Wel of niet 2 katjes nemen? Bang dat ik het verkeerd doe!

23-07-2009 18:35 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag Meiden,

Ik wilde jullie katten vrienden wat vragen. Ik zit er zelf ook een tijdje mee in mijn hoofd om katjes te nemen. 2 wil ik er omdat ik full time werk en single ben waardoor ze dus afhankelijk zijn van mij. Nu heb ik net gehoord dat er een katje afgelopen maandag is geboren. Helemaal mijn smaak een zwarte kater maine coon die ik over 2 weken mag gaan zien. Mijn ex heeft 2 maine coons van de zelfde familie. De tweede wil ik als kitten uit het asiel halen omdat de maine coon best prijzig is en ik daarvan geen 2 kan kopen. Mijn planning is te doen eind oktober want dan zou ik de andere ongeveer ook mogen hebben en is het over de 12 weken heen. Ik vind het alleen dood eng! Ik heb nog nooit ergens voor hoeven zorgen en ben bang dat ik het verkeerd doe of dat ze het hele huis hebben gemolesteerd. Dus ik was benieuwd naar jullie ervaringen hierin. Is het nou echt zo een rommel of niet? ( mijn moeder probeert het namelijk uit mijn hoofd te praten met dat) en wat zijn de dingen waar ik op moet letten in huis? Wat is leuker voor bij een kater? nog een kater of een poes erbij?

Alvast vriendelijk bedankt voor alle tips!
Ik heb een kater en een poes van bijna 9. Heb ook altijd alleen gewoond en ze konden in mijn vorige woning alleen op het balkon.

Tja als je heel zuinig bent op je stoffen bank of dunne vitrages moet je er niet aan beginnen. Als je net als ik alleen woont en van gezelligheid houdt, dan raad ik het je zeker aan. Je moet af en toe (vooralmet warm weer) vaker stofzuigen maar de liefde en genegenheid die ze jou geven is dat dubbel en dwars waard!
Ik vond het ook wel eng hoor, omdat ik nog wel eens een plant dood liet gaan wegens te weinig water en zo . Mijn katten vergeet ik echter nooit, dus het gaat prima. (Bijkomend voordeel is dat mijn planten er ook veel florissanter bij staan, ze krijgen veel meer water dan voorheen.)
Ik zou maar beginnen met één kat, als dat goed bevalt kun je altijd nog een twee bijkopen.

Andersom is lastiger, voor een kat heb je niet zomaar een ander goed huis gevonden.

Wij hadden 3 katten maar dat bleek echt te veel, ze sloopten het hele huis. Het heeft meer dan 1 jaar geduurd om voor 2 beestjes een ander goed plekje te vinden.
Bij katten kun je, als je een beetje verantwoordelijk persoon bent, niet zo gek veel fout doen. Met eten, drinken, schone kattenbak en liefde doen die beesten het over het algemeen prima. Sommige katten zijn sloperiger aangelegd dan anderen, maar dat is afwachten. Verharen ligt een beetje aan het soort ras, maar is best te doen als je kunt leven met het feit dat er kattenharen op je kleding komt te zitten.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ja ik heb inderdaad een mooie bank maar ik heb gelezen dat het ook heel veel te maken heeft met opvoeding en dergelijke. En inderdaad wat je zegt Tangerine ik heb dat ook met plantjes hahahahahah. Ook omdat ik nogal zelf een stap beestje ben ( ja je bent single he) ben ik bang dat ik ze tekort doe. Wat heeft jou over de streep getrokken Tangerine?
Oh en mijn ervaring is dat 2 katjes prima te doen zijn.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
het huis molesteren daar hoef je niet bang voor te zijn, dat gebeurt gewoon dus dat zijn keiharde garanties waar je rekening mee kan houden
To MMP: Ik heb veel gelezen dat het beter is om er 2 te nemen tegelijk omdat ik full time werk en ze zo elkaar hebben.

Ik heb het zo gezellig gevonden toen met die katten bij mijn ex. Die warmte en liefde wat je kreeg van ze en dat ik zag hoe blij hij werd van die diertjes! Ik ben zelf 30 jaar oud maar vind het zo moeilijk om hier een goede keuze in te maken omdat het niet iets is wat je voor een jaar doet. klinkt als bindingsangst lijkt wel hahahahah
Ik werk dan wel niet (studeer) en woon 'alleen' (wel in een studentenhuis) maar toen ik op het gegeven moment hele dagen weg was trok mijn kat dat echt niet! Op het gegeven moment at 'ie gewoon niet meer als ik niet thuis was, dus dat is wel heel erg zielig. Omdat het minder druk krijgen op dat moment even geen optie was, heb ik hem voor onbepaalde tijd uit logeren gedaan bij mijn ouders (waar hij ook uit dat nestje komt), zodat 'ie niet meer zo eenzaam zou zijn.

Ik zou dus zeker wel twee katten nemen als je lange dagen van huis bent!

Verder is het niet zo veel werk. Voeren en verschonen, en natuurlijk liefde en aandacht, maar daar komen ze vanzelf wel om vragen ;). Ik mis mijn maatje ontzettend!
To Meds: Kun je dat ook beperken door veel speeltjes bijv en een speciale spray die je op een kattenpaal kan sprayen? Of zijn dat verkooptrucs van de dierenwinkels?
quote:meds schreef op 23 juli 2009 @ 18:56:

het huis molesteren daar hoef je niet bang voor te zijn, dat gebeurt gewoon dus dat zijn keiharde garanties waar je rekening mee kan houden Die van mij heeft het trouwens nog best netjes gehouden, maar ja, tis hier toch een afgeragde boel dus dat maakt ook niet zoveel uit. Bij mijn ouders trekt 'ie graag sprintjes over de witte bank, waar zij dan net met een glas rode wijn op zitten .
Gewoon doen. Ik heb zelf ook twee katten en ben er iedere dag dankbaar voor. Het is heerlijk om thuis te komen en dat er dan 2 beestjes op jou wachten omdat ze blij zijn je weer te zien (staat helemaal los van de snoepjes die ze krijgen wanneer ik thuis kom natuurlijk -_^)

Je krijgt er zo veel voor terug en het moet wel heel raar lopen wil je het verkeerd doen. Zorgen voor vers water, een schone bak en eten en veel leifde en het komt goed.

En dat van een bank...dat leren ze snel genoeg weer af als ze een goed alternatief hebben om zich op uit te leven. Als je niet thuis bent en je vertrouwd het niet kan je altijd kijken of je ze dan in een andere kamer onder kan brengen.
Wij hebben ook tegelijkertijd 2 maincoons gekocht als kitten,was zeer aan te raden om er 2 te nemen omdat we ook beide fulltime werken!Heel gezellig hoor!
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
Zullen het binnen of buitenkatten worden? Als het binnenkatten zijn kan je de interieurschade nog enigszins beperken door ze toegang te geven tot bepaalde ruimtes. Ik heb er twee, deze komen niet in de woonkamer als wij er niet zijn waardoor de planten en banken bespaard zijn Als wij thuis zijn mogen ze natuurlijk wel de woonkamer in, maar dan hebben we er zicht op. De oudste is zes jaar bij ons en weet precies wat wel en niet mag, en de kitten zijn we nog druk aan het opvoeden maar krijgt het ook al behoorlijk goed door

Ze hebben bij ons toegang tot de zolder (behoorlijk ruime zolder, hier staat ook de bak en verschillende lig- en speelplekjes), de trap naar de overloop, een kleiner slaapkamertje, en de trap naar beneden en de hal beneden. Als we een paar dagen weggaan komt er iedere dag iemand langs voor vers water en voer en krijgen ze er de logeerkamer ook nog bij. Ze kunnen achter het raam zitten, in hangmatjes liggen, er staan verschillende krabpalen, overal liggen balletjes en andere speeltjes. dus volgens mij vermaken ze zich wel.

Wij hadden er altijd één en nu dus nog één erbij, en volgens mij vindt ie dat wel een stuk gezelliger hoor! Kunnen ze lekker samen spelen, ravotten, achter elkaar aanrennen

Als het buitenkatten worden, kan je toch ook ervoor zorgen dat ze overdag buiten kunnen zijn en bijv. toegang hebben tot de schuur / bijkeuken dmv katteluik? Dan kunnen ze dus ook je banken niet molesteren.
Ja ik vind een Main helemaal geweldig maar heb geen genoeg geld voor 2. Daarom een kitten uit een asiel erbij. Maar hebben jullie 2 katers of 2 poezen? Want wat is beter daarin?
Maarre...gewoon doen hoor! Als half NL voor huisdieren kan zorgen, waarom zou jij dan niet voor 2 katjes kunnen zorgen?? Zoveel vragen ze niet hoor. Voer, water en wat liefde en aandacht. Maar je krijgt er ook heel veel liefde voor terug. Bij mij ligt er nu één op schoot en de ander ligt in mn nek te knorren
Ik heb een gecastreerde kater en een poes die gesteriliseerd wordt zodra het kan. Ik weet niet wat 'beter' is.
Die van mij slopen niets. Ideaal. (Tuurlijk, ze springen op banken, maar ze krabben alleen aan hun krabpaal en er is nog niets echt stuk gegaan door ze.)
To Mariss:

Nee het worden binnenkatten. Ik woon in amsterdam maar ik ben rijkelijk bedeeld met een zeer groot balkon op 1 hoog. Deze wil ik dus afschermen, hij is al vrij hoog maar je weet het nooit!!! Ik zat daarom ook zelf te denken om de kattebak op het balkon te plaatsen zodat ze ook een frisse neus kunnen halen. Of is dat heel raar?
Heb je dat zo geleerd tangerine?
Jonge katjes rennen over je bank trekken zich eraan op, vliegen achter elkaar over de vensterbank en springen in je planten, vreten aan je planten, hangen soms aan je gordijnen, maaaaarrr ze zijn zo leuk, lief, en gezellig dat je datop de koop toe neemt...

Ik zou alleen wel kittens van hetzelfde geslacht nemen, of de kater op tijd castreren, anders gaat de kater de poes lastig vallen, ook als de poes geholpen is, en poezen zijn niet tegen katers opgewassen dus dan krijg je gedonder...
Wij hebben een kater en een poes, beide geholpen en bijna 1 jaar.

Een schildpadpoes en een Noorse boskat. Ze zijn heeeel lief, maar zojuist heeft onze Noor een vaas met bloemen omgegooid, dat krijg je er dus ook bij.

Je moet er ook rekening mee houden dat niet alles gaat zoals je zou willen:

Een half jaar geleden hadden wij de schildpadpoes samen met een rooie kater uit het asiel gehaald. Alles ging goed. totdat we na 3 maanden het katertje in moesten laten slapen. Hij had FIP. Een ziekte waar (tot heden) nog niets aan te doen is.

Wil je niet bang maken, maar dat verwacht je natuurlijk niet! Wij dus ook niet. Kosten ¤ 350,-: Onderzoek, echo en inslapen.

Omdat ons poesje nu alleen was hebben we anderhalve maand later een Noor uit het asiel gehaald. Ze doen het heel goed met zijn tweeën. Maar houdt rekening met vazen en bloemen en planten slopen, je bank evt.
Nee hoor, dat vind ik helemaal niet raar! vinden ze vast wel fijn. Lekker in het zonnetje liggen (als die tenminste schijnt) Maar wel goed afschermen!! Ze worden natuurlijk nieuwsgierig op een gegeven moment en willen weten wat er achter die reling zit...
Oke thanks Mariah! Ik had al een naam voor de Main. Balthazar en de andere wilde ik Mister Bojangles gaan noemen. Maar 2 mannen gaat dat wel? Was/is de vraag die in mijn hoofd ebt. Wil ze beide van de zelfde leeftijd hebben.... en ook op dezelfde dag ophalen zodat ze meteen aan elkaar, mij en ons/ mijn huis kunnen wennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven