Held op sokken
maandag 13 oktober 2025 om 17:12
De titel zegt het al, ik ben een held op sokken. Het zit zo... ik ben inmiddels bijna 20 jaar vrijgezel en in die tijd wel eens wat gedatet, maar ook dat is al weer lang geleden. Ik vond het ook allemaal gedoe, in al die tijd heeft namelijk ook niemand mijn hart sneller doen kloppen. Tot nu. Mijn buurman. Gelukkig een stukje verderop en 2 etages hoger. Maar iedere keer als ik hem tegenkom, kom ik niet verder dan 'hoi'. En nu zoek ik advies. Hoe pak ik dit aan? Kaartje in de bus? Ik vind mezelf kansloos!!
Juist omdat het zo lang is geleden dat ik iemand oprecht leuk vond, is de angst voor afwijzing ook zo groot.
Juist omdat het zo lang is geleden dat ik iemand oprecht leuk vond, is de angst voor afwijzing ook zo groot.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
maandag 13 oktober 2025 om 19:31
Ja, ik zeg ook fiets. Vraag of hij naar iets aan je fiets wil kijken en zeg erbij dat je zelf ook meer wil leren over fietsonderhoud, dus vraag of je mee mag kijken. Ik zie meteen al een romantische setting voor me met kleine fietsonderdeeltjes waar je heel dicht met je hoofd bij moet komen om het goed te kunnen zien.

The impossible only takes a little longer
maandag 13 oktober 2025 om 20:06
Kaartje in de bus: nee. Veel te expliciet en het is voor hem onmogelijk om dat kaartje te negeren, stel dat hij dat zou willen. Je kunt beter kiezen voor een meer vrijblijvende aanpak, zodat niemand voor het blok wordt gezet (zoals met een kaartje) en jullie er allebei op een elegante manier mee wegkomen, mocht er geen klik of interesse zijn.
Wat ik zou doen: hem in de wandelgangen aanspreken over het fietsen (ja, mooie fiets heb je, ik zag je laatst wegrijden) en vragen of hij leuke routes kent. Ik zeg maar wat, hoor, ben zelf geen fietser maar ik stel me zo voor dat fietsers dat soort tips onderling uitwisselen. Dan kan hij jou een tip geven en tegelijkertijd - desnoods na enig nadenken - een keer vragen of je zin hebt om mee te gaan. Zo houd je het voor jullie allebei relaxed: het kan alleen bij fiets-tips blijven, maar áls hij interesse heeft, hoeft hij de bal alleen nog te koppen.
Wat ik zou doen: hem in de wandelgangen aanspreken over het fietsen (ja, mooie fiets heb je, ik zag je laatst wegrijden) en vragen of hij leuke routes kent. Ik zeg maar wat, hoor, ben zelf geen fietser maar ik stel me zo voor dat fietsers dat soort tips onderling uitwisselen. Dan kan hij jou een tip geven en tegelijkertijd - desnoods na enig nadenken - een keer vragen of je zin hebt om mee te gaan. Zo houd je het voor jullie allebei relaxed: het kan alleen bij fiets-tips blijven, maar áls hij interesse heeft, hoeft hij de bal alleen nog te koppen.
maandag 13 oktober 2025 om 20:28
Ik vind het hartstikke hartelijk van een ander als die me een keer uitnodigt voor koffie met wat lekkers, of om samen iets te doen. Dan denk ik direct: hee, is dat een gezellig, benaderbaar iemand?evelien2010 schreef: ↑13-10-2025 19:24Ik zou iemand niet zomaar uitnodigen voor koffie hoor. Je woont daar nog jaren waarschijnlijk. Jullie fietsen beiden dus dat is een prima aanknopingspunt. Toon interesse in zijn fiets, technische kennis of vraag of hij tochten maakt of bij een vereniging zit. Dan hoor je vanzelf meer over zijn sociale leven. Die fiets is een prima aanknopingspunt voor andere vragen (vrienden, werk, wat doet hij in het weekend, echt vrijgezel etc).
En vraag hem daarna een keer te helpen met jouw fiets. Bouw het contact langzaam op.
Juist van een buur leuk.
maandag 13 oktober 2025 om 20:31
maandag 13 oktober 2025 om 20:36
maandag 13 oktober 2025 om 21:02
Wat leuk dit! En ik snap je helemaal. Ook al jaaaaaren single. Tussendoor wel 2 korte relaties gehad. Eentje daarvan is mede ontstaan door kaartje in de bus te doen. Of nou ja, uiteindelijk rukte mijn zoon (toen 8 jaar, ADHD dus 0 geduld
) het kaartje uit mijn hand en stopte 'm bij die man in de bus. Hij kende mijn naam niet, dus moest hints geven in het kaartje. Speciaal mailadres ervoor aangemaakt. Dag later had ik reactie
3 maanden 'relatie' gehad, 16 jaar later nog vrienden.
Nu zou ik waarschijnlijk toch kiezen voor de directere weg. Denk ik....

Nu zou ik waarschijnlijk toch kiezen voor de directere weg. Denk ik....

maandag 13 oktober 2025 om 21:20
Oeh leuk! Ik ben al 14 jaar samen met mijn buurman.
ik kwam het tegen tijdens de hond uitlaten.
Jullie hebben een gemeenschappelijke deler en ik zou dus wat al geopperd is vragen of hij leuke routes weet en of hij misschien mee wil.
Denk maar zo je zal heus niet het loodje leggen als hij geen interesse heeft.

Jullie hebben een gemeenschappelijke deler en ik zou dus wat al geopperd is vragen of hij leuke routes weet en of hij misschien mee wil.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Ok, ik word een probleem.
maandag 13 oktober 2025 om 21:24
Wat een leuke tips allemaal! Iedereen super bedankt voor het meedenken! Maar de fiets lijkt toch de gemene deler te zijn. Nu nog even bedenken hoe ik dit ga aanvliegen. Volgens mij fietst hij stoer door, maar mijn fietskleding ligt al in de winterstalling
Of misschien is dat dan wel een mooi aanknopingspunt.
En waarschijnlijk zie ik heus dingen hoor, maar vanavond liep buurman langs mijn huis en ik vond dat hij net zo idioot zwaaide als ik.

En waarschijnlijk zie ik heus dingen hoor, maar vanavond liep buurman langs mijn huis en ik vond dat hij net zo idioot zwaaide als ik.
mockturtle wijzigde dit bericht op 13-10-2025 21:26
0.22% gewijzigd
maandag 13 oktober 2025 om 21:25
Ik zou iets vragen over fietsroutes, dan is het gewoon interesse. Ga niet vragen of hij eens naar jouw fiets wil kijken dat kan dan gek uitpakken. Misschien wil hij niks doen aan fietsen van een ander, of weet hij het ook niet, of er is niks mis met je fiets.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
maandag 13 oktober 2025 om 21:26
Die hebben we allebei niet. Dat maakt een gesprek aanknopen wel een stuk makkelijker. Maar wel heel leuk, al 14 jaar! En nee, ik zal niet het loodje leggen. Al moet ik misschien dan wel verhuizenQuinnepin schreef: ↑13-10-2025 21:20Oeh leuk! Ik ben al 14 jaar samen met mijn buurman.ik kwam het tegen tijdens de hond uitlaten.
maandag 13 oktober 2025 om 21:30
MockTurtle schreef: ↑13-10-2025 21:24Wat een leuke tips allemaal! Iedereen super bedankt voor het meedenken! Maar de fiets lijkt toch de gemene deler te zijn. Nu nog even bedenken hoe ik dit ga aanvliegen. Volgens mij fietst hij stoer door, maar mijn fietskleding ligt al in de winterstallingOf misschien is dat dan wel een mooi aanknopingspunt.

maandag 13 oktober 2025 om 22:44
Ik neem aan dat buurman naar jou zwaaide. Volgende keer direct naar de voordeur rennen, deze opentrekken en vragen of buurman zin heeft in koffie/drankje. Heb je het gelijk gehad.MockTurtle schreef: ↑13-10-2025 21:24En waarschijnlijk zie ik heus dingen hoor, maar vanavond liep buurman langs mijn huis en ik vond dat hij net zo idioot zwaaide als ik.
maandag 13 oktober 2025 om 23:22
Die is ook leuk.

Vraag hem als je hem tegen komt of hij van de winter door blijft fietsen of niet.
Lekker neutraal, kan nul kwaad en je hebt een moment om even te praten. En zoja, dan zeg je: je mag dan naderhand wel even langskomen voor een warme chocolademelk.

maandag 13 oktober 2025 om 23:31
Variatie op het "brommers kieken" in het oosten van het land ?Mus* schreef: ↑13-10-2025 19:31Ja, ik zeg ook fiets. Vraag of hij naar iets aan je fiets wil kijken en zeg erbij dat je zelf ook meer wil leren over fietsonderhoud, dus vraag of je mee mag kijken. Ik zie meteen al een romantische setting voor me met kleine fietsonderdeeltjes waar je heel dicht met je hoofd bij moet komen om het goed te kunnen zien.![]()

De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
dinsdag 14 oktober 2025 om 00:15
dinsdag 14 oktober 2025 om 02:35
Behalve vragen naar een leuke/goede fietsroute wat een goede optie is - want: lekker vrijblijvend; je hebt dan in elk geval een praatje als opmaat naar een volgend contactmoment en als hij jou ook leuk vindt zal hij maar al te graag een tijdje met je praten (en/of misschien zélf voorstellen een kop koffie te gaan drinken).
Maar dat is al vaker genoemd.
Zit er nog een ingang in een vraag of gesprek over iets in jullie werkveld?
Ik kreeg recent via werkcontact gratis toegangskaarten die ik heb weggegeven aan een buurman met kinderen - dit was iets voor kleinere kinderen, maar wat ik maar wil zeggen: heb je nog een link naar iets wat met die zoon van hem te maken heeft en wat aanleiding kan zijn om hem aan te spreken (school/studie, sport, etc.)?
Plannen om binnenkort iets bij het Groot Vuil te zetten? "Ha buurman, zou je mij morgenavond even kunnen helpen met een paar grotere stukken naar de stoep sjouwen?
Maar dat is al vaker genoemd.
Zit er nog een ingang in een vraag of gesprek over iets in jullie werkveld?
Ik kreeg recent via werkcontact gratis toegangskaarten die ik heb weggegeven aan een buurman met kinderen - dit was iets voor kleinere kinderen, maar wat ik maar wil zeggen: heb je nog een link naar iets wat met die zoon van hem te maken heeft en wat aanleiding kan zijn om hem aan te spreken (school/studie, sport, etc.)?
Plannen om binnenkort iets bij het Groot Vuil te zetten? "Ha buurman, zou je mij morgenavond even kunnen helpen met een paar grotere stukken naar de stoep sjouwen?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in