Horloge kind GPS/beltegoed

28-09-2025 11:11 49 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft je/jullie kind een (GPS) horloge waar hij/zij ook mee naar huis kan bellen?

Ons kind gaat volgend jaar naar de basisschool en daardoor kwam het met vrienden ter sprake of we voor zo’n horloge kiezen. Ik zie er weleens kinderen mee maar nog niet echt over nagedacht.

En als je kind zo’n horloge heeft. Wanneer kocht je die? Toen kind naar school ging? Of toen hij zelf buiten mocht spelen?

Ik hoef echt niet continue de GPS te checken, maar opzich wel een veilig idee als hij naar huis kan bellen als er wat is. Op school zie ik er zelf het nut er niet zo in, maar wel als hij zelfstandig buiten gaat spelen.

En welk horloge heeft jouw kind? Als we ervoor gaan moet het niet te groot en te uitgebreid zijn. Gewoon klein, simpel dingetje.

Vroeger was het gewoon naar binnen als de straat lantaarns aangingen. Maar ik besef me ook dat het een gekke wereld is tegenwoordig. Niet dat hij met 4 jaar zelf buiten mag spelen trouwens hoor.

Heeft jouw kind een GPS horloge?

Totaal aantal stemmen: 55

Alleen om mee naar huis te kunnen bellen (4%)
Alleen voor de GPS Geen stemmen
Ja (9%)
Nee (87%)
-summer- wijzigde dit bericht op 28-09-2025 11:26
Reden: Verduidelijking
18.22% gewijzigd
Kunnen bellen vanaf de basisschool? Ik heb drie keer opnieuw gekeken of ik het verkeerd las en het in de brugklas ging.

Op de basisschool leer je kinderen dat de juf of meester er is als je een volwassene nodig is.

En op veel basisscholen zijn deze horloges en telefoons verboden. Terecht.
Bedoel vooral als ze op een gegeven moment zelfstandig buiten gaan spelen.

En zo’n horloge zie je hier toch echt heel veel op de basisschool. Vandaar mijn vraag
-Summer- schreef:
28-09-2025 11:23

En zo’n horloge zie je hier toch echt heel veel op de basisschool. Vandaar mijn vraag
Dat zijn dan vast exemplaren met alleen een GPS-tracker. Telefoons en watches zijn verboden, ook op lagere scholen:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... in-de-klas
Star⁴ schreef:
28-09-2025 11:34
Dat zijn dan vast exemplaren met alleen een GPS-tracker. Telefoons en watches zijn verboden, ook op lagere scholen:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... in-de-klas
Ze mogen vziw nog wel mee, maar niet in de klas gebruikt worden. Ik vond het toch wel prettig dat mijn naar school fietsende kinderen (vanaf bovenbouw basisschool) konden bellen en gebeld konden worden.
-Summer- schreef:
28-09-2025 11:23

Ik vind het een rare trend. Ik zie hier kinderen in de speeltuin die onthand zijn omdat ze tikkertje moeten spelen en ondertussen een grote telefoon mee hebben. Of die voorzichtig moeten doen want een duur horloge om. Die niet meer rennen maar met drie tegelijk op een telefoon zitten te staren waar er eentje Roblox speelt.

Allemaal omdat ouders willen kunnen zien op hun eigen telefoon waar hun kind is.
Klopt, hier mogen kinderen op school geen telefoon of horloges met belfuntie. Alleen analoge horloges (zonder andere functies dan de tijd aangeven) zijn toegestaan.
En dochter van 7 speelt buiten. Zonder tracker. Met analoog horloge. Waarbij de leert dat als de grote wijzer op de 9 staat ze naar huis komt.
En alleen buiten spelen bouw je op hè? Eerst alleen op de stoep voor het huis, dan in het speeltuintje aan het eind van de straat. En natuurlijk gluur je de eerste keer constant mee van achter het raam.
Ik snap dat niet iedereen dezelfde mogelijkheden heeft tot buitenspelen. Maar als buitenspelen bij jou alleen kan in een speeltuin twee straten verder lijkt het me niet dat ze met 4 alleen mogen gaan. Met of zonder horloge waarmee gebeld kan worden. Dan wordt alles gewoon wat opgeschoven tot ze iets ouder zijn.
Nooit gehad. Ze kregen een telefoon aan het einde van de basisschool, die ging niet mee naar school of naar buiten met spelen. Nu beide op de middelbare school, hun telefoon gaat nu wel altijd mee, maar delen van locatie hebben we nooit gedaan. Wel handig dat ik ze kan appen om te vragen of ze mee eten (niet dat ze terugappen overigens 😁).
Ik zou t loslaten, volgens mij geeft dat heel veel rust.
Vroeger was het niet anders, er was alleen veel minder communicatie en er waren geen fabrikanten die konden inspelen op de vraag waar is mijn kind gaat het wel goed.
Het is schijnveiligheid, want het kind denkt dat het veilig is met een horloge, en zal minder goed opletten dat vind ik veel gevaarlijker, wanneer en waarom zouden ze jou moeten bellen.
janine schreef:
28-09-2025 12:15
Vroeger was het niet anders, er was alleen veel minder communicatie en er waren geen fabrikanten die konden inspelen op de vraag waar is mijn kind gaat het wel goed.
Het is schijnveiligheid, want het kind denkt dat het veilig is met een horloge, en zal minder goed opletten dat vind ik veel gevaarlijker, wanneer en waarom zouden ze jou moeten bellen.
Mijn kind (6 jaar) heeft er wel een, maar die gebruikt ze alleen in uitzonderlijke situaties. Uiteraard niet op school of BSO, dat mag logischerwijs ook niet eens. En ook niet met buitenspelen in de buurt, dan kan ze inderdaad prima zelf naar huis komen als er iets is.
Eigenlijk zijn er 2 dingen waar hij wel voor gebruikt wordt: als het zoekgebied groot is, of om haar er zetje te geven om iets toch zelf te proberen.
Voorbeeld van het eerste is een camping (daar heb ik hem ook primair voor gekocht). Daar kan en mag ze gewoon zelf rondlopen en spelen. Alleen als ik haar nodig heb omdat we iets willen gaan doen oid, heb ik geen zin om de hele camping af te gaan zoeken. En dan kan ik haar een signaal sturen dat ze naar huis moet komen. Mij zelf bellen heeft ze nog nooit gedaan. Kijken waar ze uithing zonder haar nodig te hebben voor iets doe ik ook niet. Dat is dus absoluut vooral voor mijn eigen gemak.

Voorbeeld van het tweede is dat ze een tijdje geleden eigenlijk graag zelf naar de supermarkt wilde om iets te kopen, maar dat tegelijk wel erg spannend vond. Van mij mag het, is dichtbij, ze kan oversteken etc. En mijn kind kennende, zou het best goed zijn om te ervaren dat ze dat gewoon zelf kan. Dus toen heeft ze haar horloge omgedaan, dat gaf haar de zekerheid dat ze me om hulp kon vragen als nodig. Dat was het niet, ze belde pas toen ze weer voor de deur stond om te zeggen dat ‘het helemaal zelf gelukt was mama!’. En nu kan ze dat dus gewoon. Het gaf haar net het zetje om het wel te proberen, ik zie daar niet veel mis mee. Ik denk dat in haar geval het alternatief is dat ze dingen veel later pas durft te proberen, maar tegelijk wel verdrietig is dat ze het niet doet. Dan maar een keer met horloge. Maar dat werkt natuurlijk wel alleen als kind dat niet elke twee seconden aan de telefoon hangt.
Frizz schreef:
28-09-2025 11:17
Kunnen bellen vanaf de basisschool? Ik heb drie keer opnieuw gekeken of ik het verkeerd las en het in de brugklas ging.

Op de basisschool leer je kinderen dat de juf of meester er is als je een volwassene nodig is.

En op veel basisscholen zijn deze horloges en telefoons verboden. Terecht.

Dit!
TO, het nieuws niet gevolgd de laatste jaren? Al die devices moeten de school uit.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Ik zou er helemaal niet aan beginnen. Het is ook schijnveiligheid. Het is juist goed dat een kind zelf leert problemen op te lossen en niet direct een beroep op pappie of mammie te kunnen doen.
En gewoon leren hulp te vragen aan een onbekende.
Mijn kind kreeg telefoon eind basisschool. Telefoon ging niet mee naar school, ook al fietste ze zelfstandig. Vooral voor thuis om contact te hebben met vriendjes en opa en oma en beetje oefenen.

Nu in de brugklas. Telefoon gaat wel mee, want ze reist met de trein. Op school moet hij meteen in kluisje. Dat soort horloges mogen ook niet in de klas (op de basisschool ook niet trouwens).

Bij buitenspelen goede afspraken over waar ze mocht spelen. Laten weten waar Jr bent (bijv bij buurkind thuis of speeltuintje verderoo). Ja, dat ging ook wel eens mis en liep ik te zoeken. Dan dus weer tijdelijk strenger over waar ze mocht.
Toen kind kleiner was mocht ze bijv niet alleen naar pleintje verderweg, maar wel samen met buurkind. Ook daar afspraak altijd samen uit, samen thuis.
nausicaa schreef:
28-09-2025 12:29
Mijn kind (6 jaar) heeft er wel een, maar die gebruikt ze alleen in uitzonderlijke situaties. Uiteraard niet op school of BSO, dat mag logischerwijs ook niet eens. En ook niet met buitenspelen in de buurt, dan kan ze inderdaad prima zelf naar huis komen als er iets is.
Eigenlijk zijn er 2 dingen waar hij wel voor gebruikt wordt: als het zoekgebied groot is, of om haar er zetje te geven om iets toch zelf te proberen.
Voorbeeld van het eerste is een camping (daar heb ik hem ook primair voor gekocht). Daar kan en mag ze gewoon zelf rondlopen en spelen. Alleen als ik haar nodig heb omdat we iets willen gaan doen oid, heb ik geen zin om de hele camping af te gaan zoeken. En dan kan ik haar een signaal sturen dat ze naar huis moet komen. Mij zelf bellen heeft ze nog nooit gedaan. Kijken waar ze uithing zonder haar nodig te hebben voor iets doe ik ook niet. Dat is dus absoluut vooral voor mijn eigen gemak.

Voorbeeld van het tweede is dat ze een tijdje geleden eigenlijk graag zelf naar de supermarkt wilde om iets te kopen, maar dat tegelijk wel erg spannend vond. Van mij mag het, is dichtbij, ze kan oversteken etc. En mijn kind kennende, zou het best goed zijn om te ervaren dat ze dat gewoon zelf kan. Dus toen heeft ze haar horloge omgedaan, dat gaf haar de zekerheid dat ze me om hulp kon vragen als nodig. Dat was het niet, ze belde pas toen ze weer voor de deur stond om te zeggen dat ‘het helemaal zelf gelukt was mama!’. En nu kan ze dat dus gewoon. Het gaf haar net het zetje om het wel te proberen, ik zie daar niet veel mis mee. Ik denk dat in haar geval het alternatief is dat ze dingen veel later pas durft te proberen, maar tegelijk wel verdrietig is dat ze het niet doet. Dan maar een keer met horloge. Maar dat werkt natuurlijk wel alleen als kind dat niet elke twee seconden aan de telefoon hangt.

Tja, als het horloge er niet was geweest was er vanzelf een moment gekomen waarop het verlangen het zelf te doen het had gewonnen van de angst en dan was ze op dat moment het zelf gaan doen. Een week, een maand, of een half jaar later. Niks mis mee.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Je kind gaat pas volgend jaar naar de basisschool, zal met met 4 jaar nog niet alleen buiten spelen en je bent je nu al in een gps horloge aan het verdiepen? Ik vind het nogal voorbarig. Kijk eerst maar eens hoe alles loopt en wat de regels van school zijn.
Verbena schreef:
28-09-2025 12:41
Tja, als het horloge er niet was geweest was er vanzelf een moment gekomen waarop het verlangen het zelf te doen het had gewonnen van de angst en dan was ze op dat moment het zelf gaan doen. Een week, een maand, of een half jaar later. Niks mis mee.
Niks mis mee. Maar je kunt er ook vanuit gaan dat ik mijn eigen kind ken, en dat dit op dit moment goed was voor haar zelfvertrouwen, waar we op allerlei manieren aan werken.
Heb je zo’n horloge nodig? Nee. Je kunt heel goed zonder. Maar voor ons kan het soms dus net even een handig hulpmiddel zijn.
(En ze heeft dus inderdaad gewoon iemand om hulp gevraagd ergens bij, het een sluit het ander niet uit. Voor haar was dit net wat haar even verder hielp).
Ketting aan de enkel aan aan je tuinhek vastklikken.

Of doe gek, loop zelf naar buiten om te kijken waar en hoe je kind speelt.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ik doe er niet aan, idd soms ben ik kind 9 jaar kwijt als we gaan eten omdat ze niet op de afgesproken speeltuin is (zijn veel speeltuinen hier) en dan gaan we eten zonder haar en spreken we haar aan op de afspraken ( net als vroeger toen bel horloges niet bestonden)

Ik krijg acuut jeuk van vriendinnen die hier spelen met zo ding om en dan dus ook bij een conflict in t spel de ouders of oma bellen dat er iets niet eerlijk is en die doet dat.
Als je hier speelt lossen we dat ook gewoon hier op. Net als altijd.

We hebben hier wel een beltelefoon met een Lebara abonnementje voor als ze alleen thuis is , als ze echt ergens zelf heen gaat fietsen waarvan ik denk dat ze ons moet kunnen bereiken krijgt ze hem soms mee in een tasje. Op de camping lag die in de voortent als wij even gingen wandelen en zij op de camping wilde blijven of iets dergelijkS. Ze kan er verder niets mee dan bellen het is ook heel duidelijk niet haar telefoon maar de bel telefoon.
where ever you go, go with your heart
Skawa schreef:
28-09-2025 13:04
Ik doe er niet aan, idd soms ben ik kind 9 jaar kwijt als we gaan eten omdat ze niet op de afgesproken speeltuin is (zijn veel speeltuinen hier) en dan gaan we eten zonder haar en spreken we haar aan op de afspraken ( net als vroeger toen bel horloges niet bestonden)

Ik krijg acuut jeuk van vriendinnen die hier spelen met zo ding om en dan dus ook bij een conflict in t spel de ouders of oma bellen dat er iets niet eerlijk is en die doet dat.
Als je hier speelt lossen we dat ook gewoon hier op. Net als altijd.

We hebben hier wel een beltelefoon met een Lebara abonnementje voor als ze alleen thuis is , als ze echt ergens zelf heen gaat fietsen waarvan ik denk dat ze ons moet kunnen bereiken krijgt ze hem soms mee in een tasje. Op de camping lag die in de voortent als wij even gingen wandelen en zij op de camping wilde blijven of iets dergelijkS. Ze kan er verder niets mee dan bellen het is ook heel duidelijk niet haar telefoon maar de bel telefoon.
Je kind 9 jaar kwijt is best lang :hihi:
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Mijn dochter heeft er een sinds groep 5, maar dat is omdat wij 4 km van school en sport vandaan wonen. Op momenten dat ze daar zelfstandig heen gaat neemt ze het horloge mee zodat ze ons kan bereiken als er iets is en wij evt kunnen zien waar ze is. Soms ook als ze het bos ingaat achter ons huis.
Op gewone schooldagen als wij mee gaan halen en brengen, en voor gewoon buitenspelen heeft ze hem niet om.
Er zitten geen spelletjes op en alleen wij kunnen haar bereiken en andersom.
jaa zo ideaal zo een gps horloge. hier net 4 en bijna 7 en allebei een gps horloge van one to track waar ze meer kunnen bellen.

ook ideaal dat je een bepaald aantal meter kan instellen en als ze daarbuiten gaan je een melding krijgt.

die van net 4 speelt nog niet alleen buiten. maar op de camping bijvoorbeeld wel, ook wordt die gebruikt als stappensteller. en voor de wintersport heel fijn om te zien waar ze zijn en even langs ze te fietsen.

voor de oudste gebruik ik hem vaak om haar te bellen als we gaan eten en ze de tijd vergeten is.....
zelf belt ze alleen als ze bijvoorbeeld bij iemand naar binnen gaat om dat te zeggen ;)
Wombat schreef:
28-09-2025 13:17
Mijn dochter heeft er een sinds groep 5, maar dat is omdat wij 4 km van school en sport vandaan wonen. Op momenten dat ze daar zelfstandig heen gaat neemt ze het horloge mee zodat ze ons kan bereiken als er iets is en wij evt kunnen zien waar ze is. Soms ook als ze het bos ingaat achter ons huis.
Op gewone schooldagen als wij mee gaan halen en brengen, en voor gewoon buitenspelen heeft ze hem niet om.
Er zitten geen spelletjes op en alleen wij kunnen haar bereiken en andersom.
Basisschool was hier ook op ongeveer zo'n afstand. Dat ging ook prima zonder horloge/telefoon. We hadden vaste route afgesproken. Ze had een keer fietspech, toen bij vriendje aangebeld die op de route woonde.
Overigens: wij hebben het nooit gedaan en dat gaf en geeft hier veel rust. Maar natuurlijk heeft het voordelen en als ie met wat gezond verstand gebruikt wordt, is er m.i. ook helemaal niets mis mee. Vroeger was het er niet nee, maar dat betekent natuurlijk niet dat t per definitie slecht is.

Net als locatie delen met pubers. Wij doen het niet, genoeg mensen wel. Ik zie van beide de voor- en nadelen, t is maar net wat je kiest en wat bij je past.
Onze kinderen hebben er 1 sinds dit jaar en zijn 6 en 8. Oudste heeft hem alleen om als hij naar vriendjes aan de kant van school gaat. Jongste als hij op bepaalde tijd thuis moet zijn. Of ze kunnen bellen met horloge als ze keer even alleen thuis zijn.

Met 4 vond ik het echt niet nodig. En altijd om vind ik ook niet nodig.
You can only succeed when there is room to fail.
Ik ben echt niet zo'n boomer die alle technologische noviteiten op voorhand afwijst omdat we ze Vroeger ook niet hadden, maar een net vierjarige behangen met een GPS-tracker vind ik bespottelijk. Ik mag tenminste toch aannemen dat je zo'n krummel gewoon zelf naar school brengt en dat je er actief een oogje op houdt als ie buiten gaat spelen. En als kind een speelafspraakje buiten de deur heeft kun je er gerust vanuit gaan dat de ouders/verzorgers van het andere kindje zelf een telefoon hebben waarmee ze je kunnen bellen als er iets is.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven