Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden

22-08-2025 07:54 1105 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'

Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.

De enige die fout zat was de dader.

https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
ikbenhetzozat schreef:
27-08-2025 18:07
Je hoeft niet te schreeuwen hoor. En men hamert er hier constant op terwijl er weinig tot niets gezegd word over daadwerkelijke oplossingen.
Een daadwerkelijke oplossing is een gedragsverandering ( door een denkverandering ) door mannen.
Erkenning van de problemen zoals vrouwen die ervaren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
27-08-2025 18:10
Het omvangrijkste probleem is anders wel de man op straat, in de kroeg, in de lift, in de sportschool, op het werk, in de parkeergarage, in het openbaar vervoer, op school, op het plein voor de snackbar.
Femicide is het heftigst. Maar dat is dus de top van de ijsberg BOVEN water ; hetgeen JIJ ( als een probleem ) ziet.
Misschien moet je even teruglezen wat ik schrijf. Ik geef mogelijke oplossingen aan om bepaald gedrag al zzo jong mogelijk zwaar te bestraffen zodat kinderen al leren dat dergelijk gedrag niet normaal is. Dat daar veel meer aandacht voor moet komen op scholen, mogelijk een geheel nieuw vak. Dus dat jij zegt dat ik enkel de mannen die moorden als het probleem zie slaat nergens op.
Kuisheidsgordeltjes voor mannen.
Amputaties van misbruikte lichaamsdelen bij mannen.
Vrouwen wapengebruik toestaan.

Of mannen gaan gewoon zich gewoon eens normaal gedragen, met respect voor en naar vrouwen. Maar deze oplossing blijkt nogal ingewikkeld.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
ikbenhetzozat schreef:
27-08-2025 18:13
Misschien moet je even teruglezen wat ik schrijf. Ik geef mogelijke oplossingen aan om bepaald gedrag al zzo jong mogelijk zwaar te bestraffen zodat kinderen al leren dat dergelijk gedrag niet normaal is. Dat daar veel meer aandacht voor moet komen op scholen, mogelijk een geheel nieuw vak. Dus dat jij zegt dat ik enkel de mannen die moorden als het probleem zie slaat nergens op.
Misschien moet je zelf eens teruglezen wat je schrijft.

Om te beginnen is het grootste probleem niet de enge mannen op straat, aan het begin van tip topic werden cijfers gegeven en daaruit blijkt dat het grootste deel van femicide gepleegd word door partner/expartner en dat een groot deel daarvan voor die tijd al bekend was bij politie
Hoe leest dit anders dan “ femicide ( door partners ) is belangrijker “ ?
Moiren schreef:
27-08-2025 18:14
Kuisheidsgordeltjes voor mannen.
Amputaties van misbruikte lichaamsdelen bij mannen.
Vrouwen wapengebruik toestaan.
Libidoverlagende middelen bij mannen zonder partner.
Tatoeage op hun voorhoofd na een overtreding
27-08-2025 18:20
Misschien moet je zelf eens teruglezen wat je schrijft.

Hoe leest dit anders dan “ femicide ( door partners ) is belangrijker “ ?
Vergelijk de cijfers dan even. Hoeveel vrouwen worden per jaar door een volstrekt onbekende op straat vermoord tegenover hoeveel vrouwen (en ook kinderen) door hun partner worden vermoord. Het cijfer is bij partners vele malen hoger. Aan beide moet gewerkt worden maar beide vergen verschillende aanpakken. Waar een partner in veel gevallen al bekend is bij politie is dit bij een volstrekt onbekende niet zo. In elk geval niet met betrekking tot zijn wildvreemde slachtoffer.

Beide gevallen zijn even belangrijk, ik schrijf dat ook in mijn uitleg. Bij moord na huiselijk geweld kan politie, veilig thuis etc veel meer doen. Gedrag van vreemden die willekeurig toeslaan zal meer baat hebben bij zeer veel voorlichting op school maar ook verplichte evaluatie bij beginnend wangedrag. Ik geef het allemaal aan.
27-08-2025 18:22
Doe even normaal zeg.
ikbenhetzozat schreef:
27-08-2025 18:29
Doe even normaal zeg.
O, amputatie vond je wel een goed idee ?

:rofl:
ikbenhetzozat schreef:
27-08-2025 18:28
Vergelijk de cijfers dan even. Hoeveel vrouwen worden per jaar door een volstrekt onbekende op straat vermoord tegenover hoeveel vrouwen (en ook kinderen) door hun partner worden vermoord. Het cijfer is bij partners vele malen hoger. Aan beide moet gewerkt worden maar beide vergen verschillende aanpakken. Waar een partner in veel gevallen al bekend is bij politie is dit bij een volstrekt onbekende niet zo. In elk geval niet met betrekking tot zijn wildvreemde slachtoffer.

Beide gevallen zijn even belangrijk, ik schrijf dat ook in mijn uitleg. Bij moord na huiselijk geweld kan politie, veilig thuis etc veel meer doen. Gedrag van vreemden die willekeurig toeslaan zal meer baat hebben bij zeer veel voorlichting op school maar ook verplichte evaluatie bij beginnend wangedrag. Ik geef het allemaal aan.
Jij vindt moord dus reden om wat dan ook te veranderen.

Wij vinden al die “ mindere “ nare ervaringen ( waar veeeeeeeeeeel meer vrouwen mee te maken krijgen ) al de moeite waard. Uiteindelijk leiden al die dingen naar die moorden.
ikbenhetzozat schreef:
27-08-2025 18:07
Je hoeft niet te schreeuwen hoor. En men hamert er hier constant op terwijl er weinig tot niets gezegd word over daadwerkelijke oplossingen.
Een daadwerkelijke oplossing is dat mannen, alle mannen, ook de goede, moeten leren zich op een andere manier te moeten profileren en rekening moeten houden met hoe ze over kunnen komen.

Boehoe, huiliiehuilie, maar al honderden jaren dwingen mannen hun zelfbedachte superioriteit af, en dat moet stoppen.

En daar gaan we niet pas in tbs klinieken aanleren, maar al bij de opvoeding.

Heel vervelend allemaal, maar ze leren er maar mee leven.
27-08-2025 18:22
Het zal een grapje zijn, maar mannen zonder partner zijn niet meer verdacht, toch?
Het is zo’n zwaktebod om te roepen ja femicide is voornamelijk partner/ex-partner die al dan niet al bekend zijn bij de politie.

Echt ongelooflijk.

Het is van de zotte dat ik als vrouw, als ik savonds wat later in mijn geboortestad van het centrum naar de auto moet lopen (centrum is autoluw dus parkeren moet net aan de rand), standaard met mijn sleutel tussen mijn vingers geklemd loop en met mijn andere hand mijn telefoon aan mijn oor hou en mijn man aan de telefoon hou tot ik in de auto zit met de deur op slot omdat ik me onveilig voel.. omdat er gepssst psssst pssst wordt.. omdat er als je daar niet op reageert hoer geroepen wordt. Of ze vlak achter je gaan lopen/ fietsen..
Aandacht vragend..

Het is van de zotte dat ik mijn dochter savonds niet alleen naar huis durf te laten fietsen want teveel onguur volk en dan wonen we in een dorp.

En als de oplossingen die aangereikt worden allemaal gericht zijn op aanpassen van gedrag van de vrouw dan is het probleem niet duidelijk.

Overigens vind ik het ook te makkelijk om te zeggen: ja er moet op school een vak over komen.

Je bent als ouder verantwoordelijk voor het opvoeden van je kind.. jij moet hem fatsoen bij brengen.. en als dat niet met de zachte hand kan, dan is een strengere opvoeding wellicht noodzakelijk. Het wordt tijd dat er eens verantwoordelijkheid wordt genomen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Felidaez schreef:
27-08-2025 18:34
Een daadwerkelijke oplossing is dat mannen, alle mannen, ook de goede, moeten leren zich op een andere manier te moeten profileren en rekening moeten houden met hoe ze over kunnen komen.

Boehoe, huiliiehuilie, maar al honderden jaren dwingen mannen hun zelfbedachte superioriteit af, en dat moet stoppen.

Lees even een paar reacties terug, dat is namelijk letterlijk wat ik daar zeg, Dat het al bij kinderen begint en dat daar veel en veel meer extra aandacht voor moet komen op scholen. Een extra vak "omgangsvormen" of zo. Ik geef daar ook aan dat kinderen/jeugd die afwijkend gedrag vertonen meteen consequent bij hun kladden gegrepen moeten worden en passende straf moeten krijgen (verplichte psychische evaluatie etc)
27-08-2025 18:31
O, amputatie vond je wel een goed idee ?

:rofl:
Wanneer verkrachting onomstotelijk bewezen is, ja, zeer zeker. Met name bij pedofielen.
ikbenhetzozat schreef:
27-08-2025 18:38
Lees even een paar reacties terug, dat is namelijk letterlijk wat ik daar zeg, Dat het al bij kinderen begint en dat daar veel en veel meer extra aandacht voor moet komen op scholen. Een extra vak "omgangsvormen" of zo. Ik geef daar ook aan dat kinderen/jeugd die afwijkend gedrag vertonen meteen consequent bij hun kladden gegrepen moeten worden en passende straf moeten krijgen (verplichte psychische evaluatie etc)
Waarom op school? Waar is de verantwoordelijkheid van de ouders?? Die scholen moeten kinderen niet opvoeden.. dat moeten ouders doen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
ikbenhetzozat schreef:
27-08-2025 17:56
Prima. Om te beginnen is het grootste probleem niet de enge mannen op straat, aan het begin van tip topic werden cijfers gegeven en daaruit blijkt dat het grootste deel van femicide gepleegd word door partner/expartner en dat een groot deel daarvan voor die tijd al bekend was bij politie. Nu weet ik uit ervaring dat er erg weinig gedaan word bij zaken als stalking. Hier zit een groot verbeterpunt. Nu is het zo dat er vaak pas actie ondernomen word wanneer er echt bloed vloeit. Dat kan anders. Dan passen ze de wet maar aan zodat mannen die dergelijk gedrag vertonen, stalken, pesten, huiselijk geweld, spychisch geweld etc. meteen opgepakt kunnen worden en verplicht therapie moeten ondergaan. Dergelijk gedrag heeft vaak een oorzaak en als die aangepakt kan worden dan zijn we al een heel eind. De mannen waarbij blijkt dat ze echt psychisch niet goed zijn kunnen vast blijven zitten tot therapie wel slaagt of gewoon levenslang als dat nodig is. Dergelijk gedrag is niet wenselijk en dat moet je zo vroeg mogelijk de kop in drukken. Als je deze boodschap uitdraagt dat schrikt dat mogelijk ook af.

TBS klinieken zouden een veel strenger beleid moeten voeren wat betreft verlof zonder toezicht. Hier gaat het te vaak mis, niet enkel bij vrouwen maar ook kinderen of mensen in het algemeen. Net zo goed belangrijk.

Op scholen zou veel meer aandacht moeten zijn voor wenselijk en onwenselijk gedrag. Het hele idee bijvoorbeeld om een meisje een hoer/kech te noemen (simpel voorbeeld) zou doormiddel van voorlichting (zo jong mogelijk) de wereld uitgeholpe moeten worden. Voor jongeren die grensoverschrijdend gedrag vertonen zou eveneens verplicht psychisch onderzoek moeten plaatsvinden met opname. Of een soort military school idee waar ze normen en waarden bijgebracht krijgen, dit schort er binnen sommige gezinnen nog al eens aan.

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken die echt zoden aan de dijk kunnen zetten. Echter gebeurd daar niets mee omdat het natuurlijk geld kost en veel om hakken heeft.

Ik vind het trouwens nogal jammer dat je zegt dat ik het niet snap, ik snap je namelijk prima en eindeloos uitleggen hoeft niet. Ik ben het simpelweg niet met je eens. Een man die oversteekt geeft geen veiligheid. Dat kan je aan elke expert met kennis van zaken vragen. Een vrouw denkt dat ze veilig is maar het zegt helemaal niks. Het feit dat het vrouwen een fijn gevoel geeft wanneer een man oversteekt is iets heel anders dan een structurele oplossing.
Hoe meer er aan gedaan wordt, hoe beter. Bovenstaande sluit oversteken niet uit, toch?
En niemand beweert dat oversteken de enige oplossing is. Het zal wel helpen, het wordt door vrouwen als 1 van de oplossingen gezien en het kan ook nog meteen vandaag toegepast worden door de gewone man op straat.
Of mis ik iets en zorgt oversteken ervoor dat er geen tijd/ruimte/zin/energie meer is om bezig te zijn met de 'structurele oplossingen'? Blokkeert dat oversteken andere oplossingen?
renske wijzigde dit bericht op 27-08-2025 18:42
0.48% gewijzigd
biol schreef:
27-08-2025 18:40
Waarom op school? Waar is de verantwoordelijkheid van de ouders?? Die scholen moeten kinderen niet opvoeden.. dat moeten ouders doen.
Omdat vele ouders dat niet doen. Dan kan je blijven steggelen dat het hun taak is maar dan verander je dus niks. Het moet een maatschappelijke verantwoordelijk worden, alleen dan komt het bij elk kind aan.
ikbenhetzozat schreef:
27-08-2025 18:38

Om gestraft te kunnen worden moet je wel eerst een strafbaar feit plegen natuurlijk. Moet je dan het hebben van bepaalde meningen strafbaar gaan stellen?
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
ikbenhetzozat schreef:
27-08-2025 18:40
Wanneer verkrachting onomstotelijk bewezen is, ja, zeer zeker. Met name bij pedofielen.
Bedoel je pedofielen of pedoseksuelen?

En de betekenis van "onomstotelijk" is houdbaar tot de volgende justitiële dwaling.
27-08-2025 18:10
Het omvangrijkste probleem is anders wel de man op straat, in de kroeg, in de lift, in de sportschool, op het werk, in de parkeergarage, in het openbaar vervoer, op school, op het plein voor de snackbar.
Femicide is het heftigst. Maar dat is dus de top van de ijsberg BOVEN water ; hetgeen JIJ ( als een probleem ) ziet.
Ja maar wat schrijf jij nu voor rare dingen? Die ene gast in dit topic bepaalt toch voor iedereen wat veiligheid is en heeft ons al gemansplaind dat het met het totale aantal doden wel meevalt dus we zijn veiliger dan we zelf denken. En passant is hij ook nog eens de gatekeeper van de definities ‘structureel’ en ‘oplossing’.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Verbena schreef:
27-08-2025 18:44
Om gestraft te kunnen worden moet je wel eerst een strafbaar feit plegen natuurlijk. Moet je dan het hebben van bepaalde meningen strafbaar gaan stellen?
Niet zozeer het hebben van een mening. Iets denken is niet strafbaar, ander hadden we allemaal al wel vastgezeten vermoed ik zo. Maar wanneer iemand een ander uitscheld, wanneer er (online) gepest of gedreigd word, wanneer ze handtastelijk gedrag vertonen. Daar zou dus meteen heel fel op in moeten worden gespeeld. Nu kom je daar hooguit met een "ach foei" vanaf als kind/puber.
Felidaez schreef:
27-08-2025 18:34

Ja? Dat vind jij een daadwerkelijke oplossing? Ik ben man, behandel iedereen gelijk en met respect, maar ik moet me dus nóg anders profileren? En hoe dan wel precies?
What have we done....
nbk schreef:
27-08-2025 18:48
Ja? Dat vind jij een daadwerkelijke oplossing? Ik ben man, behandel iedereen gelijk en met respect, maar ik moet me dus nóg anders profileren? En hoe dan wel precies?
En dat kan een vrouw dus niet zien of voelen als je in het donker op een stille plek achter haar loopt.
Vanielje schreef:
27-08-2025 18:45
Bedoel je pedofielen of pedoseksuelen?

En de betekenis van "onomstotelijk" is houdbaar tot de volgende justitiële dwaling.
Pedoseksueel bedoel ik, volwassenen die daadwerkelijk seksuele handelingen hebben gepleegd met een kind. Neem een Jos B bijvoorbeeld. Daarbij zou ik het persoonlijk een prima idee vinden dat hij enkel een plasgaatje overhoud. En doet hij dan daarna nog dingen met zijn handen, dan halen we die er ook af.

Ik ben me ervan bewust dat dit nooit zal gebeuren hoor, maar ik vind het persoonlijk dus wel een goed idee.
De oplossingen liggen overal, behalve bij de gewone man die nu meteen al iets zou kunnen doen (oversteken). Typisch.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven