Hoe schoon of vies is normaal

22-09-2025 12:17 210 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet dat er geen eenduidig antwoord is op mijn vraag, maar ik vraag het me vaak af. Hoe schoon zou mijn huis 'moeten' zijn?

Directe aanleiding: er is momenteel een onderhoudsmonteur over de vloer voor de CV ketel. Dus het ketelhok opgeruimd om ruimte te maken, beneden en de gangen netjes, trappen afgestoft. Maar nu staat hij ineens in de badkamer :bonk:

Daar zitten dus de tandpastavlekken van vanmorgen (en het weekend) nog in de wasbak, en de tuinslang ligt nog in het bad van de laatste keer dat ik het buitenzwembad vulde. En daar schaam ik me dus heel erg voor.

Maar voor mezelf en mijn gezin dus niet, want ik had die slang al weken geleden op kunnen ruimen. Het is hier nooit een zwijnenstal, maar ook zeker niet altijd spic en span zoals bij mijn moeder vroeger.

Ik heb het idee dat het bij iedereen altijd heel netjes en georganiseerd is, maar ik vind dat mega moeilijk. Als het beneden netjes is moet je niet in de badkamer kijken, als ik net alle was weg heb moet het boven opgeruimd etc.
Kan bij jou een monteur of een gast iedere ruimte betreden zonder dat je je schaamt..? Kan een logée zo in bed springen, of moet je dan ook de logeerkamer opruimen en de badkamer soppen?
Sabeltandcavia schreef:
22-09-2025 12:43
Ik zou ervoor tekenen als het alleen tandpastavlekken en een paar niet opgeruimde items waren, TO. Hier is het vele malen erger. En nee, dat is niet hoe het zou moeten zijn en ik schaam mij ook. :| ADHD olé olé :nut:
Hier hetzelfde verhaal incl de ADHD. En dan heb ik inmiddels zelfs een empty nest :$
Soms gaat het een tijdje wat beter, maar vervolgens komt de klad er weer wat in.
Ter enige verdediging van mezelf: zit al tijdje niet lekker in mijn vel waardoor het huishouden nog wat lager op prio-lijstje staat.

TO, zo irritant als monteurs ineens in ruimtes moeten zijn die je niet verwacht!

Ik kreeg toen zoon jong was en ineens tegen bezoek zei: "Wil je mijn slaapkamer zien?" O_O
Ginevra schreef:
22-09-2025 19:44
Daar ga ik ook niet van uit hoor. Als ik bij anderen ben vind ik het altijd fijn als het geen showroom is, dan voel ik me niet zo'n slons.

Aan de andere kant is het wel fijn als het niet te vies of ongezellig is. Als ik ergens kom en de vloer plakt of zo, dan zit ik daar niet zo lekker. En als het echt een ongezellige bende is dan vind ik het niet zo leuk om er te zitten. Maar ik kan zo gauw niet omschrijven waar de grens ligt tussen "ongezellige bende" en "gezellige rommel".
Ik vind het niet gauw een bende als er veel spulletjes zijn of dingen liggen niet op hun plek. Wel als er veel ligt wat eigenlijk gewoon afval of vies is, zoals etensverpakkingen en vuile vaat en zo.
Afval vind ik inderdaad ook niet prettig. Weggesmeten pizzadozen en blikjes kf een hoop karton en dergelijke neuh dat vind ik ook niet gezellig. Maar vol en stoffig meestal wel. Hoewel ik moet zeggen, bij dat programma Je huis op orde ik ook vaak vind dat huizen ook vol kunnen zijn met ongezellige rommel.

Maar een aantal vriendinnen van me woont in volle huizen die ik heel gezellig vind. Veel boeken, veel meubels, veel dingetjes uit tweedehands winkels of van reizen of gekregen van familie. En dat vind ik dan zo leuk. Dan hoop ik altijd dat dat moment bij mij ook komt dat ik iets wil hebben. :-D Maar als iets ergens anders staat (een winkel, kraampje, markt, tweedehands zaken) blijft dat gevoel achterwege. :-|
Ik dacht dat dit topic me goed zou doen, maar ik voel me nu nog meer een kneus omdat het mij gewoon oprecht niet lukt mijn huishouden op orde te houden en dat zóveel mensen hun huis dus echt altijd schoon en opgeruimd hebben.
Don’t grow up, it’s a trap
Miss-Pippi schreef:
22-09-2025 19:58
Ik dacht dat dit topic me goed zou doen, maar ik voel me nu nog meer een kneus omdat het mij gewoon oprecht niet lukt mijn huishouden op orde te houden en dat zóveel mensen hun huis dus echt altijd schoon en opgeruimd hebben.
Voel je geen kneus, Miss Pippi! Zo erg is dat niet!
Ik ben niet graag in rommelige huizen. Ik vind iemand niet stom omdat een huis rommelig is, ik word er alleen heel onrustig van. Als overal dingen staan, kan ik me niet goed meer concentreren. Ik weet dat het vreemd klinkt.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik poets wekelijks mijn badkamer en vaker mijn toiletten. Stoffen wekelijks en stofzuigen vaker want dieren. Idem dweilen. Keuken is meestal netjes. Het is hier wel wat rommelig qua spullen. Ik ben niet super opgeruimd. Maar het is wel schoon.
Mij boeit het ook echt niet of het huis van iemand vies of rommelig is. Veel mensen denk dat als ik op visite ben. Gaan ze zich al verontschuldigen. Dat ik zelf netjes ben, betekent nog niet dat ik verwacht dat iedereen zo is. Jouw huis, jouw rommel.
Oja. Ik ben een adhd-er dus vandaar her en der wat spulletjes. Ik heb wel vaste routine. Maandag beneden. Woensdag boven en vrijdag sanitair. Wassen doe ik als de mand vol is. Opruimen zo veel mogelijk gelijk maar lukt niet altijd.
Miss-Pippi schreef:
Ik denk dat mensen bij wie het wat rommeliger is, minder snel hier reageren dan bij mensen waar het op orde is. Voor mijn werk kwam ik vaak bij mensen thuis en de meeste mensen hebben hier en daar wat rommeltjes. Spik&span of juist hoarders/smerig is 15% van de huishoudens. En dan kwam ik altijd aangekondigd.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Wissewis schreef:
22-09-2025 17:56
Zelf leven ze in een soort tijdschrift-huis dat ik toch nooit kan evenaren.
zo'n huis vind ik véél erger dan een huis waarin duidelijk geleefd wordt.
geen motto. Na knolselder en pastinaak: Lucy!
Dat ik adhd heb betekent niet dat het hier een bende is maar wel dat het niet strak alles opgeruimd is. Er ligt nu een stapeltje tijdschriften op de eettafel en ik ga zo de was opvouwen. En vanochtend is er gestoft gezogen en gedweild en toilet beneden weer fris.

Onverwacht bezoek kan hier gewoon. Ik schaam me dan niet.
Rabarbara schreef:
22-09-2025 20:00
Ik ben niet graag in rommelige huizen. Ik vind iemand niet stom omdat een huis rommelig is, ik word er alleen heel onrustig van. Als overal dingen staan, kan ik me niet goed meer concentreren. Ik weet dat het vreemd klinkt.
Volgens mij is dat juist vrij normaal en komt het veel voor. Dat mensen onrustig worden van rommelig.
En hoewel ik zeker weet dat het óók veel voorkomt dat mensen juist van opgeruimd onrustig worden, voelt dat voor mij veel minder bekend/geaccepteerd/normaal.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Miss-Pippi schreef:

Welnee. Ik heb het ook niet spic en span hoor. En het zal mij jeuken wat een ander vindt. Mijn huis. En als je het niet bevalt blijf je maar weg Kom je voor mij of voor mijn huis
Miss-Pippi schreef:

Welnee. Ik heb het ook niet spic en span hoor. En het zal mij jeuken wat een ander vindt. Mijn huis. En als je het niet bevalt blijf je maar weg Kom je voor mij of voor mijn huis
Het is dat ik een schoonmaakster heb, anders zou ik omkomen in de zooi. Ik haat schoonmaken, word helemaal kriebelig van de stofzuiger dus doe dat echt nooit, en ik erger me ook niet snel aan stof, een vies fornuis of troep.
Ik schaam me ook niet voor een klusjesman die rommeltjes ziet of tandpasta. Zal die zelf thuis ook wel eens hebben.
Wc is het enige dat ik wel dagelijks schoonmaak.
Spic en span en ik wou dat ik juist makkelijker kon zijn. Ik loop regelmatig opgefokt rond, omdat ik alles bij wil houden. Alles heeft zijn keerzijde ;) Ik trek het niet in mijn hoofd als het niet netjes is en opgeruimd en wou dat ik het juist niet zag liggen bij bijv zo'n tuinslang. Heerlijk lijk me dat!!
Hier ADD en ik heb het gevoel altijd achter de feiten aan te lopen.
Ik moet wel zeggen dat rommelig of vies echt twee totaal verschillende dingen voor mij zijn.
Ja, hier is soms wat rommel... Bovenop keukenkastjes, speelgoed van de kids van 2 en 3 jaar door de huiskamer, een hoge berg oud papier opgestapeld.
Hier slaat de wasbak iedere keer wit uit vanwege de kalk in het water dus je kan aan de gang blijven.

Ik denk dat de monteur wel wat gewend is hoor. Die zien namelijk zooooveel. Een monteur vertelde mij ooit dat hij geen oordeel had over mensen hun huishouden behalve als hij in de katten of hondenschijt zou staan :-D
pickingupthepieces wijzigde dit bericht op 22-09-2025 20:32
Reden: Typefout
0.96% gewijzigd
Ik had nog nooit gehoord dat mensen na het tandenpoetsen de wasbak schoonmaken....
Quincy2 schreef:
22-09-2025 20:34
Ik had nog nooit gehoord dat mensen na het tandenpoetsen de wasbak schoonmaken....
Ik weet niet wat mensen met die tubes doen dat blijkbaar door heel Nederland overal klodders tandpasta in de wasbak zitten. Hoe hard knijp je dan? Ik heb zelfs 2 kinderen en helemaal geen net huis, maar geen aangekoekte klodders tandpasta.

Het zat wel een keer op de spiegel, omdat kind het hilarisch vond zichzelf in dr gezicht te spugen ermee. Heel grappig hoor. Zelf schoonmaken.
Quincy2 schreef:
Je maakt toch ook het aanrecht schoon als er kruimels op liggen of het remspoor uit je pot?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
feow schreef:
22-09-2025 20:15
Volgens mij is dat juist vrij normaal en komt het veel voor. Dat mensen onrustig worden van rommelig.
En hoewel ik zeker weet dat het óók veel voorkomt dat mensen juist van opgeruimd onrustig worden, voelt dat voor mij veel minder bekend/geaccepteerd/normaal.
Ik kan het me wel voorstellen, juist omdat het het tegenovergestelde is van wat ik voel. Best vaak dat mensen precies iets anders vinden dan ik.
Si abra la puerta hay lobos.
LucyvanPelt schreef:
22-09-2025 20:10
zo'n huis vind ik véél erger dan een huis waarin duidelijk geleefd wordt.
Ik ben het daar in theorie mee eens maar ik denk dat zo'n rommelig huis waarin geleefd wordt in sommige gevallen misschien net zo geforceerd/onecht zou kunnen zijn als zo'n tijdschrift-huis.

Tenminste, dat gevoel heb ik wel eens gehad als ik het probeerde na te streven door ineens allemaal planten en kleedjes te gaan kopen om die rommelige sfeer te kunnen creëren. Op zich wel leuk en gezellig maar alsof het niet echt van mij was, alsof ik een filmset creëerde of iemand probeerde na te doen.

Het één noch het ander moet je denk ik willen forceren. En zoals de een nooit het huis als vanuit een tijdschrift kan evenaren zo zal ik bijv nooit echt het huis gaan krijgen met die vibe vol van leven en herinneringen.

En ik denk dat dat best voor veel mensen geldt misschien...
dala wijzigde dit bericht op 22-09-2025 20:55
0.05% gewijzigd
Verbena schreef:
22-09-2025 18:42
Je bent toch niet in dienst van de wasbak? Mijn schoonmoeder is ook zo, die poetst elke dag de douche nadat de laatste gedoucht heeft. Iedereen moest dat altijd tussen 19:00 een 20:00 uur douchen want anders werd het zo laat.

Hier spoelt iedereen zijn tandpasta meteen even weg, want niemand wil boven en vuile bak zijn tanden poetsen. Elke week komt de hulp even poetsen. Schoon genoeg.
Lol. Ik zeg precies hetzelfde als jij en dan ben ik ineens in dienst van de wasbak?
Gewoon _melon met login problemen
Quincy2 schreef:

Schoonmaken is een groot woord, maar even de uitgespuugde tandpasta wegspoelen is toch wel zo netjes? Dan heeft de volgende ook een frisse wasbak.

Kennelijk zijn er meer mensen zoals jij, want op campings kom je ook vaak tegen dat er zo'n uitgespuugd kletje ligt. Met kruimels er in, of een spoortje bloed.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Als aanvulling op mijn bovenstaande bericht: ik denk dat dat in de praktijk niet zo vaak gebeurt hoor. Dat rommelige huizen bewust rommelig zijn gemaakt en bewust zo vol met spullen zijn geraakt. Maar zo zou het voor mij voelen. En daarom is het tamelijk leeg...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven