Ben ik nou een rotmens? Niet iemand binnen willen laten

19-09-2025 09:33 127 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed, ik wist even geen goede titel te bedenken.

Momenteel ben ik alleen thuis (vriend is even een weekje naar het buitenland voor werk). Gisteravond werd er aan de deur gebeld door een stel (Man en vrouw). Die hebben blijkbaar in onze straat een huis gekocht zoals die van ons. Kan prima kloppen want er stond er een te koop. Enfin, ze belden dus aan om 20:00. De bewoners van het huis wat zij hebben gekocht zijn momenteel op vakantie en ze vroegen mij of ze bij mij binnen mochten komen om alvast wat maten op te nemen. Immers, precies hetzelfde huis. Ik wilde dat dus absoluut niet. Het is donker, ik ben alleen thuis, ik ken die hele mensen niet en ik wil gewoon geen vreemden door mijn huis heen hebben. Het stel vond dat dus absoluut belachelijk (nou ja, dat zeiden ze niet, maar bleek uit de lichaamstaal). Dus toen ik zei dat ik dat liever niet wilde begrepen ze dat en vroegen dan of het overdag kon. Maar nee, ik wil dat gewoon echt niet. Ook niet als mijn vriend wel thuis was. Het worden geen directe buren, gewoon ergens in de straat en de huidige bewoners ken ik ook niet eens.

Ik voelde me eigenlijk best lullig achteraf, maar mijn gevoel sprak gewoon alles tegen.

Zouden jullie dat doen en ben ik een rotmens of zouden jullie dat ook niet doen?
Zijn ze een beetje betoeterd?
Zonder afspraak of wat bij een wildvreemde aanbellen "om de maten van de ramen op te meten"?
En dan het nog vreemd vinden dat mensen geen wildvreemden binnenlaten voor zoiets?

Je weet al wie vanaf nu niet je favoriete buren zijn.

Hoe wisten ze trouwens dat jouw huis écht identiek is?
De makelaar die dat vertelde zou toch ook geschrapt worden als ik ooit mijn huis verkoop.
wissewis wijzigde dit bericht op 19-09-2025 11:10
22.04% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
merano schreef:
19-09-2025 10:05
Ik doe in het donker de deur niet eens open. Ik vraag aanbellers door het raam te roepen wie ze zijn, en alleen voor bekenden gaat de deur open.

Deze mensen waren door mij dus niet eens netjes te woord gestaan op de drempel.

Overdag waren ze trouwens ook niet binnengekomen met hun verzoek. Meten doe je maar in het huis dat je gekocht hebt.
Dit!
BuzzieBee schreef:
19-09-2025 10:03
Ik heb ze dus wel op de camera die boven de garage hangt en op de deurbelcamera. Ik vraag me af of ik daar iets mee moet. Ik ga zo even langs mijn eigen buren of ze daar ook hebben aangebeld.

Als ik alleen thuis ben doe ik sowieso na 21:00 niet meer open, tenzij ik echt een pakketje verwacht van DHL ofzo wat tot 21:30 kan komen.
Mocht je erachter komen dat het niet de nieuwe eigenaren van het huis zijn zou ik wel even een melding doen bij de politie.
Misschien ben je niet de enige waar ze hebben geprobeerd binnen te komen.
Aanvulling.
Ik had duidelijk nog niet alles gelezen🫣
joppie wijzigde dit bericht op 19-09-2025 11:17
4.80% gewijzigd
Maar mensen gaan voorbij
Ik ben ws zo iemand die zich laat overrompelen en ze binnen laat (en koffie aanbiedt :lol: ) dus ik ben eigenlijk wel blij met dit topic, goede reminder om wat alerter te zijn.
Zouden jullie melden dat je alleen thuis was?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Irregular_Choice schreef:
19-09-2025 10:49
Ik had het zelf waarschijnlijk wel gedaan, maar ik ben dan ook veel te goed gelovig en zie nooit gevaar in vreemde mensen. Aan alles wat iedereen hier noemt (beroving, aanranding of erger) zou ik niet eens denken en ik zou die mensen gewoon meteen geloven. Niet heel handig, maar goed.

Ik vind alleen je argumenten die je hier noemt wel raar. Je zegt eerst dat je het niet wil, omdat het donker was en je alleen thuis was. Maar daarna wil je ze ook overdag niet binnen laten en ook niet als je vriend er wel was. Je wilde ze dus gewoon sowieso niet binnen laten, dat is ook een prima reden natuurlijk :) hoef je geen andere argumenten voor te verzinnen.
Beetje raar omdat argumenten verzinnen te noemen. Vind het wel logisch dat je op zo'n tijdstip eerst denkt: nee, "ik ben alleen" en dan pas dat je dat sowieso niet wil.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Moiren schreef:
19-09-2025 11:19
Nee. Niet relevant. Gewoon een Nee en de deur dicht. Of als je dat bot vindt, dan een "Nee, sorry, daar begin ik niet aan".
Dat je aangeeft alleen thuis te zijn, heeft twee nadelen (en geen voordelen). 1: als ze kwaad in de zin hebben, onthul je jezelf als kwetsbaar. 2: je geeft een argument, dus ruimte voor een tegenargument.
Nogevendit schreef:
19-09-2025 10:45
Niemand komt hier mijn huis in als ik daar zelf niet naar gevraagd heb. Een tijdje geleden kreeg ik meerdere kaartjes door de brievenbus om een afspraak in te plannen om glasvezel aan te komen sluiten. Ik hoef geen glasvezel dus daar heb ik niet op gereageerd.
Onlangs stond er ineens iemand voor de deur om alsnog die afspraak te maken. Hij stond heel gek te kijken toen ik aangaf dat niet te willen en probeerde me alsnog over te halen.
Als je het later alsnog wil moet je flink betalen.

Wij hebben voor we een huis kochten ook bij mensen rondgevraagd over de buurt, zijn binnengelaten etc. Zou ik zelf waarschijnlijk ook doen, opmeten dan weer niet.
nerdopviva schreef:
19-09-2025 11:07
En hoe gaan ze dan vanaf de stoep jouw huis in? Daarvoor moeten ze toch weer onder de grond en moet de straat weer (deels) open. Dat kan nog steeds hoor, je moet het dan alleen zelf betalen.

Ontopic: ik had ze ook niet binnengelaten. Sowieso niet 's avonds, maar ook niet overdag. Ik hou niet van vreemden in mijn huis en al helemaal niet boven.
Deels. Ze graven alleen een gat bij aansluiting straat en zo dicht mogelijk bij de meterkast, niet een complete geul. Vervolgens 'schieten' ze de glasvezelkabel erheen. Soms zijn er acties dat het alsnog gratis kan. Wij kochten een bestaand huis, zonder glasvezel en toch niks betaald voor de achteraf aanleg.
Charlie591 schreef:
19-09-2025 10:21
Nee, is niet raar. Heel goed juist dat je voet bij stuk hebt gehouden. Als ze straks echt je nieuwe buren blijken te zijn kan je altijd nog wat aardigs/gastvrij doen om ze een warmer welkom te geven als dat goed voelt.
Dit
Niet opendoen. Bevalt mij heel erg goed.
Dit zou zomaar weer een nieuwe scam truc kunnen zijn idd, aanbellen bij gelijke woningen als er een huis te koop staat. Verstandig van je dat je ze niet binnen hebt gelaten - schouderklopje voor jezelf, als je zelfs nog gaat twijfelen of je een 'rot mens' bent. Wat iemand al zei: melden bij de politie.
HS26 schreef:
19-09-2025 11:50
Deels. Ze graven alleen een gat bij aansluiting straat en zo dicht mogelijk bij de meterkast, niet een complete geul. Vervolgens 'schieten' ze de glasvezelkabel erheen. Soms zijn er acties dat het alsnog gratis kan. Wij kochten een bestaand huis, zonder glasvezel en toch niks betaald voor de achteraf aanleg.
Dit huis is van een woningbouwvereniging. Als zij van tevoren een bericht hadden gestuurd dat dit eraan zat te komen had ik het wel gedaan. (Omdat je dan verplicht bent om er medewerking aan te verlenen).
Nu ging het om een provider waar ik geen klant bij ben.
Nogevendit schreef:
19-09-2025 11:00
Nee hoor, de straat hoeft helemaal niet open, dat is allang gebeurd. (De blauwe draden steken uit de stoep omhoog.) Enkel de aansluiting in je huis moet dan nog gebeuren.
Bij ons moest je sowieso al een abonnement afsluiten voor ze het in de wijk kwamen leggen. Daarvoor kreeg iedereen een brief of je het wilde en bij 70% of meer aanmeldingen, gingen ze het aanleggen geloof ik. En de mensen die het dus niet wilden laten aansluiten, konden kiezen of ze het wilden laten aanleggen of niet. Dat laatste zou ik dus wel altijd doen. Vanaf de stoep tot aan je huis dus, want dat kost later geld.
Nee joh, tuurlijk niet. Compleet vreemde vraag van een stelletje vreemden. Wie gaat er nu random aanbellen bij buren om te vragen of je maten mag opnemen, ohja, ook nog op de slaapkamer graag.

Regel je zaakjes lekker met de verkoper.
Itsnojoke schreef:
19-09-2025 11:38
Nee. Niet relevant. Gewoon een Nee en de deur dicht. Of als je dat bot vindt, dan een "Nee, sorry, daar begin ik niet aan".
Geen sorry hoor. Afhankelijk van hoe wakker ik nog ben als ik de deur opendoe, zou ik waarschijnlijk ook meteen teruggezegd hebben dat ik dat een nogal ongepaste vraag vind. Zeker als ik zou merken dat mensen dit mijn probleem proberen te maken. Ik zou snel terugkaatsen. Maar goed, ik voel me dan ook niet op de wereld gezet om met iedereen vriendjes te zijn. Dat helpt : D
Klinkt als oplichting inderdaad. Ben benieuwd wat de buren zeggen
Itsnojoke schreef:
19-09-2025 11:38
Dat je aangeeft alleen thuis te zijn, heeft twee nadelen (en geen voordelen). 1: als ze kwaad in de zin hebben, onthul je jezelf als kwetsbaar. 2: je geeft een argument, dus ruimte voor een tegenargument.
Ik zou geen sorry zeggen. Gewoon nee.
Verder eens.
Moiren schreef:

Nee. Ik zou richting de huiskamer roepen: “HENK! Hou Brutus even vast want er zijn vreemden aan de deur!”
Mighty_Macaw schreef:
19-09-2025 11:17
Ik ben ws zo iemand die zich laat overrompelen en ze binnen laat (en koffie aanbiedt :lol: ) dus ik ben eigenlijk wel blij met dit topic, goede reminder om wat alerter te zijn.
Ik dacht precies hetzelfde...
No but yeah but no but yeah but no but yeah but, Oh my god that is so unfair!
Moiren schreef:
Nee, dat doe ik bewust niet. En heb ik ook niet gedaan. Dat zou me dus een heel kwetsbaar gevoel geven. Maar ik merkte aan mezelf dat ik iets van een 'excuus' aan het zoeken was. Ik heb het afgedaan met een 'liever niet' ik heb het momenteel erg druk. Wat nonsens was. Of, sorry, mijn man ligt ziek op bed. Wat natuurlijk onzin is. Gewoon een 'nee dat wil ik niet' zou ik graag willen zeggen en is ook gewoon waar, maar dat 'durf' ik dan weer niet.
Super gedaan. Ik had dat ook zeker weten gedaan.. je bent geen rotmens!! Ik vind het eerder raar van hun om zoiets te vragen!

Niet meer over nadenken hoor!!
Nee ik doe dat ook niet.

En ja, herhaaldelijk dat soort lui aan de deur gehad. Eerst omdat de rij huizen aan onze kant eerder werden opgeleverd dan die aan de overkant. Later omdat er veel huizen werden verkocht. Soms zelfs hele gezinnen die zich ‘aan het oriënteren’ waren en zich afvroegen of ze ‘even mochten kijken’. Tuurlijk joh, met al je koters op sleeptouw. Maakt mij echt geen hol uit wat ze daarvan vonden.

De enigen die ik binnen heb gelaten werden mijn directe buren. Maar dat was ook half kennismaking, half kijken hoe wij de hut hadden ingedeeld. Ik heb de buurvrouw rondgeleid in mijn huis, was niet zo dat de buurman gewapend met meetlint alles ging opmeten.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Dan wachten ze maar tot de huidige bewoners terug zijn van vakantie. Ondertussen kunnen ze contact opnemen met de makelaar en vragen om plattegronden.
Mighty_Macaw schreef: ↑19-09-2025 11:17
Ik dacht precies hetzelfde...
Ik ook!

Ik zou wel alerter worden als ze vervelend zouden reageren op een ‘nee’. Toen wij gingen verhuizen hebben we ook wel eens aangebeld bij nieuwe buren, maar altijd geheel vrijblijvend. Als ze nie wilden, ook helemaal goed natuurlijk. Wij waren ons wel bewust van de ‘brutale’ vraag en respect voor hun eventuele grenzen.

Je bent niet gek TO, goed gehandeld.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven