Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 2168 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Dannas2 schreef:
25-08-2025 11:43
Ik heb nu 3x Mounjaro gespoten, 2,5 en ik ben echt in shock over hoe goed het werkt. Foodnoise is helemaal weg, heb echt voldoende aan drie maaltijden per dag en totaal geen behoefte aan zoet of vet eten. Af en toe (als in eens per week ofzo) een handje chips en dan ben ik alweer voldaan, of een heel klein stukje chocolade. Als in echt 1 blokje van een reep. Bizar, want normaal snoepte ik superveel, zeker meerdere keren per dag. Gisteren met honger boodschappen gedaan en gewoon alleen de geplande boodschappen gedaan, waar ik normaal echt wel allerhande extra's gekocht zou hebben. En als ik dan honger heb, alleen maar behoefte aan redelijk gezond eten. Het is echt bizar. Wat een heerlijke rust dat eten geen ding is.
Bijzonder he? Ik ervaar exact hetzelfde.
Ik vind het aan de ene kant fijn om bij te houden, omdat ik echt weer op zoek moet naar een goede verhouding vet-eiwit-koolhydraten. En ik was echt vergeten hoeveel kcal er producten zitten, waardoor ik nu andere keuzes kan en moet maken.
Oh maar dat snap ik ook hoor. Ik heb het afgelopen jaar eindeloos calorieën geteld en weet daarom goed wat overal in zit.

Mijn man weet dat een stuk minder. Die heeft zijn hele leven al kunnen eten wat hij wil, komt niet aan. Zoon precies hetzelfde. Stapels calorieën gaan erin, allebei superslank. Dus die hebben allebei echt geen idee. Althans, niet heel bewust.
Ik vind het kijken naar kcal wel een echte eyeopener.. net Griekse yoghurt gehaald.. de 0.1 % vet is 66 kcal per 150 gram. De 2% vet 95 kcal per 150 gram en de 10% vet 183 per 150 gram.

De hoeveelheid die je eet is dus niet anders alleen heb je er bijna 3 keer zoveel kcal in zitten als je de ene of de andere eet..
MissUnderstood schreef:
25-08-2025 12:50
Nu ben ik nog (lang) niet op mijn streefgewicht, maar de vraag "wat dan?" houdt me wel bezig. Zijn degenen die uiteindelijk op hun streefgewicht kwamen een onderhoudsdosis gaan gebruiken?

Ja, die vraag hield (en houdt) mij ook bezig. Ik ben bijna 3 maanden geleden begonnen met afbouwen. Ben in die periode nog 2 kilo afgevallen, maar merk ook dat de food noise er weer doorheen komt. Ik kan weer meer eten, heb vooral weer veel meer zin in zoet en emotie-eten ligt ook weer op de loer. Ik zou het liefst op mijn huidige dosis blijven zitten (éénnalaagste dosis Wegovy), want zoals het nu gaat is het in ieder geval goed te doen. Maar mijn huisarts wil dat ik helemaal afbouw. Terwijl onderzoeken laten zien dat bijna iedereen dan gewoon weer aankomt (wat ik eerlijk gezegd ook logisch zou vinden). Heb later deze week een afspraak hierover en vind het spannend.
The impossible only takes a little longer
Mus* schreef:
26-08-2025 08:55
Ja, die vraag hield (en houdt) mij ook bezig. Ik ben bijna 3 maanden geleden begonnen met afbouwen. Ben in die periode nog 2 kilo afgevallen, maar merk ook dat de food noise er weer doorheen komt. Ik kan weer meer eten, heb vooral weer veel meer zin in zoet en emotie-eten ligt ook weer op de loer. Ik zou het liefst op mijn huidige dosis blijven zitten (éénnalaagste dosis Wegovy), want zoals het nu gaat is het in ieder geval goed te doen. Maar mijn huisarts wil dat ik helemaal afbouw. Terwijl onderzoeken laten zien dat bijna iedereen dan gewoon weer aankomt (wat ik eerlijk gezegd ook logisch zou vinden). Heb later deze week een afspraak hierover en vind het spannend.

Precies, daarover maak ik me ook wat zorgen. Het grote voordeel van deze medicatie, en de reden dat het werkt, is dat je je nu aan een normaal eetpatroon kan houden (of een calorieentekort kunt aanhouden) omdat de foodnoise volledig weg is. Van mijn vorige 3 miljoen afvalpogingen weet ik dat ik heel erg slecht tegen die foodnoise kan; dat houd ik 3 dagen vol en dan ga ik overstag. Ik ben geen snoepert of een emotie-eter, maar wel een te grote eter en de duizigheid/slapheid die bij foodnoise komt, vind ik moeilijk te verdragen. Je zou dus denken dat een micro-dosis van medicatie dan een oplossing is, maar aan de andere kant vraag ik me dan ook weer af hoe gezond het is levenslang te microdosen.

Kortom: ik ben buitengewoon tevreden met Mounjaro, neem de (milde) bijwerkingen graag voor lief, maar maak me wel zorgen over de toekomst :-).
Mus* schreef:
Ik denk ook hier met argumenten bij de huisarts komen. De huisartsen bekend maken met werkwijze en nieuwe inzichten. (bijna opvoeden)

Stukje uit een artikel van 29 maart 2025 uit de Volkskrant.

"Artsen wijzen erop dat tegenover de bijwerkingen (die lang nog niet allemaal bewezen zijn) grote gezondheidsvoordelen staan: mensen met overgewicht hebben een groter risico op tal van ziektes, van kanker, suikerziekte, hart- en vaatziektes tot depressies.
Sommige mensen met obesitas zullen de medicijnen heel lang, mogelijk levenslang moeten blijven gebruiken. Langlopend onderzoek bij gebruikers van de GLP1-hormonen laat zien dat zij weer fors aankomen als ze (acuut) stoppen met het gebruik. Maar ook patiënten met een hoge bloeddruk, diabetes of hartklachten moeten levenslang medicatie gebruiken. Experts wijzen erop dat veel medicijnen ziektes aanpakken die het gevolg zijn van overgewicht, nu is er een kans de oorzaak aan te pakken. Dat bespaart patiënten als Eva (en de samenleving) dure behandelingen van ernstige ziektes."

Linkje naar het artikel:
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... ~v1332349/
Mus* schreef:
Bijzonder toch, dat artsen zulke verschillende dingen zeggen. Er is nog zo veel onbekend over deze middelen..

Mijn huisarts zei juist: je komt hier nooit meer vanaf, ga er vanuit dat je je leven lang dit moet gebruiken, is dat het je waard?
(En ik.. "Neeee, over een jaar kan ik het zonderrrrr want dan is er 25 kilo af en dan doe ik het helemaal zelluuuuf.." Daar denk ik nu misschien iets anders over.)
Ik baal. Ik heb weer 'foodnoise'. Gistermiddag kwam ik met honger thuis na het werk (18h) en heb ik ouderwets ongezond gesnaaid tijdens het koken. Ik baalde van mezelf en kon mezelf ook niet stoppen. Verdwijnt dat dan nooit?! Waarom doe ik dat toch en kan ik mezelf niet beheersen? En een 'gezonde' snack lukt dan nooit, want ik had ook een stuk komkommer kunnen pakken. Maar nee, de pot pindakaas kwam uit de kast.

Ik maak mezelf er niet druk om qua afvallen want over het algemeen zit ik iedere dag laag genoeg qua calorieën en die ene dag er dik boven vind ik niet zo'n probleem (want mijn ervaring is dat dat het 'motortje' aan de gang houdt qua afvallen). Maar waar ik me WEL druk om maak is 1) dat ik dus eigenlijk moet ophogen maar dat wil ik niet want de vorige keer had ik zo veel last! en 2) hoe ga ik dit in hemelsnaam voorkomen als ik wel ooit wil stoppen?

Ugh. Was ik maar 'normaal', dat zou toch echt veel zorgen schelen.
Ik voel nu soms al de foodnoise tussendoor spieken en op die momenten kan ik heel moeilijk weerstand bieden.

Ik denk dat, zelfs bij langzaam afbouwen, ik toch weer meer zal eten en zal aankomen. Ik kan wel roepen van niet maar ik dacht bij koolhydraatarm eten en intermittant fasting óók dat ik dat voor de rest van mijn leven zou volhouden. Nou, niet dus.

Als je bedenkt dat je blijkbaar een vetgeheugen hebt van 7 jaar ben je dus sowieso 7 jaar bezig. En vraag me af of vetgeheugen het enige is wat van invloed is.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Sok schreef:
26-08-2025 13:29
Ik baal. Ik heb weer 'foodnoise'. Gistermiddag kwam ik met honger thuis na het werk (18h) en heb ik ouderwets ongezond gesnaaid tijdens het koken. Ik baalde van mezelf en kon mezelf ook niet stoppen. Verdwijnt dat dan nooit?! Waarom doe ik dat toch en kan ik mezelf niet beheersen? En een 'gezonde' snack lukt dan nooit, want ik had ook een stuk komkommer kunnen pakken. Maar nee, de pot pindakaas kwam uit de kast.

Ik maak mezelf er niet druk om qua afvallen want over het algemeen zit ik iedere dag laag genoeg qua calorieën en die ene dag er dik boven vind ik niet zo'n probleem (want mijn ervaring is dat dat het 'motortje' aan de gang houdt qua afvallen). Maar waar ik me WEL druk om maak is 1) dat ik dus eigenlijk moet ophogen maar dat wil ik niet want de vorige keer had ik zo veel last! en 2) hoe ga ik dit in hemelsnaam voorkomen als ik wel ooit wil stoppen?

Ugh. Was ik maar 'normaal', dat zou toch echt veel zorgen schelen.
maar het is toch heel logisch dat je na een dag werken trek/honger hebt?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
26-08-2025 13:57
maar het is toch heel logisch dat je na een dag werken trek/honger hebt?
Zeker! Maar ik vind het niet 'logisch' dat ik mezelf dan niet kan tegenhouden en voordat ik ga (avond)eten, mezelf volprop met alles wat ik maar kan vinden. En daarna dus ga avondeten.

Het is echt mijn 'zwakke moment' en (denk ik) de grootste reden van mijn overgewicht.
Felidaez schreef:
25-08-2025 16:21
Het was ook niet zozeer naar jou toe hoor.

Iedereen is anders en ik ging er niet perse vanuit dat jij niet weet wat er in room, olie of snaai zit.

Ik merk gewoon dat het mij helpt.
Dat als ik opzoek wat er in een koekje zit, ik het de moeite van de kcal niet waard vind en het dan maar laat liggen.
Dit helpt bij mij ook veel. Soms ben ik dan in de supermarkt en denk heb al hele dag veel gedaan, en dan denk je laat ik maar een croissantje ofzo halen.. vervolgens zie ik de kcal en denk ik laat maar zitten, kan dat aan andere dingen 'besteden'.

Terwijl voorheen zou ik dat allang gegeten hebben.

Ik zag dat ze in het buitenland de prijzen van mounjaro flink gaan verhogen met ingang van september, zou Nederland volgen?
Sok schreef:
26-08-2025 16:51
Zeker! Maar ik vind het niet 'logisch' dat ik mezelf dan niet kan tegenhouden en voordat ik ga (avond)eten, mezelf volprop met alles wat ik maar kan vinden. En daarna dus ga avondeten.

Het is echt mijn 'zwakke moment' en (denk ik) de grootste reden van mijn overgewicht.
dan lijkt het me een goed idee om op die momenten echt te gaan kijken wat je gedachtegang is.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
MrMounj schreef:
26-08-2025 18:37
Dit helpt bij mij ook veel. Soms ben ik dan in de supermarkt en denk heb al hele dag veel gedaan, en dan denk je laat ik maar een croissantje ofzo halen.. vervolgens zie ik de kcal en denk ik laat maar zitten, kan dat aan andere dingen 'besteden'.

Terwijl voorheen zou ik dat allang gegeten hebben.

Ik zag dat ze in het buitenland de prijzen van mounjaro flink gaan verhogen met ingang van september, zou Nederland volgen?
Hoe ik het heb begrepen is het vooral om de markt gelijk te trekken. In Engeland was Mounjaro veel goedkoper dan bij ons.
Ik merk dat ik steeds weer iets meer met eten bezig ben. En ook meer trek heb. Nu naar gevraagd of ik vanaf vrijdag mag verhogen naar 3,75. Dit lijkt mij een fijnere stap dan direct naar 5,0.
Sok schreef:
26-08-2025 16:51

Zou je dit moment niet kunnen voorkomen door op dit soort dagen nog wat kleins maar vullends te eten halverwege de middag? Het zal voor iedereen anders zijn, maar dit helpt mij wel om dat snaaien te voorkomen.
MrMounj schreef:
26-08-2025 18:37
Zoals ik het heb begrepen gaan ze in het VK de prijzen gelijk stellen aan de rest van Europa. Daar was een pen met 4 doses iets van 150 pond.

Ik heb wel gelezen dat er veel meer reproducties aankomen van nieuwe aanbieders, dat zou juist wat concurrentie kunnen geven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven