hoe omgaan met nare opmerkingen
dinsdag 9 september 2025 om 15:47
Hallo allemaal,
Ik lees hier al wat jaren mee,maar dit is mijn eerste topic.
De laatste dagen zit ik niet lekker in mijn vel.
Het is de zoveelste keer dat een ouder familielid een nare opmerking tegen me heeft gemaakt.
We hebben eigenlijk bijna nooit contact met elkaar, we zien elkaar alleen op verjaardagen.
Hoe aardig ik ook doe, ik krijg altijd rare opmerkingen van haar.
Ze geeft me het gevoel alsof ik minder waard ben,ze kijkt ontzettend op mensen neer.
voorbeeld:
Toen ik een tijdje niet kon werken door ziekte ( kanker) kreeg ik van anderen te horen dat ze me maar een verwende prinses vind.
alles draaid bij haar om werk.
Ook zegt ze tegen anderen dat ze me "observeerd" ( geen idee waarom)
Ik rij in een te dure auto ( mijn auto is van 2010 en absoluut niet duur)
Ze maakt opmerkingen dat ik bang ben mijn handjes vies te maken of te laten wapperen.
( ik werk in de bouw/installatietechniek en ben altijd aan het klussen of wel iets aan het doen)
Een paar dagen terug begon ze dat ik er niet goed uitzag, sportte ik nog wel? ik was dik, wat deed ik daar? ik zei dat ik een vrije dag had en hier hetzelfde deed als zij, toen maakte ze de opmerking dat ik ook had kunnen sporten ipv hier op mijn vrije dag zitten.( ik ben wel iets te zwaar maar dit valt reuze mee)
Het rare is dat ze zelf 2 keer zo dik als mij is,zelf echt alles maar gekregen heeft enz.
Ik weet niet wat ik met dit verhaal wil, het zit me ontzettend hoog, het liefst wil ik haar nooit meer zien/ spreken,maar dit gaat niet lukken denk ik.
Ik merk dat ik er niet meer tegen kan, ik sta echt op het punt om er alles uit te gooien tegen haar.
Dit wil ik niet aangezien het een oudere vrouw is.
Maar ik kan dit ook niet meer accepteren.
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
(Sorry voor het hele lange verhaal)
Ik lees hier al wat jaren mee,maar dit is mijn eerste topic.
De laatste dagen zit ik niet lekker in mijn vel.
Het is de zoveelste keer dat een ouder familielid een nare opmerking tegen me heeft gemaakt.
We hebben eigenlijk bijna nooit contact met elkaar, we zien elkaar alleen op verjaardagen.
Hoe aardig ik ook doe, ik krijg altijd rare opmerkingen van haar.
Ze geeft me het gevoel alsof ik minder waard ben,ze kijkt ontzettend op mensen neer.
voorbeeld:
Toen ik een tijdje niet kon werken door ziekte ( kanker) kreeg ik van anderen te horen dat ze me maar een verwende prinses vind.
alles draaid bij haar om werk.
Ook zegt ze tegen anderen dat ze me "observeerd" ( geen idee waarom)
Ik rij in een te dure auto ( mijn auto is van 2010 en absoluut niet duur)
Ze maakt opmerkingen dat ik bang ben mijn handjes vies te maken of te laten wapperen.
( ik werk in de bouw/installatietechniek en ben altijd aan het klussen of wel iets aan het doen)
Een paar dagen terug begon ze dat ik er niet goed uitzag, sportte ik nog wel? ik was dik, wat deed ik daar? ik zei dat ik een vrije dag had en hier hetzelfde deed als zij, toen maakte ze de opmerking dat ik ook had kunnen sporten ipv hier op mijn vrije dag zitten.( ik ben wel iets te zwaar maar dit valt reuze mee)
Het rare is dat ze zelf 2 keer zo dik als mij is,zelf echt alles maar gekregen heeft enz.
Ik weet niet wat ik met dit verhaal wil, het zit me ontzettend hoog, het liefst wil ik haar nooit meer zien/ spreken,maar dit gaat niet lukken denk ik.
Ik merk dat ik er niet meer tegen kan, ik sta echt op het punt om er alles uit te gooien tegen haar.
Dit wil ik niet aangezien het een oudere vrouw is.
Maar ik kan dit ook niet meer accepteren.
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
(Sorry voor het hele lange verhaal)
woensdag 10 september 2025 om 10:07
Als je vindt dat het je niet mag raken, en het raakt je tóch (logisch), dan heb je een probleem erbij. Dus geef jezelf toestemming om erdoor geraakt te zijn. Daarmee steun je jezelf alvast. Van daaruit is het veel makkelijker om de voor jou bruikbare adviezen hier op te volgen.
Ars longa, vita brevis
woensdag 10 september 2025 om 10:18
Goede kans dat familielid het niet accepteert dat TO haar onaardig noemt en TO gaat gaslighten: 'ik doe helemaal niet onaardig, ik zeg gewoon wat, jij stelt je altijd zo aan'
Ik zou haar niks vragen. Grens trekken en op afstand houden dit soort types.
woensdag 10 september 2025 om 10:26
Ik heb ook een familielid wat in herhaling valt met vervelende net niet goed bedoelde opmerkingen.
Tip van een coach was ooit om een soort bingokaart te maken met de standaard opmerkingen van dit familielid erin.
Bij iedere ontmoeting kruiste ik in mijn hoofd weer opmerkingen af op de kaart.
Dat maakte het makkelijker voor mij om er verder echt helemaal niets mee te doen en het me niet langer te laten raken.
Tip van een coach was ooit om een soort bingokaart te maken met de standaard opmerkingen van dit familielid erin.
Bij iedere ontmoeting kruiste ik in mijn hoofd weer opmerkingen af op de kaart.
Dat maakte het makkelijker voor mij om er verder echt helemaal niets mee te doen en het me niet langer te laten raken.
She was brave and strong and broken, all at once.
woensdag 10 september 2025 om 10:27
Kikkertje schreef: ↑09-09-2025 16:14Stop met verantwoording afleggen. Aan niets en niemand (dus ook niet het forum).
Weet je wat je kan doen? Gewoon zeggen "ja inderdaad". Oh je vindt me verwend? Oke, dat zal wel. Oh je vindt dat ik mijn handen niet vies wil maken? Nou, inderdaad. Vind je me dik? Oke. Is mijn auto te duur? Nou, dat zal dan wel.
Dan moeten we nog maar zien hoe leuk ze het nog vindt.
Dit vind ik een goeie. De grijze rots methode. Op alles "dat zal dan wel" zeggen.
woensdag 10 september 2025 om 10:43
Ik zou daarmee wel het gevoel hebben dat ik mezelf daarmee verloochen. Waarom meegaan in onwaarheden?Lalaloepsie schreef: ↑10-09-2025 10:27Dit vind ik een goeie. De grijze rots methode. Op alles "dat zal dan wel" zeggen.
woensdag 10 september 2025 om 10:48
Of geef haar groot gelijk!
Zij: Wat moet jij met zo'n grote auto?
Jij: Ja, ik heb een enorme patserbak (en niet: ja, maar hij was heel goedkoop)
Zij: Ja.
Jij: Ja
Zij: Jaaaa...dusssss...
Zij: Jij wordt er niet slanker op.
Jij: Ja, de kilo's komen van alle kanten op me af (en niet: ja, ik laat dat taartje maar staan).
Zij: Jaaaah...dusssss...
Zij kan niet anders dan jóu op dat moment gelijk geven, anders spreekt ze zichzelf tegen. Dan dooft het vuurtje vanzelf uit.
Of misschien haakt ze al eerder af:
Zij: Nou, zo groot is je auto nou ook weer niet...
Jij: Nee
Zij: Neeeeeh.....dusssss....
Zie het als een experiment.
Jij: Ja, de kilo's komen van alle kanten op me af (en niet: ja, ik laat dat taartje maar staan).
Zij kan niet anders dan jóu op dat moment gelijk geven, anders spreekt ze zichzelf tegen. Dan dooft het vuurtje vanzelf uit.
Ars longa, vita brevis
woensdag 10 september 2025 om 10:52
Maar geef je dan zo iemand niet meer munitie, alsin dat ze dan helemaal los gaat ter verdediging en dat ze haar kwetsende opmerkingen tot in de details gaat ontrafelen? Dat is iets wat mij tegenhoudt in zulke gevallen.makreel schreef: ↑09-09-2025 18:09Ik heb ook zo iemand in mijn omgeving, ze gooit er de gekste teksten uit. Ik denk dat ze soms niet echt begrijpt wat ze zegt, maar evengoed is het soms kwetsend. Ik heb me voorgenomen om volgende keer te zeggen: wat onaardig. En het daarbij laten. Geen discussie, geen gesprek. Klaar. Ik ben benieuwd of dat werkt.
Ik had/heb helaas ook zo iemand in mijn omgeving, het gaat in mijn geval om een goede vriendin van een vriendin van mij die ook zomaar ongevraagd kwetsende uitingen heeft en dan vooral om het uiterlijk. Het is heel makkelijk om terug te ketsen in mijn geval, maar dat vind ik dan weer zielig, want het is een vroeg oud uitziende vrouw met erg slechte ogen.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
woensdag 10 september 2025 om 11:02
Maar dan ben jíj weer bezig met het verzinnen van een nare opmerking. Dat kost jou energie en dan gaat zij weer zitten broeden op een andere vermeende tekortkoming van jou. Daar heb je toch helemaal geen zin in?Henk-und-Roelie schreef: ↑10-09-2025 10:52Maar geef je dan zo iemand niet meer munitie, alsin dat ze dan helemaal los gaat ter verdediging en dat ze haar kwetsende opmerkingen tot in de details gaat ontrafelen? Dat is iets wat mij tegenhoudt in zulke gevallen.
Ik had/heb helaas ook zo iemand in mijn omgeving, het gaat in mijn geval om een goede vriendin van een vriendin van mij die ook zomaar ongevraagd kwetsende uitingen heeft en dan vooral om het uiterlijk. Het is heel makkelijk om terug te ketsen in mijn geval, maar dat vind ik dan weer zielig, want het is een vroeg oud uitziende vrouw met erg slechte ogen.
Ars longa, vita brevis
woensdag 10 september 2025 om 11:05
Sowieso doe ik dat niet omdat ik dat zielig vind. Zo steek ik ook niet in elkaar.
Overigens zou ik niets hoeven te verzinnen.
woensdag 10 september 2025 om 11:08
Door het onwaarheden te noemen maak je het onnodig zwaar. Het gaat immers om de mening van een ouder wellicht verward persoon. Die persoon heeft haar mening toch wel ook al is die mening nergens op gebaseerd. Daar verandert een discussie met haar over beginnen niks in denk ik. Dus vandaar "dat zal dan wel". Of "als jij dat vind". Of "tja, dan kan" etc. Manieren om haar mening zo min mogelijk aandacht te geven. Zo'n verjaardag mag je namelijk ook leuk voor jezelf maken.
lalaloepsie wijzigde dit bericht op 10-09-2025 11:10
0.54% gewijzigd
woensdag 10 september 2025 om 11:09
Nee. Dus jij hebt het niet nodig, zij wel.Henk-und-Roelie schreef: ↑10-09-2025 11:05Sowieso doe ik dat niet omdat ik dat zielig vind. Zo steek ik ook niet in elkaar.
Overigens zou ik niets hoeven te verzinnen.
Een dominante hond geeft ook geen sjoege als er een keffertje tegen hem tekeergaat.
Ars longa, vita brevis
woensdag 10 september 2025 om 11:14
Waarom zou je jezelf zo neerhalen? Ik snap dat echt niet.Anna75 schreef: ↑10-09-2025 10:48Of geef haar groot gelijk!
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
woensdag 10 september 2025 om 11:15
Ik heb vast te vaak naar Omdenken geluisterd

Aanvulling: als je het echt over jezelf zou denken, zou ik dit ook niet doen.
anna75 wijzigde dit bericht op 10-09-2025 11:19
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
17.91% gewijzigd
Ars longa, vita brevis
woensdag 10 september 2025 om 11:17
Ik vind het geen omdenken, maar jezelf naar beneden trekken, met wat als doel? Grappig zijn? Assertief lijken?
Gewoon “doe eens lief” of “als je niets aardigs te zeggen hebt, hou dan je mond” of “als je onaardig doet heb ik geen behoefte aan een gesprek met je”.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
woensdag 10 september 2025 om 11:21
Niet veel, eigenlijk. Ik heb het balletje wel eens opgegooid tegen haar dat ik het onbeleefd en raar gedrag vond en gevraagd of zij (die tussenvriendin) zich soms ontevreden over zichzelf voelde.
Geen antwoord op gekregen. Saillant detail is dat dit al bij de eerste kennismaking gebeurde terwijl ik bij de vriendin op bezoek was vanwege het overlijden van een familielid.
Dus TO, kijk niet op van vreemd gedrag van mensen, bovenstaand bericht zegt genoeg. Sommige mensen zijn enorm onbeleefd en grof, en in hun uitingen hoeft geen kern van waarheid in te zitten. Negeren (gray rock methode) dit soort mensen, die moet je niet te vaak om je heen hebben.
henk-und-roelie wijzigde dit bericht op 10-09-2025 11:22
0.18% gewijzigd
woensdag 10 september 2025 om 11:22
Dit zou ik ook eerder doen. Mijn schoonvader heeft dit een paar maanden structureel gedaan met zijn moeder. Hij kwam elke week op bezoek en zodra er een rotopmerking was, stond hij op, zei alleen iets van "Nou, dat was het dan weer voor deze week, ma." en liep vervolgens weg. En de volgende week begon hij er niet over, deed heel gewoon totdat ze weer iets lelijks zei. Dat duurde een poos, maar toen begreep ze het best, al was ze oud.
Niet meekletsen met deze mensen, want ik geloof echt dat als je hardop lelijke dingen over jezelf zegt je dat toch ergens opslaat.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 10 september 2025 om 11:25
Je hoeft iemand niet uit te kafferen hè.1234kfg schreef: ↑09-09-2025 17:17Bedankt voor jullie antwoorden, jullie hebben gelijk.
Ik baal nu ook ontzettend van mezelf dat ik haar er niet op aangesproken heb.
Ze komt er iedere keer weer mee weg.
Op het moment zelf was ik zo verbaasd dat ik er maar weinig op gezegd heb.
Ik snap ook niet dat het me eigenlijk nog verbaasd want dit is de zoveelste keer.
Daar heb ik nu dus spijt van, want ik blijf er nu mee zitten.
Het liefst zeg ik haar flink de waarheid,maar ik denk dat ik dan de halve familie tegen me heb en het alleen maar erger maak.
Het is inderdaad een goed idee om te zeggen dst ik niks meer wil horen wat ze over me te vertellen heeft.
Waarschijnlijk lopen er meer mensen tegen deze opmerkingen aan, maar om de lieve vrede te bewaren, zeggen zij ook niets. In het Engels kennen ze de opmerking: Don't rock the boat. Oftewel verstoor de balans niet. Maar dit wordt niet gezegd tegen degene die werkelijk de balans verstoort, maar tegen de mensen er omheen. Die mensen er omheen moeten stoppen met de boel in balans houden, laat diegene die de balans verstoort maar eens op zijn bek gaan.
In jouw geval: die opmerkingen zorgen voor onbalans en om het niet erger te maken, zeg je niets. Door er wel wat van te zeggen, voel je jezelf beter omdat je voor jezelf opkomt. Daarnaast geef je het signaal aan anderen dat haar opmerkingen niet oké zijn én dat het oké is om niet blij te zijn met haar opmerkingen.
Als ze een opmerking maakt die ongepast is. Zeg: wow, dat is een ongepaste opmerking.
Als het een onaardige opmerking is: zeg dat het een onaardige opmerking is.
Als je dan een reactie krijgt als: maar het is toch zo?! Zeg: Dat is jouw mening, maar de opmerking blijft ongepast/gemeen.
Als je een reactie krijgt als: ik mag toch mijn mening geven? Zeg: Als het niet nuttig, aardig of noodzakelijk is, dan moet je die mening voor je houden. Of: Ik vraag niet om jouw mening, dus geef hem niet.
Geen verdere discussie aangaan.
En als anderen tegen jou klagen omdat jij iets terug hebt gezegd, mag je gewoon aangeven dat jij niet begonnen bent. Of blijkbaar heeft ze niet geleerd om niet zomaar opmerkingen te maken die niet nuttig, aardig of noodzakelijk zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 10 september 2025 om 11:26
Nee, je trekt iets in het belachelijke. Niet jezelf, maar de opmerking van de ander. Je verontschuldigt jezelf juist niet.
Maar goed, ik ben bij mensen waar ik verder niks mee hoef, ook minder van de metacommuncatie: als jij onaardig doet, dan...
Ars longa, vita brevis
woensdag 10 september 2025 om 11:32
O, nou ja, vind ik totaal niet. Zeker niet bij dat soort mensen.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
woensdag 10 september 2025 om 11:34
woensdag 10 september 2025 om 11:49
Als ze je amper kent kunnen die opmerkingen onmogelijk over jou gaan, het gaat dus in feite over haarzelf. Bij haar zit misschien een scheet dwars of een steekje los.
Als mensen verbaal agressief zijn kan ik daar ook weinig mee en reageer ook amper, op zich is dat helemaal niet verkeerd. Een reactie is juist wat ze zoeken.
Als mensen verbaal agressief zijn kan ik daar ook weinig mee en reageer ook amper, op zich is dat helemaal niet verkeerd. Een reactie is juist wat ze zoeken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in