Feestje 17 jarigen

15-09-2025 22:34 96 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn 17 jarige dochter wil met Halloween voor het eerst een feestje thuis geven.
Het verzoek is dat ik die avond bij mijn vriend slaap, zodat ze het rijk alleen heeft. Dat vind ik prima maar ik wil wel graag wat voorwaarden stellen om te zorgen dat alles veilig verloopt. Ik heb aangeboden mee te betalen aan frisdrank en snacks, maar ik ga geen alcohol in huis halen. Ik maak me echter geen illusies: dat komt toch wel binnen, want sommige vriendinnen zijn 18. Ze gaf zelf al aan dat de gebruikelijke eindtijd 2 uur is, dat er ongeveer 20 mensen komen, en dat haar 2 beste vriendinnen blijven slapen zodat ze de volgende dag met zijn drieën op kunnen ruimen. Ze gaat ook de buren informeren. Waar moet ik verder nog aan denken? Dit is nieuwe materie voor me want ze heeft nog niet zo lang een rijk sociaal leven.
Charlotta schreef:
16-09-2025 23:14
Kennen jullie alle vrienden van jullie kinderen? Ik ken eerlijk gezegd alleen mijn dochters 3 beste vriendinnen. De overige 17 op de lijst ken ik niet of nauwelijks, en hun ouders al helemaal niet. Dit groepje is in het laatste jaar ontstaan, door een soort puber-sneeuwbal-effect op haar hobby en op soortgelijke feestjes. Ik wist tot gisteren niet eens dat mijn dochter 17 mensen kende ;-)

Dus gesprekken met de ouders over drankgebruik zijn onmogelijk, en boze ouders zal ik dus ook niet aan de telefoon krijgen. :-)
Ja, ik ken alle vrienden/vriendinnen.
En bijna alle ouders.
Natuurlijk hebben ze ook contacten op school/studie, maar degenen die op feestjes komen, ken ik allemaal.
Alleen hebben sommigen een relatie en de vriendjes/vriendinnetjes van ken ik niet allemaal. Maar de meesten wel. Bij zoon zitten bijna al zijn vrienden inmiddels in zijn voetbalteam, al zijn ze oorspronkelijk bij andere clubs begonnen. Dus die ouders zie ik wekelijks.
Het zal heus wel loslopen. De oude gevaarlijke frietenpannen van vroeger zijn de deur uit omdat iedereen nu een airfryer heeft, dus de toko vliegt heus niet in de hens. Ik zou een evenwicht zoeken tussen loslaten en haar de kans geven om zich verantwoordelijk te gedragen en toch een vinger aan de pols houden. Dus zelf uit eten en bioscoopje doen, daarna rond 1h eens langs fietsen en eens buiten luisteren hoe luid de muziek nu eigenlijk nog staat en of het er relatief rustig bij ligt. Indien kalm, dan door naar vriend's huis en telefonisch bereikbaar blijven. Indien je toch merkt dat er te veel mensen lijken te zijn, kan je altijd je hoofd nog even binnen laten zien.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Oh en trouwens: iemand schreef: gereedschap opbergen ??? Is dat gestoeld op een nare ervaring of waar ben je dan bang voor ?
Ik heb in mijn omgeving nog niet gehoord dat pubers letterlijk gingen verbouwen op een feestje.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Ik heb niet eens gereedschap of een frietpan, dus daar maak ik me geen zorgen over :-)

Ik heb er wel vertrouwen in eerlijk gezegd, ook al ken ik de meeste kinderen niet. Het is als ik de verhalen moet geloven gewoon een gezellige groep, en ik heb nog nooit rare verhalen gehoord over andere feestjes, behalve dan dat er soms iemand iets te diep in het glaasje kijkt. Maar ook dat lossen ze zelf wel op, ik ga echt geen emmers neerzetten, dat gaat me toch te ver.

Mijn dochter heeft haar vrienden ontmoet bij een creatieve hobby waar je als ouders niet bij betrokken bent, en de rest zijn dus weer vrienden en aanhang van die hobby-vrienden. Alleen van de 3 besties waar ze ook mee op vakantie is geweest ken ik de ouders een heel klein beetje.
Ik ken niet alle vrienden, al heb ik inmiddels de meeste wel eens gezien. Toen ze jonger waren wel. Toen vroeg ik ook wel wie er precies op het feestje kwam inclusief telefoonnummer van ouders. Rond de 15-16 is dat hier wel vrij gangbaar. Ik ben ook wel eens geappt door een ouder die ik niet ken, waar kind heen ging. Vanaf 17-18 is dat niet meer.
belgali schreef:
17-09-2025 09:53
Oh en trouwens: iemand schreef: gereedschap opbergen ??? Is dat gestoeld op een nare ervaring of waar ben je dan bang voor ?
Ik heb in mijn omgeving nog niet gehoord dat pubers letterlijk gingen verbouwen op een feestje.
Oh goeie, ik leg het gereedschap meteen even klaar voor het volgende feestje. Er zijn hier nog genoeg klusjes die moeten gebeuren.
Solsol schreef:
17-09-2025 16:49
Oh goeie, ik leg het gereedschap meteen even klaar voor het volgende feestje. Er zijn hier nog genoeg klusjes die moeten gebeuren.
Ik zie het eerder gebeuren dat ze gaan dartsen met die schroevendraaiers.
Uiteraard niet in een dartsbord maar op je muur.

Of elkaar "vriendschappelijk" de hersenen inslaan met een hamer.

Je mag uiteraard altijd een klussenlijst neerleggen.
Wie weet zit er toch een toekomstig loodgieter of timmerman tussen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
17-09-2025 17:49

Dat is nog niets. Bij het vorige feestje hier thuis heeft Britt Esmees been eraf gezaagd met onze kettingzaag en Sem besloot Stijns arm in de verhakselaar te duwen.

Echt, hoe verzin je dit soort dingen.
Si abra la puerta hay lobos.
Wissewis schreef:

Ja, vast.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Rabarbara schreef:
17-09-2025 18:09
Dat is nog niets. Bij het vorige feestje hier thuis heeft Britt Esmees been eraf gezaagd met onze kettingzaag en Sem besloot Stijns arm in de verhakselaar te duwen.

Echt, hoe verzin je dit soort dingen.
Geef ze bij zo'n Halloween-feestje waar bloed moet vloeien geen ideeën :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
17-09-2025 18:22
Geef ze bij zo'n Halloween-feestje waar bloed moet vloeien geen ideeën :-).
Wis, stop je kop even onder de kouwe kraan. Je draait een beetje door. En dat wil heel wat zeggen in jouw geval.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
golfje schreef:
16-09-2025 22:56
Aanvulling. Van de minderjarigen op feestjes wisten de ouders wel dat er drank gedronken wordt. Ik heb die ouders daar wel.over gesproken,ook omdat ze mij wel eens hadden benaderd over feestjes bij hen.

Er zijn een drietal vrienden die niet mochten drinken tot hun 18e. Dat zijn alle 3 de jongens die stiekem dronken, ergens gingen logeren om te kunnen drinken, maar ook hun ouders niet durfden te bellen als het mis ging en waarvan de vrienden ze niet thuis durfden te brengen als die vriend te veel gedronken had. Ik geloof wat dat betreft echt niet in verbieden. Ik ga zeker gesprekken met mn kinderen aan, over grenzen, stimuleer het niet dat ze drinken, maar het blijven pubers. En je kunt mazzel hebben met brave exemplaren en minder brave exemplaren.
Het duurde nog lang in dit topic :P
Wissewis schreef:

In wat voor bizarre sekte ben jij toch opgegroeid.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Als je nu al weet dat er alcohol gedronken gaat worden, dan zou ik beslist het huis niet verlaten.

https://nos.nl/artikel/2083678-moeder-b ... chter.html
Honingbij_ schreef:
17-09-2025 20:01
Als je nu al weet dat er alcohol gedronken gaat worden, dan zou ik beslist het huis niet verlaten.

https://nos.nl/artikel/2083678-moeder-b ... chter.html

Een artikel uit 2016 over een feestje waar een moeder bewust alcohol schonk aan een 14 jarige.. mmmm... lijkt me echt niet zo relevant voor mijn situatie! Ik vraag me echt af waarom je dit deelt, want ik heb al aangegeven dat ik geen alcohol schenk.
Charlotta schreef:
17-09-2025 21:00
Een artikel uit 2016 over een feestje waar een moeder bewust alcohol schonk aan een 14 jarige.. mmmm... lijkt me echt niet zo relevant voor mijn situatie! Ik vraag me echt af waarom je dit deelt, want ik heb al aangegeven dat ik geen alcohol schenk.
laat je niet gekmaken {doe je ook niet zo te lezen). Klinkt als een heel leuk feestje voor kind. en je hebt vertrouwen. Achteraf kan je altijd evalueren.
Vanity of vanities; all is vanity
Charlotta schreef:
17-09-2025 21:00
Het ging hier volgens mij ook om alcohol die door anderen was meegenomen.
Ik post hem toch omdat ik je wil waarschuwen. Er gaan minderjarigen zijn, zeg je, en je kunt zo maar pech hebben dat dat uit de hand loopt en met nog meer pech word jij daarvoor verantwoordelijk gehouden. Ik vind het ook heel heftig en overdreven allemaal, maar ja, zo kan het lopen tegenwoordig.
Ja. Alles kan. Maar je kan niet alle risico’s in het leven uitbannen. Ik vertrouw erop dat mijn dochter en haar vrienden verstandig genoeg zijn.
:thumbsup:
Charlotta schreef:
17-09-2025 21:35
Ja. Alles kan. Maar je kan niet alle risico’s in het leven uitbannen. Ik vertrouw erop dat mijn dochter en haar vrienden verstandig genoeg zijn.
Honingbij_ schreef:
17-09-2025 21:18
Het ging hier volgens mij ook om alcohol die door anderen was meegenomen.
Ik post hem toch omdat ik je wil waarschuwen. Er gaan minderjarigen zijn, zeg je, en je kunt zo maar pech hebben dat dat uit de hand loopt en met nog meer pech word jij daarvoor verantwoordelijk gehouden. Ik vind het ook heel heftig en overdreven allemaal, maar ja, zo kan het lopen tegenwoordig.
Maar dat weten ouders van pubers
En alsnog laten we ze los in de grote boze buitenwereld
Lila-Linda schreef:
17-09-2025 21:55
Maar dat weten ouders van pubers
En alsnog laten we ze los in de grote boze buitenwereld
:heart:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven