Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden
vrijdag 22 augustus 2025 om 07:54
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
woensdag 27 augustus 2025 om 19:56
Dat moet jij stoppen met janken dat mannen bepaald gedrag blijven vertonen. ja, het is in beginsel de taak van de ouders maar wanneer die niks doen dan zal er niks veranderen. Dat vind jij kennelijk dus prima want school, en plek waar alle kinderen dat dezelfde uitleg en dergelijke zouden krijgen, mogen we er niet mee lastig vallen. Prima, maar dan moet je ook niet zeuren verder want dan hou je het probleem liever in stand dan dat je zoekt naar een oplossing. Dat het ten koste moet gaan van lezen/rekenen/schrijven is natuurlijk dikke lulkoek want ook daarvoor zijn oplossingen te bedenken.Lady*Voldemort schreef: ↑27-08-2025 19:34Ach de scholen zijn weer het haasje?
En over een jaar weer janken dat die kinderen niet kunnen lezen en rekenen natuurlijk.
woensdag 27 augustus 2025 om 19:58
Vanaf welk moment wordt dat geroepen? Dat kan niet van veraf. Want niet duidelijk hoorbaar en alsnog schrikken. Als de man eenmaal dichtbij genoeg is om te roepen, is hij al een tijdje aan het versnellen. Dus die angst is er dan al.Rabarbara schreef: ↑27-08-2025 19:51Mijn man fietst nogal snel. Hij is ook groot en vrij imposant qua uiterlijk. Daarnaast is hij een heel lieve man, maar dat weet een jonge vrouw op het fietspad niet. Na een vrij ongemakkelijk moment waarbij hij probeerde een vrouw in te halen die steeds harder ging fietsen, roept hij tegenwoordig wel iets als "hoi, ik haal je even in hoor!" en dat helpt een beetje.
Het is niet zo dat hij daar erg onder lijdt. Hij is groter en sterker dan de meeste mannen, dus dat een vrouw het niet helemaal vertrouwt begrijpt hij wel. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat hij onbekende mensen moest helpen in noodsituaties (hij is vrij pro-actief in dat soort dingen) en ook dan is hij zich altijd bewust van zijn lijf.
Ik weet het niet, Roepende fietsers ben ik nooit op voorbereid.
woensdag 27 augustus 2025 om 19:59
Dus de man kan beter aan de andere kant van de weg gaan fietsen begrijp ik? Zo doet een man het ook nooit goed natuurlijk. Ik vind bepaalde reacties inmiddels echt een beetje doorgeslagen hoor.Paradise schreef: ↑27-08-2025 19:58Vanaf welk moment wordt dat geroepen? Dat kan niet van veraf. Want niet duidelijk hoorbaar en alsnog schrikken. Als de man eenmaal dichtbij genoeg is om te roepen, is hij al een tijdje aan het versnellen. Dus die angst is er dan al.
woensdag 27 augustus 2025 om 20:01
Rustiger gaan fietsen? Even wachten? Misschien andere route?ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 19:59Dus de man kan beter aan de andere kant van de weg gaan fietsen begrijp ik? Zo doet een man het ook nooit goed natuurlijk. Ik vind bepaalde reacties inmiddels echt een beetje doorgeslagen hoor.
woensdag 27 augustus 2025 om 20:01
Het is hier platteland. Geen omgevingsgeluid, dus je kunt echt wel al ver beginnen met roepen. En hij versnelt niet, hij fietst gewoon heel hard. Maar goed, je hebt gelijk dat het misschien onhandig is. Ik heb geen idee wat handiger zou zijn. Met de auto gaan, maar dat is ook zoiets.Paradise schreef: ↑27-08-2025 19:58Vanaf welk moment wordt dat geroepen? Dat kan niet van veraf. Want niet duidelijk hoorbaar en alsnog schrikken. Als de man eenmaal dichtbij genoeg is om te roepen, is hij al een tijdje aan het versnellen. Dus die angst is er dan al.
Si abra la puerta hay lobos.

woensdag 27 augustus 2025 om 20:02
Doe mij maar een bokkenpootje.
woensdag 27 augustus 2025 om 20:03
Je creëert een valse tegenstelling.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 19:56Dat moet jij stoppen met janken dat mannen bepaald gedrag blijven vertonen. ja, het is in beginsel de taak van de ouders maar wanneer die niks doen dan zal er niks veranderen. Dat vind jij kennelijk dus prima want school, en plek waar alle kinderen dat dezelfde uitleg en dergelijke zouden krijgen, mogen we er niet mee lastig vallen. Prima, maar dan moet je ook niet zeuren verder want dan hou je het probleem liever in stand dan dat je zoekt naar een oplossing. Dat het ten koste moet gaan van lezen/rekenen/schrijven is natuurlijk dikke lulkoek want ook daarvoor zijn oplossingen te bedenken.
Megaman?
Orks?
Houd toch op met al die metaforen!
Als mannen zich kunnen inleven in het leven en werk van Max Verstappen (ik noem maar iets) waarom dan niet in het gevoel van vrouwen?
Ik zie en hoor een hoop onwil om zich te verdiepen in een ander en niet zelden omdat dat betekent dat je misschien ook je eigen gedrag onder de loupe moet gaan nemen.
De reactie van bijvoorbeeld mijn vader (en ik heb hem vaker gehoord) als het over dit onderwerp gaat is vrij standaard: "Wat mag ik dan nog wel? Moet ik dan bij alles nadenken voor ik iets zeg of doe?"
Orks?
Houd toch op met al die metaforen!
Als mannen zich kunnen inleven in het leven en werk van Max Verstappen (ik noem maar iets) waarom dan niet in het gevoel van vrouwen?
Ik zie en hoor een hoop onwil om zich te verdiepen in een ander en niet zelden omdat dat betekent dat je misschien ook je eigen gedrag onder de loupe moet gaan nemen.
De reactie van bijvoorbeeld mijn vader (en ik heb hem vaker gehoord) als het over dit onderwerp gaat is vrij standaard: "Wat mag ik dan nog wel? Moet ik dan bij alles nadenken voor ik iets zeg of doe?"
Dus jij vind het normaal dat een onschuldige man (en ja, ik weet dat je dat niet kan zien) een andere route neemt of gaat stoppen en wachten (mogelijk te laat komt op een belangrijke afspraak) tot vrouw uit het zicht is? begrijp ik je nou goed? Meen je dit serieus?
woensdag 27 augustus 2025 om 20:04
Dat ben ik dan weer met je eens. Die man van Rabarb probeert tenminste nog wat maar het is blijkbaar niet gauw goed.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 19:59Dus de man kan beter aan de andere kant van de weg gaan fietsen begrijp ik? Zo doet een man het ook nooit goed natuurlijk. Ik vind bepaalde reacties inmiddels echt een beetje doorgeslagen hoor.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
woensdag 27 augustus 2025 om 20:05
Ja, misschien is dat in sommige gevallen de beste oplossing.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 20:03Dus jij vind het normaal dat een onschuldige man (en ja, ik weet dat je dat niet kan zien) een andere route neemt of gaat stoppen en wachten (mogelijk te laat komt op een belangrijke afspraak) tot vrouw uit het zicht is? begrijp ik je nou goed? Meen je dit serieus?
woensdag 27 augustus 2025 om 20:05
Want? Als ouders dit stuk van de opvoeding niet serieus nemen en school mag er niet mee lastig gevallen worden, wie gaat kinderen dan bijbrengen welk gedrag onwenselijk is? De hond van de buren? Kinderen onderling? Vertel alsjeblieft want ik vind het allesbehalve een valse tegenstelling.
woensdag 27 augustus 2025 om 20:07
Ik vind dat dus echt een bizarre gedachtengang. Dat je verwacht dat een man gaat stoppen of een andere route neemt (waar hij ook vrouwen tegen kan komen) zodat hij een vrouw niet hoeft in te halen. Echt bizar.
woensdag 27 augustus 2025 om 20:08
Een heleboel ouders nemen dat stuk van de opvoeding prima serieus. En de ouders die het allemaal onzin vinden laten zich echt niet ringeloren door een juf op school.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 20:05Want? Als ouders dit stuk van de opvoeding niet serieus nemen en school mag er niet mee lastig gevallen worden, wie gaat kinderen dan bijbrengen welk gedrag onwenselijk is? De hond van de buren? Kinderen onderling? Vertel alsjeblieft want ik vind het allesbehalve een valse tegenstelling.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
woensdag 27 augustus 2025 om 20:09
De manier waarop je formuleert voelt onprettig.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 20:05Want? Als ouders dit stuk van de opvoeding niet serieus nemen en school mag er niet mee lastig gevallen worden, wie gaat kinderen dan bijbrengen welk gedrag onwenselijk is? De hond van de buren? Kinderen onderling? Vertel alsjeblieft want ik vind het allesbehalve een valse tegenstelling.
Ouders moeten dit doen. Als zij dit nalaten, dan is het wat mij betreft aan de overheid om te benadrukken dat dit belangrijk is. Beleid, maatregelen, inrichting openbare ruimte.
Scholen lopen momenteel al over: geen leraren, te grote klassen, teveel extra taken. Als er nog een taak bij moet, moet er iets anders af óf het onderwijs moet compleet anders worden ingericht. Dat is zo'n enorme taak, dat zie ik niet gebeuren.
woensdag 27 augustus 2025 om 20:10
En dat ook nog. De mensen die ik ken die door de basisschool werden aangesproken op de ongezonde inhoud van het broodtrommeltje van hun kind, gaven kind thuis gewoon extra koekjes en chips ter compensatie.Lady*Voldemort schreef: ↑27-08-2025 20:08Een heleboel ouders nemen dat stuk van de opvoeding prima serieus. En de ouders die het allemaal onzin vinden laten zich echt niet ringeloren door een juf op school.
woensdag 27 augustus 2025 om 20:12
Het is hetzelfde als aan de andere kant van de straat lopen.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 20:07Ik vind dat dus echt een bizarre gedachtengang. Dat je verwacht dat een man gaat stoppen of een andere route neemt (waar hij ook vrouwen tegen kan komen) zodat hij een vrouw niet hoeft in te halen. Echt bizar.
Waar het op neerkomt: als je daadwerkelijk wilt dat de publieke ruimte ook voor vrouwen is: accepteer dan dat je als man niet altijd je fysieke kracht kunt/moet inzetten. Dat je misschien pas op de plaats moet maken. Dat je het tempo van vrouwen eerbiedigt.
Dus: mensen inhalen omdat je nu eenmaal sterkere benen hebt. Hard niezen omdat je stembanden meer geluid produceren. Wijdbeens zitten met die lange benen. Dat kan dan misschien niet meer.
(Dit is nadrukkeljk geen verwijt naar de man van Rabarbara. Maar iets in algemene zin).
woensdag 27 augustus 2025 om 20:18
Kan ik me ook goed voorstellen en is misschien ook het beste.
Goed dat je man er in ieder geval rekening mee houdt. Perfect zal het nooit worden.
En ik denk hardop. Zit doorgaans een hoop doms tussen.
woensdag 27 augustus 2025 om 20:18
Ik snap dat het voor jou misschien onprettig voelt maar gezien het gigantisch grote aantal bange vrouwen volgens dit topic blijkt toch wel dat ouders het niet serieus nemen. Anders zouden er toch niet zoveel mannen zijn die foute opmerkingen of handtastelijk gedrag vertonen? Uit mijn omgeving weet ik ook dat er genoeg ouders zijn die het prima vinden dat jongens meisjes uitschelden en de fout altijd bij de meisjes leggen. "ja, dan moet ze niet zo sletterig doen, ja ze draagt ook wel uitdagende kleding, niet zo gek dat jongens daar iets van zeggen." Dan heb ik het over de catogorie 12-18 jaar.Rabarbara schreef: ↑27-08-2025 20:09De manier waarop je formuleert voelt onprettig.
Ouders moeten dit doen. Als zij dit nalaten, dan is het wat mij betreft aan de overheid om te benadrukken dat dit belangrijk is. Beleid, maatregelen, inrichting openbare ruimte.
Scholen lopen momenteel al over: geen leraren, te grote klassen, teveel extra taken. Als er nog een taak bij moet, moet er iets anders af óf het onderwijs moet compleet anders worden ingericht. Dat is zo'n enorme taak, dat zie ik niet gebeuren.
Ik zeg nergens dat leraren dit zelf moeten doen. Er zijn genoeg manieren te bedenken waarbij de voorlichting uitgevoerd word door een onafhankelijke partij, inderdaad aangesteld door de overheid. Alleen denk ik wel dat die voorlichting geven op scholen het beste is, juist omdat kinderen daar bij elkaar zijn en je ook alle kinderen bereikt. Elke week op vrijdag een uur langer blijven en dan die voorlichting bijvoorbeeld.
woensdag 27 augustus 2025 om 20:22
Hoe heeft hard niezen ergens iets mee te maken? Is dat ook al beangstigend? Ik lees wat je zegt maar ik vind iemand niet inhalen omdat je man bent dus echt veel te ver gaan. Wijdbeens zitten met lange benen is vervelend maar toch niet bedreigend? Ik snap echt helemaal niets van deze logica. Sorry.Paradise schreef: ↑27-08-2025 20:12Het is hetzelfde als aan de andere kant van de straat lopen.
Waar het op neerkomt: als je daadwerkelijk wilt dat de publieke ruimte ook voor vrouwen is: accepteer dan dat je als man niet altijd je fysieke kracht kunt/moet inzetten. Dat je misschien pas op de plaats moet maken. Dat je het tempo van vrouwen eerbiedigt.
Dus: mensen inhalen omdat je nu eenmaal sterkere benen hebt. Hard niezen omdat je stembanden meer geluid produceren. Wijdbeens zitten met die lange benen. Dat kan dan misschien niet meer.
(Dit is nadrukkeljk geen verwijt naar de man van Rabarbara. Maar iets in algemene zin).
woensdag 27 augustus 2025 om 20:24
Het gaat om ruimte innemen. Ruimte die niet alleen jou toebehoord.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 20:22Hoe heeft hard niezen ergens iets mee te maken? Is dat ook al beangstigend? Ik lees wat je zegt maar ik vind iemand niet inhalen omdat je man bent dus echt veel te ver gaan. Wijdbeens zitten met lange benen is vervelend maar toch niet bedreigend? Ik snap echt helemaal niets van deze logica. Sorry.
woensdag 27 augustus 2025 om 20:28
Mannen nemen doorgaans veel meer ruimte in.ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 20:27nee, maar dat zou dan moeten gelden voor iedereen en niet enkel voor mannen.
Daarnaast zijn mannen potentieel gevaarlijk. Vrouwen nauwelijks.
En wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat die verdraaide vrouwen ook ruimte innemen? En dat dat maar eens afgelopen moet zijn? Dat vrouwen veel te veel aanwezig zijn in de publieke ruimte?
woensdag 27 augustus 2025 om 20:31
ikbenhetzozat schreef: ↑27-08-2025 20:18Ik snap dat het voor jou misschien onprettig voelt maar gezien het gigantisch grote aantal bange vrouwen volgens dit topic blijkt toch wel dat ouders het niet serieus nemen. Anders zouden er toch niet zoveel mannen zijn die foute opmerkingen of handtastelijk gedrag vertonen? Uit mijn omgeving weet ik ook dat er genoeg ouders zijn die het prima vinden dat jongens meisjes uitschelden en de fout altijd bij de meisjes leggen. "ja, dan moet ze niet zo sletterig doen, ja ze draagt ook wel uitdagende kleding, niet zo gek dat jongens daar iets van zeggen." Dan heb ik het over de catogorie 12-18 jaar.
Ik zeg nergens dat leraren dit zelf moeten doen. Er zijn genoeg manieren te bedenken waarbij de voorlichting uitgevoerd word door een onafhankelijke partij, inderdaad aangesteld door de overheid. Alleen denk ik wel dat die voorlichting geven op scholen het beste is, juist omdat kinderen daar bij elkaar zijn en je ook alle kinderen bereikt. Elke week op vrijdag een uur langer blijven en dan die voorlichting bijvoorbeeld.
Extra lesuur op vrijdag? Is het meest effectieve moment van de week natuurlijk. Geweldig plan!
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in