Waarom passen nederlanders zich zo graag aan?
vrijdag 5 september 2025 om 01:37
Misschien zie ik het verkeerd hoor, vandaar ook dit topic maar ik vraag me dus af waarom Nederlanders zich zo graag aanpassen terwijl dit omgekeerd vaak helemaal niet gebeurd.
Wanneer "we" naar Duitsland gaan (ik ga elke maand) dan worden we geacht om ons duits op te poetsen en vooral duits te praten daar. Nu is mijn duits belabberd, ik versta het prima maar spreken is een heel ander verhaal. Toch doe je je best. Als "we" naar Frankrijk gaan dan worden we geacht om mensen in het frans te woord te staan. Fransen kunnen daar ook echt onredelijk lullig over doen.
Omgekeerd zie ik dit nooit gebeuren. Mijn beste vriendin heeft een broodjeszaak in een populaire stad. Ik help haar weleens een dagje en ik heb het nog nooit meegemaakt dat een duitser of fransman ook maar probeerde in het Nederlands te bestellen. Sterker nog, ook in eigen land word verwacht dat wij duits en frans maar verstaan of op z'n minst uitvogelen wat ze bedoelen.
Ik vraag me weleens af waat wij Nederlanders het heel normaal vinden om ons aan te passen terwijl dit omgekeerd meestal niet het geval is. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Wanneer "we" naar Duitsland gaan (ik ga elke maand) dan worden we geacht om ons duits op te poetsen en vooral duits te praten daar. Nu is mijn duits belabberd, ik versta het prima maar spreken is een heel ander verhaal. Toch doe je je best. Als "we" naar Frankrijk gaan dan worden we geacht om mensen in het frans te woord te staan. Fransen kunnen daar ook echt onredelijk lullig over doen.
Omgekeerd zie ik dit nooit gebeuren. Mijn beste vriendin heeft een broodjeszaak in een populaire stad. Ik help haar weleens een dagje en ik heb het nog nooit meegemaakt dat een duitser of fransman ook maar probeerde in het Nederlands te bestellen. Sterker nog, ook in eigen land word verwacht dat wij duits en frans maar verstaan of op z'n minst uitvogelen wat ze bedoelen.
Ik vraag me weleens af waat wij Nederlanders het heel normaal vinden om ons aan te passen terwijl dit omgekeerd meestal niet het geval is. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
vrijdag 5 september 2025 om 12:38
"Allemachtig prachtig, achthonderd achtentachtig!"Pelle schreef: ↑05-09-2025 10:54ik heb nog niks gelezen, dus waarschijnlijk mosterd.
Ik praat helemaal geen Frans en Duits meer. In Frankrijk red ik me prima met Engels.
En ik heb in meerdere vakantielanden meegemaakt dat ze Nederlands proberen te praten. Tunesië 20 jaar geleden al en onlangs nog op Gran Canaria.
Dus ik herken het niet.
Verder spreken er wereldwijd 300 miljoen mensen Frans en 24 miljoen mensen Nederlands. Aldus AI.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
vrijdag 5 september 2025 om 12:40
Wellicht dat het behulpzame richting anderstaligen ook wel een beetje in de Nederlandse cultuur zit. Ik heb vaak gehoord van internationale kennissen en collega’s dat ze zo’n moeite hebben om Nederlands te leren omdat Nederlanders altijd naar Engels overschakelen. Misschien dat het ook de andere kant op werkt, dat we meer geneigd zijn de taal van de ander te spreken om het voor hen makkelijker te maken?
vrijdag 5 september 2025 om 12:43
Ik vind het altijd vooral heel erg op plekken waar ik verwacht dat mensen zich ingetogen gedragen. In musea bijvoorbeeld. Hoor je ineens keihard: "Mees! Tibbe!! kijk 's even hier!!! Dát is leuk hè!!!" of hoor je zo'n kinderstem er superluid bovenuit: Gaan we naar het winkeltje? Waar gaan we straks eten??!"Maleficent schreef: ↑05-09-2025 12:26Ik heb recent nog gevlogen en er zat op het vliegveld een vol getatoeëerd stel, die hadden enorme stennis geschopt dat ze geen sloffen sigaretten mochten kopen taxfree (is alleen als je de EU uitgaat kennelijk). Ook naderhand kon iedereen meegenieten van het luidruchtige geklaag over hoe belachelijk dat was. Mevrouw klonk alsof ze 3 pakken shag voor het ontbijt eet en mijnheer hoestte en rochelde als een COPD-er in het laatste stadium.Ja dan schaam je je echt niet voor je landgenoten hoor.
vrijdag 5 september 2025 om 12:56
Waarom zou je je schamen? Ieder land kent zich misdragende figuren. Niet exclusief voor Nederland. Integendeel.Maleficent schreef: ↑05-09-2025 12:26Ik heb recent nog gevlogen en er zat op het vliegveld een vol getatoeëerd stel, die hadden enorme stennis geschopt dat ze geen sloffen sigaretten mochten kopen taxfree (is alleen als je de EU uitgaat kennelijk). Ook naderhand kon iedereen meegenieten van het luidruchtige geklaag over hoe belachelijk dat was. Mevrouw klonk alsof ze 3 pakken shag voor het ontbijt eet en mijnheer hoestte en rochelde als een COPD-er in het laatste stadium.Ja dan schaam je je echt niet voor je landgenoten hoor.
vrijdag 5 september 2025 om 12:57
Mwoah, Amerikanen en Duitsers kunnen er wat dat betreft ook wat van hoor. Net als Italianen trouwens, Spanjaarden en ga zo maar door. Alleen Aziaten zijn wat bescheidener.Dala schreef: ↑05-09-2025 12:43Ik vind het altijd vooral heel erg op plekken waar ik verwacht dat mensen zich ingetogen gedragen. In musea bijvoorbeeld. Hoor je ineens keihard: "Mees! Tibbe!! kijk 's even hier!!! Dát is leuk hè!!!" of hoor je zo'n kinderstem er superluid bovenuit: Gaan we naar het winkeltje? Waar gaan we straks eten??!"
Ik woon in een toeristenstad en bezoek vaak musea , dus ervaringsdeskundige

I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
vrijdag 5 september 2025 om 12:58
Ik ben gek op talen. Talen leren is ook nuttig. Zou het jammer vinden.Wombat schreef: ↑05-09-2025 11:13Ik vind dat dus wel shocking. Ja, er zijn meer Duitsers dan Nederlanders, maar het is een veel onlogischere keuze voor Duitsers. En zelfs als je met de bevolkingsaantallen rekening houdt is het nog scheef. Er zijn nu meer dan 10x zoveel Duitse studenten Nederlands als Nederlandse studenten Duits. 2000 tegen 160. Frans hetzelfde verhaal. Een taal studeren is niet meer populair in Nederland.
Nog even en we leren geen Frans en Duits meer op school, niet als bewuste keuze maar simpelweg omdat er geen leraren meer te vinden zijn. Met ongeveer 5 studenten per universiteit per jaar gaat het lerarentekort gigantisch zijn. En wie slecht onderwijs krijgt, heeft ook minder zin om dat dan te gaan studeren.
vrijdag 5 september 2025 om 13:06
Meest asociale Nederlanders die ik op vakantie ben tegen gekomen rijden toch echt meestal in een Tesla en hebben zo op het oog een management- of consultantfunctie. Al scoort dit makkelijker natuurlijk.Maleficent schreef: ↑05-09-2025 12:26Ik heb recent nog gevlogen en er zat op het vliegveld een vol getatoeëerd stel, die hadden enorme stennis geschopt dat ze geen sloffen sigaretten mochten kopen taxfree (is alleen als je de EU uitgaat kennelijk). Ook naderhand kon iedereen meegenieten van het luidruchtige geklaag over hoe belachelijk dat was. Mevrouw klonk alsof ze 3 pakken shag voor het ontbijt eet en mijnheer hoestte en rochelde als een COPD-er in het laatste stadium.Ja dan schaam je je echt niet voor je landgenoten hoor.
vrijdag 5 september 2025 om 13:16
Dan is het waarschijnlijk zo dat me dat Nederlands meteen opvalt.
vrijdag 5 september 2025 om 13:17
Nooit groepen Chinezen tegen gekomen dan? Lomp, onbeschoft, luidruchtig.
vrijdag 5 september 2025 om 13:48
Dat doe ik met het Portugees. Je steekt er inderdaad best wat van op. Alleen een gesprek voeren in het Portugees is mij echt te hoog gegrepen.Maleficent schreef: ↑05-09-2025 12:12Waarom ga je geen Duolingo doen dan? Ik kon na 3 maanden (10 minuten per dag) leren echt al wel wat woorden herkennen op vakantie, op gevels en reclameborden enzo. Superleuk. Ja als ze gaan praten op hun tempo wordt het wel anders natuurlijk.![]()
vrijdag 5 september 2025 om 14:23
vrijdag 5 september 2025 om 14:53
Volgens mij is dat ook iets Nederlands eigen om te ergeren aan Nederlanders in het buitenland. Het idee dat je niemand uit je eigen land in het buitenland wil tegenkomen omdat je op vakantie bent terwijl iemand zelf ook Nederlandse toerist is. Daarnaast praten Nederlanders relatief luid, al snap ik dat het vervelend is wanneer je iets stiller hoort te zijn.Dala schreef: ↑05-09-2025 12:43Ik vind het altijd vooral heel erg op plekken waar ik verwacht dat mensen zich ingetogen gedragen. In musea bijvoorbeeld. Hoor je ineens keihard: "Mees! Tibbe!! kijk 's even hier!!! Dát is leuk hè!!!" of hoor je zo'n kinderstem er superluid bovenuit: Gaan we naar het winkeltje? Waar gaan we straks eten??!"
Ik woon in het buitenland op een toeristische plek en ik stond laatst naast een Nederlander die echt niet snapte wat de verkoopster zei. Dus ik vertaalde het. Kreeg ik als reactie: “er zitten ook overal Nederlanders “.
vrijdag 5 september 2025 om 14:54
Als je een gemiddelde Walmart binnenstapt dan weet je ook niet wat je ziet soms. Zeker als Nederlander kijk je daar je ogen uit en lijkt zelfs de meest asociale Nederlander super netjes.
vrijdag 5 september 2025 om 15:00
Eens hoor, ik vind het ook leuk. Anderen vinden het ook leuk aangezien ik mezelf nog weleens voor schut zet. Laatst was een medewerker mij iets aan het uitleggen in het duits en ik begreep het helemaal. Dus ik kijk haar aan en zeg vol trots "Ich snapf!". met dat ik het zei kon ik mezelf wel een schop geven. Maar goed, het geeft wel een leuke sfeer.Grasgevoerd schreef: ↑05-09-2025 10:02Ik kom elke week in Duitsland. En probeer altijd Duits. Zie dat niet als aanpassen, maar juist als leuk. Sterker nog, ik word altijd een beetje nijdig als ze in het Nederlands terug praten. Of - helemaal horror - Nederlanders voor of achter me die niet eens moeite doen.
Ik ga niet naar een plaats waar heel veel Nederlanders naartoe gaan (er zijn er genoeg maar niet genoeg zodat winkelpersoneel NL spreekt), en ik maak het nooit mee dat ik in het Nederlands te woord word gestaan. Ik herken ook wat je zegt over dat sommige mensen maar helemaal niks zeggen bij de kassa. Dat is niet netjes. Hoewel ik dit in NL zelf ook regelmatig zie, nederlanders in Nederland die kassapersoneel doodzijgen.
vrijdag 5 september 2025 om 15:47
Dat klopt wel inderdaad. Nu weet ik niet of andere toeristen (bv Duitsers of Italianen) daar ook last van hebben als zij op vakantie zijn en een andere Duitser of Italiaan zien of horen.Elsy schreef: ↑05-09-2025 14:53Volgens mij is dat ook iets Nederlands eigen om te ergeren aan Nederlanders in het buitenland. Het idee dat je niemand uit je eigen land in het buitenland wil tegenkomen omdat je op vakantie bent terwijl iemand zelf ook Nederlandse toerist is. Daarnaast praten Nederlanders relatief luid, al snap ik dat het vervelend is wanneer je iets stiller hoort te zijn.
Ik woon in het buitenland op een toeristische plek en ik stond laatst naast een Nederlander die echt niet snapte wat de verkoopster zei. Dus ik vertaalde het. Kreeg ik als reactie: “er zitten ook overal Nederlanders “.
Ik vraag me wel af waar het aan ligt dat het zo vervelend voelt. Ik ga vrijwel alleen naar plekken die sowieso al heel bekend zijn dus bij mij speelt niet het gevoel van "dacht ik eindelijk een pareltje gevonden te hebben blijkt mijn halve land het ook te kennen". Het gaat om grote bekende steden of populaire kampeer- of vakantieplaatsen. Verre van uniek dus en dat streef ik ook niet na. Maar waarom ik Nederlanders op vakantie dan niet leuk vind weet ik ook niet.
vrijdag 5 september 2025 om 16:15
Maar niets is zo erg als Spaanse toeristen die gaan fietsen in Amsterdam omdat in de reisgids staat dat je in Amsterdam een fiets moet huren. En als ze dan niet fietsen hebben ze weer niet door dat ze op het fietspad lopen.

vrijdag 5 september 2025 om 16:24
Italianen hebben het meestal niet, Duitsers weet ik niet zeker, maar Belgen (Nederlandse kant) hebben het volgens mij ook. Ik heb geen idee waar het door komt want vrijwel iedereen is toeristDala schreef: ↑05-09-2025 15:47Dat klopt wel inderdaad. Nu weet ik niet of andere toeristen (bv Duitsers of Italianen) daar ook last van hebben als zij op vakantie zijn en een andere Duitser of Italiaan zien of horen.
Ik vraag me wel af waar het aan ligt dat het zo vervelend voelt. Ik ga vrijwel alleen naar plekken die sowieso al heel bekend zijn dus bij mij speelt niet het gevoel van "dacht ik eindelijk een pareltje gevonden te hebben blijkt mijn halve land het ook te kennen". Het gaat om grote bekende steden of populaire kampeer- of vakantieplaatsen. Verre van uniek dus en dat streef ik ook niet na. Maar waarom ik Nederlanders op vakantie dan niet leuk vind weet ik ook niet.

Italianen die in het buitenland wonen trekken juist wel naar elkaar toe. Die gaan dan ook samen dingen doen.
vrijdag 5 september 2025 om 16:30
Ja, precies. Ik weet dus ook niet wat het is. Want het is niet dat ik in Praag, Londen, in de Eifel of Normandië denk: ik wil eigenlijk bij voorkeur tussen de locals zitten. Maar waarom nou liever niet teveel Nederlandse medetoeristen? Ik kan het ook niet verklaren.Elsy schreef: ↑05-09-2025 16:24Italianen hebben het meestal niet, Duitsers weet ik niet zeker, maar Belgen (Nederlandse kant) hebben het volgens mij ook. Ik heb geen idee waar het door komt want vrijwel iedereen is toeristMaar het is ook als je in het buitenland woont. Op m’n man’s werk zit een andere Nederlander en die kijkt m’n man niet eens aan als hij langsloopt. Wij zoeken Nederlanders niet speciaal op maar vermijden ze ook niet. Het gaat er vooral om hoe iemand is.
Italianen die in het buitenland wonen trekken juist wel naar elkaar toe. Die gaan dan ook samen dingen doen.
vrijdag 5 september 2025 om 17:07
Ik vind het op vakantie af en toe wel handig dat ze me niet overal verstaan en dat ik vrij kan sprekenDala schreef: ↑05-09-2025 15:47Dat klopt wel inderdaad. Nu weet ik niet of andere toeristen (bv Duitsers of Italianen) daar ook last van hebben als zij op vakantie zijn en een andere Duitser of Italiaan zien of horen.

Ik hoef dus niet perse Vlamingen of Nederlanders tegen te komen, want dan moet ik continu verschrikkelijk opletten wat ik vertel.
En ik voel me ook meer "op vakantie" als ik niet heel de tijd Nederlands of Vlaams rond me hoor.
"Naar het buitenland" en "op reis" staat voor mij toch echt wel voor een stuk gelijk met "andere talen horen" en "anoniem zijn".
Als ik dan toch een Vlaming of Nederlander op het terras spot probeer ik te voorkomen dat ie te weten komt dat ik hem / haar kan verstaan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 5 september 2025 om 17:14
Wissewis schreef: ↑05-09-2025 17:07Ik vind het op vakantie af en toe wel handig dat ze me niet overal verstaan en dat ik vrij kan spreken.
Ik hoef dus niet perse Vlamingen of Nederlanders tegen te komen, want dan moet ik continu verschrikkelijk opletten wat ik vertel.
En ik voel me ook meer "op vakantie" als ik niet heel de tijd Nederlands of Vlaams rond me hoor.
"Naar het buitenland" en "op reis" staat voor mij toch echt wel voor een stuk gelijk met "andere talen horen" en "anoniem zijn".
Als ik dan toch een Vlaming of Nederlander op het terras spot probeer ik te voorkomen dat ie te weten komt dat ik hem / haar kan verstaan.
Aaah ik denk dat dit inderdaad wel de kern raakt. Ik voel me niet meteen minder op vakantie en ben ook niet zo bezig met opletten met wat ik zeg maar ik denk dat ik me onbewust inderdaad aangetast voel in mijn anonimiteit.
vrijdag 5 september 2025 om 18:54
Er zijn denk ik Nederlanders die totaal geen moeite doen en Nederlanders die dat juist wel doen. Heb wel de indruk dat er meer Nederlanders zijn die moeite doen dan dat het geval is bij de meeste andere nationaliteiten. Maar ik kan dat niet hard maken.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
zaterdag 6 september 2025 om 00:27

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in