Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
woensdag 3 september 2025 om 22:10
Misschien zijn het ook overstappers, net als ik.
Mijn bmi zit nu ook nog maar net boven de 27 en die krijg ik er met Saxenda (via de huisarts) niet meer af.
Nog steeds wel ongezond en reden tot voorschrijven.
Met +/- 10 kilo eraf is mijn bmi prima en streefgewicht gehaald.
donderdag 4 september 2025 om 11:43
Ik vind de voorbereiding bij Yazen wel heel goed. Ik heb zoveel vragen moeten beantwoorden, lichaamsdelen moeten opmeten, foto's maken + ook nog dat bloedonderzoek.
Nu is alles klaar en wacht ik op artsoordeel en voorstel. Al met al een dikke week verder.
Bij Fitpen clinics was ik binnen een dag door de keuring en kan ik kiezen wat ik wil. Bar weinig controle op. Daar kan iemand zo een gewicht bedenken om door te kunnen.
Wat dat betreft denk ik dat ik meer vertrouwen in Yazen heb.
(Ik moet nog kiezen met wie ik in zee ga)
Nu is alles klaar en wacht ik op artsoordeel en voorstel. Al met al een dikke week verder.
Bij Fitpen clinics was ik binnen een dag door de keuring en kan ik kiezen wat ik wil. Bar weinig controle op. Daar kan iemand zo een gewicht bedenken om door te kunnen.
Wat dat betreft denk ik dat ik meer vertrouwen in Yazen heb.
(Ik moet nog kiezen met wie ik in zee ga)
donderdag 4 september 2025 om 12:00
Voortgang?
Bij mij is er op foto’s echt nog niks te zien. Daar is meer voor nodig dan 8kilo.
donderdag 4 september 2025 om 15:34
Door leveringsproblemen krijg ik nu Beysilor ipv Saxenda en heb ik al ruim drie dagen niet geprikt. Ik zat nét drie dagen op 2.1 ml toen bleek dat mijn nieuwe recept niet geleverd kon worden. Als ik morgen weer moet spuiten zal ik dan terug gaan naar 0.6 en dan per twee dagen 5 klikjes ophogen ofzo? Misschien niet verstandig om meteen naar 2.1 te gaan? Wat zouden jullie doen?
Poep, wie heeft jou gescheten?
donderdag 4 september 2025 om 15:39
louise1 schreef: ↑04-09-2025 15:34Door leveringsproblemen krijg ik nu Beysilor ipv Saxenda en heb ik al ruim drie dagen niet geprikt. Ik zat nét drie dagen op 2.1 ml toen bleek dat mijn nieuwe recept niet geleverd kon worden. Als ik morgen weer moet spuiten zal ik dan terug gaan naar 0.6 en dan per twee dagen 5 klikjes ophogen ofzo? Misschien niet verstandig om meteen naar 2.1 te gaan? Wat zouden jullie doen?
Ik zou 'm oppakken bij 1.8
Je lichaam is al zo gewend. En dan iedere dag weer iets hoger.
donderdag 4 september 2025 om 15:46
donderdag 4 september 2025 om 15:49
Ja zou ik ook doen.
Ik spuit nu 2.4
Dat hou ik maar even vol tot ik op mounjaro overga.
donderdag 4 september 2025 om 16:02
Spannend! Waarom niet nu al?
In de afgelopen anderhalf jaar niet meegemaakt dat er leveringsproblemen waren.
Maar ik beste(de) ook niet pas als ik aan mijn laatste spuit bezig was. Gewoon voor de zekerheid. Maar altijd binnen 2 dagen mail dat het klaarlag in de apotheek.
donderdag 4 september 2025 om 16:08
Ok bedankt, ik was wat voorzichtig merk ik. Ik probeer gewoon 1,2 en dan overmorgen 1,8 daarna 2,1
Dit is nog maar mijn eerste herhaalrecept dus weet niet of het vaak voorkomt eerlijk gezegd. Ik las laatst hier wel nog iemand die Byesilor had gekregen ipv Saxenda. Volgens mij ook vanwege leveringsproblemen.
Dit is nog maar mijn eerste herhaalrecept dus weet niet of het vaak voorkomt eerlijk gezegd. Ik las laatst hier wel nog iemand die Byesilor had gekregen ipv Saxenda. Volgens mij ook vanwege leveringsproblemen.
donderdag 4 september 2025 om 16:18
Klopt maar nadat ik aangaf bij de apotheek dat ik het nu wel erg lang vond duren dat ik mijn bestelling kon ophalen gaven ze aan dat er leveringsproblemen waren. Zelfs toen gaven ze geen optie om de Byesilor te bestellen. Pas na enkele dagen toen ik nog een keer aan de bel trok vroegen ze of ik er akkoord me ging dat ze die dan maar zouden bestellen. Had liever gehad dat ze dat meteen vroegen. Nu heb ik dus drie dagen niet geprikt, morgen zijn dat er vier.BeeDifferent schreef: ↑04-09-2025 16:12Byelisor en Saxenda maakt inhoudelijk geen verschil.
Kan ook maar net zijn welke de apotheek inkoopt.
donderdag 4 september 2025 om 17:06
Hier had de arts gezegd de 10mg pen voor te schrijven, sta ik in de apotheek, heeft ze gewoon weer de 2,5 mg voorgeschreven. Echt hoor. Maar wonder boven wonder was de apotheek helemaal ok om een 10mg mee te geven. Althans te bestellen en dan vandaag te leveren. Eigenlijk natuurlijk te gek voor woorden dat ze me geloofden dat je zelf kan doseren. Ik kreeg niet het idee dat ze dit medicijn echt kenden (oh kan dat, op die manier, nu ja als jij het zegt). En al helemaal niet het idee dat ze het ook maar iets interesseerde en daarom dus makkelijk een grotere dosis meegaven. Stel je voor dat ze dat met pijnstilling ofzo zouden doen.
Blijkbaar als je het zelf betaald en zij niet kunnen verdienen eraan, krijg je gewoon alles mee, wat maakt het uit of de arts het heeft voorgeschreven of niet.
Maar goed, ik heb mijn grotere dosis, dus dat is mooi. Scheelt bizar veel geld per dosis van 2,5 mg (21 euro vs 48 euro per dosis). Ik ga echt prima op die 2,5 mg dus ik blijf dat nog even spuiten.
Blijkbaar als je het zelf betaald en zij niet kunnen verdienen eraan, krijg je gewoon alles mee, wat maakt het uit of de arts het heeft voorgeschreven of niet.
Maar goed, ik heb mijn grotere dosis, dus dat is mooi. Scheelt bizar veel geld per dosis van 2,5 mg (21 euro vs 48 euro per dosis). Ik ga echt prima op die 2,5 mg dus ik blijf dat nog even spuiten.
donderdag 4 september 2025 om 18:47
louise1 schreef: ↑04-09-2025 15:34Door leveringsproblemen krijg ik nu Beysilor ipv Saxenda en heb ik al ruim drie dagen niet geprikt. Ik zat nét drie dagen op 2.1 ml toen bleek dat mijn nieuwe recept niet geleverd kon worden. Als ik morgen weer moet spuiten zal ik dan terug gaan naar 0.6 en dan per twee dagen 5 klikjes ophogen ofzo? Misschien niet verstandig om meteen naar 2.1 te gaan? Wat zouden jullie doen?
Omg... nee toch? Ik heb nog voor 2 weken en wilde volgende week nieuwe halen...

Volgens mij adviseren ze 2 stappen terug en dan opnieuw ophogen. Ik zou in jouw geval dan naar 1,5 of 1,8. Hoewel je je kunt afvragen of dat echt nodig is voor een paar dagen...
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
vrijdag 5 september 2025 om 09:59
Inmiddels heb ik een gesprek met m'n huisarts gehad en zij werkt aan alle kanten mee. Heeft ook direct de 15 mg pen voorgeschreven toen ik uitlegde dat ik die graag wilde ivm lagere kosten. 
Heb zelf gevraagd om een verwijzing naar de diëtiste, omdat ik graag wil dat iemand eens meekijkt naar wat ik binnenkrijg qua voedingsmiddelen en of het allemaal voldoende is.
Qua dosering laat ze me vrij, ze gaf aan: ik ga er vanuit dat je dat zelf prima kan inschatten omdat je verpleegkundige bent.. en bij vragen trek je wel aan de bel.
Heel fijn want nu kan ik Yazen opzeggen, scheelt toch flink in de kosten voor de 'begeleiding' vanuit daar.
Succes allemaal!
Heb zelf gevraagd om een verwijzing naar de diëtiste, omdat ik graag wil dat iemand eens meekijkt naar wat ik binnenkrijg qua voedingsmiddelen en of het allemaal voldoende is.
Qua dosering laat ze me vrij, ze gaf aan: ik ga er vanuit dat je dat zelf prima kan inschatten omdat je verpleegkundige bent.. en bij vragen trek je wel aan de bel.
Heel fijn want nu kan ik Yazen opzeggen, scheelt toch flink in de kosten voor de 'begeleiding' vanuit daar.
Succes allemaal!
vrijdag 5 september 2025 om 10:49
Oh, wat fijn dat je huisarts je dat vertrouwen geeft! Scheelt toch een hoop kosten zo.Geke76 schreef: ↑05-09-2025 09:59Inmiddels heb ik een gesprek met m'n huisarts gehad en zij werkt aan alle kanten mee. Heeft ook direct de 15 mg pen voorgeschreven toen ik uitlegde dat ik die graag wilde ivm lagere kosten.
Succes allemaal!
Ik heb een nieuwe huisarts en was daar deze week voor het eerst voor andere zaken. Voelt nu al zo veel fijner aan dan mijn vorige huisarts. Kreeg echt het gevoel dat ik overal voor terecht kan. Heb nog 5 maand bij Yazen, maar ik wil daarvoor toch wel graag het gesprek aan gaan en kijken of ik ook via hen dan de Mounjaro kan krijgen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in