usb vraag

14-09-2025 02:20 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil wat overzetten van mijn thuis pc naar mijn werklaptop. Dus ik een usb stick gehaald, de bestanden keurig van mijn thuis pc op de stick gezet, prima. Maar.. Nu blijkt mijn laptop dus geen ouderwetse usb aansluiting te hebben.. ben alle gleuven afgeweest, paste niet. Ik online het model opgezocht maar het ding heeft dus 2
USB 3.1 (Gen 1) type A poort(en) en 1 USB 3.1 (Gen 1) type C poort(en): en mijn usb stick is een USB stick 2.0. Kan ik er een tussenstukje tussen zetten? En zo ja, welke moet ik dan hebben want ik ben er niet in thuis. Echt, vroeger liep ik met de nieuwste trends mee maar sinds ik de 40 voorbij ben snap ik ineens niks meer.
https://www.bol.com/nl/nl/p/lutech-univ ... gJj1_D_BwE

Zoiets zou moeten werken
Zebra tussen de paarden
Je kunt beter een nieuwe kopen als ik eerlijk ben. 3.1 is veel sneller en een koppelstukje is waarschijnlijk net zo duur en breekt eerder af.

Of je koopt een usb hubje. Kan ook
Decrypting life one day at the time
Ik vraag me vooral af waarom je bestanden zou overzetten via een usb. Kan dat niet via een clouddienst?
ik zou eerst eens vragen of dat wel kan/mag
Op mijn werklaptop kan ik een muis, een headset, een toetsenbord e.d. aansluiten, maar het herkennen van USB disks of de telefoon staat uit.
Er mag geen data over worden gezet dmv USB sticks e.d. en dat heeft alles te maken met veiligheid.
Voor zover ik weet heeft een type 2 USB een A-aansluiting en moet deze dus op jouw laptop passen (in de 3.1 type A-poort).
Alle USB-A aansluitingen zijn onderling uitwisselbaar. Ongeacht op het generatie 1 of generatie 3.1 is. Je zou dus geen probleem moeten hebben.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
14-09-2025 10:53
Alle USB-A aansluitingen zijn onderling uitwisselbaar. Ongeacht op het generatie 1 of generatie 3.1 is. Je zou dus geen probleem moeten hebben.
Of wel, gezien wat Dolfine schrijft. Ik ken ook de beveiliging dat usb sticks, geheugenkaarten en dergelijke niet gelezen kunnen worden op de werklaptop. Maar de aansluiting zou wel moeten passen.
Precies wat anderen hierboven zeggen, USB-A is USB-A, en C is C. Dus als jouw nieuwe laptop 2x A en 1x C heeft werkt het met die sticks. Ongeacht 'versie', dat gaat alleen over snelheid en mogelijkheden zoals video en opladen.

Zit het toevallig achter een klepje zodat het niet te zien is?
OgenvanTijgers schreef:
14-09-2025 09:19
Ik vraag me vooral af waarom je bestanden zou overzetten via een usb. Kan dat niet via een clouddienst?
Dat zou vast kunnen maar ik gebruik dat nooit.. Ik ben denk ik een beetje te old skool of zo. Als ik weet hoe iets werkt (usb) dan blijf ik daar vaak bij.
Dolfine schreef:
14-09-2025 10:10
ik zou eerst eens vragen of dat wel kan/mag
Op mijn werklaptop kan ik een muis, een headset, een toetsenbord e.d. aansluiten, maar het herkennen van USB disks of de telefoon staat uit.
Er mag geen data over worden gezet dmv USB sticks e.d. en dat heeft alles te maken met veiligheid.
Dat is bij ons niet zo. Ik werk voor een klein bedrijf en daar is weinig wat echt streng beveiligd moet worden.
Irma_3110 schreef:
14-09-2025 11:49
Of wel, gezien wat Dolfine schrijft. Ik ken ook de beveiliging dat usb sticks, geheugenkaarten en dergelijke niet gelezen kunnen worden op de werklaptop. Maar de aansluiting zou wel moeten passen.
De aansluiting zit er niet op, niet 1 laat staan 2. Alleen de usbc zie ik. Ik ben dat ding 100 x rond gegaan, geen klepjes, niks.. wel ingangen maar geen usb, de usb past er ook niet in.
Wat is het merk en type laptop?
.
ikbenhetzozat schreef:
14-09-2025 16:32
De aansluiting zit er niet op, niet 1 laat staan 2. Alleen de usbc zie ik. Ik ben dat ding 100 x rond gegaan, geen klepjes, niks.. wel ingangen maar geen usb, de usb past er ook niet in.
Dan is zo’n verloopje zoals eerder gepost je oplossing. Je hebt usb-a to usb-c nodig (groot in, klein uit). Online te bestellen of bij iets zoals de Mediamarkt.
ikbenhetzozat schreef:
14-09-2025 16:32
? Je schreef toch eerder dat je 2xA had en 2xC?
En over het algemeen willen ook kleinere bedrijven de functionaliteit van hun computers beschermen, Ook voor kleine bedrijven vind ik het niet onlogisch als je geen gegevensdragers van buiten kunt gebruiken. Ik werk ook bij een klein bedrijf, maar die heeft een IT bedrijf ingehuurd voor dit soort beveiliging.
Je kan trouwens, als je toch gaat kopen, ook een usb stick kopen die zowel een C als een A ingang heeft.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven