Neurodiversiteit --> Algemeen topic ❤
woensdag 22 februari 2023 om 11:16

OP met info
= 6e reactie op pagina 1
philó wijzigde dit bericht op 07-03-2023 12:45
93.22% gewijzigd
maandag 29 september 2025 om 20:14
Ook dat klopt als een bus.Solomio schreef: ↑29-09-2025 19:37Er zijn best veel dingen waarvan geaccepteerd wordt dat niet iedereen het kan: topsporter worden, of topmuzikant, o.i.d.
Het is ook volstrekt geaccepteerd dat mensen (vrouwen vooral) zeggen dat ze slecht zijn in wiskunde, enz. enz.
Maar als je niet aan de 'basis'dingen kunt voldoen (fulltime school/werk, sociale verplichtingen, whatever), dan ineens moet je dat 'bewijzen'.
Ik blijf me daarover verbazen en me ertegen verzetten zoveel ik kan.
Je pense donc je suis
maandag 29 september 2025 om 21:03
Ik was 50 toen ik de diagnose kreeg, nu 11 jaar geleden.MadameBijoux schreef: ↑29-09-2025 19:56Dat niet weten waar te beginnen herken ik ook of andersom dat ik alles tegelijk doe en wil en dan erg impulsief wordt. Hoe oud was je als jij je diagnose kreeg en hoe lang is het geleden?
Voor mij heeft het alleen maar gezorgd dat ik nu hulp krijg die ik voor de diagnose niet kon krijgen.
Ik kende mezelf al prima, dus verder heeft de diagnose niks veranderd.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 30 september 2025 om 08:10
Thanks! Ja,je hebt duidelijkheid en je krijgt hulp,maar je bent niet ineens een ander persoon.
Je pense donc je suis
dinsdag 30 september 2025 om 11:31
Het is zo menselijk om die adviezen en tips te geven als je iemands potentieel ziet, je wil ze dat kleine zetje in de rug geven. Zelf ben ik daar ook mee doodgegooid natuurlijk, maar ik heb het ook wel eens een ander aangedaan. Een vriendje met bepaald talent die ik heb lopen pushen om er iets mee te doen. Pas later dacht ik hoe stom en nutteloos het was.
Ik krijg bijna wekelijks vacatures doorgestuurd van mensen die vinden of denken dat ik zal floreren in een baan.
Mensen zien mijn grilligheid en stemmingswisselingen en denken "ja maar je zit ook altijd alleen, als je wat structuur en collega's zou hebben dan...." terwijl ik dan grillig ben in een baan. Een baan in loondienst heeft me nooit anders gemaakt in dat opzicht, het legt me alleen maar druk op.
Ik krijg bijna wekelijks vacatures doorgestuurd van mensen die vinden of denken dat ik zal floreren in een baan.
Mensen zien mijn grilligheid en stemmingswisselingen en denken "ja maar je zit ook altijd alleen, als je wat structuur en collega's zou hebben dan...." terwijl ik dan grillig ben in een baan. Een baan in loondienst heeft me nooit anders gemaakt in dat opzicht, het legt me alleen maar druk op.
dinsdag 30 september 2025 om 12:11
Dank je! ik neem aan dat ik dan een doorverwijzing naar een psychiater moet.MadameBijoux schreef: ↑29-09-2025 19:38Dat zou ik zeker doen. Laat je goed informeren! Zoals in een van mijn laatste post aan jou met 3 opties die mijn psychiater opnoemde. Zij heeft veel verstand van medicijnen en doet ook groepstherapie. Ik heb de folder van alle medicijn namen in een map liggen voor het geval dat. En het zou zeker fijn zijn als je iets kon krijgen om de overprikkeling te verminderen.
Heb je misschien wat sites waar ik info kan vinden om me alvast in te lezen? Voor mij allemaal nog erg onbekend.
dinsdag 30 september 2025 om 12:48
Ik floreer zelf ook niet goed in een baan. Maar ik vind het best lastig om toe te geve aan mensen dat ik geen werk heb. Ik schaam me er toch een beetje voor. Ik heb een heel klein oproepbaantje, hooguit 6 uur per week en dat is dan al veel., vaak is het minder of soms helemaal niet... maar ik maak het groter en belangrijker voor mensen dan het daadwerkelijk is, om maar niet te hoeven toegeven dat ik niet werk.
Terwijl ik zelf nooit of te nimmer op iemand zou neerkijken omdat die niet werkt, maar voor mezelf ben ik dan zo streng.

Terwijl ik zelf nooit of te nimmer op iemand zou neerkijken omdat die niet werkt, maar voor mezelf ben ik dan zo streng.
dinsdag 30 september 2025 om 12:54
Hé wat naar voor je dat je je zo voelt.auroraatje schreef: ↑30-09-2025 12:48Ik floreer zelf ook niet goed in een baan. Maar ik vind het best lastig om toe te geve aan mensen dat ik geen werk heb. Ik schaam me er toch een beetje voor. Ik heb een heel klein oproepbaantje, hooguit 6 uur per week en dat is dan al veel., vaak is het minder of soms helemaal niet... maar ik maak het groter en belangrijker voor mensen dan het daadwerkelijk is, om maar niet te hoeven toegeven dat ik niet werk.![]()
Begrijpelijk wel hoor, ik werk zelf wel maar het is altijd teveel geweest. Nu zit ik op halve dagen maar dat voelt ook weer niet goed. Terwijl ik op dit moment me het liefst helemaal ziek zou melden omdat het me allemaal teveel is. Maar dat doe ik dan weer niet…
dinsdag 30 september 2025 om 20:11
Ik heb het uiteraard liever dat iemand mijn potentieel ziet dan dat ik commentaar op mijn gedrag krijg. En uiteraard vind ik het ook positief als iemand iets in me ziet. Maar ik heb soms ook de neiging om mezelf onder druk te zetten omdat ik vind dat ik er iets mee moet doen en dat werkt niet want het zorgt ervoor dat ik me opgejaagd voel. Maar het hangt uiteraard ook weer van de situatie af. Ik heb veel ideeen en door mijn ass weet ik vaak niet waar ik moet beginnen en door mijn ADHD wil ik alles tegelijk. In dat geval heb ik dan zeker hulp en advies nodig om op de gewenste manier tot iets te komen.bijtie schreef: ↑30-09-2025 11:31Het is zo menselijk om die adviezen en tips te geven als je iemands potentieel ziet, je wil ze dat kleine zetje in de rug geven. Zelf ben ik daar ook mee doodgegooid natuurlijk, maar ik heb het ook wel eens een ander aangedaan. Een vriendje met bepaald talent die ik heb lopen pushen om er iets mee te doen. Pas later dacht ik hoe stom en nutteloos het was.
Je pense donc je suis
dinsdag 30 september 2025 om 20:31
Bij thuisarts ergens in het midden staat er een stukje welke medicatie er bij overprikkeling bij autisme wordt gegeven zoals Risperidon b.v. en Methylfenidaat.
https://www.thuisarts.nl/autisme/ik-heb-autisme
https://autsider.net/2025/01/10/medicij ... chtlijnen/
https://www.mijnmedicijn.nl/psychose-sc ... fy/autisme
Dat is meer algemeen. Ik heb toen tijdens de medicatie voorlichting met mijn psychiater wat info opgeschreven: Antipsychotica wat tegen drukte en prikkelbaarheid werkt. Ze noemde inderdaad Bupropion,Risperidon en Abilify.
In de links boven worden nog andere namen van medicijnen genoemd. Ik zou zeker contact opnemen met je huisarts en me door laten verwijzen. Ik gun het je zo dat je minder last van prikkels krijgt. Laat me ff weten of het overzichtelijk genoeg is want er staat veel in. Je zou de namen van de medicijnen op kunnen schrijven en dan meenemen als je naar je huisarts of behandelaar gaat en samen voor een goede oplossing kijken.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 30-09-2025 20:46
15.27% gewijzigd
Je pense donc je suis
dinsdag 30 september 2025 om 20:42
Wat vervelend dat jij je zo voelt! Ik werk ook niet en ben nu bezig met begeleiding. Snap je gevoelens volkomen.auroraatje schreef: ↑30-09-2025 12:48Ik floreer zelf ook niet goed in een baan. Maar ik vind het best lastig om toe te geve aan mensen dat ik geen werk heb. Ik schaam me er toch een beetje voor. Ik heb een heel klein oproepbaantje, hooguit 6 uur per week en dat is dan al veel., vaak is het minder of soms helemaal niet... maar ik maak het groter en belangrijker voor mensen dan het daadwerkelijk is, om maar niet te hoeven toegeven dat ik niet werk.![]()
Je pense donc je suis
woensdag 1 oktober 2025 om 15:36
Wat ontzettend lief, dank je wel. Daar red ik me eerst wel mee hoor, top!MadameBijoux schreef: ↑30-09-2025 20:31Bij thuisarts ergens in het midden staat er een stukje welke medicatie er bij overprikkeling bij autisme wordt gegeven zoals Risperidon b.v. en Methylfenidaat.
https://www.thuisarts.nl/autisme/ik-heb-autisme
https://autsider.net/2025/01/10/medicij ... chtlijnen/
https://www.mijnmedicijn.nl/psychose-sc ... fy/autisme
Dat is meer algemeen. Ik heb toen tijdens de medicatie voorlichting met mijn psychiater wat info opgeschreven: Antipsychotica wat tegen drukte en prikkelbaarheid werkt. Ze noemde inderdaad Bupropion,Risperidon en Abilify.
In de links boven worden nog andere namen van medicijnen genoemd. Ik zou zeker contact opnemen met je huisarts en me door laten verwijzen. Ik gun het je zo dat je minder last van prikkels krijgt. Laat me ff weten of het overzichtelijk genoeg is want er staat veel in. Je zou de namen van de medicijnen op kunnen schrijven en dan meenemen als je naar je huisarts of behandelaar gaat en samen voor een goede oplossing kijken.
Wat voor mij wel belangrijk is zijn bijwerkingen. Aangezien ik ook veel migraine heb en overgewicht moet ik daar even goed naar kijken.
woensdag 1 oktober 2025 om 16:06
Graag gedaan! Vind het fijn als ik mensen kan helpen.
Je pense donc je suis

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in