katveilige bedbodem

07-10-2025 21:36 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn twee katten van 11 maanden zijn nog enorm wild, 's nachts zitten ze dus in hun eigen kamer. Prima kamer, ze hebben hun eigen bed etc. Alleen klieren ze zich een hoedje en momenteel is de onderkant van het matras erg populair. Ze gaan tussen de lattenbodem door krabben en draden lostrekken, katten en draden is geen veilige combinatie. Nu wil ik het dus katveilig maken maar ik weet even niet hoe.

Mijn eerste idee was een hardboard bedplaat van de bouwmarkt maar dat schijnt dus ook weer niet veilig te zijn omdat het kan afbrokkelen (giftig en verstikkingsgevaar) als ze er toch van onderaf aan gaan krabbelen en ook kan het giftige stoffen bevatten. Dat uitzoeken is zo ongeveer onmogelijk want die informatie staat nergens vermeld.

Dan een populieren multiplex, helaas gebruiken ze daarin lijm (fenolformaldehyde of ureum-formaldehyde) wat dus ook weer giftige dampen kan afgeven.

Inmiddels weet ik het even niet. He liefst zou ik gewoon een soort kunststof deksel hebben (zoals op een curver bak) maar die heb je natuurlijk niet in die maat. Maar wat dan?

Ik kom misschien wat panisch over maar ik ben enorm getraumatiseerd door de manier van overlijden van mijn 3 jarige kat anderhalf jaar geleden dus ik neem veiligheid erg serieus. Alelen weet ik dus nu totaal niet wat ik moet. Heeft iemand een idee?
Kun je niet een dikke matrashoes zoeken die ze niet kapot kunnen krabben? Van een ander soort stofje?
Moet het bed daar blijven staan?
Zo ja, zorgen dat ze er niet onder kunnen? Desnoods bouw je er een muurtje omheen met losse ytong blokken.

Of een kunststof plaat, oa verkrijgbaar bij Hornbach.
ambra wijzigde dit bericht op 07-10-2025 21:46
16.42% gewijzigd
Zorgen dat ze er niet onder kunnen komen.
Bedombouw weghalen en matras (en evt. lattenbodem) op de grond neerleggen?
Een niet giftige underlayment plaat gebruiken als bedbodem. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
https://www.groenebouwmaterialen.nl/pow ... yment.html
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Matras uit de kamer.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Spiraalbodem?

Afbeelding
Het bed weghalen heb ik over nagedacht maar het ondersteunt het kallaxkastje dat dienst doet als vensterbank. Ding weegt natuurlijk niks en staat gammel en het hoofdeind houd het stevig op zijn plek. Daarnaast heb ik ook geen idee waar ik het bed zou moeten laten, ik heb geen ruimte. zorgen dat ze er niet onder kunnen heb ik ook over nagedacht maar dan moet ik een bijna nieuw bed gaan verkloten en er een plank of iets aan vastschroeven. De kittens zijn enorm ondernemend en zullen provisorische oplossingen gaan "onderzoeken".
Zou laminaat een idee zijn? Als ik een pak laminaat haal en die planken in het bed leg onder het matras? Ik zie bij diverse laminaten veilig voor huisdieren en kinderen staan. Ik heb alleen geen idee of die laminaatplanken stevig genoeg zijn of zo doorbuigen dat de van de geleider glippen..
Bij (oa) de IKEA hebben ze van die vloerbeschermingsdingen van hard dun plastic, voor onder een bureaustoel. Best wel een grote maat. Als je er 2 koopt moet je het makkelijk redden, op maat zagen met een decoupeerzaag.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/kolon-vloe ... -44881100/

€ 20,- per stuk, lijkt me de moeite waard van het proberen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Goede tip Himalaya! Dit zou ik proberen, TO.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Behalve in je bedbodem zou ik ook investeren in mogelijkheden voor je katten om hun energie kwijt te raken. Niet alleen op die kamer, maar ook elders in huis, zodat ze overdag meer energie kwijt kunnen.
Je hebt toch matrasbeschermers van ie tussen je lattenbodem en matras?
Dit: https://www.weidswonenenslapen.nl/vilt- ... E#161=3441
Waarom sluit je ze op in een kamer? Wat staat er nog meer in de kamer (en in de rest van het huis) aan speel- en krabmogelijkheden?

Speel je overdag genoeg met ze?
ZeroRose schreef:
08-10-2025 11:43
Waarom sluit je ze op in een kamer? Wat staat er nog meer in de kamer (en in de rest van het huis) aan speel- en krabmogelijkheden?

Speel je overdag genoeg met ze?
Omdat ze enorm druk zijn en echt allerlei gevaarlijke capriolen uithalen. Ik werk vanuit huis dus overdag zijn ze gewoon beneden te spelen en te rennen en doen. Ik kan amper 10 minuten rustig zitten zonder dat er weer een in de jaloezieën hangt, omver ligt met de staande schemerlamp of probeert een snoer te doorknagen. Zo hebben ze nog een heel arsenaal aan gevaarlijke dingen. De vloerbedekking op de trap is inmiddels goed kapot en de willen de losse stukken opeten, levensgevaarlijk. Ze hebben voldoende speelgoed en krabmogelijkheden. Deze gebruiken ze ook volop hoor. Ik heb ze 's nachts in hun eigen kamer zodat er geen ongelukken gebeuren. Ik kan bepaalde stekkers er niet uit halen omdat dan het alarmsysteem bijvoorbeeld niet werkt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven