Werk & Studie alle pijlers

Dilemma: meer werken of niet?

16-10-2025 18:48 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De situatie: ik (29) woon sindskort samen met mijn vriend (28). Ik werk 36 uur voor 3600 bruto en mijn vriend 40 uur voor 2850 bruto. Ik twijfel heel hard of ik weer terug zal gaan naar 40 uur.

Ik heb mijn "goede" salaris pas sinds dit jaar en had een klein beetje spaargeld opgebouwd. Aangezien we deze zomer zijn verhuisd naar een nieuwe huurwoning waar veel aan gedaan moest worden, heb ik nog maar 2000 euro op de spaarrekening staan. Mijn vriend heeft wegens omstandigheden helaas 0 hele euro's. De situatie is op dit moment dus niet heel fijn. We komen meer dan prima rond, maar de huur is hoog (1400 pm) en daarnaast hebben we ook een auto en twee katten. De auto heeft kuren dus moet maandag naar de garage en ik houd m'n hart vast...

Met mijn salaris valt prima te sparen, maar het zou natuurlijk sneller gaan als ik 40 uur zou werken. Dan zit ik op 4000 bruto. Daarnaast krijg (hooooogstwaarsschijnlijk ) eind dit jaar een vast contract en ga ik een schaal + trede omhoog. Ik weet nog niet helemaal hoe dat uitpakt, maar het betekent wel meer geld. Voor mijn vriend is het wel wat moeilijker sparen, zijn salaris is helaas gewoon een stuk lager. Hij is recent al van baan gewisseld en 300 pm erop vooruitgegaan.

Nou Nivalis, waarom ga je niet direct naar 40 uur? Dat is toch een no-brainer? Het zit zo dat mijn mentale toestand... niet altijd even stabiel is. Ik heb autisme, adhd en een paniekstoornis waardoor ik niet altijd even weerbaar ben. Ik ben eigenlijk chronisch moe en heb niet veel puf meer over na mijn werk. Ik vind mijn werk en werkgever overigens wel hartstikke leuk en wil hier dan ook niet weg. Ik werk twee dagen per week thuis. Ik ben nu om de week op vrijdag vrij en die dag gebruik ik meestal om 16 uur bij te slapen van de twee weken daarvoor.

Aan de ene kant denk ik dus, het gaat "maar" om 24 dagen per jaar extra werken, wat dan vrijdagen zijn waarop ik toch thuiswerk. Ik zit in een goede CAO dus heb ook nog eens 40 vakantiedagen. Maar aan de andere kant ben ik op mijn vorige werk ook al eens uitgevallen met een autistische burnout dus misschien is het niet zo slim om nu de randjes op te zoeken en moet ik gewoon even geduld hebben tot we helemaal zijn gesettled in ons nieuwe huisje en we de "klap" van de verhuizing weer hebben opgevangen. Zo krijg ik eind dit jaar ook nog een eindejaarsuitkering en in het voorjaar een winstuitkering.

Mijn vriend wil eigenlijk niet dat ik meer ga werken, gezien dus die benoemde mentale weerbaarheid, maar ja geld geld geld.
Eens met de overige reageerders. Niet meer gaan werken. Je zit al boven je max: 16 uur moeten bijslapen is echt wel een teken dat je jezelf overvraagt. Dus op termijn zou ik eerder juist 32 uur gaan werken.

Het lijkt mij dat er in jullie uitgavenpatroon iets fout gaat: met jullie inkomen zou sparen mogelijk moeten zijn. Dus ik zou jullie uitgaven eens op een rijtje zetten en kijken of daar posten te schrappen zijn.
Neem je al je vakantiedagen ook op? Hebben jullie de mogelijkheid daar wat van de verkopen? Dat zou ik trouwens alleen doen als je die nu aan het oppotten bent, en het geld echt nodig hebt.
Niet meer gaan werken maar goed naar jullie uitgaven gaan kijken .
Weet je waar jullie elke euro aan uitgeven? Ik zou vooral dat goed in kaart brengen als jullie dat nog niet hebben gedaan. Dus echt een periode alles bijhouden, ook alle kleine uitgaves. Maak een excel bestand en zet daar alles in.

Bewaar ook je bonnen van de supermarkt, drogist e.d. kijk die thuis nog eens kritisch na. Zitten er bijvoorbeeld impulsaankopen tussen?

Meer werken zou ik niet gaan doen.
Wat mij betreft inderdaad een nobrainer, maar dan de andere kant op: lekker dit aantal uren blijven werken. Niet alleen omdat ik lees dat je dit lagere aantal uren echt hard nodig hebt, maar ook omdat ik helemaal niet lees waarom dat extra geld nou precies nodig is. Natuurlijk, extra is altijd fijn, maar je schrijft dat jullie nu meer dan prima rondkomen. Wat er niet fijn is, begrijp ik dus niet helemaal, anders dan dat je meer spaargeld zou willen hebben dan je nu hebt. Ik denk dat je er veel meer baat bij zou hebben als je onder deze omstandigheden mentale rust kunt creëren over je financiële situatie, dan als je die mentale rust denkt te kunnen creëren door meer te gaan werken, want ik denk eerlijk gezegd dat die extra uren je veel meer gaan kosten dan je nu denkt. En uiteindelijk zullen ook die kosten financieel zijn en dan ben je een stuk verder van huis dan nu.

Overigens: ik denk dat het vrij normaal is om na een verhuizing veel minder spaargeld te hebben. Spaargeld is nu eenmaal bedoeld voor dat soort situaties, toch? Dus ik herhaal maar: zorg dat je rust kunt vinden bij hoe het nu is, in plaats van je heil te zoeken in iets dat niet als een al te best plan klinkt, alleen maar om die onrust die je ervaart te beteugelen.
Pelle schreef:
17-10-2025 08:33
In dit geval zeg ik ook, niet meer gaan werken.
Ik zou meer naar de uitgavenkant gaan kijken. De huur is pittig.
Maar ik denk dat het vooral wennen is en aanpassen aan de situatie.
700 euro huur pp is helemaal niet pittig.
In het verleden heb ik met 2 kleine kinderen en 0 euro op de spaar het met heel wat minder moeten doen. (En een huur van rond de 750 euro).
Zoals anderen ook al opperen: kijk eerst eens naar je uitgaven, jullie zouden het makkelijk moeten kunnen redden met dit inkomen.
Jullie hebben samen ruim 6000 euro bruto aan inkomen. Daar moet je dan toch zeker 1000 per maand van kunnen sparen?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Niet extra werken, hoor. Je eigen gezondheid is het belangrijkst. En uiteindelijk is geld 'maar' geld. Natuurlijk heb je het nodig, maar het is nou niet zo dat jullie weinig verdienen.

Veel mensen hebben veel en veel minder. Probeer dit te beseffen en wat er binnenkomt op waarde te schatten. Het kan best dat je in paniek raakt, maar is zeker niet nodig. Zet anders alles goed op een rijtje.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Nogevendit schreef:
17-10-2025 12:12
700 euro huur pp is helemaal niet pittig.
In het verleden heb ik met 2 kleine kinderen en 0 euro op de spaar het met heel wat minder moeten doen. (En een huur van rond de 750 euro).
Zoals anderen ook al opperen: kijk eerst eens naar je uitgaven, jullie zouden het makkelijk moeten kunnen redden met dit inkomen.
Ik vind een huur van 1400 wel pittig.
Kun je het delen door 2, maar een huur van 1400 is gewoon pittig.
En ik zeg verder nergens dat het daar aan ligt. Ook ik zeg dat ze naar de uitgaven moeten kijken.
Ze hebben de afgelopen periode waarschijnlijk veel uitgegeven aan de verhuizing. Nu even pas op de plaats.
Nergens zegt TO of ik dat ze niet rond kunnen komen. Ze vindt haar spaargeld hard gegaan. Dus ze heeft gespaard, toen ze nog niet samenwoonde. En toen was haar huur vast ook 700 euro of meer. Ik snap niet dat je jouw situatie uit het verleden erbij moet halen, vermeld je dan ook even je KGB en overige toeslagen erbij? Er zijn ook mensen die rond moeten komen van bijstand, maar dat heeft werkelijk niks met de situatie van TO te maken. Ze twijfelt meer uren te werken, zodat ze meer kan sparen. Dit topic gaat helemaal niet over rondkomen. Ik maak gewoon een opmerking over de huur, niks meer, niks minder.
Ik vind het een no brainer. Niet doen.

Ik heb hogere lasten dan jij, een soortgelijk salaris en ik ben alleen. Helaas ook altijd moe en niet altijd stabiel de afgelopen tijd. Ik kan je vertellen, het wordt niet per se beter als je al een kwetsbaarheid hebt en je bent snel vermoeid.

Ik zou, als het kan en dat kan in jouw geval, kiezen voor gezondheid.
Meer werken kan later altijd nog.

Ik zou eerst eens 3 maanden élke inkomst én elke uitgave voor allebei gaan opschrijven en kijken of er ergens mysterieuze gaten zijn.

Daarnaast ... Trekken jullie eindejaarspremie op 't einde van december?
Die zou ik dan ook op je spaarrekening zetten. Of gebruiken voor de kosten van de auto.

Die 250 à 300 euro loon meer gaat op jaarbasis nu ook weer geen gigantische bergen aan spaargeld extra brengen.
Zeker niet als je bijvoorbeeld daardoor meer benzine tankt, te moe bent om te koken dus meer uitgeeft aan afhaal of comfortfood, ...
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
17-10-2025 14:21
Meer werken kan later altijd nog.

Ik zou eerst eens 3 maanden élke inkomst én elke uitgave voor allebei gaan opschrijven en kijken of er ergens mysterieuze gaten zijn.

Daarnaast ... Trekken jullie eindejaarspremie op 't einde van december?
Die zou ik dan ook op je spaarrekening zetten. Of gebruiken voor de kosten van de auto.
Dit. Veel mensen denken dat je het beste rijk wordt (of geld overhoudt) door je inkomen te verhogen. Maar vaak is het makkelijker om naar de uitgavekant te kijken. Als je niet weet waar het geld heen gaat, heeft het ook gewoon geen zin om meer inkomen te genereren.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Pelle schreef:
17-10-2025 12:27

En ik zeg verder nergens dat het daar aan ligt. Ook ik zeg dat ze naar de uitgaven moeten kijken.
Ze hebben de afgelopen periode waarschijnlijk veel uitgegeven aan de verhuizing. Nu even pas op de plaats.
Nergens zegt TO of ik dat ze niet rond kunnen komen. Ze vindt haar spaargeld hard gegaan. Dus ze heeft gespaard, toen ze nog niet samenwoonde. En toen was haar huur vast ook 700 euro of meer. Ik snap niet dat je jouw situatie uit het verleden erbij moet halen, vermeld je dan ook even je KGB en overige toeslagen erbij? Er zijn ook mensen die rond moeten komen van bijstand, maar dat heeft werkelijk niks met de situatie van TO te maken. Ze twijfelt meer uren te werken, zodat ze meer kan sparen. Dit topic gaat helemaal niet over rondkomen. Ik maak gewoon een opmerking over de huur, niks meer, niks minder.
Iets delen door 2 maakt het vanzelf minder pittig.

1400 op twee salarissen is 700 per persoon. Dat is lager dan wat een sociale huurwoning vandaag de dag per maand kost. Het is objectief gezien niet pittig.
Ik ken mensen die een soortgelijke huur in hun eentje moeten opbrengen. Met een modaal salaris. Dat is pittig.
Paradise schreef:
17-10-2025 15:23
Iets delen door 2 maakt het vanzelf minder pittig.

1400 op twee salarissen is 700 per persoon. Dat is lager dan wat een sociale huurwoning vandaag de dag per maand kost. Het is objectief gezien niet pittig.
Ik ken mensen die een soortgelijke huur in hun eentje moeten opbrengen. Met een modaal salaris. Dat is pittig.
Ja, en er zijn ook koppels met een huur van 700. Dat maakt 1400 gewoon weer pittig.

Maar nogmaals het gaat in dit topic niet om wel of niet rondkomen of om huur tov inkomen.
Het was gewoon een mening van mij, dat ik 1400 pittig vind.
Ik ken ook mensen met een veel hoger inkomen, met een veel lagere huur of hypotheek. Dat maakt alles weer relatief.
Pelle schreef:
17-10-2025 15:30
Ja, en er zijn ook koppels met een huur van 700. Dat maakt 1400 gewoon weer pittig.

Maar nogmaals het gaat in dit topic niet om wel of niet rondkomen of om huur tov inkomen.
Het was gewoon een mening van mij, dat ik 1400 pittig vind.
Ik ken ook mensen met een veel hoger inkomen, met een veel lagere huur of hypotheek. Dat maakt alles weer relatief.
Ik snap dat het voor iedereen relatief is op het eerste gezicht.

Maar het NIBUD zegt dat het verstandig is om niet meer dan 50% van het netto inkomen uit te geven aan vaste lasten. Daar kunnen ze met hun inkomens en huur prima onder blijven.

Volgens adviezen die worden gegeven is hun huur prima en volgens maatstaven waarmee doorgaans gerekend wordt niet pittig.

Het NIBUD is best streng. Dus zo relatief is het allemaal niet. Ook omdat je met zijn tweeën een hoop vaste lasten maar een keer hoeft te betalen. Of ze in ieder geval kunt delen.
Paradise schreef:
17-10-2025 15:49
Ik snap dat het voor iedereen relatief is op het eerste gezicht.

Maar het NIBUD zegt dat het verstandig is om niet meer dan 50% van het netto inkomen uit te geven aan vaste lasten. Daar kunnen ze met hun inkomens en huur prima onder blijven.

Volgens adviezen die worden gegeven is hun huur prima en volgens maatstaven waarmee doorgaans gerekend wordt niet pittig.

Het NIBUD is best streng. Dus zo relatief is het allemaal niet. Ook omdat je met zijn tweeën een hoop vaste lasten maar een keer hoeft te betalen. Of ze in ieder geval kunt delen.
Nogmaals het gaat niet om de huur van TO. Ze kunnen gewoon prima rondkomen, geeft ze zelf ook aan.
Ik vind 1400 pittig, maar dat staat eigenlijk helemaal los van dit topic. Ik heb helemaal niet gezegd dat de huur (te) hoog/pittig is voor het inkomen van TO en vriend. Het was gewoon een losse opmerking. Ik vind het nog steeds pittig, al vindt NIBUD van niet. En niet gerelateerd aan het inkomen van TO, maar gewoon in het algemeen.
Pelle schreef:
17-10-2025 15:55
Nogmaals het gaat niet om de huur van TO. Ze kunnen gewoon prima rondkomen, geeft ze zelf ook aan.
Ik vind 1400 pittig, maar dat staat eigenlijk helemaal los van dit topic. Ik heb helemaal niet gezegd dat de huur (te) hoog/pittig is voor het inkomen van TO en vriend. Het was gewoon een losse opmerking. Ik vind het nog steeds pittig, al vindt NIBUD van niet. En niet gerelateerd aan het inkomen van TO, maar gewoon in het algemeen.
In dat geval kun je die opmerking ook achterwege laten. Niemand heeft er iets aan en het is irrelevant.

Ook omdat de meeste mensen helemaal geen ruimte/opties hebben om de huur te verlagen. Verhuizen is lastig. Goedkope woningen bijzonder schaars.
Paradise schreef:
17-10-2025 15:57
In dat geval kun je die opmerking ook achterwege laten. Niemand heeft er iets aan en het is irrelevant.

Ook omdat de meeste mensen helemaal geen ruimte/opties hebben om de huur te verlagen. Verhuizen is lastig. Goedkope woningen bijzonder schaars.
Niemand heeft er iets aan en het is irrelevant. je zegt 2 keer hetzelfde.

