Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 111 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Tim Hofman heeft gisteren deel 1 van een serie geplaatst genaamd Migratiefabels.

Ik kan hem op YouTube niet vinden en via Insta komt mijn naam mee, maar ik zou zeggen; zoek het even op, met name als je (nog) mensen in je omgeving hebt die gillen over dat zij geen huis kunnen krijgen door ‘die asielzoekers’.
SurferRosa schreef:
01-10-2025 18:02
Dat is toch niet nodig? Dat is bij wet al geregeld in artikel 1 van de grondwet.
Ze wilden het waarschijnlijk nog wat aandikken om wat stemmen te winnen :-D
Redhead70 schreef:
01-10-2025 18:03
Ik zei SP in een kabinet hé, tenzij je het niet tegen mij hebt? Dat acht ik onmogelijk met de vvd, zijzelf trouwens ook. Oppositie voeren ja.
Ik had het niet tegen jou.
ladadieladieda schreef:
01-10-2025 16:11
Zou de VVD weer met de PVV in zee gaan? Daat willen ze toch niet meer? Dat heeft Yezilguz meer dan eens gezegd.
Ernstig zou een samenwerking tussen JA21/PVV/FvD zijn. Die hebben samen 59 zetels. Maar ik geloof niet dat die kunnen rekenen op de steun van PvdD en de SGP. Dat zijn geen partijen die zin hebben in rollend over straat en loze kreten.

Een paarse coalitie zit er denk ik ook niet meer in. GL-PvdA en CDA gaan elkaar in redelijkheid wel vinden. Sociaaldemocraten en Christendemocraten willen vanouds wel ongeveer hetzelfde. SP gaat nooit in een kabinet, dat willen ze niet, die regeren al jaren vanuit de oppositie, en dat doen ze heel goed. GL-PvdA/CDA en D66 zijn een mooie basis voor een nieuwe coalitie. Dan moeten ze het voorlopig laten liggen op de medisch-ethische thema's. En vandaar wordt het aftasten naar nieuwe verbintenissen.

Nee maar dat rechtse blok in de oppositie is wel flink groot. Zeker wanneer de VVD niet in de coalitie komt.

En GL/PvdA, CDA en D66 komen samen maar aan 66 zetels. Die hebben VVD of JA21 nodig, met SP alleen erbij halen ze het niet.

VVD en JA21 liggen echt te ver uit elkaar met GL/PvdA.

Een minderheidskabinet met die partijen wordt gezien het rechtse blok echt heel lastig denk ik. Dan is het op alle punten zoeken naar een meerderheid.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Shiva888 schreef:
01-10-2025 17:57
[/b]

Omdat discriminatie al in art. 1 van de GW staat?
Ik zie hier dat vaker forummers neerpennen en vraag me toch af waar ze dat uithalen.

Omdat ik totaal nog niet weet waarop te stemmen ben ik de standpunten van meerdere partijen grondig aan het lezen. Bij JA21 komt echt niets voor om art 1 aan te passen of uit de GW te halen.
Ze hebben het wel over dat ze openstaan voor modernisering van artikel 23 GW.
JA21 wil het discriminatieverbod dus nadrukkelijk wél aanpassen. Eerdmans en Coenradie zijn voor afschaffing van het discriminatieverbod tussen burgers/bedrijven (pagina 10 van de Grondbeginselen).

Staat gewoon op hun eigen website, maar hiermee loopt Coenradie in al die talkshows waar ze aan tafel zit niet te koop, want dan staat ze er niet mooi op.

https://ja21.nl/fileadmin/user_upload/G ... cept__.pdf
MrsM misschien is dit een handige test voor jou? https://partijenwijzer.nl/#/ In die test kijk je of uitgangspunten van partijen bij jou passen, met in de toelichting voor- en nadelen van de standpunten, wat helpt bij gefundeerd kiezen.
Ik kom hier overigens veel linkser uit dan ik had gedacht. Volt op 1 (ik ben erg pro-Europa dus geen verrassing), D66 op 2 (dat ga ik waarschijnlijk stemmen) en daarna tot mijn verrassing PvdA/GL, SP en PvdD (uberhaupt nooit over nagedacht om dat te stemmen).
Mariana schreef:
02-10-2025 08:13
MrsM misschien is dit een handige test voor jou? https://partijenwijzer.nl/#/ In die test kijk je of uitgangspunten van partijen bij jou passen, met in de toelichting voor- en nadelen van de standpunten, wat helpt bij gefundeerd kiezen.
Ik kom hier overigens veel linkser uit dan ik had gedacht. Volt op 1 (ik ben erg pro-Europa dus geen verrassing), D66 op 2 (dat ga ik waarschijnlijk stemmen) en daarna tot mijn verrassing PvdA/GL, SP en PvdD (uberhaupt nooit over nagedacht om dat te stemmen).

Dankjewel! En dat klopt idd!

1. GL/PvdA
2. VOLT
3. VVD
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik heb ‘m ook gedaan en kom uit op partijen waar ik nooit op zou stemmen. Ik ben het fundamenteel oneens met een aantal standpunten van die partijen waardoor ze voor mij af vallen.
De vraagstelling mbt tot een voor mij actueel prangend onderwerp, kwam niet aan bod en dat beïnvloedt de uitkomst enorm.

Mijn man vroeg zich af of ik vanwege dat ene onderwerp daar dan niet overheen kon stappen. Blijkbaar niet en dan kom ik met wat geschipper uiteindelijk bij een partij uit waarbij ik niet zo blij ben met de christelijke normen en waarden.
dit is een van eerste stemwijzers die voor iedereen begrijpbaar is qua taalgebruik en uitleg.
Ik kom uit op:
1. D66
2. CU en SP
3. PvdD
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
1. VVD (met afstand)

BBB en JA21 gedeeld 2e, maar ik zou eerder CDA stemmen dan één van die twee.
Gisteren was op het journaal een item over de stemwijzer (of kieswijzer), waarbij de lijstttrekkers het ook hadden ingevuld. Caroline vd Plas had 100% BBB (natuurlijk) maar ook een enorm hoog percentage JA21 en FvD (dacht ik, kan ook PVV zijn geweest). Zo dicht liggen die partijen dus bij elkaar, BBB is enorm verrechtst het afgelopen jaar.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven