Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden
vrijdag 22 augustus 2025 om 07:54
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
woensdag 27 augustus 2025 om 15:19
Je krijgt nooit iedereen mee, maar begin eens bij jezelf. Geef het goede voorbeeld. Praat met je seksegenoten over het feit dat vrouwen zich veiliger voelen als je niet in hun nek loopt te hijgen maar de straat oversteekt bijvoorbeeld.
Laat vaders hun zonen dat leren.
En nee, er zullen altijd mannen zijn die dat niet gaan doen maar elke man die het wél gaat doen is er een.
Laat vaders hun zonen dat leren.
En nee, er zullen altijd mannen zijn die dat niet gaan doen maar elke man die het wél gaat doen is er een.
Om het dikgedrukte heb ik, juist omdat het uit jouw toetsenbord komt, even gegierd van het lachen.noogieman schreef: ↑27-08-2025 15:13Het zou een begin kunnen zijn. Ik denk dan van, hoe gaan we dat voor elkaar krijgen? Hoe gaan we mannen daar daadwerkelijk bewust van maken en daadwerkelijk het gedrag veranderen? Ik hou daarbij ook rekening met die onwelwillende gasten van het caliber pak zout. Ik kan me daarnaast juist heel vaak vinden in wat jij schrijft. Ik zie ik die in discussie gaat en een enkeling die emotioneel reageert omdat ik niet wil wat zij willen. Dat vind ik raar omdat ik wel toelicht waarom ik dat vind. Daar wordt dan vervolgens vaak niet verder op ingegaan.
Voor het overige: het gaat niet om wat JIJ wil. Dat is nou precies de kern van het probleem: het gaat nu echt eens een keer over wat vrouwen willen.
Vrouwen willen graag dat mannen een beetje rekening met hen houden, bijvoorbeeld door even aan de overkant van de straat te gaan lopen.
Zo moeilijk is het allemaal niet, hoor.
Volgens mij trekt bijna elke schrijfster hier alles uit de kast om jou dit te doen inzien. Je zet een stapje opzij omdat vrouwen niet kunnen zien of je wel of geen kwaads in de zin hebt. Hoeveel meer uitleg heb je nodig?
.
woensdag 27 augustus 2025 om 15:21
door het goede voorbeeld te geven, door in gesprek te gaan met je medegeslachtlieden, door anderen terecht te wijzen op vrouwonvriendelijk gedrag/taal.noogieman schreef: ↑27-08-2025 15:18Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel en zoals ik al eerder schreef zoek ik naar structurele oplossingen. Ik, alleen, die oversteekt op straat is geen structurele oplossing, want bij mij zit er sowieso geen gevaar (nee, ik weet dat je dat niet kunt ruiken/zien/horen) en de gemiddelde man denkt echt niet van goh, laat ik dan ook maar oversteken. Ik ken mn eigen geslacht. Dus ik denk dan van, hoe kunnen we meer doen dan dat, zoals ik ook in eerdere reacties verder heb toegelicht.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 27 augustus 2025 om 15:22
Wat een enorme weerstand straal je uit.noogieman schreef: ↑27-08-2025 15:18Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel en zoals ik al eerder schreef zoek ik naar structurele oplossingen. Ik, alleen, die oversteekt op straat is geen structurele oplossing, want bij mij zit er sowieso geen gevaar (nee, ik weet dat je dat niet kunt ruiken/zien/horen) en de gemiddelde man denkt echt niet van goh, laat ik dan ook maar oversteken. Ik ken mn eigen geslacht. Dus ik denk dan van, hoe kunnen we meer doen dan dat, zoals ik ook in eerdere reacties verder heb toegelicht.
Blijkbaar heb je zo weinig vertrouwen in je eigen vermogens en die van je seksegenoten dat je denkt dat een goed voorbeeld niet gaat volgen. En dat veel goede voorbeelden echt iets uit kunnen gaan maken.
Dús doe je zelf ook maar niets want het heeft toch geen nut.
Slap vind ik dat.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 27-08-2025 15:24
1.02% gewijzigd
woensdag 27 augustus 2025 om 15:23
Ik reageerde met die Ja specifiek op dit stuk:
Anyway, fair enough. Ik begrijp je punt. Ik loop niet vaak 's avonds buiten, maar ik zal proberen om mn trots op dat soort momenten wat minder te laten gelden.Renske schreef: ↑27-08-2025 10:49Het is gewoon te treurig voor woorden. Vrouwen gaan niet meer 's avonds naar buiten, of lopen/fietsen om, of moeten hulptroepen inschakelen om mee te lopen/fietsen, hebben fietssloten, sprays, sleutelbossen paraat voor het geval dat, scannen de omgeving, geven geld uit aan taxi's/ov, steken zelf over etc. En dan is het verzoek aan mannen om even over te steken teveel gevraagd en moet daar eindeloos over gesteggeld worden?
noogieman wijzigde dit bericht op 27-08-2025 15:25
Reden: Ik was nog niet klaar
Reden: Ik was nog niet klaar
7.41% gewijzigd
woensdag 27 augustus 2025 om 15:24
Heel veel, maar niet van vrouwen.
Als je wil dat je kinderen zelfstandig naar school kunnen lopen en een beetje op elkaar letten bij het oversteken, dan ga je dat ook niet eindeloos aan de kleuter blijven uitleggen. Dan neem je een verstandiger kind, die het voor kan doen. Binnen de kortste keren huppelt de kleuter dan braaf mee. Echt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 27 augustus 2025 om 15:27
feow schreef: ↑27-08-2025 15:24Heel veel, maar niet van vrouwen.
Als je wil dat je kinderen zelfstandig naar school kunnen lopen en een beetje op elkaar letten bij het oversteken, dan ga je dat ook niet eindeloos aan de kleuter blijven uitleggen. Dan neem je een verstandiger kind, die het voor kan doen. Binnen de kortste keren huppelt de kleuter dan braaf mee. Echt.

woensdag 27 augustus 2025 om 15:29
woensdag 27 augustus 2025 om 15:30
Ik reageer wat laat en wellicht is mijn reactie volledig abuis maar ik moet het toch kwijt.
Vrouwen en meisjes zouden zich vrij moeten voelen om zich te verplaatsen, te leven, te ademen, zonder angst. Net zoals niemand zou moeten stelen, zou niemand anderen mogen intimideren, aanraken of schaden. Maar ... we sluiten ook onze deuren, installeren camera’s, nemen voorzorgsmaatregelen, niet omdat we het normaal vinden, maar omdat we weten dat de wereld nou eenmaal niet veilig is.
Vandaar dat ik de opmerking: "waarom laten ouders hun jonge kinderen zo laat snachts alleen fietsen" wel begrijpelijk vind. We zouden willen dat kinderen veilig over straat kunnen, op elk uur van de dag. Maar zolang er mensen zijn die misbruik maken van kwetsbaarheid, blijft voorzichtigheid een vorm van bescherming, niet van beperking. Het is tragisch dat we zo moeten denken, maar het is ook een vorm van zorgzaamheid. De strijd om vrijheid en veiligheid gaat hand in hand met het nemen van verantwoordelijkheid, ook als dat betekent dat we soms keuzes maken die niet ideaal zijn, maar wel verstandig.
Die hekjes bij de ingang van winkels, de camera’s boven de zelfscan, de poortjes die piepen bij een boodschap die niet is afgerekend, ze zijn allemaal stille getuigen van een wereld waarin vertrouwen niet vanzelfsprekend is. Niet omdat we dat niet willen, maar omdat we weten dat het soms misgaat.
Vrouwen en meisjes zouden zich vrij moeten voelen om zich te verplaatsen, te leven, te ademen, zonder angst. Net zoals niemand zou moeten stelen, zou niemand anderen mogen intimideren, aanraken of schaden. Maar ... we sluiten ook onze deuren, installeren camera’s, nemen voorzorgsmaatregelen, niet omdat we het normaal vinden, maar omdat we weten dat de wereld nou eenmaal niet veilig is.
Vandaar dat ik de opmerking: "waarom laten ouders hun jonge kinderen zo laat snachts alleen fietsen" wel begrijpelijk vind. We zouden willen dat kinderen veilig over straat kunnen, op elk uur van de dag. Maar zolang er mensen zijn die misbruik maken van kwetsbaarheid, blijft voorzichtigheid een vorm van bescherming, niet van beperking. Het is tragisch dat we zo moeten denken, maar het is ook een vorm van zorgzaamheid. De strijd om vrijheid en veiligheid gaat hand in hand met het nemen van verantwoordelijkheid, ook als dat betekent dat we soms keuzes maken die niet ideaal zijn, maar wel verstandig.
Die hekjes bij de ingang van winkels, de camera’s boven de zelfscan, de poortjes die piepen bij een boodschap die niet is afgerekend, ze zijn allemaal stille getuigen van een wereld waarin vertrouwen niet vanzelfsprekend is. Niet omdat we dat niet willen, maar omdat we weten dat het soms misgaat.
woensdag 27 augustus 2025 om 15:30
Ik hou van een goeie discussie met stevige argumenten. Ik heb al eerder geconcludeerd dat er een enorm verschil in beleving is. Ik hoop gewoon dat er wat structureel veranderd. Nu we 10 pagina's verder zijn, gaat het nog steeds over het oversteken. Het had me tof geleken als er wat meer op tafel was gekomen.
woensdag 27 augustus 2025 om 15:32
woensdag 27 augustus 2025 om 15:35
Bergje65 schreef: ↑27-08-2025 15:30Ik reageer wat laat en wellicht is mijn reactie volledig abuis maar ik moet het toch kwijt.
Vandaar dat ik de opmerking: "waarom laten ouders hun jonge kinderen zo laat snachts alleen fietsen" “Waarom komen vrouwen überhaupt alleen op straat? Waarom worden ramen met uitzicht op plaatsen waar vrouwen zich vaker bevinden niet dichtgemetseld?”wel begrijpelijk vind. We zouden willen dat kinderen veilig over straat kunnen, op elk uur van de dag. Maar zolang er mensen zijn die misbruik maken van kwetsbaarheid, blijft voorzichtigheid een vorm van bescherming, niet van beperking. Het is tragisch dat we zo moeten denken, maar het is ook een vorm van zorgzaamheid. De strijd om vrijheid en veiligheid gaat hand in hand met het nemen van verantwoordelijkheid, ook als dat betekent dat we soms keuzes maken die niet ideaal zijn, maar wel verstandig.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 27 augustus 2025 om 15:36
Jammer dat je zelf in de discussie tekort schiet. Dat zogenaamde verschil dat je voor het gemak zelf ten onrechte concludeert is al uitgelegd maar daar ga je niet op in.
Het is ook lastig voor je, inleven in de ander en als je daarbij ook last hebt van een portie zelfoverschatting.
woensdag 27 augustus 2025 om 15:36
woensdag 27 augustus 2025 om 15:37
Natuurlijk is er een andere beleving, omdat het vrouwen zijn die aan de lopende band worden lastiggevallen, niet veilig zijn en zich moeten aanpassen. Dit raakt ons in ons dagelijks leven, en daarmee hoort daar emotie bij, terwijl jij het klinisch probeert te benaderen en ons dan ook nog eens verwijt dat we jouw fantastische argumenten niet goed genoeg tot ons nemen. Daarom is een discussie als deze zo frustrerend, omdat het niet in good faith is. Je wil helemaal niet luisteren of iets aanpassen.noogieman schreef: ↑27-08-2025 15:30Ik hou van een goeie discussie met stevige argumenten. Ik heb al eerder geconcludeerd dat er een enorm verschil in beleving is. Ik hoop gewoon dat er wat structureel veranderd. Nu we 10 pagina's verder zijn, gaat het nog steeds over het oversteken. Het had me tof geleken als er wat meer op tafel was gekomen.
Je demonstreert in ieder geval wel goed waarom deze problemen in stand blijven.
woensdag 27 augustus 2025 om 15:39
En dat moet dan van ons, vrouwen komen, dat meer op tafel? Het leest een beetje alsof je je zat te verkneukelen op een goede discussie, het thema spreekt je wellicht niet zo heel erg aan maar vooruit, dat neem je op de koop toe.noogieman schreef: ↑27-08-2025 15:30Ik hou van een goeie discussie met stevige argumenten. Ik heb al eerder geconcludeerd dat er een enorm verschil in beleving is. Ik hoop gewoon dat er wat structureel veranderd. Nu we 10 pagina's verder zijn, gaat het nog steeds over het oversteken. Het had me tof geleken als er wat meer op tafel was gekomen.
Je kraakt je knokkels, doet nog wat vingeroefeningen en dan.... kommaarkommaarkommaar. En nu, pagina's later ben je teleurgesteld omdat je niet voldoende gevoed bent in je discussiemateriaal met bijbehorende stevige argumenten.
Doe verdikke zelf eens een gooi!
.
woensdag 27 augustus 2025 om 15:46
Maar dan is het geen oplossing, en dom om dat te denken (waar geen reactie op komt uiteraard), en wordt het als klap op de vuurpijl 'emotioneel'. Zie hier een eeuwenoud patroon in levende lijve, de vrouw als dom, irrationeel en te emotioneel. En dan is het tot slot een probleem dat het al pagina's lang gaat over dat oversteken (als hij gewoon had gezegd 'prima, doe ik' was het ook klaar geweest).
Gelukkig is duidelijk dat voor die stap opzij ook die (m.i. misplaatste) trots opzij moet.
woensdag 27 augustus 2025 om 15:47
Ik kwam net een filmpje tegen van twee meiden die een idee hebben. Er schijnt dus een app te zijn waarbij mensen in de buurt een app krijgen wanneer iemand een hartaanval/stilstand heeft. Zij vinden het een goed idee om zo'n app te maken voor vrouwen in nood zodat iemand die daar in de buurt is een melding krijgt en kan kijken/helpen.
Hoe haalbaar het allemaal is weet ik niet, je moet ook maar bij machte zijn om die app te gebruiken op zo'n moment en er moet iemand in de buurt bereid zijn te komen. Niet makkelijk bij echt afgelegen gebieden.
Feit is wel dat er dus word gezocht naar oplossingen, wat een goed punt is.
Hoe haalbaar het allemaal is weet ik niet, je moet ook maar bij machte zijn om die app te gebruiken op zo'n moment en er moet iemand in de buurt bereid zijn te komen. Niet makkelijk bij echt afgelegen gebieden.
Feit is wel dat er dus word gezocht naar oplossingen, wat een goed punt is.
woensdag 27 augustus 2025 om 15:48
Godallemachtig Noogieman, het gaat dus niet om jou en je discussiebehoefte. Voor jou is dit misschien een geinig tijdverdrijf, beetje discussiëren, wellicht een beetje de vivavrouwtjes opnaaien.
Maar terwijl jij aan het navelstaren bent en daar het uitzicht bewondert, proberen vrouwen jou en andere meelezende en meeschrijvende mannen duidelijk te maken hoe onveilig het voor een vrouw voelt om zich alleen op straat te begeven, en uit welke nare ervaringen die onveiligheid voortvloeit.
Dus mag ik jou en de mannen die net zo denken als jij even vriendelijk uitnodigen om gewoon eens even die mansplainende waffel dicht te houden en een keer naar vrouwen te LUISTEREN als ze je vragen iets te doen wat hun dagelijkse stress aanzienlijk vermindert?
Zodra je je dat gedrag helemaal hebt eigen gemaakt, mag je gerust gaan nadenken over wat er verder nog zou kunnen en moeten gebeuren om het voor vrouwen veiliger te maken. En ook dan zou ik je willen vragen om eerst te luisteren en pas daarna weer in je toetsenbord te klimmen.
Maar terwijl jij aan het navelstaren bent en daar het uitzicht bewondert, proberen vrouwen jou en andere meelezende en meeschrijvende mannen duidelijk te maken hoe onveilig het voor een vrouw voelt om zich alleen op straat te begeven, en uit welke nare ervaringen die onveiligheid voortvloeit.
Dus mag ik jou en de mannen die net zo denken als jij even vriendelijk uitnodigen om gewoon eens even die mansplainende waffel dicht te houden en een keer naar vrouwen te LUISTEREN als ze je vragen iets te doen wat hun dagelijkse stress aanzienlijk vermindert?
Zodra je je dat gedrag helemaal hebt eigen gemaakt, mag je gerust gaan nadenken over wat er verder nog zou kunnen en moeten gebeuren om het voor vrouwen veiliger te maken. En ook dan zou ik je willen vragen om eerst te luisteren en pas daarna weer in je toetsenbord te klimmen.
woensdag 27 augustus 2025 om 15:50
goh hoe zou dat nou komen?noogieman schreef: ↑27-08-2025 15:30Ik hou van een goeie discussie met stevige argumenten. Ik heb al eerder geconcludeerd dat er een enorm verschil in beleving is. Ik hoop gewoon dat er wat structureel veranderd. Nu we 10 pagina's verder zijn, gaat het nog steeds over het oversteken. Het had me tof geleken als er wat meer op tafel was gekomen.
kleine suggestie: misschien jouw volhardendheid in weigeren de straat over te steken als begin te zien?
En verder: dit is geen kwestie van lekker discussiëren, dit gaat om mensenlevens.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 27 augustus 2025 om 15:58
Mag ik me heel even inmengen in de discussie? Want ik als vrouw begrijp Noogieman wel. Je stelt nu heel duidelijk dat elke vrouw zich bang voelt alleen op straat, dat is niet zo. Eerder stelde je ook (volgens mij was jij dat) dat elke vrouw altijd op haar hoede is op het werk, in de supermarkt etc, ook dat is niet zo. Ik zie het nut van het oversteken ook niet zo goed. Ok, hij loopt dan niet meer achter je maar aan de andere kant. Binnen drie tellen kan hij terugrennen en ik weet niet wat doen. Wat jij vraagt aan mannen is dus eigenlijk schijnveiligheid bieden. Hoe zinvol is dat vraag ik me af. Verder snap ik ook dat het gros van de mannen er niet mee bezig is omdat ze zich oprecht van geen kwaad gewust zijn omdat ze geen verkeerde intenties hebben.GriebusDus schreef: ↑27-08-2025 15:48Godallemachtig Noogieman, het gaat dus niet om jou en je discussiebehoefte. Voor jou is dit misschien een geinig tijdverdrijf, beetje discussiëren, wellicht een beetje de vivavrouwtjes opnaaien.

woensdag 27 augustus 2025 om 16:02
Maar een man die achter je loopt, kan toch ook juist je redding zijn? Creeps wachten altijd juist met toeslaan tot er zo weinig mogelijk anderen in de buurt zijn.
En hoe gaan wij ons voelen als veel mannen idd gaan oversteken, maar een enkeling gewoon geen zin daarin heeft en dus (zonder kwade bedoelingen) achter je blijft lopen? Als ik het bij mezelf hou, ik denk dat ik dan helemaal op tilt ga van angst, want oh, dat is er dan vast eentje.
En hoe gaan wij ons voelen als veel mannen idd gaan oversteken, maar een enkeling gewoon geen zin daarin heeft en dus (zonder kwade bedoelingen) achter je blijft lopen? Als ik het bij mezelf hou, ik denk dat ik dan helemaal op tilt ga van angst, want oh, dat is er dan vast eentje.
woensdag 27 augustus 2025 om 16:05
Dit plan van aanpak tegen femicide is gefocust op het het geweld tegen vrouwen door een (ex) partner of familielid. Dit komt omdat 80% van de gedode vrrouwen door dit geweld om het leven is gekomen en omdat dit geweld beter aan te pakken is, beter te voorspellen en te monitoren.Lila-Linda schreef: ↑27-08-2025 13:16het is kan echt beter, veel beter:
https://atria.nl/nieuws-publicaties/gew ... den-beter/
https://www.mensenrechten.nl/actueel/ni ... t-er-beter
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... oed-161156
Er zijn gewoon partijen in Nederland, die keihard anti veiligheid voor vrouwen zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... resenteerd
BBB en PVV stemden tegen
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/de- ... n-femicide
Het focust zich helaas dus niet op het seksuele geweld tegen vrouwen door een onbekende. Zoals het voorkomen van (seksueel) geweld tegen vrouwen 's nachts op straat.

woensdag 27 augustus 2025 om 16:08
noogieman schreef: ↑27-08-2025 15:30Ik hou van een goeie discussie met stevige argumenten. Ik heb al eerder geconcludeerd dat er een enorm verschil in beleving is. Ik hoop gewoon dat er wat structureel veranderd. Nu we 10 pagina's verder zijn, gaat het nog steeds over het oversteken. Het had me tof geleken als er wat meer op tafel was gekomen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in