Ik heb ook helemaal niet gezegd dat ze de huur moet verlagen. Ik snap zelf ook wel dat dat niet kan.
Volgens mij mag je op dit forum gewoon meningen geven hoor. Ik vind jouw uiteenzetting ook niet relevant voor de vraag of TO meer moet gaan werken. Ik heb tenminste nog on topic gereageerd (niet meer gaan werken), jij niet. Jij bent alleen maar bezig om over 1 woordje van mij te vallen en te bewijzen dat 1400 niet pittig is. En vaste lasten bestaan overigens uit meer dan alleen huur.
Pelle schreef:
17-10-2025 16:12
Niemand heeft er iets aan en het is irrelevant. je zegt 2 keer hetzelfde.

Ik heb ook helemaal niet gezegd dat ze de huur moet verlagen. Ik snap zelf ook wel dat dat niet kan.
Volgens mij mag je op dit forum gewoon meningen geven hoor. Ik vind jouw uiteenzetting ook niet relevant voor de vraag of TO meer moet gaan werken. Ik heb tenminste nog on topic gereageerd (niet meer gaan werken), jij niet. Jij bent alleen maar bezig om over 1 woordje van mij te vallen en te bewijzen dat 1400 niet pittig is. En vaste lasten bestaan overigens uit meer dan alleen huur.
Ook de rest van de vaste lasten kan prima.

Jij mag je mening geven, en ik mag mijn mening daar weer over geven. Ik kan mijn mening overigens onderbouwen. Jij niet.
Paradise schreef:
17-10-2025 16:15
Ook de rest van de vaste lasten kan prima.

Jij mag je mening geven, en ik mag mijn mening daar weer over geven. Ik kan mijn mening overigens onderbouwen. Jij niet.
Ik heb dan ook niet gezegd dat jij je mening niet mag geven. Jij heb wel gezegd dat ik mijn opmerking achterwege had moeten laten.
Ga je ook nog een keer on topic reageren? Of houd je je alleen met mij bezig?
*oops*
wissewis wijzigde dit bericht op 17-10-2025 16:35
98.62% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
17-10-2025 16:33
Mijn man vond het dan weer een eer om zijn petekind en haar nieuwbakken zoon in het ziekenhuis op te halen en naar huis te rijden.
Ik gok dus dat je voor de terugrit altijd wel iemand in je omgeving vindt.

De heenrit - met weeën, vruchtwater, meestal ongepland, ... - wordt iets moeilijker.
Zit jij niet in het verkeerde topic? :-D
In dit geval zou ik juist heel erg aanraden om in januari te starten met 32 uur werken.
Je gaat nu structureel over je grenzen heen. Dat houdt geen mens vol op de lange termijn en met Ass/adhd is begrenzen nóg belangrijker.

Zet in december die eindejaarsuitkering op je spaarrekening, dan is er echt wel voldoende reserve.
Je geeft aan dat je in januari een schaal en Trede omhoog gaat in salaris. Dan heb je echt wel de ruimte om 32 uur te gaan werken.
Denk aan de lange termijn, stel niet uit en gun dat jezelf vanaf januari zodat je weer meer in balans kunt raken in plaats van elke 2 weken 16 uur moeten bijslapen omdat je het anders niet trekt.

Je geeft ook aan dat je veel vakantiedagen hebt.
Mogelijk kan je er daar nog een heel aantal van opnemen zodat je al eerder kunt starten met 32 uur werken.
Pelle schreef:
17-10-2025 12:27
Het is vooral heel erg normaal helaas.

En ik zou hem vooral naar zijn uitgaven laten kijken.
Ik hoop dat hun admin niet op een hoop gegooid is nog.
MissNuada schreef:
17-10-2025 16:54
Het is vooral heel erg normaal helaas.

En ik zou hem vooral naar zijn uitgaven laten kijken.
Ik hoop dat hun admin niet op een hoop gegooid is nog.
Iedereen is geshockeerd als ik vertel 1600 euro huur betaal voor een 1 kamer appartement. Voor veel mensen is het blijkbaar totaal niet normaal.

Maar voor woningzoekenden helaas wel. Het is gewoon een klote tijd om alleen te wonen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven