Een goed doel niet goed vinden
woensdag 15 oktober 2025 om 21:34
Ik hoorde op de radio een reclame van Jantje Beton dat er steeds meer speelplekken van kinderen verboden worden. Hier kan ik mij niks bij voorstellen. Sterker nog, Jantje Beton is de enige collecte aan de deur die ik geweigerd heb. Ze collecteerde voor meer speelplekken voor kinderen. Ik woon in de randstad en zelfs op de drukste plekken zijn speelplekken voor kinderen. Kinderen kunnen volgens mij altijd en praktisch overal buitenspelen. Ik heb gezocht op speelplekken die "verboden" worden maar kan niks vinden.
Wat vinden jullie? Jante Beton hard nodig en stom dat ik niet doneer of hebben jullie ook goede doelen die je eigenlijk niet goed of overbodig vinden?
Wat vinden jullie? Jante Beton hard nodig en stom dat ik niet doneer of hebben jullie ook goede doelen die je eigenlijk niet goed of overbodig vinden?
woensdag 15 oktober 2025 om 23:07
Gemeentegeld is ook geld van burgers he. Het is niet zo dat de gemeentepot zichzelf vult.Itsnojoke schreef: ↑15-10-2025 21:43Natuurlijk. Sommige doelen gaan me aan het hart en andere heb ik minder mee.
Ik hoorde gisteren een spotje op de radio over de Zonnebloem. Dat stemlocaties voor iedereen toegankelijk moeten zijn, ook voor mindervaliden. Graag doneren.
Natuurlijk vind ik dat stemlocaties voor iedereen toegankelijk moeten zijn, maar ik vind dat een taak van de gemeenten. Niet iets waar ik als burger geld voor op hoeft te hoesten.
Vorige week stond er iemand van Kika voor de deur. Ik ben al jaren donateur van Kika, dus geen zieltjes te winnen hier. Nou ja, hij wilde me toch attenderen op het feit dat Kika nu ook een loterij heeft. Dat ik toch zeker ook wel graag een miljoen wil winnen?
Pardon? Een miljoen winnen? Van Kika? Nee. Dat zou ontzettend verkeerd voelen en een moreel dilemma opleveren. Dus nee, bedankt.
woensdag 15 oktober 2025 om 23:37
Ik woonde in een van de grote steden. In mijn wijk was geen speel plek, de gemeente wilde er wel een realiseren. Leverde veel weerstand op van bewoner (vooral die op leeftijd) geeft geluidsoverlast, wordt hangplek voor jongeren, niet voor mijn huis etc. Die speel plek is er dus niet gekomen.
Die reclame van zonnebloem heb ik ook gehoord. Ik ben vrijwilliger op een stembureau en in mijn stad zijn alle stembureaus toegankelijk. De zonnebloem roept in het spotje eigenlijk op om te gaan stemmen, ze geven nog net geen stemadvies.
Die reclame van zonnebloem heb ik ook gehoord. Ik ben vrijwilliger op een stembureau en in mijn stad zijn alle stembureaus toegankelijk. De zonnebloem roept in het spotje eigenlijk op om te gaan stemmen, ze geven nog net geen stemadvies.
woensdag 15 oktober 2025 om 23:45
Volgens mij niet. Ik heb het spotje ook gehoord. En in het radiospotje wat ik hoorde wordt niet opgeroepen om te gaan stemmen. Het gaat erom om stemmen toegankelijk te maken voor iedereen.Mugske schreef: ↑15-10-2025 23:37Ik woonde in een van de grote steden. In mijn wijk was geen speel plek, de gemeente wilde er wel een realiseren. Leverde veel weerstand op van bewoner (vooral die op leeftijd) geeft geluidsoverlast, wordt hangplek voor jongeren, niet voor mijn huis etc. Die speel plek is er dus niet gekomen.
Edit:
Het gaat ze hierom:
https://www.zonnebloem.nl/doe-mee/toega ... es/stemmen
Hier zijn de spotjes te beluisteren:
https://audify.nl/radiocloud/commercial ... -v1-23lufs
https://audify.nl/radiocloud/commercial ... kelijkheid
Geen woord over het advies te gaan stemmen. Misschien hebben ze nog meer spotjes gemaakt met een andere strekking, maar dat denk ik niet.
woensdag 15 oktober 2025 om 23:59
donderdag 16 oktober 2025 om 00:16
Dit!!!thistle schreef: ↑15-10-2025 22:46Jantje Beton collecteert rond maart, niet nu in oktober. Dus als je nu een collectant aan de deur hebt gehad dan klopt dat sowieso niet.
Ik geef aan iedere collectie die aan de deur komt met een bus. Ik geef niks aan organisaties die betaalde krachten langs de deuren laten gaan om je erin te luizen met een maandelijkse donatie. En ik geef niks aan organisaties die activistisch zijn en daarmee mensen, dieren of dingen beschadigen, lastig vallen enz.
Een oplichter dus
Frankly my dear, I don"t give a damn
donderdag 16 oktober 2025 om 00:33
donderdag 16 oktober 2025 om 07:28
donderdag 16 oktober 2025 om 07:35
Zo'n loterij is marketing. En marketing kost nu eenmaal veel geld, ook de marketing van een goed doel. Dat wij van het bestaan van Jantje Beton of Kika weten, kost nu eenmaal geld.
Als een goed doel door er een loterij van te maken meer geld ophaalt dan zonder loterij wat is dan het dilemma? Het is hoe de wereld werkt.
Of je doet niet mee. En als je wel meedoet, win je, dan stort je het terug. Wint iemand anders, dan heeft het gezorgd voor meer opbrengsten dan dat de loterij kost. Prima lijkt mjj.
donderdag 16 oktober 2025 om 07:53
Ik heb de OP nu drie keer gelezen, maar vraag me nog steeds af wat je punt is.
Jij vindt Jantje Beton geen goed doel. Prima toch?
Er zijn tegenwoordig beduidend minder buitenspeelmogelijkheden dan in mijn jeugd (50 jaar geleden), maar jij vindt het blijkbaar genoeg.
En dat mag.
Maar vanwaar die behoefte om anderen daar ook van te overtuigen?
Er zijn tegenwoordig beduidend minder buitenspeelmogelijkheden dan in mijn jeugd (50 jaar geleden), maar jij vindt het blijkbaar genoeg.
En dat mag.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 16 oktober 2025 om 08:09
Aan iemand met een collectebus geef ik altijd iets ongeacht het doel. Maar ik doe nooit mee aan zaken waar ik langere tijd aan moet geven (je weet wel, elke maand oid) en mijn gegevens moet achterlaten. Ik heb daar een hekel aan. Elk jaar kiezen we een aantal goede doelen (einde jaar) waar we een bepaald bedrag aan doneren. Twee lokale doelen en twee grote doelen. En dus de collectebussen aan de deur. Geen bus, geen geld.
donderdag 16 oktober 2025 om 08:13
En ik heb ook wel tig collecties aan de deur gehad (waarvan een aantal behoorlijk vaag met vage personen) voor Oekraine. Ook daar geef ik niets aan. Dat deed ik al via de bankrekening. Geen collecte maar van de week kwam een niet nader te noemen linkse partij aan de deur. Optiefen. Overigens welke partij dan ook. Die staan gelijk aan jehova's getuigen bij mij. Geen zieltjes te winnen aan dit adres.
donderdag 16 oktober 2025 om 08:15
Volgens mij komt dit voort uit 'pleasen', niet graag 'nee' willen zeggen.Solomio schreef: ↑16-10-2025 07:53Ik heb de OP nu drie keer gelezen, maar vraag me nog steeds af wat je punt is.
En dat mag.
Niet buiten de groep/norm willen vallen.
Vergelijkbaar met topics over feesten waar mensen eigenlijk niet heen willen, niet graag 'nee' zeggen en dus de schuld bij het feestvarken leggen en hier steun zoeken voor niet naar een feestje hoeven
donderdag 16 oktober 2025 om 08:20
En dat idee omarmen veel mensen tegenwoordig.Lila-Linda schreef: ↑16-10-2025 08:15Volgens mij komt dit voort uit 'pleasen', niet graag 'nee' willen zeggen.
Niet buiten de groep/norm willen vallen.
Vergelijkbaar met topics over feesten waar mensen eigenlijk niet heen willen, niet graag 'nee' zeggen en dus de schuld bij het feestvarken leggen en hier steun zoeken voor niet naar een feestje hoeven
O, kijk mij toch eens (veel te) aardig zijn.
En vervolgens zie ik dus iemand die helemaal niet aardig is.
Ik zie nou nooit iemand zeggen dat ie alleen maar voor zichzelf leeft en dat dat zo lastig is.
Terwijl ik ervan overtuigd ben dat iedereen uiteindelijk voor zichzelf leeft. En dat je bijv wilt pleasen omdat je je dan beter voelt over jezelf.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 16 oktober 2025 om 08:29
ach, ik zie dat gedrag mijn hele leven al bij mijn moeder, geloof dat het wel iets van alle tijden is.Solomio schreef: ↑16-10-2025 08:20En dat idee omarmen veel mensen tegenwoordig.
Ik zie nou nooit iemand zeggen dat ie alleen maar voor zichzelf leeft en dat dat zo lastig is.
Terwijl ik ervan overtuigd ben dat iedereen uiteindelijk voor zichzelf leeft. En dat je bijv wilt pleasen omdat je je dan beter voelt over jezelf.
Gemiddeld genomen meer bij vrouwen, die toch (cultureel bepaald) wat meer in pleasende rollen gedrukt zijn
beetje gezond egocentrisme en je eigen plan trekken, zou voor veel mensen echt goed zijn.
donderdag 16 oktober 2025 om 08:29
Ik merk wel dat het lastig is om te specificeren wat een 'goed doel' is én dat het heel persoonlijk is wat je een 'goed doel' vindt.
Ik zou derhalve mensen wel adviseren om te bekijken wat hun normen en waarden zijn én te onderzoeken of het geld wat ze uitgeven toekomt naar hoe zij het bedoeld hebben.
Je kunt immers met je geld meewerken aan een doel waarvoor HEEL veel geld nodig is om één persoon te redden - bij kankeronderzoek betaal je natuurlijk ook het salaris van een promovendus, de materialen, dan kom je met een collectebedrag van 5 euro nog niet zo ver en moeten heel veel mensen veel doneren. Maar er zijn ook doelen die met een enkele euro een vaccinatie betalen waardoor een kind in een ontwikkelingsland een bepaalde ziekte niet krijgt en je al met een enkele euro een leven kunt redden.
Er is hierboven geen goed of fout, maar dat zijn dus wel zaken waar je over na moet denken, wat wil IK dat met mijn geld gedaan wordt.
Wat wel onder goed/fout kan worden geschaard is dat je moet checken of je geld wel daar komt waar het voor bedoeld is. Ook als de intenties goed zijn van een stichting. Vroeger was er bijvoorbeeld helemaal geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoe je echt helpt met goede doelengeld. Moet je gewoon een Ethiopiër in nood een pot geld geven, een lening misschien? Moet je zorgen dat ze een opleiding krijgen of zorgen dat er andere voorzieningen worden gebouwd zoals een put met water? Inmiddels is er wel meer bekend en meer met data ondersteund.
Ikzelf steun een organisatie waarbij je kunt kiezen of je het geld zo effectief mogelijk kunt inzetten op ontwikkelingshulp/armoede, klimaat, etc. of de organisatie zelf laat beslissen op welk gebied geld nodig is. Ik noem het ff niet i.v.m. misschien wordt het als reclame gezien (ik werk er niet hoor).
Zelf heb ik wel eens geweigerd te geven aan een clubactie. Dat is lastig want dan vraagt een vriendin of familielid of ik haar kind wil steunen. Dan voel je je bijna verplicht moreel. Maar 1 keer ging het geld dan naar de volwassen leidsters die dan op reis konden?? En ook een andere keer ging het geld naar een uitje voor alle leden van de sportclub ook de volwassenen. Toen dacht ik ook: dat betaal je maar mooi zelf. Als ik nou wist dat het ging om kansarmere jongeren die met moeite kunnen sporten i.v.m. weinig geld had ik het anders gevonden.
Maar wees vrij om hierin je eigen mening te hebben, dit is wat ik vind!!
Ik zou derhalve mensen wel adviseren om te bekijken wat hun normen en waarden zijn én te onderzoeken of het geld wat ze uitgeven toekomt naar hoe zij het bedoeld hebben.
Je kunt immers met je geld meewerken aan een doel waarvoor HEEL veel geld nodig is om één persoon te redden - bij kankeronderzoek betaal je natuurlijk ook het salaris van een promovendus, de materialen, dan kom je met een collectebedrag van 5 euro nog niet zo ver en moeten heel veel mensen veel doneren. Maar er zijn ook doelen die met een enkele euro een vaccinatie betalen waardoor een kind in een ontwikkelingsland een bepaalde ziekte niet krijgt en je al met een enkele euro een leven kunt redden.
Er is hierboven geen goed of fout, maar dat zijn dus wel zaken waar je over na moet denken, wat wil IK dat met mijn geld gedaan wordt.
Wat wel onder goed/fout kan worden geschaard is dat je moet checken of je geld wel daar komt waar het voor bedoeld is. Ook als de intenties goed zijn van een stichting. Vroeger was er bijvoorbeeld helemaal geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoe je echt helpt met goede doelengeld. Moet je gewoon een Ethiopiër in nood een pot geld geven, een lening misschien? Moet je zorgen dat ze een opleiding krijgen of zorgen dat er andere voorzieningen worden gebouwd zoals een put met water? Inmiddels is er wel meer bekend en meer met data ondersteund.
Ikzelf steun een organisatie waarbij je kunt kiezen of je het geld zo effectief mogelijk kunt inzetten op ontwikkelingshulp/armoede, klimaat, etc. of de organisatie zelf laat beslissen op welk gebied geld nodig is. Ik noem het ff niet i.v.m. misschien wordt het als reclame gezien (ik werk er niet hoor).
Zelf heb ik wel eens geweigerd te geven aan een clubactie. Dat is lastig want dan vraagt een vriendin of familielid of ik haar kind wil steunen. Dan voel je je bijna verplicht moreel. Maar 1 keer ging het geld dan naar de volwassen leidsters die dan op reis konden?? En ook een andere keer ging het geld naar een uitje voor alle leden van de sportclub ook de volwassenen. Toen dacht ik ook: dat betaal je maar mooi zelf. Als ik nou wist dat het ging om kansarmere jongeren die met moeite kunnen sporten i.v.m. weinig geld had ik het anders gevonden.
donderdag 16 oktober 2025 om 08:36
Pleasegedrag houdt niet in dat je beter wilt voelen over jezelf. Maar door je niet slecht te willen voelen wanneer je voor jezelf kiest. En dat heeft vaak een achtergrond van bijvoorbeeld alleen maar gezien worden of geaccepteerd worden als je doet wat de ander wil (door een dominante ouder bijv). Het is niet dat pleasegedrag nou zo lekker voelt. Het is over het algemeen een intern gevecht tussen kiezen wat voor jezelf goed is maar waarbij je weg moet zien te blijven bij het schuldgevoel wat je richting de ander hebt en toch kiezen voor de wens/verwachting van de ander. Dat kan een enorm complex systeem zijn in een brein.Solomio schreef: ↑16-10-2025 08:20En dat idee omarmen veel mensen tegenwoordig.
donderdag 16 oktober 2025 om 08:41
Ik vind het maar een vreemde OP en ik vind het knap dat zoveel mensen er op de een of andere manier nog op weten te reageren. Dat jij het idee hebt dat het anders zit (gebaseerd op wat precies?) maakt dat goede doel toch niet 'niet goed' of overbodig is? Je mag je geld gewoon geven aan wat je wil. Ik heb nooit overwogen om geld te geven aan Jantje Beton, maar dat is meer omdat ik het liever geef aan de grotere problemen. Of wat ik zie als grotere problemen. Maar dat maakt verder niet dat ik iets van die andere goede doelen vind, laat staan dat ik op basis van m'n boerenverstand bedenk dat ze eigenlijk overbodig zijn (en onwaarheden verkondigen).
donderdag 16 oktober 2025 om 08:46
Baseer je dan wel op feiten. Met een donatie aan kwf wordt niet 'maar 1 persoon' gered.It-is-joysjuhhh schreef: ↑16-10-2025 08:29Ik merk wel dat het lastig is om te specificeren wat een 'goed doel' is én dat het heel persoonlijk is wat je een 'goed doel' vindt.
En van jouw 'vaccinatie-euro' wordt net zo goed de marketing en de hele organisatie betaald die ervoor zorgt dat die vaccinatie er komt. Het is niet dat iemand gratis naar land x reist, daar iemand een euro betaalt voor een vaccinatie en daarmee een kind kiest dat die vaccinatie krijgt ofzo.
donderdag 16 oktober 2025 om 08:59
donderdag 16 oktober 2025 om 09:09

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in