De wolf in Nederland

donderdag 28 augustus 2025 om 06:31
Het was in ieder geval terrein dat hij nog minder frequent bezocht had.louise1 schreef: ↑27-08-2025 17:09Nou ja, verder getrokken? Dit is, zeker voor een wolf, niet héél ver van zijn woongebied af hoor. Tenminste, als we het hebben over wolf GW3237m. Het militair terrein waar die wolf zijn nest heeft is voor een wolf binnen een kwartier te lopen.
Maar wel balen dat hij die hoek nu aan het verkennen is: ik ga daar regelmatig met de hond wandelen, hij kan daar lekker in de beek poedelen. Op de UH is alles afgesloten voor honden.
Bij zijn eigen territorium was op dat moment een groep mensen met megafoons in de weer, ze huilden als wolven. Misschien dat hij daarom voor deze keer wat verder ging kijken.
donderdag 28 augustus 2025 om 10:42
Ja, dat was ook idioot. Zij een hoop kabaal maken, wolf ondertussen maar even ergens anders wat schapen te pakken nemen.
Vond het wel triest, waren leuke schapen. En ik bedoelde inderdaad dat hij op die plek nog geen problemen had veroorzaakt. Het is aan die kant van Amersfoort heel groen/ bossig en hij kan makkelijk nog wat verder richting de stad. Straks blijft er geen ruimte meer over waar mensen kunnen wandelen/ honden kunnen loslopen etc.
huismuis
donderdag 4 september 2025 om 22:29
donderdag 4 september 2025 om 22:33
Valt mee hoor, is maar een paar km van waar dat BSO-kindje aangevallen is. Het heet anders, maar het Lockhorsterbos grenst gewoon aan een stuk van Den Treek waar vaker een wolf gezien wordt en dat vorig zomer afgezet was.
Ik was meer verbaasd dat het midden op de dag gebeurde op een stuk weiland dat ingeklemd wordt door menselijke activiteit, maar wellicht speelt die lawaaiactie daar dan idd een rol in.
amaryllis wijzigde dit bericht op 05-09-2025 14:06
5.52% gewijzigd
donderdag 4 september 2025 om 23:10
ik stem op 'anders' en vind dat best lastig want wat is dit een beladen topic.
Andere en dan:
Andere en dan:
- om toe te staan dat de wolf door de Provincie via faunabeheer wordt afgeschrokken of bepaintballed, zodat ze mensenschuw blijven vanaf jongere leeftijd.
- een afschotvergunning, enkel voor faunabeheer zelf, voor wolven die herhaaldelijk bijvoorbeeld in de bebouwde kom komen of waarbij bij ontlastingsanalyse blijkt dat het menu vooral bestaat uit bijvoorbeeld schaap.
- een algemene vergunning binnen de bebouwde kom. Ik vind het best bijzonder dat ze in Polen en Frankrijk wel succesvol wolven weren uit toeristische wandelgebieden en sowieso natuurlijk stedelijk gebied. Kennelijk lukte de provincies dat hier nog niet met haar faunabeheer, ook door de eigen wat vooringenomen houding naar critici van beide kanten. Hopelijk verbetert dat
- Een aantal soorten en iedere kruising daarvan verbieden
- bij bijt- en vechtincidenten veel strengere straffen voor eigenaar en helaas ook voor de hond zelf
- de aanlijnplicht strenger monitoren
- actieve campagne over wat het betekent om een hond te hebben, hoe je die kort houdt, dat je honden in de pupfase actief kunt afleren contact te zoeken met vreemde mensen (!*)
- normaliseren een tik te geven als een hond ongevraagd lang aan je snuffelt op openbaar terrein
- landelijke monitoring van bijtincidenten herintroduceren
*ik zag dat laatst een hondeneigenaresse heel slim doen. Ze had haar pup een hesje aan gedaan met 'in training, niet aaien' erop, zodat deze niet ongevraagd aangehaald zou worden in het openbaar. Ze had hier eerder ook goede ervaring mee en haar oudere hond bleef inderdaad fantastisch onder appel en leek ook rustiger, gelukkiger.
vrijdag 5 september 2025 om 08:39
Het meisje is gebeten in haar zij. Dit is door DNA vastgesteld; ze is niet allen maar omver gelopen, ze is niet in een bramenstruik gevallen. Ze had beetwonden in haar zij en is dus gebeten door een wolf. Laten we het beestje bij de naam noemen en bij de feiten blijven.Amaryllis schreef: ↑04-09-2025 22:33Valt mee hoor, is maar een paar km van waar dat BSO-kindje omver gelopen is. Het heet anders, maar het Lockhorsterbos grenst gewoon aan een stuk van Den Treek waar vaker een wolf gezien wordt en dat vorig zomer afgezet was.
Ik was meer verbaasd dat het midden op de dag gebeurde op een stuk weiland dat ingeklemd wordt door menselijke activiteit, maar wellicht speelt die lawaaiactie daar dan idd een rol in.
Sorry als ik wat kribbig overkom maar door deze onwaarheden te blijven schrijven zijn er misschien mensen die denken dat het allemaal wel meevalt met die wolf. Dat is niet zo. Het valt niet mee.
Poep, wie heeft jou gescheten?
vrijdag 5 september 2025 om 08:46
Excuses, dat had ik gemist. De berichten vorig zomer hadden het alleen over wolven-DNA op de kleding. Jammer dat je gelijk denkt dat ik bewust desinformatie verspreid.louise1 schreef: ↑05-09-2025 08:39Het meisje is gebeten in haar zij. Dit is door DNA vastgesteld; ze is niet allen maar omver gelopen, ze is niet in een bramenstruik gevallen. Ze had beetwonden in haar zij en is dus gebeten door een wolf. Laten we het beestje bij de naam noemen en bij de feiten blijven.
Sorry als ik wat kribbig overkom maar door deze onwaarheden te blijven schrijven zijn er misschien mensen die denken dat het allemaal wel meevalt met die wolf. Dat is niet zo. Het valt niet mee.
vrijdag 5 september 2025 om 09:18
En het valt zeker niet mee, dat lijkt me inmiddels wel duidelijk voor iedereen. Ik ken ook eigenlijk niemand die ontkent dat er incidenten zijn die op z'n zachtst gezegd 'niet wenselijk' zijn voor mensen. De vraag is natuurlijk hoe we hier mee om moeten gaan.
Ikzelf zit een beetje in het midden: ik vind het enerzijds prachtig dat we weer wolven in Nederland hebben en vind het onwenselijk om nu weer alle wolven weg te willen hebben. Anderzijds stoor me aan het beleid en de afwachtende houding van overheden terwijl het al lang duidelijk was dat 'Bram' aan het escaleren was. Al toen dat eerste hondje gegrepen werd was (in mijn ogen) het wachten tot het eerste kind gebeten zou worden.
Maar ik vind ook wat van boeren die steen en been klagen als hun schapen worden aangevallen, maar wel hun vee 10 jaar nadat de eerste wolf hier kwam nog steeds achter een lullig prikkeldraadje laten staan. Ik ben het ook niet eens met natuurorganisaties die zich verzetten tegen het afschrikken van wolven, om ze weer schuw te maken. En ik stoor me enorm aan mensen die de wolven voeren en opjagen in afgesloten gebieden om ze op de foto te zetten.
Tegelijkertijd weet ik zelf ook niet goed hoe nu verder. Die wolven zijn er, net als de mensen. Bovendien zijn de mensen verdeeld over de oplossing: allemaal of probleemgevallen afschieten, ze hun eigen reservaten geven, vee & kinderen beschermen, het risico aanvaarden, etc.
vrijdag 5 september 2025 om 09:28
Totaal off-topic, maar nu maak je mij ook kribbig haha. Inmiddels alle nieuwsberichten nagelezen. Voor zover ik kan vinden is nooit officieel vastgesteld of er wel of niet gebeten is. Er is een 'mogelijke tandafdruk' die 'verder niet onderzocht is'. (Wat natuurlijk wel had gemoeten, want vorig jaar was het nog heel relevant om te weten of er sprake was van een bewuste aanval of 'oeps je stond in de weg toen ik wegrende'). De ouders en de BSO zijn ervan overtuigd dat ze wel gebeten is. Dat lijkt me aannemelijk, maar het is dus niet onomstoten vastgesteld dat ze gebeten is. Wel staat vast dat ze gevallen is na een confrontatie, dus in feitelijke zin was het zeker geen onwaarheid maar (onbewust) onvolledig.

Mijn punt was ook niet of dat kindje wel of niet gebeten was, maar een reactie op mensen die het opmerkelijk vonden dat in dat gebied schapen waren aangevallen.
We zijn volgens mij dus gewoon eens dat waarheidsvinding belangrijk is en dat de huidige situatie niet wenselijk is.
amaryllis wijzigde dit bericht op 05-09-2025 12:09
19.03% gewijzigd
vrijdag 5 september 2025 om 10:03
https://www.nu.nl/wolf/6322565/dna-onde ... -wolf.html
https://nos.nl/artikel/2534947-vader-do ... elt-foto-s
Op de foto's van het NOS artikel staan de punctiewonden van de tanden onder en rechts van haar navel.
Op de foto's van het NOS artikel staan de punctiewonden van de tanden onder en rechts van haar navel.
vrijdag 5 september 2025 om 12:13
Volgens mij is inmiddels wel duidelijk voor iedereen dat er (minstens) een wolf is die kinderen bijt op de Utrechtse Heuvelrug, dus ik weet niet precies wie je probeert te overtuigen en van wat.louise1 schreef: ↑05-09-2025 10:03https://www.nu.nl/wolf/6322565/dna-onde ... -wolf.html

Wel gek dat deze berichten niet naar boven komen als ik via Google News zoek op het incident. Blijft wonderlijk hoe zo'n algoritme werkt.
vrijdag 5 september 2025 om 12:27
vrijdag 5 september 2025 om 13:21
Ik ben ook wel benieuwd en benijd de Provincie niet of en wanneer ze gaan communiceren over wanneer een wolf inderdaad is geschoten. Samenvattend zijn er drie probleemwolven waarvoor een afschotbeschikking is gegeven, waarvan de laatste gisteren.
- Van GW4655m (de Veluwse hardloopster) weten we dat deze tussen medio juli en medio augustus niet is gesignaleerd. Daarna heeft de Provincie geen update gegeven of hij wel/niet is gezien of afgeschoten.
- gw3732m is geen update over sinds 2 augustus van Provincie Utrecht.
- GW4003m (Barneveld, Voorthuizen) is gezien het voorspelbaarder gedrag waarschijnlijk (?) sneller te vinden. Dat zou echt een kwestie van dagen kunnen zijn.
Ik ben bij die laatste wolf heel benieuwd of dit mogelijk een halve Saarloos is, oftewel kwart herder is, wat in Duitsland wel is aangetroffen. Weet iemand of hierop getest wordt?
- Van GW4655m (de Veluwse hardloopster) weten we dat deze tussen medio juli en medio augustus niet is gesignaleerd. Daarna heeft de Provincie geen update gegeven of hij wel/niet is gezien of afgeschoten.
- GW4003m (Barneveld, Voorthuizen) is gezien het voorspelbaarder gedrag waarschijnlijk (?) sneller te vinden. Dat zou echt een kwestie van dagen kunnen zijn.
Ik ben bij die laatste wolf heel benieuwd of dit mogelijk een halve Saarloos is, oftewel kwart herder is, wat in Duitsland wel is aangetroffen. Weet iemand of hierop getest wordt?
vrijdag 5 september 2025 om 13:33
Er wordt een DNA test gedaan en uitgebreide autopsie. Er is een databank met daarin de gegevens van duizenden wolven, van sommige wolven weten ze dus de stamboom van meerdere generaties terug.Madrigalscapybara schreef: ↑05-09-2025 13:21Ik ben ook wel benieuwd en benijd de Provincie niet of en wanneer ze gaan communiceren over wanneer een wolf inderdaad is geschoten. Samenvattend zijn er drie probleemwolven waarvoor een afschotbeschikking is gegeven, waarvan de laatste gisteren.
vrijdag 5 september 2025 om 13:44
Huh, nu snap ik het niet meer. Jij begint over een meisje op de BSO bij Den Treek die omver gelopen is door een wolf. Hierop reageer ik dat dat meisje zelfs gebeten is in haar zij door een wolf, niet alleen maar omvergelopen. Jij zegt dat dat je daar niets over kunt vinden (dat kan). Ik kom dan met nieuwsartikelen die dat onderbouwen. Vervolgens vraag jij je af wie ik probeer te overtuigen?? Ondertussen beticht jij mij er onterecht van dat ik jou beticht van desinformatie verspreiden. Rare discussie op deze manier.Amaryllis schreef: ↑05-09-2025 12:13Volgens mij is inmiddels wel duidelijk voor iedereen dat er (minstens) een wolf is die kinderen bijt op de Utrechtse Heuvelrug, dus ik weet niet precies wie je probeert te overtuigen en van wat.![]()
Wel gek dat deze berichten niet naar boven komen als ik via Google News zoek op het incident. Blijft wonderlijk hoe zo'n algoritme werkt.
vrijdag 5 september 2025 om 13:45
Plus dat de afschot vergunning vrij specifiek is: het mag alleen in een bepaald gebied en door een beperkt groepje mensen. Ze mogen ook alleen schieten als ze zeker weten dat het de juiste wolf is (dus niet op elke grijze flits in het bos).
vrijdag 5 september 2025 om 13:51
Dat is niet vrij specifiek voor dit geval, dat is standaard voor de jacht. In gebiedje X mag een dier van dat geslacht, van die leeftijd worden geschoten. Er wordt dus altijd eerst langdurig geobserveerd en bij twijfel wordt er niet geschoten. In NL wordt er nooit geschoten op een flits.
vrijdag 5 september 2025 om 13:52
Ok, dan begreep ik je verkeerd. Ik zie alleen nog steeds niet in waarom mijn eerste bericht onwaar zou zijn. Ze is namelijk ook gewoon daadwerkelijk gevallen. Je hebt gelijk dat omver geduwd wellicht een iets nauwkeurigere formulering is, maar gaat het je echt daarom?louise1 schreef: ↑05-09-2025 13:44Huh, nu snap ik het niet meer. Jij begint over een meisje op de BSO bij Den Treek die omver gelopen is door een wolf. Hierop reageer ik dat dat meisje zelfs gebeten is in haar zij door een wolf, niet alleen maar omvergelopen. Jij zegt dat dat je daar niets over kunt vinden (dat kan). Ik kom dan met nieuwsartikelen die dat onderbouwen. Vervolgens vraag jij je af wie ik probeer te overtuigen?? Ondertussen beticht jij mij er onterecht van dat ik jou beticht van desinformatie verspreiden. Rare discussie op deze manier.
Dat ze daarnaast gebeten is maakt dat niet opeens onwaar, wel onvolledig. Dat heb ik meteen toegegeven en vervolgens blijf je hameren op dat het eerste bericht niet klopte. Je wordt daar boos van en ik vind het niet leuk dat je blijft beweren dat ik onwaarheden verkondig. Het doel van mijn post was volgens mij overduidelijk om de locatie te duiden, niet om de details van de aanval te beschrijven.
Ik verwijs nou eenmaal naar de incidenten als "dat hondje", "dat meisje van de BSO" en "het jongetje bij de Pyramide". Daar noem ik nooit alle details. Dat zou gesprekken over de wolf erg lang maken.

De specifieke links die jij stuurde kreeg ik vandaag, ruim een jaar na dato, niet in mijn Google News resultaten. Dat vind ik opmerkelijk ja. Overigens staat daar ook in dat er geen fysiek bewijs is en de experts verdeeld zijn. Ik ben zelf geen wondendeskundige, dus kan het zelf niet beoordelen. Dat hoeft ook niet. Ik heb geen reden om aan de getuigenverklaring van het meisje of de BSO te twijfelen, mocht je je dat afvragen. Het maakt voor de vraag wat te doen met de wolf ook weinig uit in mijn ogen.
Maar lets agree to disagree. We zijn het eens over het incident, alleen vindt jij mijn eerste beknopte verwijzing ernaar onwaar, ik vind het onvolledig.
amaryllis wijzigde dit bericht op 05-09-2025 13:57
9.41% gewijzigd
vrijdag 5 september 2025 om 13:56
Alsjeblieft. https://www.bij12.nl/actueel/g23237m-be ... usterlitz/Amaryllis schreef: ↑05-09-2025 13:52De specifieke links die jij stuurde kreeg ik vandaag, ruim een jaar na dato, niet in mijn Google News resultaten. Dat vind ik opmerkelijk ja. Overigens staat daar ook in dat er geen fysiek bewijs is en de experts verdeeld zijn. Ik ben zelf geen wondendeskundige, dus kan het zelf niet beoordelen. Dat hoeft ook niet. Ik heb echter geen reden om aan de getuigenverklaring van het meisje of de BSO te twijfelen, mocht je je dat afvragen, en het maakt voor de vraag wat te doen met de wolf ook weinig uit in mijn ogen.
Maar lets agree to disagree. We zijn het eens over het incident, alleen vindt jij mijn eerste beknopte verwijzing ernaar onwaar, ik vind het onvolledig.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in