Geld & Recht alle pijlers

Samenlevingscontract, wat is zijn bedoeling?

02-09-2025 16:15 101 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Edit, ik hou dit expres vaag, met reden.

Dit vraag ik niet voor mezelf maar omdat ik me iets afvraag.
Kennis heeft een platonische relatie met een zeer rijke man, zij wonen niet samen en zijn dat ook niet van plan.
Deze man wil heel graag een samenlevingscontract met haar sluiten, zij heeft haar eigen koophuis, hij natuurlijk ook.

Ik vertrouw het echter niet en vraag mij af of deze man hier duistere zaken mee voor ogen kan hebben. Dat wantrouwen berust puur op mijn onderbuikgevoel, verder heb ik geen info over deze man.
Wat is jullie idee hierover? Misschien ben ik te achterdochtig, dat kan natuurlijk ook.
cochise wijzigde dit bericht op 02-09-2025 17:20
6.98% gewijzigd
MidasWolf schreef:
02-09-2025 22:38
Stel dat zijn BV*vol schulden zit, zou zij dan ook in een persoonlijk faillissement meegetrokken kunnen worden ?
*Als daar sprake van is.

Hoe dan? Ze zijn juridisch niets van elkaar. Als ze apart blijven wonen, verandert een samenlevingscontract daar weinig aan. Het is een contract om af te spreken hoe je samen omgaat met (voornamelijk) financiën. Maar je kan er van alles in zetten, ook wie er zorgt voor de hond als het uitgaat. Een BV is een aparte rechtspersoon, bij een samenlevingscontract heeft ze geen contract of relatie met de BV.
iceteapeach schreef:
02-09-2025 22:23
Maar jij staat er dan toch nog verder vanaf om te weten hoe of wat? Kun je wel beledigd reageren maar als jij al het fijne niet weet, hoe wil je dan dat er hier gereageerd wordt?

Afijn, je OP gelezen dus ik speculeer maar even mee: heeft hij kinderen waarmee hij een slechte relatie heeft om zodoende zijn vermogen, bij overlijden, bij de langstlevende in eerste instantie te laten zodat kinderen alleen aanspraak kunnen maken op hun legitieme portie?

Je regelt de erfenis niet met een samenlevingscontract, maar met een testament.
nerdopviva schreef:
03-09-2025 09:02
Zeg, voor een topic wat je zo stom vindt ben je hier wel vaak. Kun je on topic blijven?

De vraag is, wat kunnen de beweegredenen van de man in kwestie zijn?
nerdopviva schreef:
03-09-2025 09:02
Gezamenlijke dingen kunnen via een samenlevingscontract wel direct naar partner over gaan ipv via testament.
Cochise schreef:
03-09-2025 12:47
Zeg, voor een topic wat je zo stom vindt ben je hier wel vaak. Kun je on topic blijven?

wat heb jij een defensieve houding, dnek dat je daarmee de negatieve reacties op je topic afroept, meer nog dan vanwege de inhoud.
Cochise schreef:
03-09-2025 12:47

Je zou je ook kunnen focussen op berichten van mensen die wel met je mee speculeren. Negeer gewoon wat jou niet bevalt.
essychan schreef:
03-09-2025 08:34
Een notarieel samenlevingscontract waar je daadwerkelijk iets aan hebt en door de overheid als geldig wordt gezien wel. Als jij in een documentje je koelkast wil verdelen, ga lekker je gang.

Of je geeft gewoon toe dat je het fout had...hoe moeilijk is dat. :roll: :roll:

Daarnaast zeg ik ook al vanaf begin dat deze dame echt helemaal niets heeft aan zo'n samenlevingsovereenkomst. Voor haar zit er niet veel te winnen in. Voor hem zag ik het ook niet echt.

Maar ik zie net wel dat de belasting mensen die niet in zelfde huis verblijven maar wel een huis als hoofdverblijf aanmerken en een samenlevingsovereenkomst hebben, wel als fiscaal partner kunnen zien.
Van de belastingsite:

Kunnen fiscale partners apart wonen?
Dit is niet toegestaan volgens de Wet inkomstenbelasting 2001. Volgens de wet mogen fiscale partners slechts één woning als hoofdverblijf aanmerken, zelfs als ze feitelijk elk een aparte woning gebruiken.

Dus heel misschien is dat wel zijn plan, dat er een van hun huizen als hoofdwoonverblijf aangemerkt gaat worden en ze dan wel fiscale partners kunnen zijn.
missnuada wijzigde dit bericht op 03-09-2025 14:26
44.53% gewijzigd
Mariana schreef:
03-09-2025 14:10
Je zou je ook kunnen focussen op berichten van mensen die wel met je mee speculeren. Negeer gewoon wat jou niet bevalt.
Zoals je kunt lezen lees ik de berichten van mensen die wel ontopic kunnen reageren zeker en neem die allemaal mee. Ik kan iemand die al meerdere keren lullig loopt te doen hier niet telkens negeren, het slaat gewoon de topic dood.
Cochise schreef:
03-09-2025 14:21
Zoals je kunt lezen lees ik de berichten van mensen die wel ontopic kunnen reageren zeker en neem die allemaal mee. Ik kan iemand die al meerdere keren lullig loopt te doen hier niet telkens negeren, het slaat gewoon de topic dood.
Wat een onzin, nerdopviva doet echt niet lullig hoor maar denkt dit hele topic al mee.
Als iemand een suggestie doet en een ander zegt dat die suggestie niet klopt, dan slaat diegene daarmee het topic niet dood!
Wombat schreef:
03-09-2025 14:39
Wat een onzin, nerdopviva doet echt niet lullig hoor maar denkt dit hele topic al mee.
Als iemand een suggestie doet en een ander zegt dat die suggestie niet klopt, dan slaat diegene daarmee het topic niet dood!
Dat is jouw mening.
Cochise schreef:
03-09-2025 14:21

Als meelezer vallen me jouw negatieve berichten meer op dan die van haar. Jammer dat je ook tegen mij defensief reageert. Succes met je topic verder.
Mariana schreef:
03-09-2025 15:10
Als meelezer vallen me jouw negatieve berichten meer op dan die van haar. Jammer dat je ook tegen mij defensief reageert. Succes met je topic verder.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-09-2025 23:43
Reden: Trolhinten
16.82% gewijzigd
Cochise schreef:
02-09-2025 23:14
Dank voor je input. Jullie woonden ook niet samen?
We woonden wel samen. Sorry, besef nu dat je misschien niets hebt aan mijn antwoord.
Cochise schreef:
02-09-2025 16:35
Ik heb niet zo'n relatie met haar dat ik dat durf te vragen.
Waar bemoei je je dan mee joh. Laat ze lekker.
Advocaat van de duivel hier. Wat als zij hierop aanstuurt, want rijk enzo, en verkondigt het feit. Hoe denk je er dan over? Dus het omgedraaide, want je zegt zelf dat je het niet weet.
MissNuada schreef:
03-09-2025 14:20
Of je geeft gewoon toe dat je het fout had...hoe moeilijk is dat. :roll: :roll:

Maar ik heb juist gelijk. Dan kan je wel je domme emoties gebruiken. Ik heb mezelf wel genoeg herhaald in dit topic. Beetje jammer dat [...] mensen verkeerde informatie verpreiden…
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-09-2025 08:42
Reden: Schelden
1.47% gewijzigd
Niet alles gelezen maar ik heb begrepen dat alles wat is gekocht ná het samenlevingscontract bij een breuk voor ieder voor de helft is. Zou dat kunnen meespelen?
Cochise schreef:
02-09-2025 16:15
Kennis heeft een platonische relatie met een zeer rijke man, zij wonen niet samen en zijn dat ook niet van plan.
Deze man wil heel graag een samenlevingscontract met haar sluiten, zij heeft haar eigen koophuis, hij natuurlijk ook.
Is hij bang dat ze ooit op de één of andere manier aanspraak gaat maken op zijn vermogen of zo?
TO, bedoel je niet een geregistreerd partnerschap?
Paradise schreef:
02-09-2025 17:32
Ik vind het om eerlijk te zijn niet zo netjes om speculaties over vreemden online te zetten. Ook al is niet duidelijk wie het is.

Wat op internet staat blijft er misschien eeuwig staan he.
Waarom niet?
toulouse_74 schreef:
04-09-2025 11:53
TO, bedoel je niet een geregistreerd partnerschap?
Nee, ze heeft het specifiek over een samenlevingscontract.

Inmiddels weet ik wel iets meer, ze schijnen toch verliefd op elkaar te zijn.
Redhead70 schreef:
03-09-2025 21:06
Advocaat van de duivel hier. Wat als zij hierop aanstuurt, want rijk enzo, en verkondigt het feit. Hoe denk je er dan over? Dus het omgedraaide, want je zegt zelf dat je het niet weet.
Dan vindt ik nog steeds dat ze dat allemaal zelf moeten weten, net zoals nu.
Cochise schreef:
04-09-2025 12:16

Dan wil hij zijn vermogen veilig stellen.
MissNuada schreef:
03-09-2025 14:20
Maar ik zie net wel dat de belasting mensen die niet in zelfde huis verblijven maar wel een huis als hoofdverblijf aanmerken en een samenlevingsovereenkomst hebben, wel als fiscaal partner kunnen zien.
Van de belastingsite:

Kunnen fiscale partners apart wonen?
Dit is niet toegestaan volgens de Wet inkomstenbelasting 2001. Volgens de wet mogen fiscale partners slechts één woning als hoofdverblijf aanmerken, zelfs als ze feitelijk elk een aparte woning gebruiken.

Dus heel misschien is dat wel zijn plan, dat er een van hun huizen als hoofdwoonverblijf aangemerkt gaat worden en ze dan wel fiscale partners kunnen zijn.

Bijzonder. Partner en ik hebben een GP, hij woont en staat ingeschreven in zijn koophuis en ik in mijn huurhuis. Bij de jaarlijkse belastingaangifte zijn we elkaars fiscale partners. En hebben we allebei ons eigen adres. De belastingdienst verwerkt dat gewoon.

Maar dat is blijkbaar tegen hun eigen regels?

Of geldt jouw stuk alleen voor fiscale partners die een samenlevingscontract hebben, en niet puur voor het stuk ‘fiscaal partners kunnen zijn’?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Cochise schreef:
04-09-2025 12:16

Nou, fijn voor ze. Dan hoeft je je geen zorgen meer te maken om die vage kennis, het is iets tussen hun 2.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven