Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy, Mounjaro - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 2540 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-09-2025 13:26
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
BeeDifferent schreef:
13-09-2025 09:31
Mijn eerste dosis mounjaro zit er in.

Ik ben zo benieuwd of het anders gaat voelen dan saxenda.

Bijna twee jaar geleden was ik dolblij met saxenda maar eigenlijk is het de simpelste variant van allemaal.
Succes ermee! Hopelijk krijg je geen bijwerkingen ervan en werkt het zoals je hoopt dat het werkt.
Vrijdag 0,125 Wegovy gezet ipv 0,25 wat ik de week daarvoor gedaan had. Tot nu toe bevalt het goed. Geen bijwerkingen en toch iets meer trek. Ik hoef nu niet zo m’n best te doen om genoeg te eten, maar eet nog wel redelijk kleine porties en geen snaaidrang. Zo zou het eigenlijk altijd moeten zijn. Met 0,25 at ik van m’n avondeten de groentes, 1/4 deel van m’n vlees en 1 kleine aardappel. Gister al m’n vlees gegeten en de helft van m’n hutspot. We hadden gister bezoek en ik heb s avonds een handje chips gegeten. Ook geen behoefte aan meer. Eens kijken of dit een week zo blijft of dat ik eerder al weer bij moet spuiten.
Ik heb ondertussen 6x Mounjaro gezet. Zit nog steeds op de 2,5 mg en dat bevalt eigenlijk wel goed. Vorige week iets te laks geweest en wat vaker een wat ongezondere keuze gemaakt en toen was ik toch nog een halve kilo afgevallen, maar ik merkte wel dat de snoepbehoefte die week toch wel groot was. Zat eerst nog te denken op te hogen, maar besloten het toch nog een week aan te kijken. Vooralsnog gaat dat goed.

Ik weeg me elke dag en mij valt op dat in de drie dagen na de spuit zetten ik het meeste afval, dan soms weer wat bijkom en zo ergens tussen de halve en hele kilo per week afval. Ik noteer 1x per week mijn gewicht, maar weeg dus elke dag. Ook omdat ik het heel interessant vind om te zien hoe gewicht schommelt, en hoe het verloop is.

Ik zette de spuit eerst in de avond, maar was dan de dag erna zo intens moe. Nu zet ik hem in de ochtend en dan is de vermoeidheid denk ik in de nacht, want geen last meer van. Vorige week ging het alleen dus even mis bij de apotheek en kon ik pas in de avond spuiten, meteen weer supermoe de volgende dag. Dus in de ochtend spuiten werkt hiet het beste.

Ik heb ook best obstipatie gehad, ben ook even zakjes en laxeerpillen gaan gebruiken, maar gelukkig gaat het nu een stuk beter. Nog steeds wel iets last, maar niet veel meer. Dus de zakjes en pillen liggen weer in de kast. Oh en die droge mond waar iemand het over had, die heb ik ook. Maar ik merk dat ik minder water drink dan eerst, daar moet ik echt op letten, dus misschien heeft dat er mee te maken.

Ik heb één vriendin die het weet (naast mijn man en kinderen). Die heeft zelf ook overgewicht en is heel benieuwd en dit nu ook aan het overwegen. En ik heb een collega die het weet, want die spuit zelf ook (een man). Verder deel ik het met niemand. Mijn ouders zouden het niet snappen en ik zit al helemaal niet te wachten op allerhande belerende opmerkingen zoals die twee op de afgelopen pagina's. Echt sodemieter op met je betweterige geneuzel en hou je commentaar lekker voor je. Sowieso is mijn ervaringen dat mensen die de behoefte voelen het woord oprecht te gebruiken echt allesbehalve oprecht zijn.

Ik ben ook niet van de krachtraining (lightbulb, dat betekent dat je er geen zin in hebt). Althans, niet van de sportschool en met apparaten en gewichten in de weer. Verschrikkelijk. Ik ben wel van de yoga. Heerlijk vind ik dat. En daarmee bouw je gelukkig ook een sterk en soepel lijf op. En al vind ik yoga heerlijk, ik ben niet zo van het bewegen en moet me er altijd toe zetten. Vind al snel een reden om het niet te doen. Net zoals wandelen, vind ik ook lekker en tennis/padel vind ik leuk, maar ook dat vind ik dus lastig om mezelf toe te zetten en moet ik mezelf echt dwingen. Altijd al zo geweest trouwens. Ook als kind. Ik zag een betweter posten dat je als baby niet zo geboren wordt, maar daar ben ik het dus niet mee eens. Ik heb een broer die ik gek op sporten en er ook heel goed in. En ik dus niet. Allebei al van jongs af aan. Dus ik denk wel degelijk dat je zo geboren wordt. Maar goed, ik probeer mezelf te dwingen. Maar dat lukt niet altijd.

Maar al met al heel blij met Mounjaro. 4,5 kilo kwijt in 5 weken, dus ik klaag niet.
@Poldervrouw: ik doe ook yoga with Adriene (iemand anders noemde haar ook al). Een Amerikaanse uit Texas die ik heel prettig vind, ook qua aanwijzingen. Ze heeft 30 dagen series, maar ook allerhande andere lesjes, van 11 minuten tot een uur. Op youtube is ze makkelijk te vinden.

Ik zag iemand posten die zei 'ik ben nu nog te dik voor yoga'. Adriene geeft ook vaak alternatieve poses als iets niet lukt. Heel prettig.
Dannas2 schreef:
14-09-2025 17:27
@Poldervrouw: ik doe ook yoga with Adriene (iemand anders noemde haar ook al). Een Amerikaanse uit Texas die ik heel prettig vind, ook qua aanwijzingen. Ze heeft 30 dagen series, maar ook allerhande andere lesjes, van 11 minuten tot een uur. Op youtube is ze makkelijk te vinden.

Ik zag iemand posten die zei 'ik ben nu nog te dik voor yoga'. Adriene geeft ook vaak alternatieve poses als iets niet lukt. Heel prettig.
Dat was ik (2x). Op dit moment heb ik fysiek last van mijn overgewicht. Als ik nu een lesje zou doen, dan zou ik last krijgen van mijn polsen, van het gewicht dat erop drukt, bij bijv een downward-facing dog. Zodra het weer kan (nog 5kg te gaan, ongeveer), dan pak ik het weer op. Als ik regelmatig yoga doe, dan merk ik dat mijn hele lichaamshouding beter is (sterker ook).
Ik heb geen last van vermoeidheid (ook Mounjaro). Dinsdag zet ik mijn 6e spuit. Ik blijf nog even op de 2,5, want ik heb geen last van ruis of eetdrang.

Ben wel wat ziekjes geworden afgelopen week, waardoor ik afgelopen week amper ben afgevallen. ik zal wel vocht vasthouden. Ik verheug me in dat opzicht al weer op de weging volgende week ;-D

En nog 0.2kg en ik zit op de -5%, de norm of het middel wel effectief voor je is.

@dannas: mij valt dan weer op dat ik de eerste 3 dagen na het zetten van de spuit nauwelijks afval. Pas na een dag of 3-4 komt er een val naar beneden.
Lois schreef:
14-09-2025 19:11
Ik heb geen last van vermoeidheid (ook Mounjaro). Dinsdag zet ik mijn 6e spuit. Ik blijf nog even op de 2,5, want ik heb geen last van ruis of eetdrang.

Ben wel wat ziekjes geworden afgelopen week, waardoor ik afgelopen week amper ben afgevallen. ik zal wel vocht vasthouden. Ik verheug me in dat opzicht al weer op de weging volgende week ;-D

En nog 0.2kg en ik zit op de -5%, de norm of het middel wel effectief voor je is.

@dannas: mij valt dan weer op dat ik de eerste 3 dagen na het zetten van de spuit nauwelijks afval. Pas na een dag of 3-4 komt er een val naar beneden.
Dat laatste is heel herkenbaar! De weegschaal gaat soms zelfs omhoog, om vervolgens aan het einde van de week te dalen.

Hier nu -8 na 7 weken, dus helemaal prima! Wel opgehoogd naar 3,75 nu. Maar ik verdeel het; 2,5 op vrijdag en 1,25 op dinsdag. Nu 2x gedaan en dat bevalt echt heel goed. Honger en meer foodnoise aan het einde van de week heb ik niet meer. Dus dit blijf ik eerst zo volhouden.

Hebben jullie ook dat het afvallen vooral op een plek gaat? 12 cm kwijt in mijn taille, maar op andere plekken verlies ik nog amper centimeters. Komt vanzelf, maar valt wel op. Wel het idee dat mijn gezicht ook slanker lijkt.

Ik las ook over wel/niet vertellen. Hier wist alleen partner het. Maar op het werk kwam het ter sprake nadat een collega had aangegeven saxenda te gebruiken. Dus daarmee wel even gesproken hoe het met haar gaat en ook mijn situatie gedeeld. Niet met alle collega’s, maar wel in het kleine groepje van 5 man waarmee we aan het praten waren. Ik was niet van plan het te vertellen, maar als het ter sprake komt vind ik het geen probleem om te delen.
Dubbel
Sansi schreef:
14-09-2025 21:44

Hebben jullie ook dat het afvallen vooral op een plek gaat? 12 cm kwijt in mijn taille, maar op andere plekken verlies ik nog amper centimeters. Komt vanzelf, maar valt wel op. Wel het idee dat mijn gezicht ook slanker lijkt.
Hmm, nee bij mij is dat wel echt geleidelijk gegaan al was er rond mijn taille en heupen wel de meeste 'winst' te behalen.
MissUnderstood schreef:
12-09-2025 11:31
Ik gebruik Mounjaro en ben 2 weken geleden opgehoogd van 2.5 naar 3.75. Maar ineens, echt van de ene op de andere dag, lijkt het alsof het niks meer doet. Ik heb gillende trek en val ook niet meer af. Toch maar verhogen naar 5 dan, zoals de arts eerder deze week al adviseerde.
Ik had dit ook. Ik ben ook doorgegaan naar 5 en val nu weer af.
Hongergevoel heb ik nog wel, maar dat is op normale eetmomenten en oké. Ik vind het wel fijn om hongerig te zijn, maar toch geen eetruis te hebben. Ik kan het nu goed 'managen'. Hopelijk wordt dat een gewoonte die ik vast kan houden als ik afbouw of stop.
Hi Plinkie, ik prik altijd op zaterdag(avond) en heb toch maar weer 3.75 geprikt, omdat ik wat bang ben dat die enorme moeheid de dag na prikken weer terugkomt (dat ging namelijk net een beetje beter). Ik overweeg om dan morgen de resterende 1.25 te prikken.

Gewoon een normaal hongergevoel rond etenstijden lijkt mij ook ideaal!
Ik heb even een nieuw deeltje aangemaakt.

gezondheid/mounjaro-saxenda-ozempic-weg ... ges/513082
Wil je daar de 2e post dan ook even reserveren?

Kan er een overzichtje in wie wat gebruikt. (voor wie dat wil)
BeeDifferent schreef:
15-09-2025 11:41
Wil je daar de 2e post dan ook even reserveren?

Kan er een overzichtje in wie wat gebruikt. (voor wie dat wil)
Ik heb daar nu zelf iets gepost wat ik makkelijk kan aanpassen.
Ik laat deze sluiten.
Top.
Voor het overzichtje:

Saxenda gebruikt en 18 kilo afgevallen (huisarts schreef voor, zelf betaald)
Nu sinds 13 september met mounjaro begonnen via Yazen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven