Thuisblijven of naar de opvang? Hulp!?
donderdag 18 september 2025 om 15:14
Wat is het toch lastig..
Onze zoon is nu 1 jaar, en hoe dom het ook klinkt ik heb eigenlijk maar gedacht tot en met het inleveren van het betaald ouderschapsverlof.
Ik werkte 32 uur op contract, na mijn bevalling wilde ik graag drie dagen gaan werken, dus heb ik acht uur per week ouderschapsverlof ingezet. Alleen dat is nu voorbij.
Ik heb geprobeerd proef berekeningen te maken voor toeslagen op basis van 24 en 28 uur. Maar het lukt me gewoon niet.. er gaat iets mis. Uit mijn berekening komt dat ik € 450 toeslag zou krijgen voor de kinderopvang. Maar ik krijg nu maandelijks al € 798,- hoogstwaarschijnlijk doe ik dus iets fout in mijn berekening.
Daarnaast wil mijn partner graag een papadag, maar als we hier financieel gezien heel veel moeten inleveren, dan niet. Onze salarissen schelen één euro per uur.
Tot slot heb ik net contact gehad met de opvang van mijn zoon. Hij gaat nu twee dagen in de week. En er is dus ook een mogelijkheid om je kind op een bepaalde dag om de week te brengen. Echter, betaal je dan een hoger tarief. In plaats van € 11,- betaal je dan € 12,20.
Alsnog zou dit wellicht voor ons iets kunnen zijn omdat ik de ene week dan zou kunnen werken op woensdag, donderdag en vrijdag. En de andere week op woensdag, zaterdag en zondag. (Uitgaande van 24 uur.)
Bestaat er iets of iemand die met mij mee zou kunnen kijken naar deze berekeningen? En met me mee zou kunnen kijken naar wat het meest voordelig en gunstig is voor ons?
Welke dagen werken, wel of geen opvang, papadag ja of nee, 24 of 28 uur, etc.
Voor mijn gevoel ben ik echt niet dom, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Onze zoon is nu 1 jaar, en hoe dom het ook klinkt ik heb eigenlijk maar gedacht tot en met het inleveren van het betaald ouderschapsverlof.
Ik werkte 32 uur op contract, na mijn bevalling wilde ik graag drie dagen gaan werken, dus heb ik acht uur per week ouderschapsverlof ingezet. Alleen dat is nu voorbij.
Ik heb geprobeerd proef berekeningen te maken voor toeslagen op basis van 24 en 28 uur. Maar het lukt me gewoon niet.. er gaat iets mis. Uit mijn berekening komt dat ik € 450 toeslag zou krijgen voor de kinderopvang. Maar ik krijg nu maandelijks al € 798,- hoogstwaarschijnlijk doe ik dus iets fout in mijn berekening.
Daarnaast wil mijn partner graag een papadag, maar als we hier financieel gezien heel veel moeten inleveren, dan niet. Onze salarissen schelen één euro per uur.
Tot slot heb ik net contact gehad met de opvang van mijn zoon. Hij gaat nu twee dagen in de week. En er is dus ook een mogelijkheid om je kind op een bepaalde dag om de week te brengen. Echter, betaal je dan een hoger tarief. In plaats van € 11,- betaal je dan € 12,20.
Alsnog zou dit wellicht voor ons iets kunnen zijn omdat ik de ene week dan zou kunnen werken op woensdag, donderdag en vrijdag. En de andere week op woensdag, zaterdag en zondag. (Uitgaande van 24 uur.)
Bestaat er iets of iemand die met mij mee zou kunnen kijken naar deze berekeningen? En met me mee zou kunnen kijken naar wat het meest voordelig en gunstig is voor ons?
Welke dagen werken, wel of geen opvang, papadag ja of nee, 24 of 28 uur, etc.
Voor mijn gevoel ben ik echt niet dom, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
donderdag 18 september 2025 om 15:23
Of je berekening is wel goed en je krijgt nu veel te veel terug. Let op dat je straks niet enorm moet terugbetalen.Hitime schreef: ↑18-09-2025 15:14
Verder heb ik niet echt tips maar je zou HR van jullie werkgevers kunnen vragen om proefberekeningen met verschillende uren, wel of geen papadag.
donderdag 18 september 2025 om 15:29
Heb je de werkzorgberekenaar van Nibud gebruikt? Hier kan je alle scenario's invullen en kijken welke het beste past bij jullie.
https://werkzorgberekenaar.nibud.nl/introductie
https://werkzorgberekenaar.nibud.nl/introductie
donderdag 18 september 2025 om 15:34
Je kan toch met een proefberekening met je salaris van 24 en 28 uur een berekening maken met hoeveel toeslag je gaat krijgen? En daarbij vul je dan het minst aantal uren opvang in zodat je niet teveel terug krijgt.
Probeer situatie voor situatie uit te rekenen.
Dus begin bijvoorbeeld met:
- jij 24 uur werken, man fulltime, zoon 2 dagen p/w opvang.
- jij 24 uur werken, man fulltime, zoon 1.5 dag p/w opvang (als hij 1x in de 2 weken 2 dagen gaat).
- jij 24 uur werken, man 32 uur werken, zoon 2 dagen p/w opvang
- jij 24 uur werken, man 32 uur werken, zoon 1.5 dag opvang
En dat ook voor 28 uur of 32 uur. Dan heb je wel een redelijk vergelijk lijkt mij.
Probeer situatie voor situatie uit te rekenen.
Dus begin bijvoorbeeld met:
- jij 24 uur werken, man fulltime, zoon 2 dagen p/w opvang.
- jij 24 uur werken, man fulltime, zoon 1.5 dag p/w opvang (als hij 1x in de 2 weken 2 dagen gaat).
- jij 24 uur werken, man 32 uur werken, zoon 2 dagen p/w opvang
- jij 24 uur werken, man 32 uur werken, zoon 1.5 dag opvang
En dat ook voor 28 uur of 32 uur. Dan heb je wel een redelijk vergelijk lijkt mij.
donderdag 18 september 2025 om 15:38
Je bent niet dom (tenminste, niet obv wat ik lees). Er zijn zoveel regelingen dat het een de ander weer in de staart bijt.
Ik zou een ding tegelijk wijzigen.
Zeker; meer weten loont ten opzichte van meer opvang. Zeker bij nagenoeg gelijk uurloon zit dat met de kot wel goed. Denk ook niet alleen aan de directe maand inkomsten maar ook groei en pensioen over de jaren heen.
Gezien jullie carrière nog jong is zou ik beginnen met beide 4 dagen. Dan heb je dubbele carrièrekansen. Als jij een dag meer werkt en man een dag minder heb je geen extra opvang nodig, tenzij de uren niet matchen... Nu werk je drie en heb je twee dagen opvang. Is de derde dag 'van papa' of anders geregeld?
Na een tijdje 2*32 weet je hoe dat financieel uitpakt, dan kun je van daaruit een betere inschatting te maken van wat het zou kosten als een van jullie nog een dag laat vallen.
Ik zou een ding tegelijk wijzigen.
Zeker; meer weten loont ten opzichte van meer opvang. Zeker bij nagenoeg gelijk uurloon zit dat met de kot wel goed. Denk ook niet alleen aan de directe maand inkomsten maar ook groei en pensioen over de jaren heen.
Gezien jullie carrière nog jong is zou ik beginnen met beide 4 dagen. Dan heb je dubbele carrièrekansen. Als jij een dag meer werkt en man een dag minder heb je geen extra opvang nodig, tenzij de uren niet matchen... Nu werk je drie en heb je twee dagen opvang. Is de derde dag 'van papa' of anders geregeld?
Na een tijdje 2*32 weet je hoe dat financieel uitpakt, dan kun je van daaruit een betere inschatting te maken van wat het zou kosten als een van jullie nog een dag laat vallen.
kleinezon wijzigde dit bericht op 18-09-2025 15:43
17.37% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
donderdag 18 september 2025 om 15:50
Houd je er wel rekening mee dat je je ouderschapsverlof moet terugbetalen als je binnen 3 maanden na je verlof teruggaat in je uren?
Ff aanvullen: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR133971
Terugbetalingsverplichting
Als je binnen zes maanden na het einde van het ouderschapsverlof ontslag neemt of disciplinair wordt ontslagen, moet je je salaris welke gedurende je verlof is doorbetaald, terugbetalen. Dit geldt niet als je bij een andere gemeente gaat werken of als je je partner volgt, die ergens anders in het land gaat werken.
Ook als je binnen drie maanden na het einde van het betaalde ouderschapsverlof minder gaat werken op je eigen verzoek moet je je salaris welke gedurende je verlof is doorbetaald, terugbetalen.
Wanneer je ervoor kiest om aansluitend aan je periode van betaald ouderschapsverlof, gedurende meer dan 3 maanden onbetaald ouderschapsverlof te nemen, is de terugbetalingsverplichting niet van toepassing.
wombat wijzigde dit bericht op 18-09-2025 15:53
76.13% gewijzigd
donderdag 18 september 2025 om 15:54
Dat wist ik niet..
Echter is het zo dat mijn zoon is geboren in juli 2024. En ik weer ben gaan werken vanaf november 2024. Helaas vanaf maart 2025 in de ziektewet. En ben ik nu weer aan het opbouwen in uren. Daarom speelt het nu hoe we het voor vast gaan regelen.
donderdag 18 september 2025 om 16:20
donderdag 18 september 2025 om 16:26
Precies!!
En hou je ook rekening met de financiële gevolgen op lange termijn als jij (veel) minder gaat werken en je man niet? Je bouwt minder pensioen op, hebt minder carrièrekansen en, helaas maar waar, gaan de meeste vrouwen pas weer meer werken als de kinderen pubers zijn of zelfs nooit meer. Dat is dus heel veel jaar met minder inkomen. En je zet jezelf in een nogal kwetsbare positie als jij wel minder gaat werken en dus meer gaat zorgen en ja man niet. Op het moment dat hij ervandoor gaat, of jij ervandoor wil, zit jij met de gebakken peren en kan je geen kant op en hij zit op roosjes.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
donderdag 18 september 2025 om 17:03
Heeft je partner zijn betaald ouderschapsverlof al ingezet? Volgens mij geldt dat alleen in het eerste levensjaar van het kind. Maar goed, hij kan gewoon ook ouderschapsverlof opnemen. Als hij het kan regelen met zijn werk dat hij 4x 9 uur werkt, scheelt dat amper in zijn salaris. Dan kan jij op je contracturen blijven. Bereken wel dat als hij minder werkt, zijn salaris iets lager is en dus de toeslag hoger.
donderdag 18 september 2025 om 17:19
donderdag 18 september 2025 om 18:35
donderdag 18 september 2025 om 19:13
Dit gaat toch over het betaalde ouderschapsverlof? En daarna volgt onbetaald ouderschapsverlof. TO welke verlof krijg je nu? En hoe lang is het betaalde ouderschapsverlof geleden?Wombat schreef: ↑18-09-2025 15:50Houd je er wel rekening mee dat je je ouderschapsverlof moet terugbetalen als je binnen 3 maanden na je verlof teruggaat in je uren?
(Mijn man kreeg eerst betaald OV, gevolgd door onbetaald voor 10 uur per week (gehele periode). En is daarna gewoon teruggegaan in uren en dus salaris. We hebben niks hoeven terug te betalen. Zijn verlof (10 uur per week dus) duurde ruim een jaar meen ik. (Dit is wel 3 jaar geleden.)
donderdag 18 september 2025 om 19:14
donderdag 18 september 2025 om 19:21
Ik heb dat ook gedaan, nadat mijn betaalde ouderschapsverlof was afgelopen contract aangepast. Heb nog niks erover gehoord,gaan het zien dan..
Ik zou in jouw geval 2 mamadagen nemen. Ik denk echt dat je iets fout doet in de berekening. Want als je 2 dagen afneemt, dan is jullie rekening ik schat ongeveer 52 wekenx20 uur per week:12 maanden is 87 uren per maand. 87x 11 euro is 957 euro. Als je dan daarvan 800 euro bijna terugkrijgt..
Ik zou in jouw geval 2 mamadagen nemen. Ik denk echt dat je iets fout doet in de berekening. Want als je 2 dagen afneemt, dan is jullie rekening ik schat ongeveer 52 wekenx20 uur per week:12 maanden is 87 uren per maand. 87x 11 euro is 957 euro. Als je dan daarvan 800 euro bijna terugkrijgt..
donderdag 18 september 2025 om 19:23
Als je allebei praktisch evenveel verdient en je partner een papadag wil, dan lijkt de oplossing me duidelijk: uitzoeken of dat financieel haalbaar is. Heeft hij zijn (on)betaald ouderschapsverlof al opgemaakt? Anders is een dag onbetaald ouderschapsverlof voor je man de ideale manier om het uit te proberen. En ondertussen je zoontje op de wachtlijst voor de opvang.
Als je 4 uur extra wil werken kun je ook nog 1 ochtend peuterspeelzaal overwegen. Je moet er dan wel rekening mee houden dat de peuterspeelzaal in de schoolvakanties dicht is en het is pas vanaf 2 jaar.
Wat er mis gaat met de proefberekening weet ik niet. Heb je iemand in je omgeving die even mee kan kijken of je alles op de juiste plek invult?
Edit: Ik zie nu pas dat je het de hele tijd over 'ik' hebt i.p.v. 'wij'. Betekent dat dat je partner wellicht niet de vader van je zoontje is? Ik weet niet of de regels voor KOT heel anders zijn voor alleenstaande ouders. Misschien ligt het dan daaraan?
Als je 4 uur extra wil werken kun je ook nog 1 ochtend peuterspeelzaal overwegen. Je moet er dan wel rekening mee houden dat de peuterspeelzaal in de schoolvakanties dicht is en het is pas vanaf 2 jaar.
Wat er mis gaat met de proefberekening weet ik niet. Heb je iemand in je omgeving die even mee kan kijken of je alles op de juiste plek invult?
Edit: Ik zie nu pas dat je het de hele tijd over 'ik' hebt i.p.v. 'wij'. Betekent dat dat je partner wellicht niet de vader van je zoontje is? Ik weet niet of de regels voor KOT heel anders zijn voor alleenstaande ouders. Misschien ligt het dan daaraan?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in