Wat stemt Viva?

01-09-2025 20:23 594 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat het aantal poll opties te klein is om alle partijen te noemen verdeel ik de boel in blokken.

Welke richting gaat je stem op?

Totaal aantal stemmen: 279

Links (PvdA/GL, SP, D66, Volt) (60%)
Centrumrechts (VVD, CDA, NSC, CU) (18%)
Radicaal rechts (PVV, JA‘21, BBB, FvD, SGP) (16%)
Anders. (6%)
"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.“
(George Patton)
MrsM schreef:
19-09-2025 17:51
Ja je zou er dan voor kunnen kiezen om daar een beschermd natuurgebied te maken. Dat lijkt me best een goede optie.

En ja, als iedereen of toch wel het grootste merendeel (dus niet zomaar 51%) het ermee eens zou zijn. En, nogmaals, bij een flinke compensatie.

Ik zie niet gebeuren dat Nederland binnen 2 jaar van het gas af is compleet. Dus wanneer dat contract afloopt, waar gaan we dan ons gas vandaan halen en hoeveel gaan we ervoor betalen?
We zijn nu toch ook niet afhankelijk van Russisch gas? Het is verder ook niet dat we een woningoverschot hebben waar al die uitgekochte groningers zomaar even kunnen gaan wonen.
Where is my mind?
MrsM schreef:
Ja je zou er dan voor kunnen kiezen om daar een beschermd natuurgebied te maken. Dat lijkt me best een goede optie.

En ja, als iedereen of toch wel het grootste merendeel (dus niet zomaar 51%) het ermee eens zou zijn. En, nogmaals, bij een flinke compensatie.

Ik zie niet gebeuren dat Nederland binnen 2 jaar van het gas af is compleet. Dus wanneer dat contract afloopt, waar gaan we dan ons gas vandaan halen en hoeveel gaan we ervoor betalen?
Flinke compensatie? Er zit waarschijnlijk helemaal niet genoeg gas in de grond voor een flinke compensatie.
Ach ja, rotgroningers verpesten het ook voor iedereen.
Si abra la puerta hay lobos.
SurferRosa schreef:
19-09-2025 17:59
We zijn nu toch ook niet afhankelijk van Russisch gas? Het is verder ook niet dat we een woningoverschot hebben waar al die uitgekochte groningers zomaar even kunnen gaan wonen.
Jazeker wel!
Vorig jaar kwam er 1,7 miljard kuub aan Russisch gas Nederland binnen. "Als je uitgaat van een gemiddeld gebruik van 1.000 kuub per huishouden, is dat goed voor de gasvoorziening van 1,7 miljoen huishoudens in Nederland", zegt Peters.
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... and-155323

https://nos.nl/artikel/2566391-helemaal ... an-het-ook
Prinsjesdag25 schreef:
19-09-2025 18:28
Jazeker wel!
Vorig jaar kwam er 1,7 miljard kuub aan Russisch gas Nederland binnen. "Als je uitgaat van een gemiddeld gebruik van 1.000 kuub per huishouden, is dat goed voor de gasvoorziening van 1,7 miljoen huishoudens in Nederland", zegt Peters.
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... and-155323

https://nos.nl/artikel/2566391-helemaal ... an-het-ook
Uit je eigen tweede link:
“De verhoudingen zijn nu wel anders. Het aandeel Russisch gas in de EU daalde van 45 procent in 2021 tot 13 procent nu. In Nederland is dat van 24 procent in 2021 naar zelfs maar 5 procent nu gegaan.”

5% dus, dat is niet ‘afhankelijk van’.
Where is my mind?
MrsM schreef:

Als het merendeel het ermee eens is maar niet iedereen zullen er dan toch mensen gedwongen moeten worden. Er zijn natuurlijk altijd mensen die niet weg willen uit hun geboortehuis of waar ze al 25 jaar wonen of waar ze hun kinderen grootgebracht hebben etc. Dus als je echt helemaal niet wil dwingen kan het niet doorgaan. Als je zegt het kan doorgaan bij bv. 80% instemming, dat kan, maar dan moet de overige 20% wel gedwongen worden.
Paradise schreef:
19-09-2025 18:08
Flinke compensatie? Er zit waarschijnlijk helemaal niet genoeg gas in de grond voor een flinke compensatie.
https://www.gelderlander.nl/politiek/fa ... ~ab2d0629/

Deze factcheck komt uit op 150 miljard euro. Maar, als je de NAM buiten spel zou kunnen zetten, en de winst direct naar de Staat kunt laten gaan en afhankelijk van de gasprijzen, kan dit bedrag meer/minder zijn. En natuurlijk niet in 1 keer beschikbaar.

Na flinke compensatie voor de 85.000 getroffen huishoudens, blijft er nog altijd flink wat geld over lijkt mij.

Niet wat Baudet beweert, maar wel een flink bedrag om bijvoorbeeld de verzorgingsstaat betaalbaar te houden de komende jaren.

https://www.consilium.europa.eu/nl/info ... come-from/

En we zijn niet 100% afhankelijk van Russisch gas, maar ook LNG vanuit Amerika, Algerije, Qatar en Noorwegen. Als het in eigen beheer zou kunnen blijven, kunnen wellicht de gasprijzen naar beneden. Of, je kunt met dat geld andere zaken bekostigen.

In principe zou je nog 47 jaar gas kunnen winnen met 495 miljoen kub gas. Maar de plannen zijn gasvrij vanaf 2050 dus 25 jaar moet je dan nog gas kunnen winnen. In die tijd kun je dan omschakelen naar volledig groene stroom. (Wat sowieso al de bedoeling is.)
Rabarbara schreef:
19-09-2025 18:10
Ach ja, rotgroningers verpesten het ook voor iedereen.

Dat is echt helemaal niet wat ik zeg of bedoel.
Danae schreef:
19-09-2025 18:31
Als het merendeel het ermee eens is maar niet iedereen zullen er dan toch mensen gedwongen moeten worden. Er zijn natuurlijk altijd mensen die niet weg willen uit hun geboortehuis of waar ze al 25 jaar wonen of waar ze hun kinderen grootgebracht hebben etc. Dus als je echt helemaal niet wil dwingen kan het niet doorgaan. Als je zegt het kan doorgaan bij bv. 80% instemming, dat kan, maar dan moet de overige 20% wel gedwongen worden.

Ja of wachten tot die mensen zelf hun huis willen verkopen bijvoorbeeld. Maar dit is een beetje veel mosterd na de maaltijd, de regering had hier in 1960 al over na moeten denken. En later, al veel eerder aan zulke maatregelen moeten denken. Dan had er nu wellicht een beschermd natuurgebied geweest met flinke compensatie voor omwonenden. Dan had het helemaal nooit zover hoeven komen.
MrsM schreef:
19-09-2025 18:33

Deze factcheck komt uit op 150 miljard euro. Maar, als je de NAM buiten spel zou kunnen zetten, en de winst direct naar de Staat kunt laten gaan en afhankelijk van de gasprijzen, kan dit bedrag meer/minder zijn. En natuurlijk niet in 1 keer beschikbaar.

Na flinke compensatie voor de 85.000 getroffen huishoudens, blijft er nog altijd flink wat geld over lijkt mij.

Niet wat Baudet beweert, maar wel een flink bedrag om bijvoorbeeld de verzorgingsstaat betaalbaar te houden de komende jaren.

En we zijn niet 100% afhankelijk van Russisch gas, maar ook LNG vanuit Amerika, Algerije, Qatar en Noorwegen. Als het in eigen beheer zou kunnen blijven, kunnen wellicht de gasprijzen naar beneden. Of, je kunt met dat geld andere zaken bekostigen.

In principe zou je nog 47 jaar gas kunnen winnen met 495 miljoen kub gas. Maar de plannen zijn gasvrij vanaf 2050 dus 25 jaar moet je dan nog gas kunnen winnen. In die tijd kun je dan omschakelen naar volledig groene stroom. (Wat sowieso al de bedoeling is.)
165 miljard. Je moet dan hier het uikopen van zo’n 30.000 Groningers wel van af trekken. Die laten zich natuurlijk niet uitkopen voor 85.000 euro, daar kun je amper een garagebox voor kopen tegenwoordig. En waar wil je ze naartoe laten gaan btw?

Creatief bedacht hoor, maar lijkt me op meerdere manieren geen goed plan wat ook nog eens amper wat oplevert.

Edit: ik las verkeerd. Ik dacht dat je het had over 85.000 per huishouden en ging uit van 30.000 huishoudens. 85000 huishoudens compenseren zorgt ervoor dat die winsten nóg lager uitvallen.
surferrosa wijzigde dit bericht op 19-09-2025 18:44
Reden: Slecht gelezen
5.50% gewijzigd
Where is my mind?
MrsM schreef:
We zitten in potentie op een behoorlijke goudmijn aan gas in ons land. Bijv. in Noorwegen heeft de overheid de baten van hun energiesector stevig in handen. Zijn er erg rijk mee geworden. Daar hebben ze minder het probleem dat het onder bewoond gebied gewonnen moet worden.

Stukje copy-paste van internet:

Gas, aardolie en hernieuwbare energie

Noorwegen kennen we vooral van zijn fabelachtige landschappen: fjorden, bergen, bossen, rivieren en meren. Met zijn 5,5 miljoen inwoners – half zoveel als in België, ruim 80% woont in verstedelijkte centra – en een oppervlakte van 385.200 km² - 13 keer België – is er dan ook ongelooflijk veel ruimte voor natuur.

Maar wist je dat Noorwegen met een bbp van ongeveer 75.000 dollar/hoofd ook een van de rijkste landen ter wereld is? De VN rangschikt het Scandinavische land qua ontwikkelingsgraad steevast als eerste.

Die rijkdom en hoge ontwikkeling heeft het voor een groot deel te danken aan zijn enorme voorraden aan gas en aardolie op zee. Noorwegen is de 3de grootste uitvoerder van gas in de wereld en de 6de van aardolie. De winsten worden belegd in buitenlandse aandelen via het Government Pension Fund.
.
MrsM schreef:

Wat is een flinke compensatie in jouw ogen? Voor een nieuw huis en een schadevergoeding omdat ze hun geboortegrond misschien voorgoed moeten verlaten?

Als je al die huishoudens 750.000 euro geeft, dan blijft er nog 80 miljard over. Maar let op: dat is eenmalig.

Daar kun je een paar jaar iets goedkoper mee leven als land. Daarna is het op.

Ik vind de baten nauwelijks hoger dan de kosten.

Dit in tegenstelling tot het uitkopen van boeren, wat een blijvend effect heeft.
Jesco schreef:
19-09-2025 18:43
We zitten in potentie op een behoorlijke goudmijn aan gas in ons land. Bijv. in Noorwegen heeft de overheid de baten van hun energiesector stevig in handen. Zijn er erg rijk mee geworden. Daar hebben ze minder het probleem dat het onder bewoond gebied gewonnen moet worden.

Stukje copy-paste van internet:

Gas, aardolie en hernieuwbare energie

Noorwegen kennen we vooral van zijn fabelachtige landschappen: fjorden, bergen, bossen, rivieren en meren. Met zijn 5,5 miljoen inwoners – half zoveel als in België, ruim 80% woont in verstedelijkte centra – en een oppervlakte van 385.200 km² - 13 keer België – is er dan ook ongelooflijk veel ruimte voor natuur.

Maar wist je dat Noorwegen met een bbp van ongeveer 75.000 dollar/hoofd ook een van de rijkste landen ter wereld is? De VN rangschikt het Scandinavische land qua ontwikkelingsgraad steevast als eerste.

Die rijkdom en hoge ontwikkeling heeft het voor een groot deel te danken aan zijn enorme voorraden aan gas en aardolie op zee. Noorwegen is de 3de grootste uitvoerder van gas in de wereld en de 6de van aardolie. De winsten worden belegd in buitenlandse aandelen via het Government Pension Fund.
We zitten in potentie op een behoorlijke goudmijn? En vervolgens kom je aan met informatie over Noorwegen?
Je kunt Groningers nooit voldoende compenseren. Nooit. Ik begrijp niet zo goed waarom mensen zich dat niet voor kunnen stellen. De dorpen in het wingebied zijn eeuwenoud. Eeuwen wonen families daar, bezochten hun kerk, zorgden voor hun familie, bewerkten de grond, hadden er lief. En dan wil je mensen een huis van acht ton aan de andere kant van de provincie geven en dan moet het allemaal maar goed zijn? Dan moet alles verdwijnen wat er was?
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
19-09-2025 18:56
Je kunt Groningers nooit voldoende compenseren. Nooit. Ik begrijp niet zo goed waarom mensen zich dat niet voor kunnen stellen. De dorpen in het wingebied zijn eeuwenoud. Eeuwen wonen families daar, bezochten hun kerk, zorgden voor hun familie, bewerkten de grond, hadden er lief. En dan wil je mensen een huis van acht ton aan de andere kant van de provincie geven en dan moet het allemaal maar goed zijn? Dan moet alles verdwijnen wat er was?
Ik denk ook dat het vertrouwen in de overheid omtrent compensaties en gaswinning al tot ver beneden een nulpunt is gedaald, wat heel begrijpelijk is.
Where is my mind?
Paradise schreef:
19-09-2025 18:47
We zitten in potentie op een behoorlijke goudmijn? En vervolgens kom je aan met informatie over Noorwegen?
Ja. Die zaken staan los van elkaar. Nederland had die baten destijds mogelijk ook zo kunnen investeren, was mijn idee.
.
Jesco schreef:
19-09-2025 19:07
Ja. Die zaken staan los van elkaar. Nederland had die baten destijds mogelijk ook zo kunnen investeren, was mijn idee.

Klopt. Daarom zei ik dat ook in mijn laatste bericht. De overheid (en de NAM) hebben alleen aan eigen financieel gewin gedacht en niet aan de toekomst voor de Groningse huishoudens. En dat is gewoon ongelofelijk dom geweest.
Jesco schreef:
19-09-2025 19:07
Het Noorse model kent ook nadelen.

Ja, het land heeft een enorm fonds. Maar de beleggingen in het fonds konden niet de economie in stromen.
Daarnaast kent het Noorse model ook risico’s.

Hier meer informatie:

https://www.eur.nl/nieuws/noors-model-vertoont-barstjes
MrsM schreef:
19-09-2025 19:23
Klopt. Daarom zei ik dat ook in mijn laatste bericht. De overheid (en de NAM) hebben alleen aan eigen financieel gewin gedacht en niet aan de toekomst voor de Groningse huishoudens. En dat is gewoon ongelofelijk dom geweest.
De overheid heeft geen eigen financieel belang.

Ook bij fonds komt dat op hetzelfde neer. Namelijk vermogensopbouw.

In het geval van Nederland is geld gestoken in de verzorgingsstaat en infrastructuur. ‘De overheid’ heeft er niets voor zichzelf van gekocht.

De belangen van Groningers zijn inderdaad genegeerd.
MrsM schreef:
19-09-2025 16:50
Ik wil er niet perse vanaf maar het mag wat mij betreft wel op de schop.

Daarnaast, stel dat je de bewoners in Groningen echt heel goed kunt compenseren, zodat ze er in geen enkel geval op achteruit gaan, dan zou ik best voor zo'n voorstel kunnen zijn. Er zit voor een berg gas in de grond wat we nu kopen van Rusland.

Het is een controversieel voorstel, maar uitkopen van boeren wordt ook over gesproken, en voor snelwegen zijn in het verleden ook mensen uitgekocht.

Maar echt alleen maar wanneer die uitkoopsom meer dan genoeg is. En alleen maar wanneer de mensen in betreffende gebieden daarvoor open staan. Dus niet gedwongen. Huizen die tzt te koop komen, of leeg komen te staan, kan de Provincie "opkopen" zodat de bewoners zelf er geen schade of hinder van ondervinden.
en je weet net zo goed als ik dat dat niet gaat gebeuren. Verder halen nog maar heel weinig gas uit Rusland en is het de bedoeling dat er helemaal geen gas meer uit Rusland komt voor Europa vanaf 2027. En daarvoor moeten we dan mensen verjagen uit hun huizen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
MrsM schreef:

ik vind dat je er wel heel makkelijk over doet wat dit voor de mensen in Groningen zou betekenen. Mensen die al heel lang in de kou staan.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Paradise schreef:
19-09-2025 19:24
Het Noorse model kent ook nadelen.

Ja, het land heeft een enorm fonds. Maar de beleggingen in het fonds konden niet de economie in stromen.
Daarnaast kent het Noorse model ook risico’s.

Hier meer informatie:

https://www.eur.nl/nieuws/noors-model-vertoont-barstjes
Een heel pijnlijk artikel, waarin uitgebreid in wordt gegaan op hoe de Nederlandse aardgasmiljarden aan ambtenaren en uitkeringen uit werden gegeven. Het enige dat ik nog mis is hoe de regering-Den Uyl voor drie knikkers en een strippenkaart dat gas aan Duitsland verpatste.

Maar nee, die Noren moeten natuurlijk balen dat ze afhankelijk zijn van een enorme pot geld die ze zorgvuldig op hebben gebouwd.
Vanielje schreef:
19-09-2025 20:57
Een heel pijnlijk artikel, waarin uitgebreid in wordt gegaan op hoe de Nederlandse aardgasmiljarden aan ambtenaren en uitkeringen uit werden gegeven. Het enige dat ik nog mis is hoe de regering-Den Uyl voor drie knikkers en een strippenkaart dat gas aan Duitsland verpatste.

Maar nee, die Noren moeten natuurlijk balen dat ze afhankelijk zijn van een enorme pot geld die ze zorgvuldig op hebben gebouwd.
Huh? Haal jij dit uit het artikel?

Het is de strekking van het artikel helemaal niet. Het artikel is ook niet ideologisch geladen, iets dat jij nu wel doet.

Het artikel plaats genuanceerde kanttekeningen bij het Noorse model.

Vreemde vorm van cherrypicking hanteer jij.
GriebusDus schreef:
19-09-2025 11:21
Ik heb net het betoog van Ouwehand bij de Algemene Beschouwingen nog even opgezocht en beluisterd. Daar is m.i. toch verdomd weinig tegen in te brengen.

Ik vond dat citaat van Sophie Scholl over goede mannen met kleine levens die uiteindelijk een afschuwelijke dictatuur mogelijk maken erg aangrijpend.
Het tegenovergestelde van klein leven is groot leven. Maar is dat niet net zo goed het probleem?

Charlie Kirk leefde niet klein in de zin dat hij risico's nam. En nu is het gevaar dat hij een soort martelaar-status krijgt. Net zoals we bij Theo van Gogh en ook Pim Fortuyn zagen.
Questy schreef:
20-09-2025 14:16
Het tegenovergestelde van klein leven is groot leven. Maar is dat niet net zo goed het probleem?

Charlie Kirk leefde niet klein in de zin dat hij risico's nam. En nu is het gevaar dat hij een soort martelaar-status krijgt. Net zoals we bij Theo van Gogh en ook Pim Fortuyn zagen.
Het hangt ervanaf wat je onder groot verstaat, denk ik. In deze context interpreteer ik klein leven niet als een onopvallend bestaan, maar als je klein maken en je mond houden als er dingen gebeuren die je principes geweld aandoen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven