Thuisblijven of naar de opvang? Hulp!?

18-09-2025 15:14 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is het toch lastig..
Onze zoon is nu 1 jaar, en hoe dom het ook klinkt ik heb eigenlijk maar gedacht tot en met het inleveren van het betaald ouderschapsverlof.

Ik werkte 32 uur op contract, na mijn bevalling wilde ik graag drie dagen gaan werken, dus heb ik acht uur per week ouderschapsverlof ingezet. Alleen dat is nu voorbij.

Ik heb geprobeerd proef berekeningen te maken voor toeslagen op basis van 24 en 28 uur. Maar het lukt me gewoon niet.. er gaat iets mis. Uit mijn berekening komt dat ik € 450 toeslag zou krijgen voor de kinderopvang. Maar ik krijg nu maandelijks al € 798,- hoogstwaarschijnlijk doe ik dus iets fout in mijn berekening.

Daarnaast wil mijn partner graag een papadag, maar als we hier financieel gezien heel veel moeten inleveren, dan niet. Onze salarissen schelen één euro per uur.

Tot slot heb ik net contact gehad met de opvang van mijn zoon. Hij gaat nu twee dagen in de week. En er is dus ook een mogelijkheid om je kind op een bepaalde dag om de week te brengen. Echter, betaal je dan een hoger tarief. In plaats van € 11,- betaal je dan € 12,20.
Alsnog zou dit wellicht voor ons iets kunnen zijn omdat ik de ene week dan zou kunnen werken op woensdag, donderdag en vrijdag. En de andere week op woensdag, zaterdag en zondag. (Uitgaande van 24 uur.)

Bestaat er iets of iemand die met mij mee zou kunnen kijken naar deze berekeningen? En met me mee zou kunnen kijken naar wat het meest voordelig en gunstig is voor ons?

Welke dagen werken, wel of geen opvang, papadag ja of nee, 24 of 28 uur, etc.

Voor mijn gevoel ben ik echt niet dom, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wombat schreef:
18-09-2025 15:50
Houd je er wel rekening mee dat je je ouderschapsverlof moet terugbetalen als je binnen 3 maanden na je verlof teruggaat in je uren?

Ff aanvullen: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR133971
Je verwijst naar een lokale regeling die gaat over werken bij de gemeente en die is komen te vervallen in 2020. De wettelijke regeling kent geen terugbetalingsverplichting.
Je man wel of niet een dag voor zn kind zorgen? Dat lijkt me echt een no brainer. Natuurlijk! Het gaat niet alleen om die paar euro, maar om de band tussen vader en kind én om het eerlijk verdelen van de zorgtaken.
zwembad84 schreef:
24-09-2025 19:03
Je verwijst naar een lokale regeling die gaat over werken bij de gemeente en die is komen te vervallen in 2020. De wettelijke regeling kent geen terugbetalingsverplichting.
O dat scheelt weer, ik werd er een paar jaar geleden wel nog voor gewaarschuwd maar dat is dan misschien onze CAO (wij hebben deels betaald ouderschapsverlof.)
toulouse_74 schreef:
25-09-2025 09:17
Je man wel of niet een dag voor zn kind zorgen? Dat lijkt me echt een no brainer. Natuurlijk! Het gaat niet alleen om die paar euro, maar om de band tussen vader en kind én om het eerlijk verdelen van de zorgtaken.
Precies, er bestaat niet een mama of papa dag, je bent allebei ouder.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven