Gezondheid alle pijlers

Haaruitval en mega breekbaar haar

20-09-2025 21:53 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi Allemaal,

Ik plaats deze maar even in Gezondheid.
Probeer het kort te omschrijven; ik heb nooit heel dik haar gehad, maar mijn haar wordt met het jaar dunner.
Het breekt gewoon af, er zitten gewoon korte plukken overal. Nu begint het vooraan bovenop ook zichtbaar uit te dunnen.
Ieder kappersbezoek weer uitleggen: ja ik heb dun haar blabla.
Dermatoloog geweest, bloedonderzoek gehad. Verder prima alleen zink zat aan de lage kant maar binnen marges. Dermatoog gaf aan: geen alopecia, want geen kale plekken of brede scheiding.
Kappersadvies; drankje van the swedish glow (a €50 p/m).
Heb ook haarvitamines, los potje zinktabletten. Maar ik wil ook niet teveel of meerdere dingen door elkaar slikken.
Inmiddels ben ik de wanhoop nabij want het wordt met de jaren erger en ik durf niet te denken hoe het over een jaar of 2, 3 is.
Ik weet inmiddels niet meer wat te doen. De dermatoloog stuurt me terug naar de dokter en google geeft veel verschillende producten, shampoos enz. aan.
Zijn er hier mensen met ervaring of tips? Ik verf nooit, gebruik alleen verstevigingsmousse en leave in conditioner voor de punten. Fohn nooit. Geen staart (kan ook niet met die paar lullige haren). Ik was te vaak, elke dag, maar tussendoor niet wassen is bijna geen optie want dan is het helemaal triestig. Ik ben trouwens 36.

Help! 😔
Ach wat naar…

Ik weet niet of je TikTok hebt maar ik ben een jaar geleden de Abbey Yung techniek gaan volgen en dat heeft mijn haar zo goed gedaan. Heb nu echt droom haar. Abbey is een tricholoog met hele goede tips. Sommige producten die ze aanraad zijn erg prijzig maar ze geeft ook budget opties.

In ieder geval zou mijn eerste tip zijn; ga zachtjes met je haar om. Ga met je haar om alsof het heel breekbaar is. Heel zachtjes borstelen enzo. Slapen op satijn (glad oppervlakte) helpt ook.

Veel wassen hoeft ook helemaal niet slecht te zijn trouwens.
Hoe was je hb en is ook je Ferritine gemeten bij de bloedtest?
Ik heb een tijd vit B-complex geslikt en daar kreeg ik echt voller haar van. Gewoon van Lucovitaal. Ook ben ik wat betere shampoo van de kapper gaan gebruiken en dan hoef je je haar maar 1 hooguit 2 keer per week te wassen , is echt beter voor je haar en hoofdhuid. verstevigingsmousse kan je haar uitdrogen en dus laten breken. Kijk goed of er geen alcohol of andere schadelijke dingen inzitten. Is een volumeshampoo dan niet beter bijvoorbeeld ipv verstevigingsmousse ? Nou hopelijk heb je er wat aan.
Mijn hb zat binnen de marge. Inmiddels is het bloedonderzoek een jaar geleden hoor. Ferritine kan ik zo niet terugvinden..

@Sjulia, dankje voor de tip. Doe ik idd, zachtjes mee omgaan..
Slik je medicijnen? Mijn haaruitval werd veroorzaakt door bloedverdunners.
Nee geen medicijnen..
K18 eens proberen? Dat is juist voor beschadigd haar en mensen zijn er lyrisch over.

Ik zag dat je bij een abonnement op de Harpers Bazaar zowel de shampoo, de conditioner en het leave in masker kan krijgen voor 50 euro. Het proberen wel waard misschien.

En toch niet te vaak wassen.

Welke producten gebruik je nu?
Nu wisselende dingen..
Ik gebruik Bio Silk of andelon leave in na het wassen, mousse van loreal of vergelijkbaar merk, shampoo wisselt. Tijdje Mediceuticals gehad, de gewone merken mer keratine enz, nu eentje van de natuurwinkel met aloe vera..
Ik ga eens googlen op k18.

Dankjewel.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij heb ik hier op het forum wel eens gelezen dat iemand elke dag een blaadje gelatine door de thee roerde.
Mimosaaa schreef:
20-09-2025 22:40
Nu wisselende dingen..
Ik gebruik Bio Silk of andelon leave in na het wassen, mousse van loreal of vergelijkbaar merk, shampoo wisselt. Tijdje Mediceuticals gehad, de gewone merken mer keratine enz, nu eentje van de natuurwinkel met aloe vera..
Ik ga eens googlen op k18.

Dankjewel.
K18 heeft alleen nut bij beschadigd haar door blonderen of hittetools.
Ik had dit ook, en kreeg de tip MSM te gaan slikken (pillen van 1000 mg). Werkt bij mij absurd goed, allemaal nieuw haar. Je hebt wel geduld nodig uiteraard tot het is bijgegroeid, en in het begin steken de nieuwe haren wel raar uit aan de voorkant… maar werkt bij mij in elk geval dus echt
vivapimpelmees schreef:
20-09-2025 23:15
K18 heeft alleen nut bij beschadigd haar door blonderen of hittetools.
Nee hoor. Het helpt daar wel heel goed tegen, maar dat is niet de enige toepassing. Schijnt ook we goed te zijn voor ander type beschadigd haar.
Heb je een gezond gewicht?
Hoe is je anticonceptie?
Lungo schreef:
21-09-2025 07:51
Heb je een gezond gewicht?
Ehh, nog wel werk aan de winkel zullen we maar zeggen. Ik weet dat dit van invloed kan zijn. Mijn zus heeft zo’n beetje hetzelfde gewicht en heeft er geen last van, integendeel zelfs. Maar het kan ermee te maken hebben natuurlijk.

Geen hormonen qua anticonceptie.
Mimosaaa schreef:
20-09-2025 22:12
Mijn hb zat binnen de marge. Inmiddels is het bloedonderzoek een jaar geleden hoor. Ferritine kan ik zo niet terugvinden..

@Sjulia, dankje voor de tip. Doe ik idd, zachtjes mee omgaan..
Dan zou ik zeker nog eens een bloedtest laten doen! En dan specifiek vragen om ook Ferritine te meten. Als je hb binnen de marge is, dan wordt Ferritine (je ijzervoorraad) niet standaard gemeten maar je ijzervoorraad kan al wel uitgeput zijn. Uit de eerste onderzoeken blijkt dat 40% van de menstruerende vrouwen onopgemerkt een ijzertekort heeft. De richtlijnen voor huisartsen lopen hierin nog achter, hierdoor wordt een ijzertekort vaak pas laat opgemerkt.
(Besef me dat ik nu echt als een wappie klik, maar de eerste stappen om de richtlijn aan te passen zijn al gezet)

Jouw zink tekort kan samenhangen met een ijzertekort. Maar er kan ook een andere oorzaak zijn. Vaak is haaruitval een symptoom van iets.
Meestal moet je de trigger 3 maanden geleden zoeken (vanaf de eerste uitval) omdat je haar volgens een cyclus van 3 maanden groeit. Denk bijv aan een stressvolle periode, ziekte, bevalling van 3 maanden geleden.

Probeer dus vooral te zoeken naar de oorzaak van je haaruitval, al die (dure) supplementen en shampoos etc hebben helemaal geen zin als je niet weet wat de uitval veroorzaakt en het niet gericht oplost.
Qeslisabeth87 schreef:
21-09-2025 08:23
Dan zou ik zeker nog eens een bloedtest laten doen! En dan specifiek vragen om ook Ferritine te meten. Als je hb binnen de marge is, dan wordt Ferritine (je ijzervoorraad) niet standaard gemeten maar je ijzervoorraad kan al wel uitgeput zijn. Uit de eerste onderzoeken blijkt dat 40% van de menstruerende vrouwen onopgemerkt een ijzertekort heeft. De richtlijnen voor huisartsen lopen hierin nog achter, hierdoor wordt een ijzertekort vaak pas laat opgemerkt.
(Besef me dat ik nu echt als een wappie klik, maar de eerste stappen om de richtlijn aan te passen zijn al gezet)

Jouw zink tekort kan samenhangen met een ijzertekort. Maar er kan ook een andere oorzaak zijn. Vaak is haaruitval een symptoom van iets.
Meestal moet je de trigger 3 maanden geleden zoeken (vanaf de eerste uitval) omdat je haar volgens een cyclus van 3 maanden groeit. Denk bijv aan een stressvolle periode, ziekte, bevalling van 3 maanden geleden.

Probeer dus vooral te zoeken naar de oorzaak van je haaruitval, al die (dure) supplementen en shampoos etc hebben helemaal geen zin als je niet weet wat de uitval veroorzaakt en het niet gericht oplost.

Dan van die ijzer ga ik nog eens navragen. Zink was laag maar nog wel binnen de marge.

Terugkijkend heb ik dit écht al heel lang, niet pas 3 maanden.
Ik heb nog wel wat haar, dus niet alles is al die jaren in volle hevigheid uitgevallen.
De kapper heeft al eens met zo’n speciaal apparaat gekeken, conditie hoofdhuid was prima en er groeiden soms wel 2
Of 3 haren uit een zakje. Meeste 1 haar hoor. Binnenkort heb ik hier weer een afspraak trouwens.

Nou dat is het dus, ik weet door alle (dure) shampoos, vitamines enz echt niet meer wat nu goed is om te doen en voel ook tijdsdruk. Iedere dag meerdere keren mee geconfronteerd.
Ik zal van de week de huisarts nog eens bellen.
Ik zou het ook zoeken in een oorzaak van binnenuit.
Verder zorgen dat je voldoende water drinkt.
Cum non tum age
noa schreef:
21-09-2025 08:40
Ik zou het ook zoeken in een oorzaak van binnenuit.
Verder zorgen dat je voldoende water drinkt.
Ja dit is ook een ding, wisselt per dag. Drink sowieso veel thee op de dag en probeer er wel zo veel mogelijk aan te denken.

Wat denken jullie nu van het haarschuim, mousse? Ik gebruik nu die van Wella, wella flex. Volgens mij zit daar geen alcohol in.
Mimosaaa schreef:
21-09-2025 08:44
Ja dit is ook een ding, wisselt per dag. Drink sowieso veel thee op de dag en probeer er wel zo veel mogelijk aan te denken.

Wat denken jullie nu van het haarschuim, mousse? Ik gebruik nu die van Wella, wella flex. Volgens mij zit daar geen alcohol in.
Je haar is al broos en breekbaar ergens door, ik zou dan geen uitdrogende producten gebruiken, maar vooral milde producten.
Mimosaaa schreef:
21-09-2025 08:44

Ik kan je niets vertellen over die producten, maar ik bedenk me ineens iets. Lang geleden heb ik eens een kale plek op mijn hoofd gehad door stress. De kapster heeft mij toen aangeraden om biergisttabletten te slikken.
Ik weet niet of het daardoor kwam, maar het haar op die kale plek is weer teruggekomen.
Cum non tum age
Hi!
Ik ken het helaas, bij mij is het genetisch.
Ik heb vooral veel truukjes geleerd van Youtube en Tiktok om het optisch voller te laten lijken. Ik denk er ook over na bij een tattoeëerder gespecialiceerd voor optische haarverdichting langs te gaan.
Je kan ook droogshampo proberen, dat vult al een beetje.
Mimosaaa schreef:
21-09-2025 08:35
Dan van die ijzer ga ik nog eens navragen. Zink was laag maar nog wel binnen de marge.

Terugkijkend heb ik dit écht al heel lang, niet pas 3 maanden.
Ik heb nog wel wat haar, dus niet alles is al die jaren in volle hevigheid uitgevallen.
De kapper heeft al eens met zo’n speciaal apparaat gekeken, conditie hoofdhuid was prima en er groeiden soms wel 2
Of 3 haren uit een zakje. Meeste 1 haar hoor. Binnenkort heb ik hier weer een afspraak trouwens.

Nou dat is het dus, ik weet door alle (dure) shampoos, vitamines enz echt niet meer wat nu goed is om te doen en voel ook tijdsdruk. Iedere dag meerdere keren mee geconfronteerd.
Ik zal van de week de huisarts nog eens bellen.
Weet je nog wat je hb waarde was toevallig?
En weet je nog wanneer je eerste haaruitval begon? En als je dan 3 maanden terug kijkt, was er dan iets wat een trigger kan zijn?

Ik ken het hoor, het paniek gevoel als je weer hele plukken in je handen hebt. Mijn haar valt momenteel ook met bosjes uit. Bij mij is het dus ijzertekort (fikse bloedarmoede zelfs) die jaren onopgemerkt is gebleven, ik had al jaren haaruitval maar nu is het echt extreem. Niet leuk om in de spiegel te kijken.
Ik probeer nu mild te zijn met shampoos en kammen etc.

Goed dat je de huisarts gaat bellen, ik zou vooral aangeven dat je de oorzaak wilt achterhalen.
broodtrommel schreef:
21-09-2025 07:32
Nee hoor. Het helpt daar wel heel goed tegen, maar dat is niet de enige toepassing. Schijnt ook we goed te zijn voor ander type beschadigd haar.
En bij vele mensen heeft het nare bijwerkingen dus ik zou het zeer zeker niet proberen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven