Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 178 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
tonkje schreef:
09-10-2025 16:38
Hemeltje! Zover was ik niet gekomen. Dat wordt dus geen ELLECT. Dat werd het al niet, maar nu al helemaal niet meer.

;-D
Dit kwam er bij mij uit met die stemwijzer en het klopt helemaal:

1. D66
2. Volt
3. PvdA-GL
oudebaas schreef:
09-10-2025 16:25
Voor het aanpassen is in de tweede lezing 2/3 meerderheid beide kamers nodig. Radicaal-rechts staat nu op 50 zetels. Tel VVD en SGP er bij op en je komt op 68 of 69. dat is bij lange na niet de benodigde 100 zetels.
Stop nou eens met dat radicaal-rechts. Je lijkt de publieke omroep wel. Noem het gewoon wat het is: extreem-rechts.
Appletje schreef:
09-10-2025 20:14
Stop nou eens met dat radicaal-rechts. Je lijkt de publieke omroep wel. Noem het gewoon wat het is: extreem-rechts.
Extreem en radicaal zijn toch gewoon synoniemen?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
De verkiezingsprogramma's zijn doorgerekend:
https://www.parool.nl/nederland/het-pri ... ~b9d74532/

Een paar opvallende uitkomsten:
"De berekeningen leggen ook een aantal pijnlijke keuzes bloot. Zo wordt duidelijk dat VVD en CDA het eigen risico in de zorg dus juist laten stijgen, iets wat jarenlang een taboe was. Nog zo één: VVD, de SGP, Volt en JA21 verhogen de AOW-leeftijd. Bij de VVD mag je bijvoorbeeld in 2060 pas met 70,5 jaar met pensioen, vijftien maanden later dan zoals de regels nu zijn."

"Opmerkelijk is nog dat bij vrijwel alle partijen de armoede vermindert, maar bij de VVD neemt die als enige juist toe, in 2030 tot 3,5 procent, omdat bijstandsuitkeringen twee jaar lang worden bevroren. "

Lekker gewerkt, VVD. Alles om ondernemers en vermogenden maar te kunnen ontzien.
Bij GL-PVDA gaan de lasten voor het bedrijfsleven met 23 miljard omhoog, de laagste inkomens gaan erop vooruit en de midden en hogere inkomens nauwelijks of juist achteruit. Voor de hoogste is dat wellicht geen probleem maar voor die middeninkomens wel.

Overigens hebben zij de extra uitgaven voor defensie maar doorgerekend tot 2030 en niet 2035.

Ik vind het er voor zover ik heb gelezen bij geen van alle partijen er gunstig uitzien eerlijk gezegd. Ik denk dat we allemaal een stapje terug moeten gaan doen de komende 10 jaar.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
10-10-2025 11:42
Bij GL-PVDA gaan de lasten voor het bedrijfsleven met 23 miljard omhoog, de laagste inkomens gaan erop vooruit en de midden en hogere inkomens nauwelijks of juist achteruit. Voor de hoogste is dat wellicht geen probleem maar voor die middeninkomens wel.

Overigens hebben zij de extra uitgaven voor defensie maar doorgerekend tot 2030 en niet 2035.

Ik vind het er voor zover ik heb gelezen bij geen van alle partijen er gunstig uitzien eerlijk gezegd. Ik denk dat we allemaal een stapje terug moeten gaan doen de komende 10 jaar.
Daarom stem ik VVD. Een stapje terug inderdaad, maar ik ben een voorstander van een verantwoord economisch en financieel beleid.
Vanielje schreef:
10-10-2025 11:46
Daarom stem ik VVD. Een stapje terug inderdaad, maar ik ben een voorstander van een verantwoord economisch en financieel beleid.

Klopt, de economie is de motor van de samenleving, dus dat is wel een hele belangrijke factor.

Ik ben er nog steeds niet uit, vanavond maar de plannen bij het CBP doorlezen. Dan is het duidelijker dan een kort artikel in een krant.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Vanielje schreef:
Waar maak je dat uit op dat dit juist bij de VVD wel zo is?
tonkje schreef:
09-10-2025 20:46
Extreem en radicaal zijn toch gewoon synoniemen?

Nee.

Extreem-rechts gaat veel verder dan radicaal-rechts. Extreem-rechts is racistischer en ondemocratischer.

Zie ook https://decorrespondent.nl/9473/wat-is- ... 28e7ec22ca
Vanielje schreef:

Hoe is het vergroten van de armoede een verantwoord beleid?
MrsM schreef:
10-10-2025 11:42

Dit soort details zijn wel belangrijk als je de plannen vergelijkt. Zo zal elke partij wel iets hebben waar je rekening mee moet houden. Daarnaast wordt het voorgestelde beleid uiteindelijk niet zo uitgevoerd, wat ook lastig maakt de cijfers goed te interpreteren. Je kan wel goed zien wat partijen belangrijk vinden.
Ik hoop dat de orde van advocaten ook weer een analyse maakt van de grondwettelijkheid van de voorstellen, zoals de vorige keer (een aantal zal nog hetzelfde zijn)

https://www.advocatenorde.nl/nieuws/nov ... echtsstaat
Danae schreef:
10-10-2025 13:17
Ik hoop dat de orde van advocaten ook weer een analyse maakt van de grondwettelijkheid van de voorstellen, zoals de vorige keer (een aantal zal nog hetzelfde zijn)

https://www.advocatenorde.nl/nieuws/nov ... echtsstaat
O ja! Dat vond ik de vorige keer een hele fijne analyse.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Eekhoorntje schreef:
10-10-2025 12:25
Waar maak je dat uit op dat dit juist bij de VVD wel zo is?

Goede vraag.
Persoonlijk zie ik veel meer heil in de meer circulaire en lokale economie die de Partij voor de Dieren voor staat. Niet de hele tijd maar moeten groeien omdat je anders economisch gezien zou kapseizen.
Courage schreef:
10-10-2025 22:35
Goede vraag.
Persoonlijk zie ik veel meer heil in de meer circulaire en lokale economie die de Partij voor de Dieren voor staat. Niet de hele tijd maar moeten groeien omdat je anders economisch gezien zou kapseizen.
Alleen jammer dat de Partij voor de Dieren het programma niet laat doorrekenen. Ze vinden dat de modellen van het CPB niet aansluiten bij hun visie. De wereld toch een beetje op zijn kop.
Courage schreef:
Goede vraag.
Eens. Een kenmerk van het economisch model zoals de VVD het voorstaat is dat er altijd groei moet zijn. Het is een feit dat dit op een gegeven moment tegen grenzen aanloopt. Zolang het goed gaat kijken mensen hiervan weg en blijven ze verkondigen dat groei vanzelfsprekend het beste is. Maar het is veel beter voor mensen om in een houdbaar economisch systeem te leven, word je veel gelukkiger van.
Danae schreef:
11-10-2025 06:26
Eens. Een kenmerk van het economisch model zoals de VVD het voorstaat is dat er altijd groei moet zijn. Het is een feit dat dit op een gegeven moment tegen grenzen aanloopt. Zolang het goed gaat kijken mensen hiervan weg en blijven ze verkondigen dat groei vanzelfsprekend het beste is. Maar het is veel beter voor mensen om in een houdbaar economisch systeem te leven, word je veel gelukkiger van.
Maar waar zijn die cijfermatige onderbouwingen van het PvdD programma dan, slingert dat ergens rond bij mevrouw Ouwehand op de fractiekamer? Volgens mij zijn die cijfers er niet en is het programma van PvdD wat dat betreft een sprookjesboek. Een krimpende economie leidt tot dalende overheidsinkomsten en als de overheid dat probeert op te vangen met hogere lasten voor ondernemers dan leidt dat tot een dubbele dip.
Een krimpende economie kan alleen als we accepteren dat alles wat minder wordt. En dan moet je kijken naar de grote uitgaves, niet naar de zaken die een paar miljard per jaar kosten. Dus flink besparen op zorg, onderwijs en sociale zekerheid. We zullen dan zelf de woningen van onze ouders en grootouders moeten gaan schoonmaken, en waarschijnlijk ook lichte zorgtaken zelf gaan doen. En accepteren dat we door slechter onderwijs steeds verder gaan achterlopen in de wereld. En sommige dure medische behandelingen niet meer doen. Het kan allemaal, als je dat wilt. Maar ik denk niet dat veel mensen dat willen, dus kom je toch weer op een systeem uit met een steeds groeiende economie.
Danae schreef:
Blijkbaar niet, erder ongekeerd. We komen uit / zitten nog steeds in een model van groei, groei, groei en het resultaat: Nederland staat op de 5de plaats van gelukkigste landen in de wereld, volgens het World Hapiness Report:
link: https://data.worldhappiness.report/table

Maar het is uiteraard wel onhoudbaar.....
grenada schreef:
11-10-2025 17:48
Blijkbaar niet, erder ongekeerd. We komen uit / zitten nog steeds in een model van groei, groei, groei en het resultaat: Nederland staat op de 5de plaats van gelukkigste landen in de wereld, volgens het World Hapiness Report:
link: https://data.worldhappiness.report/table

Maar het is uiteraard wel onhoudbaar.....
Als je naar de landen in de top kijkt dan zijn dat natuurlijk juist veel landen die niet alleen maar gericht zijn op groei (hoewel dat in Nederland snel afkalft) die hoger staan dan de landen die dat wel zijn. Maar daarnaast is er veel op te merken over de meetmethoden in deze onderzoeken (heb ik toevallig mee gewerkt dus wil ik best meer over vertellen als je het interessant vindt)

Het punt is natuurlijk vooral dat het hele systeem en de onderliggende assumpties veranderd moeten worden voor een echte toets of mensen daar gelukkiger van worden. Misschien is dat net zo onrealistisch als verwachten dat het model van groei eeuwig kan werken. Neemt niet weg dat ik ervan overtuigd ben dat mensen gelukkiger zijn als iedereen goed kan leven in een maatschappij en niet alleen degenen die het geluk hebben gehad dat ze een graantje kunnen meepikken van de groei.
Courage schreef:
Goede vraag.
Omdat de bevolking steeds groeit is er ook economische groei. Zonder economische groei kunnen wij over een paar jaar geen zorg meer betalen.

Een ander economisch model is vooralsnog onhaalbaar. Zeker omdat je voor een ander model ook andere landen nodig hebt. Want als een land niet groeit, en de rest van de wereld wel. dan betekent dat lokale producten en diensten steeds duurder worden.

Gevolg: Nederland verliest de concurrentiepositie. Het zal steeds lastiger worden om geld te lenen op de kapitaalmarkten. En dat geld lenen ,dat is cruciaal, zeker voor een klein land als Nederland. Want hoe anders te investeren in dijken? Of defensie?
paradise wijzigde dit bericht op 12-10-2025 10:04
15.79% gewijzigd
Danae schreef:
Niet alleen de VVD. Ook Groenlinks/PvdA. En andere midden partijen of partijen aan de linkerkant van het spectrum.

Vandaar dat de Partij van de Dieren niets laat doorrekenen. Een model zonder groei kan helemaal niet. Luchtfietserij dus.
Danae schreef:
12-10-2025 09:03
Als je naar de landen in de top kijkt dan zijn dat natuurlijk juist veel landen die niet alleen maar gericht zijn op groei (hoewel dat in Nederland snel afkalft) die hoger staan dan de landen die dat wel zijn. Maar daarnaast is er veel op te merken over de meetmethoden in deze onderzoeken (heb ik toevallig mee gewerkt dus wil ik best meer over vertellen als je het interessant vindt)
ALLE landen zijn gericht op economische groei. Er zijn ook bijna geen landen te vinden die niet groeien.

Als er geen economische groei plaatsheeft, is er wat aan de hand in een land.
Ik zeg dat ze niet alleen maar op economische groei gericht zijn. Iets als een sociale voorziening voor ouderen zou er bijvoorbeeld niet zijn als het alleen om groei ging.

Maar het is een prachtige illustratie van die assumpties die vanzelfsprekend gevonden worden maar het niet zijn. Dank daarvoor.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven