Hoe schoon of vies is normaal
maandag 22 september 2025 om 12:17
Ik weet dat er geen eenduidig antwoord is op mijn vraag, maar ik vraag het me vaak af. Hoe schoon zou mijn huis 'moeten' zijn?
Directe aanleiding: er is momenteel een onderhoudsmonteur over de vloer voor de CV ketel. Dus het ketelhok opgeruimd om ruimte te maken, beneden en de gangen netjes, trappen afgestoft. Maar nu staat hij ineens in de badkamer
Daar zitten dus de tandpastavlekken van vanmorgen (en het weekend) nog in de wasbak, en de tuinslang ligt nog in het bad van de laatste keer dat ik het buitenzwembad vulde. En daar schaam ik me dus heel erg voor.
Maar voor mezelf en mijn gezin dus niet, want ik had die slang al weken geleden op kunnen ruimen. Het is hier nooit een zwijnenstal, maar ook zeker niet altijd spic en span zoals bij mijn moeder vroeger.
Ik heb het idee dat het bij iedereen altijd heel netjes en georganiseerd is, maar ik vind dat mega moeilijk. Als het beneden netjes is moet je niet in de badkamer kijken, als ik net alle was weg heb moet het boven opgeruimd etc.
Kan bij jou een monteur of een gast iedere ruimte betreden zonder dat je je schaamt..? Kan een logée zo in bed springen, of moet je dan ook de logeerkamer opruimen en de badkamer soppen?
Directe aanleiding: er is momenteel een onderhoudsmonteur over de vloer voor de CV ketel. Dus het ketelhok opgeruimd om ruimte te maken, beneden en de gangen netjes, trappen afgestoft. Maar nu staat hij ineens in de badkamer

Daar zitten dus de tandpastavlekken van vanmorgen (en het weekend) nog in de wasbak, en de tuinslang ligt nog in het bad van de laatste keer dat ik het buitenzwembad vulde. En daar schaam ik me dus heel erg voor.
Maar voor mezelf en mijn gezin dus niet, want ik had die slang al weken geleden op kunnen ruimen. Het is hier nooit een zwijnenstal, maar ook zeker niet altijd spic en span zoals bij mijn moeder vroeger.
Ik heb het idee dat het bij iedereen altijd heel netjes en georganiseerd is, maar ik vind dat mega moeilijk. Als het beneden netjes is moet je niet in de badkamer kijken, als ik net alle was weg heb moet het boven opgeruimd etc.
Kan bij jou een monteur of een gast iedere ruimte betreden zonder dat je je schaamt..? Kan een logée zo in bed springen, of moet je dan ook de logeerkamer opruimen en de badkamer soppen?
vrijdag 3 oktober 2025 om 22:39
Ik las een tijdje terug dat iemand zich meer welkom voelde in een huis waar alles niet spic en span is, dan voelt het alsof er meer geleefd mag worden.
Hier heb ik ook nogal de neiging om als er bezoek komt alles op te willen ruimen maar daar ben ik nu wel wat meer ontspannen in geworden. Het is echt geen bende hier, maar die paar kopjes op het aanrecht of een stapeltje post laat ik wel makkelijker liggen.
Qua poetsen ligt onze lat niet heel hoog, maar we houden het wel bij. Maar dus niet perse alles elke week, maar dan wel om de week ofzo. Komt ook omdat ik fysiek weinig energie heb en het vaak gewoon niet red. Beneden dweilen doet mijn man op zijn vrije middag die hij eens per 14 dagen heeft. Mensen die heel erg van schoonmaken houden (of het heel belangrijk vinden) zullen het vast niet altijd superschoon vinden bij ons maar volgens mij is het prima leefbaar
Hier heb ik ook nogal de neiging om als er bezoek komt alles op te willen ruimen maar daar ben ik nu wel wat meer ontspannen in geworden. Het is echt geen bende hier, maar die paar kopjes op het aanrecht of een stapeltje post laat ik wel makkelijker liggen.
Qua poetsen ligt onze lat niet heel hoog, maar we houden het wel bij. Maar dus niet perse alles elke week, maar dan wel om de week ofzo. Komt ook omdat ik fysiek weinig energie heb en het vaak gewoon niet red. Beneden dweilen doet mijn man op zijn vrije middag die hij eens per 14 dagen heeft. Mensen die heel erg van schoonmaken houden (of het heel belangrijk vinden) zullen het vast niet altijd superschoon vinden bij ons maar volgens mij is het prima leefbaar

zaterdag 4 oktober 2025 om 08:52
Nou het valt me vaak op hoe klinisch schoon het bij mensen thuis is, alsof ze zojuist alles hebben lopen poetsen voordat ik kwam. Zo van woont hier wel iemand? Blinkende kranen en al. Ik voel me dan de VWA die een inspectie komt uitvoeren.care_ schreef: ↑03-10-2025 15:46Naar aanleiding van dit topic en een vriendin waar ik laatst was: in hoeverre letten jullie zo enorm op het huishouden bij anderen dan?
Een vriendin van mij ging zich ook laatst verontschuldigen voor iets dat ze niet had schoongemaakt wat ik niet eens had gezien. Terwijl ik weer bij iemand anders kwam, daar was het een grote chaos en die zei er weer niets over.
Ik denk toch snel: jouw huis, moet jij weten.
Ik waardeer het wel bij anderen als het een beetje opgeruimd is (maar dat vind ik bij mezelf ook gewoon erg fijn), en de toilet een beetje fris is, maar verder ga ik echt niet checken of je wel gestoft en gezogen heb. En al zou het me opvallen, dan denk ik er niets slechts van. Dan denk ik wrs dat je er die week nog niet aan toegekomen bent.
Als je het voor jezelf doet prima, maar ik snap echt niet dat mensen dit vooral doen voor anderen. Het interesseert mij geen biet hoe een ander zn huishouden bij houdt.![]()
Ik poets en ruim zelf niet op voor bezoek, vanuit het principe dat we de lat niet zo hoog moeten leggen voor elkaar.
Ik ben wel meer dan eens bij mensen geweest waar het toilet naar urine stonk en/of dat er urinevlekken op de vloer zaten, daar krijg ik wel de rillingen van. Ik ga ook liever niet bij een ander naar de wc.
zaterdag 4 oktober 2025 om 09:31
Wij wonen met zijn tweetjes en ik slik de pil door. Dus amper menstruaties. Ik verwissel in de badkamer en kan daar mijn handen wassen en eventueel met een washandje aan de slag. Voor noodgevallen heb ik wel handgel en billendoekjes in de wc liggen. Handen wassen na het toiletbezoek doen we inderdaad in de keuken. Het is een oud huis, dus een wastafel is in ons soort huizen niet de standaard. Misschien als we ooit de wc gaan verbouwen dat we dan wel een wastafeltje plaatsen, maar voor nu werkt het.
zaterdag 4 oktober 2025 om 10:54
Hier ook geen fonteintje op het toilet. Ik ben niet anders gewend, in 4 huizen gewoond en nergens had ik dat. Ik gebruik vochtig toiletpapier om het ergste af te vegen bij vieze handen. En dan ellebogenwerk met de deuren en wassen in de keuken. Tis niet anders.
huismuis
zaterdag 4 oktober 2025 om 11:36
Die deur naar de gang laat ik vaak op een kier staan, dan kan ik hem een zetje met mijn kont geven
zaterdag 4 oktober 2025 om 15:47
zaterdag 4 oktober 2025 om 16:00
zaterdag 4 oktober 2025 om 16:34
Ik ben zelf aardig laks met schoonmaken. Maar als er mensen komen dan doe ik wel even moeite.
Ik heb een vriendin waar het altijd echt een rotzooi is en ook wel een beetje viezig. Maakt niet echt uit, maar we gingen een keer samen koken bij haar en toen stond het hele aanrecht nog vol met afwas. Dat vindt ik dan wel vreemd.
Ik heb een vriendin waar het altijd echt een rotzooi is en ook wel een beetje viezig. Maakt niet echt uit, maar we gingen een keer samen koken bij haar en toen stond het hele aanrecht nog vol met afwas. Dat vindt ik dan wel vreemd.
zaterdag 4 oktober 2025 om 16:36

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in