Gezondheid alle pijlers

Wie slikt nog de pil met 50 jaar?

10-09-2025 14:31 53 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ging vandaag een nieuw recept van de pil halen en dat zou dan de laatste keer worden dat het zonder recept mag. Dan wordt ik 50 en wil men gebruik ontmoedigen .
Snap ik van mij hoeft het ook niet. Echter zit ik op mijn bijna 50ste ook niet te wachten op een zwangerschap. Al is die kans miniem. Ik vroeg mij dus af wat de meeste andere vrouwen doen van rond de 50. Pil of niet pil? En dan in het geval dat partner niet gesteriliseerd is.
Blackstarr schreef:
10-09-2025 17:46
Ik ben 47 en wil rond mijn 50e toch wel stoppen. Mijn man is wel gesteriliseerd, maar ik denk dat ik het anders met een condoom wel aan zou durven. Overleg anders eens met de huisarts wat de opties zijn.

Voor degenen die gestopt zijn met 52/53 en nooit meer ongesteld zijn geworden: takelden jullie niet enorm af vanwege de supersnel gedaalde hormoonlevels? Daar ben ik erg bang voor. Ik ken vrouwen met behoorlijk heftige klachten in de peri-menopause en ik ben bang dat het wanneer je opeens stopt er opeens heel hard in hakt…
Is voor iedereen denk ik verschillend. Natuurlijk zie je dat ik ouder ben geworden, 55, maar dat ligt volgens mij niet aan alleen hormonen. Het is ook een natuurlijke proces toch? Mijn huid is wat slapper, conditie wat minder, wat stijver, maar verder geen gekke dingen.
Ik heb net even onderzoek gedaan en een vrouw van 50 heeft jaarlijks 1% kans op zwangerschap bij meerdere keren per week seks. Dat is eigenlijk minder dan ik had verwacht. Stel dat je de terugtrekmethode hanteert dan daalt die kans nog eens behoorlijk.
Nog maar eens over na denken
Redhead70 schreef:
10-09-2025 17:52
Is voor iedereen denk ik verschillend. Natuurlijk zie je dat ik ouder ben geworden, 55, maar dat ligt volgens mij niet aan alleen hormonen. Het is ook een natuurlijke proces toch? Mijn huid is wat slapper, conditie wat minder, wat stijver, maar verder geen gekke dingen.
Ja hoor, het is ook logisch dat dat gebeurt als je ouder wordt. Maar je hebt dus geen gigantische verschillen gemerkt?
Nee, ik ben nog best lenig, niet dikker, al hoor ik dat wel vaak als extra bijkomstigheid. Ik eet hetzelfde als voorheen, dus ook daar niks aparts. Ik loop veel, want 2 honden, maar die heb ik altijd gehad.
Redhead70 schreef:
10-09-2025 18:25
Nee, ik ben nog best lenig, niet dikker, al hoor ik dat wel vaak als extra bijkomstigheid. Ik eet hetzelfde als voorheen, dus ook daar niks aparts. Ik loop veel, want 2 honden, maar die heb ik altijd gehad.
Dat is fijn! Aan de ene kant verwacht ik ook geen ernstige klachten (het schijnt vaak vergelijkbaar te zijn met hoe het bij je moeder was en zij had weinig last), maar ik blijf elke keer die pil maar slikken omdat ik niet goed durf te stoppen. Moet ik misschien toch maar eens doen..
Ik gebruik geen pil, wel AC in de vorm van een mirena. Deze kan bij mij nog blijven zitten tot 54 jaar. Zou zoiets nog een optie voor je zijn als je nog even door wil gaan met AC?
nomennescio wijzigde dit bericht op 10-09-2025 18:49
26.95% gewijzigd
Ik voel me dus beter zonder pil. Mentaal wat stabieler, wat vrolijker
Blackstarr schreef:
Ik ben 47 en wil rond mijn 50e toch wel stoppen. Mijn man is wel gesteriliseerd, maar ik denk dat ik het anders met een condoom wel aan zou durven. Overleg anders eens met de huisarts wat de opties zijn.

Voor degenen die gestopt zijn met 52/53 en nooit meer ongesteld zijn geworden: takelden jullie niet enorm af vanwege de supersnel gedaalde hormoonlevels? Daar ben ik erg bang voor. Ik ken vrouwen met behoorlijk heftige klachten in de peri-menopause en ik ben bang dat het wanneer je opeens stopt er opeens heel hard in hakt…
Met welk doel slik jij de pil nu dan? Omdat je vreest dat het stoppen met de pil een grote invloed heeft op je hormoonlevels? Dat zou ik ook eens met de huisarts bespreken
Sorry, ik ben geen 50 en slik geen pil, maar ik lees dat mirena verlengd is naar 8 jaar? Geldt dat ook voor mirena gezet in 2020?
Airysuit schreef:
10-09-2025 19:06
Sorry, ik ben geen 50 en slik geen pil, maar ik lees dat mirena verlengd is naar 8 jaar? Geldt dat ook voor mirena gezet in 2020?
bij mij zeiden ze 7 jaar, waar het voorheen 5 jaar was. Ik denk dat 5 jaar optimum is en alles onder de 8 jaar nog steeds voldoende werking heeft, ook al is het suboptimaal. Er moet ook een soort garantie gegeven worden dat de kans op zwangerschap echt heeeel erg klein is, anders heb je een probleem met dit soort AC. T/m 7 jaar durven ze het nu wel te garanderen.
Blackstarr schreef:
10-09-2025 18:46
Dat is fijn! Aan de ene kant verwacht ik ook geen ernstige klachten (het schijnt vaak vergelijkbaar te zijn met hoe het bij je moeder was en zij had weinig last), maar ik blijf elke keer die pil maar slikken omdat ik niet goed durf te stoppen. Moet ik misschien toch maar eens doen..
Dat was voor mij ook de reden waarom ik tot 54 de pil ben blijven slikken. Eerlijk gezegd ging het bij mij al niet goed voordat ik stopte en nadat ik stopte ging het nog steeds niet goed. Dus of het overgang is of niet, daar ben ik nog niet achter. Het zal wel een combinatie van factoren geweest zijn. Toen ik ging stoppen, heb ik een paar maanden kruiden supplementen geslikt om zo weinig mogelijk bijwerkingen te krijgen. Maar goed, zoals ik al zei, ik heb gewoon continu klachten gehad en gehouden, al voordat ik stopte met de pil. Ik wijt dat niet zozeer aan de pil, maar aan een trauma wat ik op mijn 53e heb opgedaan.
Airysuit schreef:

https://www.nhg.org/actueel/gebruiksduu ... ar-8-jaar/
lonelycat schreef:
10-09-2025 18:13
Ik heb net even onderzoek gedaan en een vrouw van 50 heeft jaarlijks 1% kans op zwangerschap bij meerdere keren per week seks. Dat is eigenlijk minder dan ik had verwacht. Stel dat je de terugtrekmethode hanteert dan daalt die kans nog eens behoorlijk.
Nog maar eens over na denken

Exact, de kans is niet nul maar wel errug klein.
Airysuit schreef:
Mijn laatste Mirena is erin gegaan in 2018.
Ik wou in 2023 een afspraak maken voor vervanging maar mocht niet.
Het ding moet erin blijven steken tot 2026.

Blijkbaar dus (hier in BE althans) landelijk op 8 jaar gezet.

Fingers crossed dat ik niet zwanger raak.

In 2026 ben ik 41 à 42.
Ik ga er vanuit dat ik nog 2 Mirena's te gaan heb.

Ik neem liever zelf verantwoordelijkheid tot niet zwanger raken dan dat ik mijn man daartoe opdraag.
Hij zou er stilaan echt niets mee inzitten, maar dan zit ik weer maandelijks met gedoe wat ik nu al jaren niet heb.

Mijn moeder is haar pil overigens blijven slikken om overgangsklachten te verminderen.
Kennelijk 20 jaar geleden al een gekende methode.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
10-09-2025 21:02

In 2026 ben ik 41 à 42.

Ik neem liever zelf verantwoordelijkheid tot niet zwanger raken dan dat ik mijn man daartoe opdraag.
Hij zou er stilaan echt niets mee inzitten, maar dan zit ik weer maandelijks met gedoe wat ik nu al jaren niet heb.

Mijn moeder is haar pil overigens blijven slikken om overgangsklachten te verminderen.

En inmiddels een achterhaalde methode.
Wissewis schreef:
10-09-2025 21:02

In 2026 ben ik 41 à 42.

Mijn oma ook, gelukkig hebben we nu gezondere opties
Volgens het protocol hoef je na je 52e geen anticonceptie meer te gebruiken. Ik heb toen ook gelijk mijn koperspiraal laten verwijderen. Gek genoeg ben ik daarna nog maar twee keer ongesteld geweest en toen was het klaar.
KamilleT schreef:
10-09-2025 22:29
Volgens het protocol hoef je na je 52e geen anticonceptie meer te gebruiken. Ik heb toen ook gelijk mijn koperspiraal laten verwijderen. Gek genoeg ben ik daarna nog maar twee keer ongesteld geweest en toen was het klaar.
Nou, ik heb na mijn 52e nog twee jaar regelmatig gemenstrueerd hoor, die gok had ik niet durven nemen.
Ik ben 50, geen partner, ik vind de pil eigenlijk wel prettig. Ik slik hem door om zo min mogelijk ongesteld te worden en ik zit ook niet te wachten op overgangsklachten.
Ben dus nu alleen bang dat ik hem niet meer maar zo krijg, als ik de berichten lees.
Merys schreef:
10-09-2025 23:08
Nou, ik heb na mijn 52e nog twee jaar regelmatig gemenstrueerd hoor, die gok had ik niet durven nemen.
Ik wel. Volgens de gynaecoloog was het nagenoeg uitgesloten dat je na je 52e nog zwanger raakt. Ik weet van menstruatie en eisprong en hoe het werkt maar die kans is dus afgerond 0.
Blackstarr schreef:

Nou ja, mijn libido verdween dus met het stoppen met de pil. Hormoon crème doet wel plaatselijk iets, maar de hele vibe blijft weg zeg maar.
Verder geen hormonale veranderingen gemerkt. Ben nu 60 jaar en ja, ik word uiterlijk echt ouder maar niet past boem op mijn 53e na het stoppen met de pil. Toen gebeurde er eigenlijk verder niks.
Blackstarr schreef:

Ik ben een maand of vier geleden gestopt met de pil.
Ben 50, en zag er enorm tegenop, ik slikte de pil altijd door ging heel erg goed op de pil.
Echter in overleg met de ha toch gestopt en ik ben helemaal van slag.
Libido naar het vriespunt, en als we al vrijen dan kom ik veel lastiger tot een orgasme.
Mentaal ben ik een wrak, ik voelde me al langere tijd niet senang, maar na het stoppen met de pil is dit duidelijk verergert.

Ik wijt dit zeker aan het stoppen van de pil, echter aangezien ik rook, mijn leeftijd en de pil leek het de ha beter om te stoppen.

Er is overigens geen bloeding meer opgetreden, ik verwacht dit eigenlijk ook niet meer.
Bang voor een zwangerschap ben ik ook niet eigenlijk.
Heb een keer in de afgelopen periode een test gedaan.

Het meest nare vind ik dat mijn libido naar het vriespunt is gedaald.
We hadden best veel seks maar ik heb er echt totaal geen zin in, ik maak zin, en dan moet ik zo in de focus om ook maar iets te voelen.
Man is heel geduldig ( leest zich ook in over de (peri) menopauze, maar als ik aan seks denk dan vergaat de zin nog meer.
En daar baal ik echt heel erg van.
Plus de emotionele buien, woest, angst, janken alsof mijn leven er vanaf hangt.
Wat een rollercoaster.

Begin oktober nieuwe afspraak om eventueel te starten met bio identieke hormonen.

Ik hoop vooral dat mijn emotie dan weer meer gereguleerd is en de zin om te vrijen weer wat meer terug zal komen.

Het lijkt echt alsof alle gevoel in mijn vagina weg is, hij kan net zo goed aan mijn knie zitten dat geeft net zo weinig opwinding zeg maar.

Sorry voor deze ego post.

( emotie :cry:
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
ambra schreef:
11-09-2025 00:05
Nou ja, mijn libido verdween dus met het stoppen met de pil. Hormoon crème doet wel plaatselijk iets, maar de hele vibe blijft weg zeg maar.
Verder geen hormonale veranderingen gemerkt. Ben nu 60 jaar en ja, ik word uiterlijk echt ouder maar niet past boem op mijn 53e na het stoppen met de pil. Toen gebeurde er eigenlijk verder niks.
Dat dus, terwijl wij een heel fijn en actief seksleven hadden.

Het meest spannende in de slaapkamer is tegenwoordig een thriller op mijn E-reader.

Ik heb gewoon nul gevoel in mijn clitoris, alsof de aan knop kapot is.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Lila-Linda schreef:
10-09-2025 15:14
Ik zou het met je huisarts bespreken
Kan ook zijn dat de arts je nog wat langer de pil laat slikken
Precies. Ik ben 51 en heb met huisarts afgesproken tot 52. Apotheek zei ook dat het tot 52 zo mag.
Ik 'moet' er ook vanaf. Slik em al jaren door.
Meerdere keren geprobeerd maar het wil gewoon niet. Ik voel me een mentaal en fysiek wrak zonder pil 😦

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven