Ongevraagd advies

14-09-2025 07:34 46 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag me wat af en ben benieuwd hoe jullie dit zien.

Ik belde vandaag met een vriendin om even bij te praten. Maar het gesprek liep heel anders, ze begon me allerlei dingen aan te dragen die goed voor me zouden zijn. Ik kon er helemaal niks mee en begreep ook niet zo goed waarom ze zo op me in zat te praten. Ik vroeg ook niet om advies en had ook geen probleem voorgelegd ofzo. Nu zit ik met een rotgevoel, ben er nogal van in de war. Het vervelende is dat het me nogal overviel en dat ik het op dat moment ook niet heb aangegeven dat ik er niet op zat te wachten. En nu naderhand voel ik me rot.

Hoe gaan jullie hiermee om? En waarom geven mensen überhaupt ongevraagd advies. Ik zou soms willen dat ik in zulke situaties wat sneller kan reageren.
Ah wat vervelend
Doet deze vriendin dit vaker?

Ik zou het voor nu achter me.laten, maar een volgende afspraak met haar op.mijn hoede zijn. En dan snel terug duwen. En oefenen op zinnetjes als "lief van je, maar ik red me wel"
Als dit nieuw is voor haar, zou ik het inderdaad nu loslaten, al vraag ik me dan wel af wat haar beweegredenen waren. Is ze bezorgd? Gaat het in bepaald opzicht niet goed met je? Weet ze dat je ergens mee zit? Daar zou ik wel nieuwsgierig naar zijn.

Als ze dit vaker doet, dan ook eens met Lila-Linda: eerst standaard zinnen om het af te wimpelen proberen. Werkt dat niet goed genoeg, dan kun je er nog altijd voor kiezen om het te benoemen.
Zo te lezen ben je waarschijnlijk introvert, zo ja dan hebben je hersenen iets meer tijd nodig om dingen te laten landen. En goed te kunnen reageren.
Niks mis mee.

Ik heb dat zelf ook en dit geaccepteerd, ik kom op situaties later dan ook terug als ik voel dat het nodig is. Bij mij duurt het echt wel een dag, soms 2.
Als jij voelt dat je dit nog nodig hebt over een paar dagen, dan kun je dat gewoon doen.

Vervelend dat ze dit deed, dus dan zou ik ook vragen waardoor ze die behoefte heeft gevoeld om het te begrijpen. Kan je daarna altijd delen wat voor gevoel het jou gaf.
Dit is nieuw voor haar. Maar een oude vriendin waar ik het contact mee heb verbroken om deze reden deed dit wel altijd. En toevallig heeft deze vriendin na jaren afgelopen week weer afgesproken met die oude vriendin. En nu opeens begint zij ook zo tegen me te praten. Dus ik ben er nogal van in de war.
Qiya schreef:
14-09-2025 08:22
Zo te lezen ben je waarschijnlijk introvert, zo ja dan hebben je hersenen iets meer tijd nodig om dingen te laten landen. En goed te kunnen reageren.
Niks mis mee.

Ik heb dat zelf ook en dit geaccepteerd, ik kom op situaties later dan ook terug als ik voel dat het nodig is. Bij mij duurt het echt wel een dag, soms 2.
Als jij voelt dat je dit nog nodig hebt over een paar dagen, dan kun je dat gewoon doen.

Vervelend dat ze dit deed, dus dan zou ik ook vragen waardoor ze die behoefte heeft gevoeld om het te begrijpen. Kan je daarna altijd delen wat voor gevoel het jou gaf.
Thanks, dit is sowieso wel een goed advies in het algemeen voor mij. Het accepteren is nog wel een ding, het lijkt me zo fijn om in het moment aan te kunnen geven.
Olliebollie3 schreef:
14-09-2025 08:26
Dit is nieuw voor haar. Maar een oude vriendin waar ik het contact mee heb verbroken om deze reden deed dit wel altijd. En toevallig heeft deze vriendin na jaren afgelopen week weer afgesproken met die oude vriendin. En nu opeens begint zij ook zo tegen me te praten. Dus ik ben er nogal van in de war.
Maar nu zie je spoken
Olliebollie3 schreef:
14-09-2025 08:32
Thanks, dit is sowieso wel een goed advies in het algemeen voor mij. Het accepteren is nog wel een ding, het lijkt me zo fijn om in het moment aan te kunnen geven.
Nu krijg je ook advies, of is dit dan gevraagd? Als je een probleem of situatie met vrienden deelt is het antwoord toch heel vaak een soort van advies?
ik heb daar ook echt een hekel aan. Ik geef dat zelf wel altijd in het moment aan, maar ben dan ook vrij direct. Maar wat bijvoorbeeld ook nog in aanvulling op Lila-Linda kan zijn, en dat kan ook rustig op een later moment hoor, is iets zeggen als

"Ik waardeer het dat je meedenkt en advies wil geven. Het is goed bedoeld maar ik ben nu vooral op zoek naar een luisterend oor".
Lila-Linda schreef:
14-09-2025 08:41
Maar nu zie je spoken
Dat zou je wel denken inderdaad 😄
Maar het toeval is dat ze met dezelfde adviezen komt als de oude vriendin. Daarom ben ik zo in de war.
Ammahoela schreef:
14-09-2025 08:55
Nu krijg je ook advies, of is dit dan gevraagd? Als je een probleem of situatie met vrienden deelt is het antwoord toch heel vaak een soort van advies?
Niet per se, ik ben daar zelf terughoudend in. Ik ga er vanuit dat mensen zelf heel goed weten wat ze willen, en vooral hun verhaal willen doen. En als ze advies willen, dan vragen ze er om, zo van: wat zou jij doen, of wat denk jij hiervan.

Daarom vraag ik het hier, iedereen ziet het weer anders.
Qiya schreef:
14-09-2025 08:22
Niks mis mee.

Prima natuurlijk als je later ergens op terugkomt.

Maar introvert zijn is natuurlijk geen 'aandoening' waarbij hersenen op een specifieke bepaalde afwijkende manier werken ofzo.

Als ik ongevraagd advies krijg waar ik geen trek in heb, dan rond ik het gesprek af. Oh Linda, moet nu echt ophangen want de hond heeft de vaas omgegooid. Spreek je later, kusjes.

Is het structureel, dan gaat de vriendschap op een lager pitje. Ik heb een vriendin die tegenwoordif graag niet wetenschappelijke kletskoektheorie loslaat op menselijk gedrag. Ze heeft er zelfs haar werk van gemaakt.

Ik kan het niet aanhoren en de vriendschap beperkt zich nu tot oppervlakkige prietpraat. Als ze weer begint over haar stokpaardje dan is het voor mij tijd om het gesprek/afspraak te beëindigen.
Ammahoela schreef:
14-09-2025 08:55
Bij twijfel vraag ik gewoon waar ze behoefte aan hebben: een luisterend oor of meedenken/advies.
Denk je dat de 2 vriendinnen het over jou gehad hebben. En dat je vriendin nu de tips/ kritiek van de oude vriendin papegaait?
Misschien kun je de volgende keer dat je haar spreekt, haar nog even vertellen waarom die vriendschap over is.
Dan begrijpt zij ook dat je niet op ongevraagd advies zit te wachten.

En als je er last van hebt kun je haar ook bellen om te zeggen dat ze je hiermee overviel en dat je geen ongevraagd advies nodig hebt.
Dit is blijkbaar eenmalig, ik krijg ook wel eens ‘ongevraagd advies’ van een vriendin maar benoem dat niet op die manier. Ik neem dat eerder op als bezorgdheid en/of goedbedoeld advies en heb daar geen enkel probleem mee. Moet kunnen tussen vriendinnen vind ik. Van kennissen of vreemden zit ik daar niet op te wachten.
Viva leeft op ‘ongevraagd advies’ want hoe vaak kaart iemand het ene aan maar komt er reactie op iets wat in de kantlijn stond…
Waarom raakt dit je zo? Heeft ze redenen om bezorgd te zijn?
Ik zou er helemaal geen moeite mee hebben om te zeggen dat je je rot voelde door het laatste gesprek, door het aangevraagde advies.

Ik zou niet eerst kruipen en lieflijk beginnen over de goede bedoelingen die ze vast had. Dat is vanzelfsprekend namelijk, anders zou het geen vriendin maar een naar mens zijn. Maar jij mag gewoon aangeven dat jij er een rotgevoel van kreeg en dit soort ongevraagde adviezen liever niet meer krijgt.

Als het goed is is het daarmee klaar en kun je er zand over gooien.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ballon schreef:
14-09-2025 09:25
Denk je dat de 2 vriendinnen het over jou gehad hebben. En dat je vriendin nu de tips/ kritiek van de oude vriendin papegaait?
Misschien kun je de volgende keer dat je haar spreekt, haar nog even vertellen waarom die vriendschap over is.
Dan begrijpt zij ook dat je niet op ongevraagd advies zit te wachten.

En als je er last van hebt kun je haar ook bellen om te zeggen dat ze je hiermee overviel en dat je geen ongevraagd advies nodig hebt.
olliebollie3 wijzigde dit bericht op 14-09-2025 09:56
Reden: Herkenbaar
33.72% gewijzigd
Dit is iets anders natuurlijk, niet het goedbedoelde advies waar ik het over had. Mensen die zo met ‘spiritualiteit’ bezig zijn zijn sowieso niet mijn type mensen en de jouwe blijkbaar ook niet?
Dit is rete irritant, eenmalig of niet.
Ik ben ook introvert, en nee dat is geen aandoening, maar een karakter eigenschap..
Als ik iets te horen krijg wat ik wel/niet leuk vindt dan moet dat bij mij vaak ook eerst landen, daar heb ik ook ook tijd voor nodig.
Maar ik kom er wel op terug.
Dat kan jij ook doen bij die vriendin.
Je kan haar bellen en zeggen dat je erover hebt nagedacht en het jou niet lekker zit.
En wat ze hiermee wil.
Of je doet er idd niets mee, en kijkt hoe zij de volgende keer is, en daarop inhaken mocht het weer gebeuren, want je bent enigszins voorbereid.
Maar waarom zou de vriendschap daardoor verdwijnen? Als het vaker gebeurt, kun je toch aangeven dat dat niet jouw ding is en dat je het daar dus niet over wil hebben? Als dat meteen tot einde vriendschap leidt, dan vraag ik me af wat voor vriendschap het om te beginnen was.
Loren schreef:
14-09-2025 09:12
Prima natuurlijk als je later ergens op terugkomt.

Maar introvert zijn is natuurlijk geen 'aandoening' waarbij hersenen op een specifieke bepaalde afwijkende manier werken ofzo.
Dit interpreteer je wel bijzonder. Aandoening, afwijkend? Waar zeg ik dat?

Het is net zo normaal en wetenschappelijk bewezen dat de hersenen van introverten anders werken dan extraverten. Beide hersenen zijn helemaal goed zoals ze zijn!
Er zijn zoveel misverstanden en vooroordelen over introvert zijn. De westerse wereld is helaas gericht op extravert zijn. Waardoor veel introverte mensen tevergeefs proberen daar aan te voldoen. Energierovend klusje.
Olliebollie3 schreef:
14-09-2025 08:32
Een lastige wens. Je hoeft dit helemaal niet te kunnen. Je mag gewoon zijn zoals je bent.
Soms lukt het wel, als de vibe goed is. Maar op momenten dat je wordt overvallen is verwerkingstijd heel normaal. Gun jezelf dat. Dat maakt je niet minder dan anderen. Het zet je juist in je kracht om alles eens rustig te overdenken, te laten landen en uiteindelijk mocht het nodig zijn met een weloverwogen verhaal terug te komen. En wie weet kom je er met jezelf al uit. En als het dan nog eens gebeurt word je al minder overvallen en kan je wellicht al wel in het moment je reactie geven.
Ik zou gewoon vragen wat nou maakt dat ze ineens advies gaat geven. Maakt ze zich zorgen? En hoezo (ineens)?

Dat zijn wat mij betreft dingen die je bespreekt in een vriendschap.
Ik herken het hoor, dat ongevraagd advies irritant kan zijn. Maar het is nou ook weer geen halsmisdaad he.. iemand denkt mee met goede intenties en geeft daarbij aan wat hij/zij goed lijkt om te doen. Dat is lief. Je hoeft dat advies helemaal niet op te volgen, helemaal prima om het volledig naast je neer te leggen en door te gaan met je leven.
Vaak wordt ongevraagd advies gecombineerd met een soort alwetende houding, en krijg je het gevoel je te moeten verantwoorden als je het advies niet opvolgt (moet je nog steeds even checken of je dat zelf doet of dat het bij de ander ligt). Of krijg je later zelfs de vraag of je het advies al hebt opgevolgd, of een "tja ik had je toch gezegd dat..."- achtig toontje... Dán wordt t echt vervelend vind ik!
Maar gewoon advies met daarbij oprecht de gedachte "misschien kan je er wat mee, misschien past het helemaal niet bij je, kan ook" vind ik nooit vervelend.
Hoi TO,
Vervelend dat je vriendin in eens met ongevraagde adviezen komt.
Ik snap wel dat je je zorgen begint te maken nadat je eerder gebroken hebt met een ander vriendin vanwege de vele ongevraagde adviezen.

Zelf heb ik ook te maken gehad met een ambitieus vriendin die allerlei bemoeienissen adviezen, tips, tricks en zo ontzettend veel goedbedoelde dialogen aanging over waarom x en y heel goed voor mij zouden zijn en van alles wat ik anders kan/mag/moet doen! :-[

Ik heb haar meerdere keren netjes aangegeven dat ik mij wel red, dat ik geen hulp nodig had, dat ik graag een luisterend oor oid van haar zie.
Ook aangegeven dat ik geen project ben wat zij denkt moet te verbeteren.

Helaas heeft ze het zelf niet door wanneer ze weer begint te adviseren :facepalm: en heb ik de vriendschap dood laten bloeden.

Bij mn huidige vriendinnen geef ik ook vaak aan dat iets al achter de rug is, ik daar graag over wil vertellen omdat ik behoefte heb om te ventileren. Andersom geven vriendinnen dit ook bij me aan. :-D

Bij familieleden ben ik wel harder naar ze toe als zij met adviezen komen, maar dat heeft er meer mee te maken dat ze blijkbaar oost-indisch doof zijn en me pas serieus nemen als ik luid en bot tegen ze ben :whip:
When you hit your lowest point, you are open to the greatest change. ~ Avatar Aang

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven