kriebels, kussen) maar nog niet op dit level, omdat ik er vanuit ging dit nog een tijdje zou duren.
Lang verhaal maar ik weet even niet zo goed hoe ik hier op moet reageren en of dit “normaal” gedrag is.
Graag niet quoten, misschien haal ik de OP nog weg.
Alvast bedankt voor het reageren!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-08-2025 10:30
Reden: OP verwijderen is NIET toegestaan! Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
Reden: OP verwijderen is NIET toegestaan! Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
0.00% gewijzigd
dinsdag 26 augustus 2025 om 09:42
Hier is veel informatie te vinden: https://www.nji.nl/seksualiteit-en-gend ... olleeftijd
En deze brochures zijn wellicht interessant om aan te schaffen: https://aanbod.rutgers.nl/product/relat ... ot-9-jaar/
https://aanbod.rutgers.nl/product/relat ... t-15-jaar/
https://aanbod.rutgers.nl/product/relat ... t-18-jaar/
En deze brochures zijn wellicht interessant om aan te schaffen: https://aanbod.rutgers.nl/product/relat ... ot-9-jaar/
dinsdag 26 augustus 2025 om 09:58
Deze heb ik allemaal gedownload en gelezen de afgelopen dagen, bedankt! Maar hier staat dus niet mijn antwoord in, het wordt nogal vaag ongeschreven en gaat t/m 9 jaar vooral om verliefdheid en verkering. Vandaar mijn concretere vraag; moet ik me zorgen makenMargjeM schreef: ↑26-08-2025 09:42Hier is veel informatie te vinden: https://www.nji.nl/seksualiteit-en-gend ... olleeftijd
dinsdag 26 augustus 2025 om 09:59
welke zorgen heb je??
Ja dat hebben we zeker al besproken, daar hebben we het over gehad. Dus dat weet ze, maar als ze het heeft over babies maken bedoelt ze dus dat ze dan denkt aan mensen die seks hebben met elkaar. Mijn vraag is dus, is dat op deze leeftijd normaal of moet ik hier iets mee.Lila-Linda schreef: ↑26-08-2025 09:46hoe ben je hier voorheen mee omgegaan? Kleuters stellen toch ook al "waar komen baby's vandaan"-vragen?
Wat weet ze al wel?
Als je het lastig uitleggen vindt, kan een boek goed helpen. Bibliotheek staat er vol mee!
Ik lees niets geks. Ik had ook verkering toen ik 7/8/9/10 jaar was.
dinsdag 26 augustus 2025 om 10:00
Vanwaar je vraag naar of het 'normaal' is?Anvin80 schreef: ↑26-08-2025 09:59Ja dat hebben we zeker al besproken, daar hebben we het over gehad. Dus dat weet ze, maar als ze het heeft over babies maken bedoelt ze dus dat ze dan denkt aan mensen die seks hebben met elkaar. Mijn vraag is dus, is dat op deze leeftijd normaal of moet ik hier iets mee.
dinsdag 26 augustus 2025 om 10:04
Dat ze een ongezonde interesse heeft in seks voor haar leeftijd.
dinsdag 26 augustus 2025 om 10:06
Ik heb mijn vraag denk ik niet goed geformuleerd gezien al jullie “??”. Mijn dochter van 9 geeft aan veel te denken aan seks tussen mensen, meer dan een gemiddelde verliefdheid, handjes vasthouden en kussen zoals ik op internet lees.
Ik vraag me dus af of ik hier iets mee moet, hulp zoeken etc. Of dat dit toch al normaal is op deze leeftijd.
Ik vraag me dus af of ik hier iets mee moet, hulp zoeken etc. Of dat dit toch al normaal is op deze leeftijd.
dinsdag 26 augustus 2025 om 10:06
Uit mijn eerste link:
Mij is niet duidelijk wat concreet je vraag is aan het Viva forum, maar met een professional kun je veel gedetailleerder bespreken wat je momenteel bij je dochter waarneemt en zit je niet met een openingspost waarin je ivm privacy terughoudend bent.Wat kan ik doen als ik vragen of zorgen heb?
Je kunt hulp vragen aan andere ouders en aan professionals in jouw omgeving, zoals de huisarts, GGD, een hulpverlener van een wijkteam of een jongerenwerker. Professionals kunnen helpen om in te schatten of het gedrag van jouw kind past bij een gezonde seksuele ontwikkeling. En hoe je vervolgens met dat gedrag om kunt gaan. Ook kunnen zij achterhalen waar problemen in de seksuele ontwikkeling vandaan komen. Daarna zoeken jullie samen naar een oplossing om je kind te helpen.
De seksuele ontwikkeling verschilt per kind. Verschillende factoren kunnen invloed hebben. Bijvoorbeeld de omgeving en het karakter van een kind. Of als het een (licht) verstandelijke beperking, een vorm van autisme of psychische problemen heeft.
Ook vraag ik me af of je zorgen hier kunnen worden weggenomen. Iedereen hier kan wel zeggen dat het 'normaal' is, en dan?
dinsdag 26 augustus 2025 om 10:07
Ik begrijp je wel...al "mag" ik het misschien niet helemaal begrijpen. Ik heb ook getreurd om het verlies van "onschuld" bij mijn kinderen.
Alles verandert zo wanneer de "volwassen" seksualiteit om de hoek komt kijken. Kinderen veranderen, worden nieuwsgierig op dat vlak en wie weet roekelozer. Ik vond het zelf helemaal niet fijn om me te realiseren dat mijn schatjes met seks bezig waren.
Liever las ik ze voor uit Jip en Janneke!
En hoe je dit het beste kunt aanpakken...ik weet het echt niet. Bij mijn kinderen deed ik net alsof ik het heel gewoon vond!
Alles verandert zo wanneer de "volwassen" seksualiteit om de hoek komt kijken. Kinderen veranderen, worden nieuwsgierig op dat vlak en wie weet roekelozer. Ik vond het zelf helemaal niet fijn om me te realiseren dat mijn schatjes met seks bezig waren.

En hoe je dit het beste kunt aanpakken...ik weet het echt niet. Bij mijn kinderen deed ik net alsof ik het heel gewoon vond!

lieneke wijzigde dit bericht op 26-08-2025 10:08
1.24% gewijzigd
Op topics die weggehaald gaan worden reageer ik niet meer.Lila-Linda schreef: ↑26-08-2025 09:46"Graag niet quoten, misschien haal ik de OP nog weg."
Dat mag dus niet
euh nee, dat lijkt me niet
https://www.nji.nl/seksualiteit-en-gend ... olleeftijd
"8 - 10 jaar
Tussen 8 en 10 jaar beginnen kinderen voor het eerst hun seksuele voorkeur te verkennen. Ze kunnen zich dan ook ongemakkelijker voelen over hun eigen lichaam. Ze doen daarom bijvoorbeeld de deur van de wc of badkamer op slot. Of ze willen zich niet meer naakt laten zien en doen een handdoek om. Ook worden ze zich op deze leeftijd nog meer bewust van zichzelf en van de verschillen met anderen. Vanaf deze leeftijd kunnen ze ook bewuster gaan masturberen en daarbij een orgasme krijgen."
Hoe was jezelf op die leeftijd? Wij speelden toen al flink 'doktertje'
dinsdag 26 augustus 2025 om 10:11
Ik zou het de huisarts eens vragen, de interesse zelf is erg verschillend tussen kinderen van dezelfde leeftijd, maar ik zou het met de huisarts vooral hebben over de focus hierop. Meestal is het nog vrij onbelangrijk op die leeftijd, omdat ze nog niet de hormoonproductie hebben van de pubertijd. Maar misschien is dat bij jou dochter ook anders?
dinsdag 26 augustus 2025 om 10:14
Ondanks dat je mij het gevoel geeft dat ik echt een ontzettend ei ben, reageer ik toch maar even.Lila-Linda schreef: ↑26-08-2025 10:07euh nee, dat lijkt me niet
https://www.nji.nl/seksualiteit-en-gend ... olleeftijd
"8 - 10 jaar
Tussen 8 en 10 jaar beginnen kinderen voor het eerst hun seksuele voorkeur te verkennen. Ze kunnen zich dan ook ongemakkelijker voelen over hun eigen lichaam. Ze doen daarom bijvoorbeeld de deur van de wc of badkamer op slot. Of ze willen zich niet meer naakt laten zien en doen een handdoek om. Ook worden ze zich op deze leeftijd nog meer bewust van zichzelf en van de verschillen met anderen. Vanaf deze leeftijd kunnen ze ook bewuster gaan masturberen en daarbij een orgasme krijgen."
Hoe was jezelf op die leeftijd? Wij speelden toen al flink 'doktertje'
Nee ik heb geen herinneringen dat ik op die leeftijd daar mee bezig was. Wel met verkering en verliefdheid maar niet met seks en geslachtsdelen. Bedankt voor je reactie en input.
dinsdag 26 augustus 2025 om 10:15
Bedankt, nee dat probeer ik inderdaad maar ik moet eerlijk zeggen dat het op ieder moment van de dag aanhoren over dat aan ABC heeft gedacht het me moeite kost om niet te zeggen; hou dat maar voor jezelfgonniegijsje schreef: ↑26-08-2025 10:12Niks raars aan hoor. Ieder heeft haar eigen traject daarin. Zorg dat jij het niet abnormaal maakt anders gaat je dochter aan haarzelf twijfelen en straks durft ze niets meer te vragen. Dat zou zonde zijn
dinsdag 26 augustus 2025 om 10:16
Anvin80 schreef: ↑26-08-2025 10:14Ondanks dat je mij het gevoel geeft dat ik echt een ontzettend ei ben, reageer ik toch maar even.
Nee ik heb geen herinneringen dat ik op die leeftijd daar mee bezig was. Wel met verkering en verliefdheid maar niet met seks en geslachtsdelen. Bedankt voor je reactie en input.
Kinderen zijn verschillend hierin. Ik vond het vooral raar en vies en ik kon me niet voorstellen dat mensen erin geinteresseerd waren.
Terwijl sommige leeftijdgenootjes er steeds meer over gingen praten.
dinsdag 26 augustus 2025 om 10:17
Dat probeer ik nu ook nog, maar het kost me zo veel moeite! Wel heel fijn om deze herkenning te lezen!Lieneke schreef: ↑26-08-2025 10:07Ik begrijp je wel...al "mag" ik het misschien niet helemaal begrijpen. Ik heb ook getreurd om het verlies van "onschuld" bij mijn kinderen.
En hoe je dit het beste kunt aanpakken...ik weet het echt niet. Bij mijn kinderen deed ik net alsof ik het heel gewoon vond!![]()
dinsdag 26 augustus 2025 om 10:18
dan zeg je toch:"zullen we het daar vanavond even over hebben"
dinsdag 26 augustus 2025 om 10:24
Dat doe ik ook wel; maar vanmorgen kwam ze er al mee en wil haar er ook niet de hele dag mee laten lopen.Lila-Linda schreef: ↑26-08-2025 10:18dan zeg je toch:"zullen we het daar vanavond even over hebben"
dinsdag 26 augustus 2025 om 10:27

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in