Entertainment alle pijlers

Op zoek naar Marlotte

18-10-2025 15:57 320 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb gisteren deze podcast van Zembla geluisterd en het blijft me een beetje bezighouden dus toen dacht ik: ik open er topic over. :proud:

Waar gaat het over?

Er komt een mail binnen bij een van de journalisten van Zembla met een ongelofelijk verhaal. De verzender, Annika, heeft 3 jaar lang appcontact gehad met Marlotte, een meisje wat toen het contact begon, 13 jaar oud was. Marlotte ligt in het brandwondenziekenhuis in Beverwijk, helemaal alleen, moeder is dood, vader overlijdt in de tijd dat Annika en Marlotte contact hebben. Annika is het enige contact dat Marlotte heeft.
De reden dat ze Zembla mailt, is omdat ze graag wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de omstandigheden waarin Marlotte heeft geleefd en het feit dat iedereen haar in de steek lijkt te hebben gelaten.
Lizzie, de betreffende journaliste, duikt in het verhaal en gaat onderzoek doen.

Voor degenen die nog gaan luisteren, bepaal voor jezelf of je verder wil lezen, want het doel van mijn topic is om alles wat er in de podcast langskomt, te bespreken.

Ik ben heel benieuwd wat jullie van de podcast vonden en of jullie net zoveel vragen hebben als ik.
Om te zorgen dat de OP niet te lang wordt (beetje mislukt) ga ik in de volgende post verder.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
SunShine35 schreef:
20-10-2025 20:10
Ik luister bijna nooit podcasts. Deze heb ik in twee dagen afgeluisterd. Ik vond het intrigerend maar ook wel fijn dat hij nu klaar is. Het was ook wel een beetje langdradig. En helaas heb ik nog steeds heel veel vragen. Het voelt onaf….. Ik wil weten wat Roos’ levensverhaal en psychische problematiek is.
ik vond het ook erg intrigerend, maar ook langdradig en ik heb me enorm aan de onderzoekster geërgerd. pak nou eens door gilde ik steeds tegen haar.. en dan moest die eindredacteur weer een open deur intrappen en kon ze weer verder.

als hij dit had gemaakt was het in 2,5 aflevering klaar geweest.
En doooooor!
framboosje123 schreef:
20-10-2025 23:36
Ja dat snap ik. Maar je had wel eerder dingen kunnen checken. Er waren zoveel dingen onlogisch, en de algemene dingen had je waarschijnlijk zelfs via Google wel kunnen vinden (ziekenhuis post naar de HEMA sturen, de app service, drie jaar lang in een ziekenhuis voor grootste deel op de IC liggen etc). Of anders via een random arts ofzo. Maar goed voor Zembla maakt het niet zoveel uit dat ze er later achter zijn gekomen, het gaat hen om het verhaal, en dat hebben ze sowieso of Marlotte nou wel of niet bestaat. Ik vond het wel een hele goede en intrigerende podcast, ook al rolde ik steeds met mijn ogen van frustratie bij elke keer dat Annika zogenaamd weer niet langs kon komen, niet naar de uitvaart kon, alles maar per post ging en op afstand ging en er nooit rechtstreeks contact was. Ook snapte ik de route van Annika niet qua om hulp vragen. Om het ministerie van VWS te benaderen (die vervolgens niks kon vanwege “privacy”). Waarom niet veilig thuis bellen met je zorgen? Of het ziekenhuis bellen om te vragen om een overleg (face to face uiteraard) met alle betrokkenen?
eens!
En doooooor!
broadway schreef:
21-10-2025 11:41
ik vond het ook erg intrigerend, maar ook langdradig en ik heb me enorm aan de onderzoekster geërgerd. pak nou eens door gilde ik steeds tegen haar.. en dan moest die eindredacteur weer een open deur intrappen en kon ze weer verder.

Had gekund maar dit is natuurlijk wel leuker om een podcast over te maken. Zit denk ik toch ook wel een stuk entertainment-belang bij, hoe ongepast misschien ook. Want na het beluisteren van alle vijf die afleveringen heb ik wel te doen ook met Annika. Zo koel als "Roos" tijdens haar gesprek met de journalisten reageert...

Iemand vroeg eerder in dit topic waarom Marlotte moest "sterven". Ik denk dat dit vanuit het personage wellicht een poging is geweest met haar obsessie te kunnen of willen stoppen?
Dala schreef:
21-10-2025 11:46
Had gekund maar dit is natuurlijk wel leuker om een podcast over te maken. Zit denk ik toch ook wel een stuk entertainment-belang bij, hoe ongepast misschien ook. Want na het beluisteren van alle vijf die afleveringen heb ik wel te doen ook met Annika. Zo koel als "Roos" tijdens haar gesprek met de journalisten reageert...

Iemand vroeg eerder in dit topic waarom Marlotte moest "sterven". Ik denk dat dit vanuit het personage wellicht een poging is geweest met haar obsessie te kunnen of willen stoppen?
Zeker weten! Zo is die hele podcast opgebouwd. Met lange, veelzeggende stiltes tussendoor, vertraagde spreektoon ('en dat...... ga ik je nu vertellen'), cliffhangers, spannende muziekjes etc. En dat snap ik ook wel, zo zitten veel documentaires en podcasts toch n elkaar? Het is gewoon een verdienmodel.
Nothing happens for a reason
Dala schreef:
21-10-2025 11:46

Of omdat de Corona-maatregelen steeds meer versoepelden en Roos wel besefte dat het spelletje op een dag uit zou zijn (ook los van de Corona-maatregelen, trouwens.) Daarnaast is het ook goed mogelijk dat Roos het hele scenario tot de laatste scène had uitgespeeld, precies zoals ze het in haar fantasie voor zich had gezien - van ernstig verbrand naar geamputeerd, van seksueel misbruik naar sekte-achtige mishandelingen, van levertransplantatie naar euthanasie - en dat ze klaar was voor de ontknoping. En daarna op naar een volgend slachtoffer? Misschien met weer een ander verhaal?
Dala schreef:
21-10-2025 11:26

Fascinerend ook vond ik (net als de journalisten) dat lijntje met het ministerie en de instanties. Het is me nog steeds niet 100% duidelijk hoe dat nou precies gegaan is.
Zoals ik het heb begrepen, was Annika de eerste die aan de bel trok bij het ministerie, en daar heeft ze de gegevens van het ziekenhuis doorgegeven, alleen bestonden die gegevens uit het app-nummer dat Roos haar had gegeven (waarop ze steeds gefingeerde medische informatie over Marlotte uitwisselde met Annika.) Zonder het te weten, gaf Annika dus valse gegevens door. Het ministerie heeft vervolgens contact opgenomen met het bewuste app-nummer, oftewel met Roos, en zo is er in de ogen van het ministerie dus 'contact geweest met het ziekenhuis'.

Toen de journaliste later om opheldering vroeg bij het ministerie, werd er gezegd dat er geen reden was geweest om te twijfelen aan het verhaal van Annika (wat klopt, zij vertelde gewoon het verhaal dat zij voor waarheid aannam) en dat er ook geen reden was geweest om de contactgegevens te verifiëren, want 'als mensen hulp nodig hebben, willen wij voor ze klaarstaan.'
Claire45 schreef:
21-10-2025 11:58
Of omdat de Corona-maatregelen steeds meer versoepelden en Roos wel besefte dat het spelletje op een dag uit zou zijn (ook los van de Corona-maatregelen, trouwens.) Daarnaast is het ook goed mogelijk dat Roos het hele scenario tot de laatste scène had uitgespeeld, precies zoals ze het in haar fantasie voor zich had gezien - van ernstig verbrand naar geamputeerd, van seksueel misbruik naar sekte-achtige mishandelingen, van levertransplantatie naar euthanasie - en dat ze klaar was voor de ontknoping. En daarna op naar een volgend slachtoffer? Misschien met weer een ander verhaal?
Ja, ook mogelijk. Speelt denk ik zeker een rol dat ze ontmaskerd zou gaan worden. Wat dat betreft vind ik het ook wel interessant dat ze wel als Roos en als Mare meewerkte aan dat journalistieke onderzoek. Want ze zal toch geweten hebben dat het uitkwam. Maar misschien was dat dan verder ook nog de enige mogelijkheid voor haar om het überhaupt te kunnen stoppen? Dat de ontmaskering wat dat betreft misschien zelfs een bevrijding was?
Claire45 schreef:
21-10-2025 12:06
Zoals ik het heb begrepen, was Annika de eerste die aan de bel trok bij het ministerie, en daar heeft ze de gegevens van het ziekenhuis doorgegeven, alleen bestonden die gegevens uit het app-nummer dat Roos haar had gegeven (waarop ze steeds gefingeerde medische informatie over Marlotte uitwisselde met Annika.) Zonder het te weten, gaf Annika dus valse gegevens door. Het ministerie heeft vervolgens contact opgenomen met het bewuste app-nummer, oftewel met Roos, en zo is er in de ogen van het ministerie dus 'contact geweest met het ziekenhuis'.

Toen de journaliste later om opheldering vroeg bij het ministerie, werd er gezegd dat er geen reden was geweest om te twijfelen aan het verhaal van Annika (wat klopt, zij vertelde gewoon het verhaal dat zij voor waarheid aannam) en dat er ook geen reden was geweest om de contactgegevens te verifiëren, want 'als mensen hulp nodig hebben, willen wij voor ze klaarstaan.'
Maar dít vind ik dus heel kwalijk en ook raar. Dat contact via een willekeurig whatsapp/06 nummer. Geen telefoonnummer van het ziekenhuis, geen vaste lijn of informatienummer, geen geverifieerd mailadres van het ziekenhuis maar (waarschijnlijk) een hotmail of Gmail adres waar je mee mailt?

Het zal waarschijnlijk zo goed in elkaar zitten, plus, mensen hebben meerdere werkzaamheden liggen én je verzint niet dat iemand dit allemaal heeft bedacht, maar toch, kwalijk. Want het antwoord van het ministerie was wél echt.
Dala schreef:
21-10-2025 12:12
Maar dít vind ik dus heel kwalijk en ook raar. Dat contact via een willekeurig whatsapp/06 nummer. Geen telefoonnummer van het ziekenhuis, geen vaste lijn of informatienummer, geen geverifieerd mailadres van het ziekenhuis maar (waarschijnlijk) een hotmail of Gmail adres waar je mee mailt?

Het zal waarschijnlijk zo goed in elkaar zitten, plus, mensen hebben meerdere werkzaamheden liggen én je verzint niet dat iemand dit allemaal heeft bedacht, maar toch, kwalijk. Want het antwoord van het ministerie was wél echt.
Ja hier zijn echt wel fouten gemaakt. Dat je het nummer gebruikt in eerste instantie kan ik wellicht nog begrijpen. Maar dat het “ziekenhuis” dan zegt dat ze alleen app-contact willen hebben en daar ga je als ministerie in mee?? Heel onzorgvuldig en raar.
broadway schreef:
21-10-2025 11:41

Ik heb meerdere keren gedacht, ga nou eens dat ziekenhuis bellen :P want dan weet je hoe de vork in de steel zit… maar dat had achteraf een reden geloof ik. Iets met privacy. En dat wist die Roos ook, met die opmerking “ bel eens naar het ziekenhuis”
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
21-10-2025 12:23
Ik heb meerdere keren gedacht, ga nou eens dat ziekenhuis bellen :P want dan weet je hoe de vork in de steel zit… maar dat had achteraf een reden geloof ik. Iets met privacy. En dat wist die Roos ook, met die opmerking “ bel eens naar het ziekenhuis”
Hahaha, dat was zo sluw van Roos: "Goh, nou, ja... ik weet het ook allemaal niet. Misschien zeg ik nu iets heel geks, maar eh... waarom bel je niet eens naar het ziekenhuis?"
Ja heel gedurfd. Want als Annika had gebeld en gezegd had ik ben wettelijk vertegenwoordiger van Marlotte… ik maak medisch beslissingen via Whatsapp… dan had er echt wel een reactie gekomen van het ziekenhuis. Dat zijn zoveel factoren die niet konden dat het ziekenhuis toch gewoon had kunnen zeggen dat die patiënt niet bekend was daar? Los van privacywetgeving…
juliet64 schreef:
Zeker weten! Zo is die hele podcast opgebouwd. Met lange, veelzeggende stiltes tussendoor, vertraagde spreektoon ('en dat...... ga ik je nu vertellen'), cliffhangers, spannende muziekjes etc. En dat snap ik ook wel, zo zitten veel documentaires en podcasts toch n elkaar? Het is gewoon een verdienmodel.
Welk verdienmodel? Het is gratis. Zonder reclame. Publieke omroep, dus uit algemene middelen betaald.
Ben het wel eens dat het veel sneller had gekund. Maar ik luister altijd podcasts terwijl ik ook iets anders aan het doen ben, dan is het niet zo storend.
Dala schreef:
21-10-2025 11:26
Daar ben ik dus ook benieuwd naar. Zoals ik ook al schreef over die dagboeken (die later aan Annika zijn overhandigd). Is dat iets wat "Roos" in haar personage Marlotte al jaren eerder heeft gemaakt, ver voor zij Annika kende, of heeft ze het later opgevoerd en allemaal achteraf gemaakt om Annika een soort bewijsmateriaal te kunnen geven dat Marlotte bestaat. Beide scenario's vind ik wel denkbaar en zoals iemand anders al schreef denk ik dat laatste maar het eerste zou ook kunnen. En ik weet niet of die Roos dat ooit eerlijk zal gaan uitleggen aan een behandelaar en zelf komen wij er waarschijnlijk nooit achter.
De foto's van het personage Marlotte kwamen van Insta, van een meisje dat Marloe heet, en die is niet zo oud. Die namen lijken wel zo op elkaar dat ze dat vast niet al jaren eerder zo had bedacht. Dan kan ze nog altijd dingen al wel lang verzonnen hebben, maar ik vind het dan waarsclijnlijker dat ook dat later pas kwam.

Een persoon met dramatisch leven bij elkaar verzinnen is raar; daar al jaren voordat je er iemand in betrekt mee beginnen is nog vreemder.
Maar truth is stranger than fiction dus je weet het maar nooit.
Wombat schreef:
21-10-2025 12:45
Welk verdienmodel? Het is gratis. Zonder reclame. Publieke omroep, dus uit algemene middelen betaald.
Ben het wel eens dat het veel sneller had gekund. Maar ik luister altijd podcasts terwijl ik ook iets anders aan het doen ben, dan is het niet zo storend.
Nouja, verdienmodel is in dit geval niet het goeie woord, maar het is wel de bedoeling dat er mensen naar luisteren natuurlijk.
Nothing happens for a reason
Wombat schreef:
21-10-2025 12:45
Ik vond het verhaal juist erg goed verteld, lekker tempo, fijn ritme, niet te veel herhalingen (zoals in veel andere verhalende podcasts, waarin eindeloos wordt herkauwd wat er in de vorige afleveringen ook alweer gebeurd was) en het was allemaal duidelijk verstaanbaar, ook iets wat niet altijd het geval is in podcasts. Op sommige momenten zei de vertelstem wel: "Weet je nog wat ik in de vorige aflevering vertelde over die ontmoeting/dat gesprek/die ontdekking...?" maar dat ging steeds om cruciale informatie, dus dan is het fijn om even een opfrisser te krijgen. Ik vond ook dat er best handig met andere verhalende elementen werd gespeeld: de redactieruimte met de rode kasten, de witte tafels en de zwarte stoelen (of zoiets) die telkens terugkwam: dan heb je als luisteraar toch een beeld van zo'n redactie, ben je in gedachten in die ruimte. Dus ik vond het niet te langzaam. Maar goed, ik zet dan ook een podcast op omdat ik een goed verhaal wil horen, niet omdat ik zo snel mogelijk alle informatie op tafel wil hebben.
Claire45 schreef:
Ik denk ook dat het een logisch einde is, want je kan niet eeuwig blijven volhouden dat jouw personage op de IC ligt. Bovendien ging het nooit goed, maar ging Marlotte alleen maar bergafwaarts. Dus we moest elke keer weer een stapje bovenop. Van amputatie naar amputatie, en dan een levertransplantatie (in een brandwondencentrum 🤣), en dan euthanasie. Ik denk dat t verhaal zich al lopende voort heeft ontwikkeld en dat Roos gewoon steeds een stapje verder ging voor de aandacht en de kick.
Roos heeft naar een climax toe gewerkt net als in een spannende film.
Door Marlotte te laten overlijden werd het nog interessanter; Roos was bij haar overlijden en Annika mocht mee luisteren. En daarna heeft ze spullen gegeven en as mogen uitstrooien met Annika en familie.
Prachtig toch om het resultaat van je werk in het echt te kunnen aanschouwen ipv via de telefoon? Na 2,5 jaar was het tijd voor de volgende stap. En Mare en Roos konden daarna alsnog in contact blijven met Annika om Marlotte te herdenken.
framboosje123 schreef:
21-10-2025 14:50
Ik denk ook dat het een logisch einde is, want je kan niet eeuwig blijven volhouden dat jouw personage op de IC ligt. Bovendien ging het nooit goed, maar ging Marlotte alleen maar bergafwaarts. Dus we moest elke keer weer een stapje bovenop. Van amputatie naar amputatie, en dan een levertransplantatie (in een brandwondencentrum 🤣), en dan euthanasie. Ik denk dat t verhaal zich al lopende voort heeft ontwikkeld en dat Roos gewoon steeds een stapje verder ging voor de aandacht en de kick.
Het bwc is gewoon onderdeel van het ziekenhuis in Beverwijk, dus dat had dan wel weer gekund
Dat Roos er ook met een staal gezicht bij heeft kunnen staan toen Annika het as uit aan het strooien was is best knap eigenlijk.
SunShine35 schreef:
21-10-2025 15:06
Roos heeft naar een climax toe gewerkt net als in een spannende film.
Door Marlotte te laten overlijden werd het nog interessanter; Roos was bij haar overlijden en Annika mocht mee luisteren. En daarna heeft ze spullen gegeven en as mogen uitstrooien met Annika en familie.
Prachtig toch om het resultaat van je werk in het echt te kunnen aanschouwen ipv via de telefoon? Na 2,5 jaar was het tijd voor de volgende stap. En Mare en Roos konden daarna alsnog in contact blijven met Annika om Marlotte te herdenken.
Toch vraag ik me echt af welke behoefte daar nou achter heeft gezeten. Wat het doel hierachter is geweest. Dat verzonnen verhaal van de zielige in de steek gelaten Marlotte in contact met Annika (via app) is nog één ding, maar dan nog letterlijk in eigen persoon als Roos met Annika in contact blijven, herdenken, as uitstrooien etc.. wat zou de persoon hierachter daar dan mee willen?

Ik denk een ontzettend interessante case voor de psychiatrie want die psychiater die werd benaderd door Zembla kwam er ook niet helemaal uit. Mogelijk meerdere ziektebeelden bij elkaar plus een beschadigde achtergrond. Want ik denk zelf wel dat het iemand is die emotioneel verwaarloosd en/of misbruikt is, of hoeft dat helemaal niet per se zo te zijn?
AnnaNiem schreef:
21-10-2025 15:11
Het bwc is gewoon onderdeel van het ziekenhuis in Beverwijk, dus dat had dan wel weer gekund
Nee joh. Transplantaties worden alleen gedaan in transplantatiecentra, dat zijn academische ziekenhuizen en dan zelfs nog niet overal elk orgaan. Een levertransplantatie kan alleen in Groningen, Leiden en Rotterdam.
AnnaNiem schreef:
21-10-2025 15:11
Een levertransplantatie is dermate ingewikkeld en specialistisch dat t maar op een paar plekken in NL wordt uitgevoerd. En ook niet echt logisch (lijkt me) om pas jaren na je brandwonden last te krijgen van leverfalen.
Wombat schreef:
21-10-2025 16:06
Nee joh. Transplantaties worden alleen gedaan in transplantatiecentra, dat zijn academische ziekenhuizen en dan zelfs nog niet overal elk orgaan. Een levertransplantatie kan alleen in Groningen, Leiden en Rotterdam.
Ja, dat bedacht ik me ook net, dat transplantaties wel heel gespecialiseerd zijn een algemeen ziekenhuis. Maar een blindedarmontsteking hadden ze aangekund!
Dala schreef:
21-10-2025 15:30
Toch vraag ik me echt af welke behoefte daar nou achter heeft gezeten. Wat het doel hierachter is geweest. Dat verzonnen verhaal van de zielige in de steek gelaten Marlotte in contact met Annika (via app) is nog één ding, maar dan nog letterlijk in eigen persoon als Roos met Annika in contact blijven, herdenken, as uitstrooien etc.. wat zou de persoon hierachter daar dan mee willen?

Ik denk een ontzettend interessante case voor de psychiatrie want die psychiater die werd benaderd door Zembla kwam er ook niet helemaal uit. Mogelijk meerdere ziektebeelden bij elkaar plus een beschadigde achtergrond. Want ik denk zelf wel dat het iemand is die emotioneel verwaarloosd en/of misbruikt is, of hoeft dat helemaal niet per se zo te zijn?
Geen doel, denk ik. Een compleet uit de hand gelopen verzinsel van iemand met een zieke geest, die verstrikt is geraakt in haar eigen leugen. En daar hoeft iemand niet per se misbruikt of verwaarloosd voor te zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven