Wat stemt Viva?

01-09-2025 20:23 594 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat het aantal poll opties te klein is om alle partijen te noemen verdeel ik de boel in blokken.

Welke richting gaat je stem op?

Totaal aantal stemmen: 276

Links (PvdA/GL, SP, D66, Volt) (60%)
Centrumrechts (VVD, CDA, NSC, CU) (18%)
Radicaal rechts (PVV, JA‘21, BBB, FvD, SGP) (16%)
Anders. (7%)
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
GriebusDus schreef:
19-09-2025 11:31
Daar gaat het wél om. Vind ik. Jij vindt iets anders, prima.
Ja, dat is zo.

Maar er zijn meer mensen die moeite hebben met de stijl van Ouwehand. Het is niet alleen maar mijn mening.

Ik heb vroeger ook Partij voor de Dieren gestemd, maar zou dat nu ook niet meer zo snel doen. Dus ik snap niet dat je zo stellig kan zeggen dat het 'daar wel om gaat'.

Voor jou ja. Maar voor weer anderen niet.
Mariana schreef:
19-09-2025 11:18
JA21 is behoorlijk aangepakt gisterochtend. Ze willen weer naar gas boren in Groningen, ze willen alle toeslagen afschaffen, ze willen kerncentrales, ze willen het ontslagrecht versoepelen...

Je zou toch denken dat wanneer het grote publiek dit allemaal weet ze wel een andere keuze gaan maken?
JA21 wil ook het discriminatieverbod tussen burgers en bedrijven onderling afschaffen, met als argument "dan kan een bedrijf tenminste een Marokkaanse sollicitant weigeren".

Dat bedrijven ook b.v. joodse mensen volkomen wettig als klant kunnen weigeren hierdoor is vast niet bij ze opgekomen.
Mariana schreef:
19-09-2025 11:24
Ik vond de verkleedpartij en de 'fucking hell' op een voorstel van Bontenbal behoorlijk smakeloos.

Overigens vond ik het hele betoog van Geert en van Lidewij erg smakeloos.
Niet om lullig te doen, maar ik vind (bijvoorbeeld) de Nederlandse weigering om gewonde Gazaanse kinderen op te nemen terwijl ziekenhuizen alles al in stelling hadden gebracht, de weigering om de klimaatdoelen van 2030 ook maar te proberen te halen, en het zwakzinnige landbouwbeleid van een buitengewoon incompetente minister zo oneindig veel smakelozer, dat een verkleedpartij of een enkel 'fucking hell' daar nogal bleekjes bij afsteekt.

De echte barbaren zitten in de regeringsbanken.
Mariana schreef:
JA21 is behoorlijk aangepakt gisterochtend. Ze willen weer naar gas boren in Groningen, ze willen alle toeslagen afschaffen, ze willen kerncentrales, ze willen het ontslagrecht versoepelen...

Je zou toch denken dat wanneer het grote publiek dit allemaal weet ze wel een andere keuze gaan maken?

Dat zou je denken, en toch blijkt dat PVV nauwelijks afgestraft wordt.

Overigens kan ik me dan weer wel vinden in het versoepelen van het ontslagrecht (in sommige gevallen) maar daar zijn meer partijen voorstander van. Kerncentrales zijn ook meer partijen voorstander van. Ik moet daar mezelf nog flink in verdiepen want daar weet ik eigenlijk niets van eerlijk gezegd.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
GriebusDus schreef:
19-09-2025 11:38
Niet om lullig te doen, maar ik vind (bijvoorbeeld) de Nederlandse weigering om gewonde Gazaanse kinderen op te nemen terwijl ziekenhuizen alles al in stelling hadden gebracht, de weigering om de klimaatdoelen van 2030 ook maar te proberen te halen, en het zwakzinnige landbouwbeleid van een buitengewoon incompetente minister zo oneindig veel smakelozer, dat een verkleedpartij of een enkel 'fucking hell' daar nogal bleekjes bij afsteekt.

En dan de motie om antifa een terroristische organisatie te willen noemen. Antifa is niet een organisatie en staat voor antifascisme. De partijen die voor deze motie hebben gestemd (PVV, VVD, SGP, BBB, FVD en JA21) zijn dus voor fascisme. Ze kijken denk ik verlekkerd naar wat Trump allemaal doet en zien dat als grote inspiratiebron.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
GriebusDus schreef:
19-09-2025 11:38

Ik ben het volledig met je eens, maar lopen er niet twee discussies door elkaar?
Natuurlijk, als ik moet kiezen tussen PvdD of 1 vd regeringspartijen, dan weet ik het echt wel.
Maar dat Ouwehand zich, ondanks dat ik inhoudelijk het met haar eens ben, niet goed weet te presenteren is een andere discussie. Ik vind dat ze haar partij geen dienst bewijst en ik kijk nu zeker ook naar andere partijen aan de linkerzijde.
GriebusDus schreef:
19-09-2025 11:27
Jammer dan. Het moet benoemd kunnen worden. Je ziet overal in de Westerse wereld een verschuiving naar wat heel goed het begin van een dictatoriaal regime kan zijn. Het zou toch vreselijk zijn als geen enkele politicus m/v zich daar nog over zou durven uitspreken.
In Nederland zijn trouwens nog geen eens de contouren zichtbaar van het begin van een dictatoriaal regime.

In wel meer westerse landen is er daar absoluut geen sprake van (Denemarken, Canada, Belgie, Noorwegen, Zweden, Spanje, UK: overal is een begin van een dictatoriaal regime merkbaar? Lijkt me niet.

Maar het scoort vast lekker. Dat soort angstvisioenen.
Johanna72 schreef:
19-09-2025 11:52
Ik ben het volledig met je eens, maar lopen er niet twee discussies door elkaar?
Natuurlijk, als ik moet kiezen tussen PvdD of 1 vd regeringspartijen, dan weet ik het echt wel.
Maar dat Ouwehand zich, ondanks dat ik inhoudelijk het met haar eens ben, niet goed weet te presenteren is een andere discussie. Ik vind dat ze haar partij geen dienst bewijst en ik kijk nu zeker ook naar andere partijen aan de linkerzijde.
Daar heb je gelijk in hoor, eigenlijk vervuil ik de discussie hiermee. Ik wind me zo verschrikkelijk op over deze kleinzielige, benepen, bekrompen versie van Nederland dat ik nog wel eens uit de bocht vlieg.
Paradise schreef:
19-09-2025 11:54
In Nederland zijn trouwens nog geen eens de contouren zichtbaar van het begin van een dictatoriaal regime.

In wel meer westerse landen is er daar absoluut geen sprake van (Denemarken, Canada, Belgie, Noorwegen, Zweden, Spanje, UK: overal is een begin van een dictatoriaal regime merkbaar? Lijkt me niet.

Maar het scoort vast lekker. Dat soort angstvisioenen.
Zo dan. Dus omdat ik het niet met je eens ben, gaat het meteen van onder uit de zak?
GriebusDus schreef:
19-09-2025 12:02
Zo dan. Dus omdat ik het niet met je eens ben, gaat het meteen van onder uit de zak?
Hoe bedoel je 'van onder uit de zak'?
GriebusDus schreef:
19-09-2025 12:01
Daar heb je gelijk in hoor, eigenlijk vervuil ik de discussie hiermee. Ik wind me zo verschrikkelijk op over deze kleinzielige, benepen, bekrompen versie van Nederland dat ik nog wel eens uit de bocht vlieg.
Je hebt gelijk hoor en daar moet het natuurlijk ook over gaan, de inhoud. Was meer een uitstapje van mij toen iemand begon over de wijze van debatteren van Ouwehand.
Wat mij betreft, terug naar de inhoud.
GriebusDus schreef:
19-09-2025 12:02

Volgens mij bedoelt Paradise dat die rechtse partijen denken lekker makkelijk te scoren met dit Antifa-punt. Ik snap niet waarom jij het persoonlijk neemt?
Een lieve nazi die op een prettige toon spreekt is gewoon een nazi.

Ik ben mijn hele volwassen leven betrokken geweest bij de politiek en ik merk dat het me de laatste tijd (al kan dat ook zeker aan mijn gesteldheid liggen) afhaak. Het totale gebrek aan verbinding, elke poffertjesbakker mag maar wat roepen, iedereen buigt zich in allerlei bochten om maar aan achterlijke schreeuwers tegemoet te komen, niemand mag ademhalen, van rel naar rel, van ophef naar ophef en als er geen fittie is, dan verzinnen we er wel een. Ik ben er wel klaar mee. Ik heb mijn bibliotheekabonnement ernstig verslonterd de afgelopen jaren. Ik leen een stapel boeken en ga kaneelthee slobberen.
Si abra la puerta hay lobos.
Nou om dan iets positiefs te melden, SP en VVD konden elkaar vinden in de verkorte verplichte loondoorbetaling bij ziekte voor het MKB. 2 partijen die vrijwel niets met elkaar gemeen hebben kunnen elkaar toch vinden in bepaalde standpunten. Zo zou het moeten zijn.

Niet jij bent een linkse of rechtse partij dus jouw motie/mening steun ik principieel niet. Maar kijken waar men elkaar wel kan vinden.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Mariana schreef:
19-09-2025 12:08
Volgens mij bedoelt Paradise dat die rechtse partijen denken lekker makkelijk te scoren met dit Antifa-punt. Ik snap niet waarom jij het persoonlijk neemt?
Ik had het over linkse partijen. Maar inderdaad, ik had het niet over GriebusDus. Of dat zij wil scoren.
Sun.lover schreef:
19-09-2025 11:48
En dan de motie om antifa een terroristische organisatie te willen noemen. Antifa is niet een organisatie en staat voor antifascisme. De partijen die voor deze motie hebben gestemd (PVV, VVD, SGP, BBB, FVD en JA21) zijn dus voor fascisme. Ze kijken denk ik verlekkerd naar wat Trump allemaal doet en zien dat als grote inspiratiebron.
Ik zag dit vanmorgen voorbij komen in een post op FB van Baudet waarin hij het presenteerde als "een groot succes", "een zeer grote stap" en een rijtje dingen waar deze terreurorganisatie zich allemaal schuldig aan heeft gemaakt (geweldsincifenten, vernielingen, bedreiging).
Honderden reacties eronder hoe fantastisch het is. Niemand die snapt dat het een motie is. Dat er echt nog veel stappen te zetten zijn voordat Antifa echt als terroristisch wordt bestempeld en dat de kans er ook is dat dit nooit zal gebeuren.
Sanne_A schreef:
19-09-2025 13:21
Ik zag dit vanmorgen voorbij komen in een post op FB van Baudet waarin hij het presenteerde als "een groot succes", "een zeer grote stap" en een rijtje dingen waar deze terreurorganisatie zich allemaal schuldig aan heeft gemaakt (geweldsincifenten, vernielingen, bedreiging).
Honderden reacties eronder hoe fantastisch het is. Niemand die snapt dat het een motie is. Dat er echt nog veel stappen te zetten zijn voordat Antifa echt als terroristisch wordt bestempeld en dat de kans er ook is dat dit nooit zal gebeuren.
De kans is groter dat Farmers Defense Force, Extinction Rebellion of de Soevereinen als terreurorganisatie worden aangemerkt door de rechter.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Sun.lover schreef:
19-09-2025 11:48
...Antifa is niet een organisatie en staat voor antifascisme. De partijen die voor deze motie hebben gestemd (PVV, VVD, SGP, BBB, FVD en JA21) zijn dus voor fascisme...
Lekker simpel dit ook. :bonk:
.
Jesco schreef:
19-09-2025 14:18
Lekker simpel dit ook. :bonk:
Ja, vind ik ook.
Mariana schreef:

Behalve opnieuw naar gas boren in Groningen, vind ik de rest juist een reden om op JA21 te stemmen. Trouwens, veel partijen (ook de hier zo geliefde GL/PvdA) willen van het gedrocht toeslagen af.
Prinsjesdag25 schreef:
19-09-2025 16:25
Behalve opnieuw naar gas boren in Groningen, vind ik de rest juist een reden om op JA21 te stemmen. Trouwens, veel partijen (ook de hier zo geliefde GL/PvdA) willen van het gedrocht toeslagen af.

Ik wil er niet perse vanaf maar het mag wat mij betreft wel op de schop.

Daarnaast, stel dat je de bewoners in Groningen echt heel goed kunt compenseren, zodat ze er in geen enkel geval op achteruit gaan, dan zou ik best voor zo'n voorstel kunnen zijn. Er zit voor een berg gas in de grond wat we nu kopen van Rusland.

Het is een controversieel voorstel, maar uitkopen van boeren wordt ook over gesproken, en voor snelwegen zijn in het verleden ook mensen uitgekocht.

Maar echt alleen maar wanneer die uitkoopsom meer dan genoeg is. En alleen maar wanneer de mensen in betreffende gebieden daarvoor open staan. Dus niet gedwongen. Huizen die tzt te koop komen, of leeg komen te staan, kan de Provincie "opkopen" zodat de bewoners zelf er geen schade of hinder van ondervinden.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
19-09-2025 16:50

Daarnaast, stel dat je de bewoners in Groningen echt heel goed kunt compenseren, zodat ze er in geen enkel geval op achteruit gaan, dan zou ik best voor zo'n voorstel kunnen zijn. Er zit voor een berg gas in de grond wat we nu kopen van Rusland.

Het is een controversieel voorstel, maar uitkopen van boeren wordt ook over gesproken, en voor snelwegen zijn in het verleden ook mensen uitgekocht.

Maar echt alleen maar wanneer die uitkoopsom meer dan genoeg is. En alleen maar wanneer de mensen in betreffende gebieden daarvoor open staan. Dus niet gedwongen. Huizen die tzt te koop komen, of leeg komen te staan, kan de Provincie "opkopen" zodat de bewoners zelf er geen schade of hinder van ondervinden.
Dus als er een iemand in het gebied niet voor open staat moet het niet doorgaan? Want als je gaat boren krijgen zij aardbevingen en schade natuurlijk, dus zij moeten er dan voor kunnen kiezen om het niet door te laten gaan?
En als iedereen er wel voor open staat dan wordt dus gewoon een heel stuk Groningen een leeg niemandsland? zodat de aardbevingen geen schade aanbrengen (in ieder geval niet aan bewoonde huizen)?
MrsM schreef:
19-09-2025 16:50

Eind 2027 stopt de (indirecte) import uit Rusland:

https://epnl.nl/news-market-information ... sisch-gas/

Voor die twee jaar kun je de gasbronnen niet meer openmaken, en al helemaal geen mensen gaan uitkopen.

Het is dus gewoon weer luchtfietserij van JA21, of ze zijn niet goed geïnformeerd. Een partij die het discriminatieverbod wil opheffen in een net jasje.
Danae schreef:
19-09-2025 16:59
Dus als er een iemand in het gebied niet voor open staat moet het niet doorgaan? Want als je gaat boren krijgen zij aardbevingen en schade natuurlijk, dus zij moeten er dan voor kunnen kiezen om het niet door te laten gaan?
En als iedereen er wel voor open staat dan wordt dus gewoon een heel stuk Groningen een leeg niemandsland? zodat de aardbevingen geen schade aanbrengen (in ieder geval niet aan bewoonde huizen)?

Ja je zou er dan voor kunnen kiezen om daar een beschermd natuurgebied te maken. Dat lijkt me best een goede optie.

En ja, als iedereen of toch wel het grootste merendeel (dus niet zomaar 51%) het ermee eens zou zijn. En, nogmaals, bij een flinke compensatie.

Ik zie niet gebeuren dat Nederland binnen 2 jaar van het gas af is compleet. Dus wanneer dat contract afloopt, waar gaan we dan ons gas vandaan halen en hoeveel gaan we ervoor betalen?
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
19-09-2025 17:51
Ik zie niet gebeuren dat Nederland binnen 2 jaar van het gas af is compleet. Dus wanneer dat contract afloopt, waar gaan we dan ons gas vandaan halen en hoeveel gaan we ervoor betalen?
Noorwegen, Verenigde Staten, Qatar o.a. Dat zijn nu al de belangrijkste leveranciers. We zijn al bezig om meerdere LNG terminals te bouwen. Gelukkig heeft Nederland een gunstige ligging.
.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven