Wil ik een kind?
maandag 22 september 2025 om 17:57
Hee! Ik heb een dilemma en ik kreeg van een vriendin dit forum getipt.
Ik ben 31 en ben getrouwd. Je ziet het niet aan me want ik ben vrij sociaal en een warm enthousiast persoon maar ik ben 6 jaar geleden afgekeurd te werken omdat ik een psychose kreeg na heel veel jaren aan stress. De diagnose ging van bipolair naar ‘je bent gewoon kwetsbaar’.
Ik heb heel m’n leven gedaan wat anderen willen dus ben niet sterk in: wat wil ik nou?
Ik ben dus echt met alles een twijfelkont: waar wil ik wonen (voordat ik echt settelde met m’n man duurde ook wel 7 jaar).
En nu beginnen bijna al mn vriendinnen baby’s te werpen (met liefde te ontvangen ook natuurlijk). En na jaren denken dat het niet bij me paste door m’n kwetsbaarheid.
Komt opeens de gedachte: Wat als het wel voor mij is?
Ik ben al jaren stabiel, maar heb wel moeite met op gang komen. Ik vind veel dingen zwaar; de was, het huishouden, bootschappen. Ik ervaar alles sterker en meer en groter en ben enorm gevoelig en ook niet goed in het managen van m’n emoties (kleine dingen kunnen me enorm raken) Waar ik bang voor ben is dat een kind en baby me alleen maar triggert in me onzeker en niet vaardig voelen.
Of overdenk ik dit te veel?
Komt er een soort oer ‘weten’ omhoog als je een kind krijgt waardoor dingen wel loslopen. Want ik geloof ook heel sterk dat liefde en aandacht het belangrijkst is; en laat ik daar nu enorm veel van hebben.
Ah en tot slot m’n man is zo stabiel als het maar kan. Alleen is het enige wat hij zegt: ‘jij moet het bepalen’ en ‘het komt wel goed’. Beide voelen niet echt geruststellend. En we wonen groot en landelijk, stabiel plekje.
Mijn vraag is dus: hoe groot moet ik het maken, 1 kindje (we willen er dan ook maar 1 en geen tweede).
Je mag alles zeggen; van mensen met een psychose moeten zich niet voort planten tot ga er voor.
Maar wees vooral eerlijk.
Liefs,
Lotte
Ik ben 31 en ben getrouwd. Je ziet het niet aan me want ik ben vrij sociaal en een warm enthousiast persoon maar ik ben 6 jaar geleden afgekeurd te werken omdat ik een psychose kreeg na heel veel jaren aan stress. De diagnose ging van bipolair naar ‘je bent gewoon kwetsbaar’.
Ik heb heel m’n leven gedaan wat anderen willen dus ben niet sterk in: wat wil ik nou?
Ik ben dus echt met alles een twijfelkont: waar wil ik wonen (voordat ik echt settelde met m’n man duurde ook wel 7 jaar).
En nu beginnen bijna al mn vriendinnen baby’s te werpen (met liefde te ontvangen ook natuurlijk). En na jaren denken dat het niet bij me paste door m’n kwetsbaarheid.
Komt opeens de gedachte: Wat als het wel voor mij is?
Ik ben al jaren stabiel, maar heb wel moeite met op gang komen. Ik vind veel dingen zwaar; de was, het huishouden, bootschappen. Ik ervaar alles sterker en meer en groter en ben enorm gevoelig en ook niet goed in het managen van m’n emoties (kleine dingen kunnen me enorm raken) Waar ik bang voor ben is dat een kind en baby me alleen maar triggert in me onzeker en niet vaardig voelen.
Of overdenk ik dit te veel?
Komt er een soort oer ‘weten’ omhoog als je een kind krijgt waardoor dingen wel loslopen. Want ik geloof ook heel sterk dat liefde en aandacht het belangrijkst is; en laat ik daar nu enorm veel van hebben.
Ah en tot slot m’n man is zo stabiel als het maar kan. Alleen is het enige wat hij zegt: ‘jij moet het bepalen’ en ‘het komt wel goed’. Beide voelen niet echt geruststellend. En we wonen groot en landelijk, stabiel plekje.
Mijn vraag is dus: hoe groot moet ik het maken, 1 kindje (we willen er dan ook maar 1 en geen tweede).
Je mag alles zeggen; van mensen met een psychose moeten zich niet voort planten tot ga er voor.
Maar wees vooral eerlijk.
Liefs,
Lotte
woensdag 24 september 2025 om 12:10
Misschien nog een andere invalshoek. Ik wilde heel graag een kind, en man en ik zijn een heel traject doorgedaan om dat voor elkaar te krijgen. Het is niet gelukt. Hoewel ik daar bij vlagen echt wel verdriet van heb, ben ik vaker stiekem heel blij dat het niet is gebeurd. Ik denk dat ik er, met mijn lichte psychische instabiliteit, niet gelukkig van was geworden. En mijn man kan het nog wel hebben als ik uit de bocht vlieg, maar een kind zou daar schade van ondervinden.
Het kan dus ook zijn dat de wens er (heel sterk) is, hij niet uitkomt, en je toch heel gelukkig bent. Vaak denken mensen dat als je geen kind krijgt terwijl je wel graag wilde, dat je dan voor eeuwig miserabel door het leven loopt. Maar dat is in mijn beleving niet zo. Het is een ding wat echt af en toe (flink) verdriet geeft, maar verder gewoon bij je hoort. Net als iedere andere butsen en deuken die mensen in hun leven oplopen.
Overigens heel knap hoe je hierover open en eerlijk kunt zijn.
Het kan dus ook zijn dat de wens er (heel sterk) is, hij niet uitkomt, en je toch heel gelukkig bent. Vaak denken mensen dat als je geen kind krijgt terwijl je wel graag wilde, dat je dan voor eeuwig miserabel door het leven loopt. Maar dat is in mijn beleving niet zo. Het is een ding wat echt af en toe (flink) verdriet geeft, maar verder gewoon bij je hoort. Net als iedere andere butsen en deuken die mensen in hun leven oplopen.
Overigens heel knap hoe je hierover open en eerlijk kunt zijn.
woensdag 24 september 2025 om 13:36
Solo heeft - volgens mij - niet bepaald wat de meeste mensen als "makkelijke kinderen" zouden omschrijven.
Dus nee, je kunt het allemaal nooit voorspellen, maar haar ervaring is best waardevol.
woensdag 24 september 2025 om 13:50
woensdag 24 september 2025 om 13:54
Juist de puberteit is voor wankele ouders vaak de moeilijkste tijd.Wombat schreef: ↑24-09-2025 13:50Het is ook wel weer zo dat een kind niet altijd baby blijft. Die fase duurt maar relatief kort.
Dus dat hoeft ook weer niet het enige zijn om aan te denken.
Natuurlijk hebben andere fasen weer hun eigen uitdagingen maar het gaat nu wel heel erg alleen over pasgeborenen.
Omdat je dat nog zo goed van je zelf kunt herinneren. En omdat dan de problemen groter worden en moeilijker oplosbaar
woensdag 24 september 2025 om 13:55
Mijn broer is psychisch helemaal in orde, zeg maar. Mankeert helemaal niks. Maar zijn dochter is een heel moeilijk kind en daar heeft hij veel moeite mee. Als ik de verhalen hoor, dan weet ik dat ik dat niet zou kunnen handelen. Je weet niet van te voren wat voor soort kinderen je krijgt.
En zelfs met makkelijke kinderen, zou ik er aan onderdoor gaan.
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
woensdag 24 september 2025 om 13:59
Azura schreef: ↑24-09-2025 13:55Mijn broer is psychisch helemaal in orde, zeg maar. Mankeert helemaal niks. Maar zijn dochter is een heel moeilijk kind en daar heeft hij veel moeite mee. Als ik de verhalen hoor, dan weet ik dat ik dat niet zou kunnen handelen. Je weet niet van te voren wat voor soort kinderen je krijgt.
En zelfs met makkelijke kinderen, zou ik er aan onderdoor gaan.
Heel erg dit.
Ik ben dol op mijn kinderen maar de oudste had forse problematiek (en de eerste 7 jaar niet doorgeslapen) en de jongste (ook niet doorsnee) heeft daar fors onder geleden. Tel daar een scheiding bij op met een vader die geen co ouderschap wilde en je kunt wel stellen dat ik 14 tropenjaren gehad heb.
We hebben het gered maar ik zou met de kennis van nu geen kinderen willen denk ik.
woensdag 24 september 2025 om 14:03
Zij kan het aan, maar dat geldt voor best veel mensen niet.
Ik vind dat mensen eigenlijk echt goed moeten nadenken voor ze aan kinderen willen beginnen of ze denken het aan te kunnen of niet. Wat TO doet dus. Het gaat gewoon niet altijd goed.
woensdag 24 september 2025 om 17:28
Och, het was vooral een reactie op een onwijze kutopmerking.
Maar, om op je vraag in te gaan: niemand weet hoe het gaat zijn, ook niet als je niks mankeert.
Ik moet wel lachen om die "makkelijke" kinderen van mij.

When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 24 september 2025 om 17:31
Uit onderzoek blijkt dat dat allemaal reuze meevalt.Lila-Linda schreef: ↑24-09-2025 13:54Juist de puberteit is voor wankele ouders vaak de moeilijkste tijd.
Omdat je dat nog zo goed van je zelf kunt herinneren. En omdat dan de problemen groter worden en moeilijker oplosbaar
De horrorverhalen worden massaal gedeeld, maar het overgrote deel van de gezinnen komt gewoon prima door die puberteit.
David Dunning
David Dunning
woensdag 24 september 2025 om 17:33
Op Viva zou iedereen mij afgeraden hebben om kinderen te krijgen.
Maar wat ik zie: perfecte ouders bestaan niet.
TO denkt er van tevoren over na, dat is meer dan heel veel anderen doen, is mijn indruk.
En het gaat idd niet altijd goed, garanties zijn er nooit.
David Dunning
David Dunning
woensdag 24 september 2025 om 17:41
Ik denk eigenlijk dat ze jouw ‘behoeften van een kind’ verkeerd las als ‘behoefte aan een kind’, omgekeerd dus.Vivalafete25 schreef: ↑24-09-2025 11:13Jij haalt dit serieus uit mijn opmerking dat het opvallend is dat de OP nauwelijks over de behoeftes van het kind gaat? Heerlijk als de wereld zo simpel is
woensdag 24 september 2025 om 18:02
woensdag 24 september 2025 om 18:31
Precies. En dan heb je niks aan statistieken. Jij zit dan met kinderen die je niet aankunt en waarvan je misschien denkt 'Was ik er maar nooit aan begonnen'. Dan is het niet belangrijk dat een ander die objectief gezien in misschien moeilijkere omstandigheden verkeert, het wel redt.
woensdag 24 september 2025 om 19:28
Ik ben heel stabiel maar de puberteit vind ik echt heel heel heel erg niet gaaf.Lila-Linda schreef: ↑24-09-2025 13:54Juist de puberteit is voor wankele ouders vaak de moeilijkste tijd.
Ik weet dat het goed komt maar mensen wat een gedoe…
woensdag 24 september 2025 om 20:46
Dat schreef ik ook

En perfecte ouders bestaan inderdaad niet en zullen er ook nooit zijn. Jij spreekt vanuit jouw ervaring, ik vanuit de mijne. En beide ervaringen zijn waardevol. Alleen TO moet vooral naar zichzelf luisteren, wij van het forum kunnen alleen adviseren. Dat maakt het voor haar niet makkelijk.
zaterdag 27 september 2025 om 21:23
zaterdag 27 september 2025 om 22:23
zondag 28 september 2025 om 10:53
En het geeft ook gelijk aan dat het heel onverstandig is als ze een kind zou nemen.Suus schreef: ↑27-09-2025 22:23Ik heb vooral eerlijke reacties gelezen. Maar misschien zaten er ook reacties bij die in jouw ogen iets minder vriendelijk waren, dat kan hoor.
Maar dan nog, ze vraagt heel duidelijk om eerlijke antwoorden. Die krijgt ze.
Dan is het niet zo netjes om niet te reageren.
Een kind zal ook niet altijd heel aardig en beleefd zijn of weken wachten op een antwoord/ontbijt/schone broek enz
maandag 29 september 2025 om 16:21
Dat is heel persoonlijk natuurlijk. Sommigen vinden een ‘negatief advies’ nogal snel onvriendelijk. Als je vraagt om eerlijke reacties, zou de mate van vriendelijkheid er niet toe moeten doen en kun je daar (eventueel) doorheen prikken. Ze vraagt toch niet om ‘vriendelijke’ reacties?
Live Life to the fullest

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in