Bank vraag
vrijdag 12 september 2025 om 19:59
Ik kreeg eerder vandaag een mail van mijn werkgever dat de betaling voor deze periode (afgelopen 4 weken) is afgehandeld aan is aangeboden aan de bank maar dat tot hun spijt de bank dit niet op tijd heeft kunnen verwerken.
Wat mis ik hier? Ik heb hier geen enkele ervaring mee maar als je geld naar iemand overmaakt dan staat het er toch bijna gelijk op bij de ander? De mail geeft aan uiterlijk maandag maar kan het er ook morgen al zijn? Of werkt de bank met een heel ander systeem dat enkel tijdens kantooruren werkt of zo?
Ik baal hier behoorlijk van namelijk.
Wat mis ik hier? Ik heb hier geen enkele ervaring mee maar als je geld naar iemand overmaakt dan staat het er toch bijna gelijk op bij de ander? De mail geeft aan uiterlijk maandag maar kan het er ook morgen al zijn? Of werkt de bank met een heel ander systeem dat enkel tijdens kantooruren werkt of zo?
Ik baal hier behoorlijk van namelijk.
vrijdag 12 september 2025 om 20:05
Bij een gewone overboeking zoals je die zelf invoert, staat het inderdaad vaak meteen op rekening van de ontvanger.
Als je een grote werkgever hebt, dan voeren ze hoogstwaarschijnlijk niet alle betalingen handmatig in, maar leveren ze dit op een andere manier aan bij de bank. Dan moet het ingelezen worden in het systeem van de bank. En dat is blijkbaar (om wat voor reden dan ook, kan bijv een storing oid zijn) niet gelukt.
Mijn werkgever heeft zoiets ook wel eens gehad. Gaf dan wel altijd aan; kom je in de knel omdat je vaste lasten wel doorlopen, geeft het dan aan en dan maken we vast een voorschot over.
Als je een grote werkgever hebt, dan voeren ze hoogstwaarschijnlijk niet alle betalingen handmatig in, maar leveren ze dit op een andere manier aan bij de bank. Dan moet het ingelezen worden in het systeem van de bank. En dat is blijkbaar (om wat voor reden dan ook, kan bijv een storing oid zijn) niet gelukt.
Mijn werkgever heeft zoiets ook wel eens gehad. Gaf dan wel altijd aan; kom je in de knel omdat je vaste lasten wel doorlopen, geeft het dan aan en dan maken we vast een voorschot over.
vrijdag 12 september 2025 om 20:11
Jouw werkgever levert dat waarschijnlijk in een soort bulk of batch aan die dan in zijn geheel gefiatteerd moet worden. Als er net even niet genoeg saldo is voor alle betalingen dan gaat mogelijk de hele batch niet door de verwerking voordat iemand van de bank dat akkoord geeft.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
vrijdag 12 september 2025 om 22:26
Zou niet verwachten dat het dit weekend nog komt, wordt maandag.
Wat is het probleem?
Kan je nu geen vaste lasten betalen? Heb je dit weekend niet te eten? Kan je nu niet naar een festival? Even om de urgentie in te schatten en te kijken of we kunnen meedenken aan een oplossing.
Spaarrekening is er niet? Je kan niet even wat heen en weer schuiven van de ene naar de andere rekening? Geen spaarpotje van de kids ergens staan waar je even iets uit leent?
Wat is het probleem?
Kan je nu geen vaste lasten betalen? Heb je dit weekend niet te eten? Kan je nu niet naar een festival? Even om de urgentie in te schatten en te kijken of we kunnen meedenken aan een oplossing.
Spaarrekening is er niet? Je kan niet even wat heen en weer schuiven van de ene naar de andere rekening? Geen spaarpotje van de kids ergens staan waar je even iets uit leent?
zaterdag 13 september 2025 om 00:08
Wie zegt dat werkgever te laat is? Waarschijnlijk komt het iets later dan normaal, maar dat is niet per se te laat.
Bij mijn werkgever wordt het de 22e overgemaakt, maar dat is geen recht. Als het door omstandigheden een week later betaald zou worden, is het nog steeds op tijd.
zaterdag 13 september 2025 om 00:15
Verzamelbetalingen (batchbetalingen)
Wat het is: Betalingen zoals salarissen of toeslagen.
Verwerkingstijd: Deze worden nog niet als Instant Payment verwerkt.
Aanlevertijd: Werkdagen vóór 14.30 uur leidt tot dezelfde dag bijschrijving bij de ontvanger; werkdagen ná 14.30 uur leidt tot bijschrijving de eerstvolgende werkdag, ook op andere banken.
Als mijn werkgever op zaterdag betaalt, staat het overigens bij de werknemers met dezelfde bank ook zaterdag op de rekening. Bij de andere banken op maandag.
Wat het is: Betalingen zoals salarissen of toeslagen.
Verwerkingstijd: Deze worden nog niet als Instant Payment verwerkt.
Aanlevertijd: Werkdagen vóór 14.30 uur leidt tot dezelfde dag bijschrijving bij de ontvanger; werkdagen ná 14.30 uur leidt tot bijschrijving de eerstvolgende werkdag, ook op andere banken.
Als mijn werkgever op zaterdag betaalt, staat het overigens bij de werknemers met dezelfde bank ook zaterdag op de rekening. Bij de andere banken op maandag.
zaterdag 13 september 2025 om 00:17
Dat heeft niks met het saldo te maken.Verbena schreef: ↑12-09-2025 20:11Jouw werkgever levert dat waarschijnlijk in een soort bulk of batch aan die dan in zijn geheel gefiatteerd moet worden. Als er net even niet genoeg saldo is voor alle betalingen dan gaat mogelijk de hele batch niet door de verwerking voordat iemand van de bank dat akkoord geeft.
Batch betalingen moeten voor een bepaalde tijd aangeleverd worden. Meestal 14:30.
zaterdag 13 september 2025 om 05:59
Mijn ervaring bij de bank is wel wat gedateerd, ik ben er al een paar jaar weg.
Ze moesten destijds inderdaad voor een bepaalde tijd worden aangeleverd. Dat was niet alleen om tijd te hebben voor de technische verwerking. Dat was dus ook om tijd te hebben om handmatig te kunnen laten fiatteren door de betreffende accountmanager.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zaterdag 13 september 2025 om 06:17
zaterdag 13 september 2025 om 08:02
zaterdag 13 september 2025 om 09:01
Mijn ervaring is dat de werkgever de bank vaak de schuld geeft, van te laat zijn etc. Maar inderdaad wat anderen hier aangeven, je moet je batch voor een bepaald tijdstip aanleveren en als jouw werkgever te laat is, dan is het zijn schuld.
Wat ik in mijn tijd toen veel meemaakte was dat het bedrijf niet genoeg saldo had, waardoor een batch niet doorging, en dan gaf de werkgever de bank de schuld en dan gingen de medewerkers los de bank bellen en wij mochten dan niks zeggen.
Wat ik in mijn tijd toen veel meemaakte was dat het bedrijf niet genoeg saldo had, waardoor een batch niet doorging, en dan gaf de werkgever de bank de schuld en dan gingen de medewerkers los de bank bellen en wij mochten dan niks zeggen.
zaterdag 13 september 2025 om 09:44
Het hangt van de afspraken af. Als in je overeenkomst de 22e staat en het komt niet, heb je echt wel recht tot klagen. Bij geen afspraken, mag hij tot de laatste dag van de maand wachten bij maandbetaling.Pelle schreef: ↑13-09-2025 00:08Wie zegt dat werkgever te laat is? Waarschijnlijk komt het iets later dan normaal, maar dat is niet per se te laat.
Bij mijn werkgever wordt het de 22e overgemaakt, maar dat is geen recht. Als het door omstandigheden een week later betaald zou worden, is het nog steeds op tijd.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in